Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 144 / Bezoekers Vandaag: 196
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 197
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Database
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

hschepers

Netherlands
35 berichten

Geplaatst - 05 mrt 2011 :  17:01:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Hallo forum en met name Wim Ros.
Ik heb de USB-kabel ontvangen en geinstalleerd.
Maar nu is er weer wat anders. Ik kan wel mail ontvangen, maar niet versturen.
Dit gaat nog over het item Niet netjes stoppen.
Maar er zitten wellicht ook andere fouten in mijn database.
De in rood geschreven bezetmelders zijn wel aangesloten, maar niet in de database opgenomen. En de in rood vermelde blokken zitten gewoon op de baan, maar zijn uit de database gehaald.
Dit heb ik gedaan omdat de trein anders niet rijdet.
Henk Schepers.

Download Attachment: Modelbaan.bck
20,46 KB

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2011 :  18:08:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Waarom haal je blokken en bezetmelders uit de database????
Als je alles juist opgeeft zal het ook werken, en dus ook rijden.
Verder heb je bij lok 4 gekozen voor gijkte snelheden zonder te ijken en heb je bij rijstap 12 9999km/u ingevuld.

Wist niet dat de treinen zo hard konden. Bij 10.000 km/u dat moet in het GBR.

Ik zie verder geen streepjes staan in je baanontwerp die de isolaties zouden aangeven zoals je in je nb zegt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 05 mrt 2011 18:09:39
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2011 :  19:59:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Hallo Wim.
Ik heb al mijn loks alvast in Koploper ingevoerd. Lok 1 en Lok 4 zijn echter terug naar Duitsland voor reparatie. Als ze terug zijn moeten ze eerst beide worden geijkt. Ik neem aan dat dit niet van invloed is op het rijden van Lok 2.
Als je het menu Baanontwerp ophaalt zie je in de desbetreffende blokken puntjes waar de rail is geisoleerd.
Als ik de blokken in de database terugzet en de bezetmelders zo aangeef als in rood dan blijft op het scherm de trein in blok 8 staan terwijl hij gewoon doorrijdt.
Ik heb dus iets verkeerd gedaan, maar ik weet niet wat.
Als ik Blok 9 in het schema opneem wil Koploper de trein daar naartoe sturen, ook al kan dat niet.
Ik denk dat ik de blokken 8, 9 en 14 met de bijbehorende wissel en bezetmelders niet goed heb staan, maar hoe ik ook in de handleiding lees, ik kom er niet achter.
Een heleboel problemen, nietwaar?
Henk Schepers.
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2011 :  20:25:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Ik heb de blokken 9 en 13 weer in het schema opgenomen. Dit heeft geen invloeg op het rijden van de trein. Alleen de bezetmelders 67.1 en 66.6 werken niet mee.
Als ik die in het schema opneem lijkt het alsof de trein in blok 8 resp blok 3 blijft staan. Koploper reageert dienovereenkomstig, maar de trein rijdt door.
Henk Schepers.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2011 :  20:44:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

dan zie ik maar 2 extra puntjes, wil dat dan ook zeggen dat de rails alleen op die plaatsen is onderbroken en dat de rest gewoon aan elkaar vast zit?

En nogmaals maar weer herhaald, in blokken geef je de bezetmeldnummers op in de volgorde waarin de trein ze tegenkomt.

Dus bij 1 de eerste melder van het blok bij 2 de tweede melder van het blok enz. enz.
Dat is dus per rijrichting anders, dus dezelfde meldpunten alleen in de omgekeerde volgorde.

Als koploper de trein niet naar het volgende blok verplaats is de volgorde waarin de meldpunten bij het blok zijn opgegeven niet juist.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2011 :  23:43:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Ik heb de oude situatie alweer hersteld.
Na het afsluiten van Koploper en later opnieuw opstarten bleef de trein voor Koploper in blok 14 staan, terwijl hij gewoon doorreed.
Na blok 13 te hebben verwijderd bleef het probleem zich voordoen. Nadat ik de verbinding tussen blok 9 en 14 ook had verwijderd reed de trein pas weer normaal.
Ik heb alle isolatie-openingen in de rail met een paars streepje aangeduid.
Henk Schepers.


Download Attachment: Modelbaan.bck
22,32 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2011 :  00:13:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja Henk zo zal dit dus nooit gaan werken, hier was ik al bang voor.

Nogmaals en wat ik je al eerder geschreven heb, een meldpunt met 2 isolaties hebben in dezelfde spoorstaaf.

Er ontbreken dus isolaties tussen 67.3 en 67.2
67.5 en 67.4
67.6 en 65.7 enz. enz.

Nu zijn beide melders gelijktijdig bezet, en daardoor zal koploper volledig de kluts kwijtraken en bij het remmen en stoppen de trein onmiddelijk tot stilstand brengen. Helemaal comfirm het beeld en gedrag wat je nu ziet op je baan.

Goed lezen wat ik je al meerdere keren geschreven heb en dat gewoon uitvoeren. Dan zal het ook minder stress geven en gewoon werken zoals Paul het bedoeld heeft.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2011 :  01:30:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Sorry Wim, maar nu begrijp ik het niet meer. In de handleiding van Chris Burger staat:
"Een blok is een deel van de baan waar, bij automatisch rijden, slechts één trein tegelijk kan en mag zijn.
Er zijn GEEN elektrische onderbrekingen.
Het blok wordt gemarkeerd door twee of meer bezetmelders".


Ik heb mijn baan dus in 14 blokken verdeeld door tussen de blokken één van beide - steeds dezelfde - spoorstaaf door te zagen.
Daarna heb ik aan beide einden van ieder blok een draad aan dezelfde spoorstaaf gesoldeerd en die op een bezetmelder aangesloten.
Volgens mij heeft Chris Burger het zo beschreven.

Met het leren remmen laat ik de blokken 4 en 5 nog even buiten beschouwing. Op jouw advies heb ik wel in de blokken 1, 2 en 7 een extra onderbreking tussen de bezetmelders van deze blokken gemaakt.
Moet ik nu dan in alle blokken deze spoorstaaf doorsnijden?
Henk Schepers.

Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2011 :  09:48:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

quote:
Ik heb mijn baan dus in 14 blokken verdeeld door tussen de blokken één van beide - steeds dezelfde - spoorstaaf door te zagen.
Daarna heb ik aan beide einden van ieder blok een draad aan dezelfde spoorstaaf gesoldeerd en die op een bezetmelder aangesloten.
Volgens mij heeft Chris Burger het zo beschreven.



Ik kan het me haast niet voorstellen, maar uit jouw beschrijving
lees ik dat jij 2 uiteinden van hetzelfde stuk geisoleerde rails (dus kortgesloten) op 2? bezetmelders aansluit.

Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2011 :  10:12:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Een electrische onderbreking is iets anders dan een blok scheiding.
Maar zo te zien lees je dus niet en luister je niet, jammer hoor van al mijn energie die ik hier al ingestoken heb voor je.

Het is je nu al linksom, rechtsom en recht voor zijn raap verteld, en nog niet doen wat er staat.

Dus nogmaals ieder terugmeldpunt op basis van stroomdetectie of massa detectie is een van de baangescheiden deel, waar gewoon spanning op staat, dus waar de stroom niet onderbroken wordt.

Ieder meldppunt kan dan zijn unieke informatie via de terugmelder doorgeven aan de centrale en aan het besturingsprogramma.

In het station doe je ze wel van elkaar scheiden, dus waarom dan ook niet op de rest???

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2011 :  11:28:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Nee, Bart. Niet kortgesloten, maar aan beide uiteinden dezelfde (+) pool.

Sorry Wim, maar ik lees heel goed en het is ook geen vergeefse moeite. Maar ik begrijp niet altijd wat je schrijft omdat ik vaak niet weet wat bepaalde begrippen inhouden.

Als ik in de handleiding van Chris Burger lees dat in een blok geen elektrische onderbrekingen zijn begrijp ik daar uit dat het ene blok van het andere gescheiden wordt door een elektrische onderbreking (isolatie).
Als er staat dat een blok wordt gemarkeerd door 2 bezetmelders lees ik dat ik - hoe onlogisch ook - aan beide uiteinden een bezetmelder moet aanbrengen.

Uit jouw antwoorden leid ik eigenlijk af dat een bezetmeldpunt niet een stroomdraadje aan de spoorstaaf is, maar een stuk spoorstaaf tussen 2 isolaties waarop een stroomdraad naar de S88 is aangesloten?
Dan zouden in een blok meerdere isolaties kunnen zitten?

Je bent er helemaal vrij in om mij te helpen, Wim. Je hoeft niet te reageren als je dat niet wilt, al zou ik dat zeer spijtig vinden.
Je adviezen worden niet altijd direct begrepen, maar zijn voor mij zeer nuttig en welkom.

Dit is een beginnersforum. Een beetje geduld met deze beginner wordt ook zeer op prijs gesteld.
Henk Schepers.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2011 :  13:22:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Je zult om te beginnen onderscheid moeten gaan maken in de begrippen meldsectie en blok.

Een blok bestaat uit 2 of meerdere meldsectie, en iedere medlsectie is gescheiden van de andere secties.

Dat staat ook zo in de beschrijving van Chris Burgers

daar staat <B1><geen dectectie><B2>

B1 en B2 vormen samen een blok. Zo doen we dat al jaren en daar is dus helemaal niets nieuws aan.

Als je iets wil meten zul je de grenzen daarvan moeten markeren.

Een blok maak je dus met 2 melders

isolatie<melder>isolatie<melder>isolatie.

Duidelijker dan dit is het door mij en door Chris of door Paul niet uit te leggen.

De terugmelder kan nu eenmaal niet ruiken als alles met elkaar verbonden is welke informatie over welk terugmeldpunt hij moet terugmelden aan koploper.
Lijkt mij hetzelfde als dat één plus één twee is.

We gaan er natuurlijk wel een beetje vanuit dat er toch wel iets van basiskennis aanwezig is en dat je weet hoe je een meldpunt maakt en aansluit.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2011 :  14:40:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Hallo Wim.
Het is me nu pas en volkomen duidelijk.
Ik weet veel van boekhouden want dat was mijn vak. Maar helaas weinig meer dan de basiskennis van elektronica en computers.
Maar zoals je het nu hebt opgeschreven is het niet alleen duidelijk, maar ook logisch.
Ik zal mijn baan aanpassen door te zorgen dat tussen elke 2 aansluitingen een isolatie zit.
Harstikke bedankt.
Henk Schepers.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina