Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 132 / Bezoekers Vandaag: 2160
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1717
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Telfunctie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

carel richters

Netherlands
348 berichten

Geplaatst - 04 mrt 2011 :  10:59:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo mede KL gebruikers,

Er zit in KL een telfunctie, die ik zou willen gebruiken bij variabele routes om te verhinderen, dat, als een trein 2 maal achter elkaar hetzelfde blok (uit meerdere keuze mogelijkheden) heeft gekozen, dat zelfde blok nogmaals kiest (dus bijv. blokkeren van/naar blok).
Nu heeft een telfunctie logische acties als input, so far so good. In de Help staat, dat de uitkomst(waarde) van de telfunctie als logische actie beschikbaar is, zodat hiermee andere logische acties kunnen worden aangestuurd, een vaste route begonnen, of als input voor een variabele route kan dienen. Ik zie echter bij geen van de genoemde mogelijkheden, dat de logische actie van een telfunctie beschikbaar is. Evenmin bij een speciale actie. Ik vraag mij af, of ik er iets anders mee kan dan de waarde van een logische actie resetten.
Wie kan mij helpen?

BV dank en met vriendelijke groet,
Carel

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2011 :  11:10:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Carel,

2 weken terug nog aan de orde geweest.
Hier http://www.koploperforum.nl/uploaded/1337/2011221132937_MRDirecttest.bck
staat een database waarin het door jouw gewenste gedrag aanwezig is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2011 :  12:14:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor de info. Ik begrijp hier uit, dat een telfunctie een logische actie aanstuurt, waarop in dit geval een vaste route wordt aangestuurd, waarna de logische actie door de aanwezigheid in het gewenste blok wordt gereset. Dit is de omgekeerde actie van wat ik zou willen.

Misschien mag ik je vragen even mee te denken, hoe ik het in mijn geval zou kunnen oplossen Ik denk, dat het in mijn geval een nogal grote ingreep is, waaraan ik niet wil beginnen voordat ik zekerheid heb, dat mijn denkwijze juist is.

Ik zou evenens een telfunctie een logische actie kunnen laten aansturen en deze gebruiken om een trein, die een variabele route rijdt een tweede variabele route te laten rijden, waarin het gewenste naar blok wordt uitgesloten. Door de aanwezigheid in het alternatieve naar blok wordt de gebruikte logische actie gereset en met een nieuwe logische actie wordt de oorspronkelijke variable route weer gestart. Dit moet ik wel doen, omdat voor een aantal treinen blokken zijn uitgesloten in verband met lengte van de treinen of obstakels, die die rijtuigen met lange oversteek kunnen tegenkomen. Voortzetting van de alternatieve variabele route zou kunnen leiden tot kleine rampjes.

Ik hoop, dat je me hebt kunnen volgen en me kunt aangeven of ik op het goede spoor zit.

BV dank en mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2011 :  12:38:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Hallo Wim,

Bedankt voor de info. Ik begrijp hier uit, dat een telfunctie een logische actie aanstuurt, waarop in dit geval een vaste route wordt aangestuurd, waarna de logische actie door de aanwezigheid in het gewenste blok wordt gereset. Dit is de omgekeerde actie van wat ik zou willen.



Spijt me wel, maar ik zie niet zoveel verschil.

Wat je met de logische actie doet wanneer de uitkomst van de telfunctie een bepaalde waarde heeft, is geheel aan je eigen inbreng (fantasie).

Het is een logische actie uiteindelijk net als iedere andere logische actie. Alleen is de trigger een telfunctie, en dat was je vraag. En die logische actie koppel je aan een variabele route waarin je een van/naar uitsluit komende uit een bepaalde richting, of je sluit het blok uit.


Ook in de gegeven database zit een variable route die het hierboven beschreven doet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 04 mrt 2011 12:43:30
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina