Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 160 / Bezoekers Vandaag: 2642
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 handmatig rijden met koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Erik

33 berichten

Geplaatst - 26 feb 2011 :  19:31:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Ik ben Erik-Jan en ik ben bezig om een trein baan te bouwen , ik ga de baan bedienen met roco + koploper via een expressnetli.

Maar ik heb een vraag hierover, is het misschien mogelijk koploper alleen het schaduwstaion regelt en ik de rest van de baan met de multimuis ?

Ik kan in de handleiding niks over vinden , weet iemand misschien wat ik allemaal kan doen?

Mvg
Erik-Jan

Bewerkt door Erik op 26 feb 2011 20:07:59

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 27 feb 2011 :  00:21:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erik-Jan,

Er is heel erg veel mogelijk met koploper, alleen heb je daar wel enige ervaring voor nodig, en datgene wat je wil is niet zo 1,2,3 geschikt en uit te leggen aan een beginner.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Erik

33 Posts

Geplaatst - 27 feb 2011 :  12:50:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Jammer maar toch bedankt voor je reactie Wim Ros.

Mvg
Erik-Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 27 feb 2011 :  13:30:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erik-Jan,

Maar we kunnen altijd met vereende krachten proberen of we het kunnen uitleggen, het begin is je huidige database plaatsen en je wensen in detail omschrijven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 28 feb 2011 :  19:15:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erik-Jan,

Zoals Wim zegt is dat zeker mogelijk. Feit is wel dat Koploper eigenlijk ontworpen is om de gehele treinenloop automatisch aan te sturen. Als je een gedeelte handmatig wilt besturen, moet Koploper dus de besturing overgeven aan handmatige besturing. Daarvoor heeft Koploper voorzieningen, dus het kan, maar, en ik herhaal weer Wim, het is wel Koploper voor gevorderden. Gewoon eenvoudig beginnen dus, bijvoorbeeld eerst een eenvoudige ovaal, dan je schaduwstation met een dummy keerlus. Als dat allemaal werkt, kun je het handmatige gedeelte eraan gaan bouwen en Koploper goed gaan instellen. Ik kan me echter voorstellen dat je dan niet meer handmatig wilt rijden, maar alles lekker aan Koploper overlaat.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Erik

33 Posts

Geplaatst - 28 feb 2011 :  19:51:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil dit doen omdat ik op dit moment even geen geld genoeg heb om paar extra bezetmelders te kunnen kopen vandaar ook mijn vraag.

Maar misschien bouw ik gewoon mijn schaduw station en probeer ik zo koploper uit.

Mvg
Erik-Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 28 feb 2011 :  20:10:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erik,

Je hebt 16 meldpunten, daar kun je meer mee dan je denkt.
En hoeveel sporen heeft dat schaduw station dan wel niet?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Erik

33 Posts

Geplaatst - 28 feb 2011 :  21:40:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn hele schaduw station bevat zo 15 meldpunten en over de hele baan 40 meldpunten.

Mvg
Erik-Jan
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2011 :  22:02:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erik-Jan,

Ik zou in jouw geval de baan in stukken opbouwen. Zo heb ik het ook gedaan. Ik ben begonnen met 1 bezetmeldmodule (16 melders) en heb toen een gedeelte van mijn schaduwstation gebouwd met een tijdelijke keerlus eraan. Vervolgens ben ik mijn schaduwstation gaan uitbouwen. Dat is nu klaar, maar de keerlus hangt er nog steeds aan. Inmiddels hangen er al wel vier bezetmeldmodules en vier wisseldecoders aan. Zo gaan we steeds een stap verder. In ieder geval succes met de verdere opbouw.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina