Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 105 / Bezoekers Vandaag: 2824
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1717
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 vaste route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MRdirect

Netherlands
287 berichten

Geplaatst - 19 feb 2011 :  21:53:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Om een lange goederentrein door een rangeerterrein te leiden naar een (lang) vrij opstelspoor gebruik ik een vaste treinroute, welke in het blok voor het rangeerterrein begint (= richtingsblok).
Hierbij claim ik alle te passeren blokken inclusief het opstelspoor. Dit om er voor te zorgen dat de lange goederentrein ergens onder weg op het rangeerterrein stopt. De blokken daarop zijn te kort om deze trein te kunnen bevatten zodat bij een stop ook wissel(straten) worden geblokkeerd.
Als één van de geclaimde blokken bezet is mag het rangeerterrein niet bereden worden en wordt de trein langs het rangeerterrein geleid.
Nu merk ik dat als één van de te claimen blokken bezet is (in automatisch bedrijf) soms toch het eerste blok van de vaste treinroute wordt gekozen en dan in dat eerste blok (waar de lange trein niet in past) gaat wachten tot het volgende blok vrij komt. Dde keuze gebeurd dus niet als vaste route maar als automatisch rijden.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat dat niet gebeurd.

m.vr.gr. Marco
ik zend een voorbeeld (stuk) test.bck mee.

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders

vandermaas-almere

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  08:22:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Marco,

Ik ben toevallig met dezelfde probleemstelling bezig maar maar dan met kopmaken. Ik claim alle benodigde blokken ook als op een van die blokken reeds een trein staat start hij de vaste route terwijl ik dat niet wil. Bjkomend probleem was dat als ik claim de trein die in een van de blokken staat niet meer weg kan. Alleen het opheffen vaste route laat de trein die in de weg staat dan vertrekken. Doe ik dat niet dan heb ik dus een deadlock.

Ik heb bedacht dat het mogelijk moet zijn met een (meerdere) logische actie die eerst kijkt of alles vrij is, bij mij moet hij nog meer controleren o.a. treinsamenstelling en als het geheel niet waar is wordt de vaste route niet opgestart. Op de treinsamenstelling werkt het dus zou de rest ook moeten kunnen.

Vanmiddag ga ik weer verder met het uitvogelen dus en benieuwd of kik nog wat kan bedenken en die plaats ik dan of dat er iemand een lmineus idee heeft.

Met spoorse groet,

Gerard van der Maas
GSG 327

Kopl 7.2.3/Win7/LGB(G)/Massoth1200z
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  12:25:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Volgens mij gemakkelijk op te lossen, in een variabele route, verbied de trein om van/naar het te korte blok te rijden als hij ergens vandaan komt, dan zal alleen de vaste route de trein nog naar het te korte blok kunnen sturen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  14:01:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Ik had al wel naar variabele routes gekeken maar dat lukte niet zo.
het blijkt toch eenvoudiger (met de handleiding erbij) en het werkt nu zoals ik het wil.
m.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  20:39:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Ik ben wel benieuwd hoe je het het opgelost. Misschien kun je dat op het forum zetten, zodat we er ook van kunnen leren. Ik zat zelf te denken aan logische acties, maar misschien is het dus wel veel eenvoudiger.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  22:06:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk


Ik ben wel benieuwd hoe je het het opgelost. Misschien kun je dat op het forum zetten, zodat we er ook van kunnen leren. Ik zat zelf te denken aan logische acties, maar misschien is het dus wel veel eenvoudiger.


Hallo Dirk,
Ik heb het voor elkaar maar dan met meerdere vaste routes. Zie ook mijn vraag mbt "volgorde vaste route".
Nu bezig met implementatie dmv één vaste route met "alternatieve blokken". Ik loop nu alleen tegen het probleem? op dat de alternatieve route (net als de hoofdroute) maar 1 blok mag hebben. En dat is niet zo mooi. Wim als je hier een hint heb dan hoor ik dat graag.
Als ik beide vragen/problemen heb opgelost zet ik de oplossing hier op de lijst.
m.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  00:04:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Zonder je database, blijft het onmogelijk om je hints en adviezen te geven, mijn glazenbol is beslagen, en het koffiedik is te nat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  00:22:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Overigens is het niet echt handig om tweede draadjes te openen voor hetzelfde onderwerp.

Mvg
Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina