Auteur |
Onderwerp |
|
MRdirect
Netherlands
294 berichten |
Geplaatst - 19 feb 2011 : 21:53:26
|
Om een lange goederentrein door een rangeerterrein te leiden naar een (lang) vrij opstelspoor gebruik ik een vaste treinroute, welke in het blok voor het rangeerterrein begint (= richtingsblok). Hierbij claim ik alle te passeren blokken inclusief het opstelspoor. Dit om er voor te zorgen dat de lange goederentrein ergens onder weg op het rangeerterrein stopt. De blokken daarop zijn te kort om deze trein te kunnen bevatten zodat bij een stop ook wissel(straten) worden geblokkeerd. Als één van de geclaimde blokken bezet is mag het rangeerterrein niet bereden worden en wordt de trein langs het rangeerterrein geleid. Nu merk ik dat als één van de te claimen blokken bezet is (in automatisch bedrijf) soms toch het eerste blok van de vaste treinroute wordt gekozen en dan in dat eerste blok (waar de lange trein niet in past) gaat wachten tot het volgende blok vrij komt. Dde keuze gebeurd dus niet als vaste route maar als automatisch rijden. Hoe krijg ik het voor elkaar dat dat niet gebeurd.
m.vr.gr. Marco ik zend een voorbeeld (stuk) test.bck mee.
http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders |
|
vandermaas-almere
Netherlands
40 Posts |
Geplaatst - 20 feb 2011 : 08:22:57
|
Hi Marco,
Ik ben toevallig met dezelfde probleemstelling bezig maar maar dan met kopmaken. Ik claim alle benodigde blokken ook als op een van die blokken reeds een trein staat start hij de vaste route terwijl ik dat niet wil. Bjkomend probleem was dat als ik claim de trein die in een van de blokken staat niet meer weg kan. Alleen het opheffen vaste route laat de trein die in de weg staat dan vertrekken. Doe ik dat niet dan heb ik dus een deadlock.
Ik heb bedacht dat het mogelijk moet zijn met een (meerdere) logische actie die eerst kijkt of alles vrij is, bij mij moet hij nog meer controleren o.a. treinsamenstelling en als het geheel niet waar is wordt de vaste route niet opgestart. Op de treinsamenstelling werkt het dus zou de rest ook moeten kunnen.
Vanmiddag ga ik weer verder met het uitvogelen dus en benieuwd of kik nog wat kan bedenken en die plaats ik dan of dat er iemand een lmineus idee heeft.
Met spoorse groet,
Gerard van der Maas GSG 327
Kopl 7.2.3/Win7/LGB(G)/Massoth1200z |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 20 feb 2011 : 12:25:31
|
Volgens mij gemakkelijk op te lossen, in een variabele route, verbied de trein om van/naar het te korte blok te rijden als hij ergens vandaan komt, dan zal alleen de vaste route de trein nog naar het te korte blok kunnen sturen.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 20 feb 2011 : 14:01:04
|
Hallo Wim, Ik had al wel naar variabele routes gekeken maar dat lukte niet zo. het blijkt toch eenvoudiger (met de handleiding erbij) en het werkt nu zoals ik het wil. m.vr.gr. Marco
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 20 feb 2011 : 20:39:15
|
Hallo Marco,
Ik ben wel benieuwd hoe je het het opgelost. Misschien kun je dat op het forum zetten, zodat we er ook van kunnen leren. Ik zat zelf te denken aan logische acties, maar misschien is het dus wel veel eenvoudiger.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 20 feb 2011 : 22:06:20
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Ik ben wel benieuwd hoe je het het opgelost. Misschien kun je dat op het forum zetten, zodat we er ook van kunnen leren. Ik zat zelf te denken aan logische acties, maar misschien is het dus wel veel eenvoudiger.
Hallo Dirk, Ik heb het voor elkaar maar dan met meerdere vaste routes. Zie ook mijn vraag mbt "volgorde vaste route". Nu bezig met implementatie dmv één vaste route met "alternatieve blokken". Ik loop nu alleen tegen het probleem? op dat de alternatieve route (net als de hoofdroute) maar 1 blok mag hebben. En dat is niet zo mooi. Wim als je hier een hint heb dan hoor ik dat graag. Als ik beide vragen/problemen heb opgelost zet ik de oplossing hier op de lijst. m.vr.gr. Marco
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
|