Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 82 / Bezoekers Vandaag: 1408
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1717
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 geluid op tijd schakelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

degeluidsman

Netherlands
67 berichten

Geplaatst - 30 jan 2011 :  16:34:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo, ik ben aan het stoeien met geluid.
Het aansturen gaat op zich goed maar ik zoek iets speciaals.

Ik wil graag dat ik bv een fluit kan laten horen als een loc ongeveer 20cm. voor de overweg is.

Nu laat ik dit geluid horen als hij de melder van de overweg maakt maar voor het mooie is dit te laat.

De melder ( voor de overweg melder ) is te lang om het geluid te starten.

Mijn vraag, als ik instel aanschakelen na 4 sec. kan ik dan ook ergens uitschakelen na 6 sec. invoeren zodat hij 2 sec. het geluid aanstuurd op die manier zou ik uit kunnen rekenen hoelang het duurd voordat de loc ongeveer 20cm. voor de overweg is.

Ik ben hier al mee aan het knutselen geweest, ariveerd in blok na 4 sec. inschakelen dit werkt alleen krijg ik hem met geen mogelijkheid meer uitgeschakeld.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

degeluidsman

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 30 jan 2011 :  16:52:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even een aanvulling,

Ik wil dus eigenlijk een puls kunnen geven ( geluid aansturen ) na het inrijden van een blok waarbij ik zelf kan aangeven na hoeveel seconden dit gebeurd.

ik begrijp dat ik me moet houden aan de ingestelde tijden van steeds 2 seconden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.


Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 30 jan 2011 :  21:01:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

voor zover ik me herinner, kun je alleen maar een geluid starten en niet stoppen. Je zou dan een geluidsbestand van 2 seconden moeten maken. Dat laat je dan beginnen 4 seconden na het binnenrijden van de betreffende melder. Het stopt dan weer na twee seconden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

degeluidsman

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 30 jan 2011 :  21:55:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Dat is helaas niet wat ik bedoelde, het gaat om geluiden van de loc zelf.

Het starten hiervan geeft geen probleem bv. in het tapje ariveerd in blok en daar instellen na 4sec aan.

Nu gaat het erom dat ik zeg maar na 6 sec dit geluid weer uitschakel in bv het tapje ariveerd in blok en rijd door.

Ik had verwacht dat dus na 4 sec het geluid aangaat ( dit doet hij ook ) en 2 sec daarna ( de eerste 4 +2 sec ) weer uit, dit laatste krijg ik niet voor elkaar.

Op deze manier zou je op elke plek in een blok iets aan en uit kunnen zetten.

Eigenlijk zou je in het rol menu de mogelijkheid puls na....sec. moeten hebben maar wie weet is dit op een andere manier te doen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 31 jan 2011 :  21:12:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ik zat inderdaad op het verkeerde geluidsspoor. Ik heb ook wel loc functies die ik aan en uitschakel, zoals binnenverlichting, zwaailichten, etc, maar die staan op verschillende item, bv licht uit 2 sec na stoppen in blok, aan bij weer gaan rijden (gewenst). Ik zou eens moeten kijken hoe je dat in één actie doet.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

degeluidsman

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 31 jan 2011 :  21:17:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Peter,

Ik zat inderdaad op het verkeerde geluidsspoor. Ik heb ook wel loc functies die ik aan en uitschakel, zoals binnenverlichting, zwaailichten, etc, maar die staan op verschillende item, bv licht uit 2 sec na stoppen in blok, aan bij weer gaan rijden (gewenst). Ik zou eens moeten kijken hoe je dat in één actie doet.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Hallo Dirk en alle anderen,

Ik hoop dat jij het voor elkaar krijgt om dit in een actie te doen.

Je hebt 3 x ariveerd in blok en hier was ik mee aan het stoeien geweest maar het juiste resultaat is mij nog niet gelukt.

Ik hoor het graag van je ( of andere forumgebruiekers ).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Ga naar bovenaan de pagina

degeluidsman

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 03 feb 2011 :  18:47:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik was benieuwd of iemand al iets gelukt is op dit gebied of mij kan vertellen hoe dit in te stellen is.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 03 feb 2011 :  21:59:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Peter,

Ik heb van de week nog niet achter de treinentafel gezeten. Ik ga het zo snel mogelijk eens proberen. Ik kom er dit weekend op terug.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

degeluidsman

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 03 feb 2011 :  22:08:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hoi Peter,

Ik heb van de week nog niet achter de treinentafel gezeten. Ik ga het zo snel mogelijk eens proberen. Ik kom er dit weekend op terug.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Dat zou fijn zijn Dirk,

Ik heb van de week weer geprobeerd het voor elkaar te krijgen maar helaas is het ( nog ) niet gelukt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 04 feb 2011 :  16:01:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ik ben gisteravond nog even aan het experimenteren geweest. Ik heb een en ander geprobeerd met het aan- en uitschakelen van de cabineverlichting in de Rivarossi NS 1312. Voor geluidsfuncties zou het hetzelfde moeten zijn.

Eerst heb ik het volgende geprobeerd:

Arriveert in blok: Aan na 2 sec
Arriveert in blok en rijdt door: Uit na 4 sec
Arriveert in blok en stopt Uit na 4 sec
(alle drie de opties tegelijk ingeschakeld)

Resultaat: De verlichting wordt bij binnenkomst van het blok netjes aangeschakeld, maar niet uitgeschakeld. Dit werkt dus niet.

Verderop in de picklist staan de mogelijkheden:

XX sec aan.

Als ik nu kies voor "2 sec aan" bij "Arriveertt in blok" gaat het licht keurig aan en na 2 sec weer uit. Het nadeel is dat er geen vertraging op zit. Zodra de loc het blok binnenkomt, wordt de actie uitgevoerd. De timing is natuurlijk nog te beïnvloeden door het begin van het betreffende blok te verschuiven. Ik zal zelf nog eens zoeken of er met speciale en logische acties nog iets te doen is.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 04 feb 2011 16:05:46
Ga naar bovenaan de pagina

degeluidsman

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 04 feb 2011 :  17:51:47  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Peter,

Ik ben gisteravond nog even aan het experimenteren geweest. Ik heb een en ander geprobeerd met het aan- en uitschakelen van de cabineverlichting in de Rivarossi NS 1312. Voor geluidsfuncties zou het hetzelfde moeten zijn.

Eerst heb ik het volgende geprobeerd:

Arriveert in blok: Aan na 2 sec
Arriveert in blok en rijdt door: Uit na 4 sec
Arriveert in blok en stopt Uit na 4 sec
(alle drie de opties tegelijk ingeschakeld)

Resultaat: De verlichting wordt bij binnenkomst van het blok netjes aangeschakeld, maar niet uitgeschakeld. Dit werkt dus niet.

Verderop in de picklist staan de mogelijkheden:

XX sec aan.

Als ik nu kies voor "2 sec aan" bij "Arriveertt in blok" gaat het licht keurig aan en na 2 sec weer uit. Het nadeel is dat er geen vertraging op zit. Zodra de loc het blok binnenkomt, wordt de actie uitgevoerd. De timing is natuurlijk nog te beïnvloeden door het begin van het betreffende blok te verschuiven. Ik zal zelf nog eens zoeken of er met speciale en logische acties nog iets te doen is.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Hoi Dirk,

Ik heb precies dezelfde acties uitgevoerd met het zelfde resultaat.

Op zich had ik bij de eerste optie ook gedacht dat het zou werken, waarom hij niets uitschakeld is erg vreemd.

Bij de tweede optie mis je inderdaad de vertraging ( en daar ging het om ).

Ik denk niet dat er nog een toevoeging in het rolmenu komt met puls na.....sec. dit zou een mooie optie zijn.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 04 feb 2011 :  19:36:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ik ben nog even verder aan het puzzelen geweest.
Ten eerste heb ik nog ge-experimenteerd met opvolgende acties. Dat kan je bij het tabblad functies in [Onderhouden Locomotieven] instellen. Ik heb een dummy functie aangemaakt die uitgaat als je het blok inrijdt en dan na (in mijn geval) 5 seconden functie 1 (de cabineverlichting) moet inschakelen. Die moet dan (weer in mijn geval) 8 seconden na arriveren in het blok weer uitgaan. Het werkt echter nog niet.
Een andere optie is met [Soorten functie locomotief] te gaan werken. Deze functionaliteit biedt de mogelijkheid de locomotieffuncties te laten sturen door logische acties. Als logische actie zou je kunnen nemen het bezet worden van een (virtuele) bezetmelder. Je kunt dan (virtuele) bezetmelder 1 plaatsen op he plek waar het geluid aan moet gaan en (virtuele) bezetmelder 2 op de plek waar het geluid weer uitgeschakeld moet worden. Door deze bezetmelders niet op te nemen in de definities van de blokken, zitten ze ook niet "in de weg", dat wil zeggen je kunt ze precies daar neer zetten, waar ze passen voor je geluid en ze beïnvloeden het bezetmelden van het blok niet. Je moet dan wel met beperkte spooktreindetectie rijden, cq deze bezetmelders uitschakelen voor de spookmeldingen.
Deze optie heb ikzelf nog niet ingeregeld. Ik ga dat van het weekend nog eens doen. Ik zal je op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Aanvulling:
Met virtuele bezetmelders werkt het niet, omdat je daarop geen logische acties kunt zetten. Je moet het dus met echte bezetmelders doen. Een andere mogelijkheid is om met drie blokken te gaan werken, waarbij het middenblok heel kort kan zijn met één bezetmelder. Het probleem is namelijk dat bij een regeling met twee blokken het altijd dezelfde bezetmelder is die alles moet schakelen. Als je het volgende systeem maakt:

Blok 1 (normaal Bzm1|Bzm2)//Blok 2 (kort Bzm3)//Blok 3 (normaal Bzm4|Bzm5).
Wat je nu kunt doen is:
Geluid aanschakelen x seconden na arriveren in blok 2 en
Geluid uitschakelen y seconden na arriveren in blok 3

x en y moet je dan even in de praktijk bepalen.
Blok 2 kan, zoals gezegd, heel kort zijn en dient alleen om te kunnen schakelen. Het bestaat ook helemaal uit de Bzm3


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 04 feb 2011 22:49:25
Ga naar bovenaan de pagina

degeluidsman

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 14 feb 2011 :  16:33:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Ik heb nog even zitten stoeien met jou idee.

Het probleem zit hem in de bestaande 5 melders in dit blok, die zijn al ingedeeld.

Nu begreep ik via een pb dat het blok eigenlijk 7 melders zou moeten hebben om dit voor elkaar te krijgen

Dit wordt dan wel een hele ingreep voor wat geluid op de baan.

In iedergeval bedankt voor je uitzoek werk.


Mvg,

Peter degeluidsman.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 14 feb 2011 :  17:03:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Dat is inderdaad nogal een ingreep voor het mooi schakelen van geluiden. Ik zou dan zelf maar de pulsschakeling gebruiken en voor lief nemen dat het (iets) te vroeg start.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

degeluidsman

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 14 feb 2011 :  17:08:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Peter,

Dat is inderdaad nogal een ingreep voor het mooi schakelen van geluiden. Ik zou dan zelf maar de pulsschakeling gebruiken en voor lief nemen dat het (iets) te vroeg start.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Dat zal het nu gaan worden, wie weet in de toekomst.......


Mvg,

Peter degeluidsman.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina