Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 147 / Bezoekers Vandaag: 2467
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vaste treinroute
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

koploper

Netherlands
25 berichten

Geplaatst - 16 feb 2011 :  20:46:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik maak gebruik van een aantal vaste treinroutes,waarin ook een aantal logische acties zijn verwerkt,o.a teneinde te voorkomen,dat een trein vertrekt naar een bezet blok. Helaas blijkt een dergelijke voorwaarde niet altijd te werken.
Bijvoorbeeld in de vaste treinroute 'Pendelen tussen station blok 1 en 20' mag de trein pas uit blok 1 vertrekken als de logische actie
'blok 20 is vrij' waar is. In de vaste treinroute staat bij blok 1 dan ook:Stoppen,vertrek na logische actie. Toch vertrekt de trein uit blok 1 ook als blok 20 is bezet. Kan het zijn dat ik de voorwaarde 'stop,vertrek na logische actie' hier verkeerd gebruik ?
Er bestaat ook de voorwaarde 'Vertrek indien logische actie voldoet aan conditie' maar dan heb je niet de mogelijkheid om de trein enige tijd in het blok te laten wachten alvorens hij weer vertrekt. Ik wil namelijk voorkomen dat de trein na aankomst in blok 1 weer direct vertrekt als blok 20 vrij is.
Weet iemand hier een oplossing ?

Robert.

Download Attachment: Robert.bck
121,65 KB

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 16 feb 2011 :  21:36:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Robert, zonder naar je database gekeken te hebben, waarom eem logische actie waarom niet gewoon een deadlock controle, is dat niet veel eenvoudiger?
Dus via een deadlock kijken of blok 20 vrij is (blok(ken) moet vrij zijn)

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 16 feb 2011 21:37:06
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 feb 2011 :  21:47:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Robert,

ik heb wat moeite met de manier waarop jij jouw database gevuldt hebt, met name de terugmelders in blokken komen wat vreemd over. Een bezetmelder die het ene blok bezet is ook al gebruikt in de rijweg naar het volgende blok. Deze rijweg zal dus altijd bezet zijn. Voorbeelden zijn de blokken 17 en 6. Ook kom ik wissels tegen die buiten een blok liggen, een trein moet verplicht stoppen omdat de volgende straat niet gelegd kan worden.

Zijn de blokken zoals jij ze opgevoerd hebt 6, 17, en 24 wel echt blokken waar treinen in kunnen stoppen of zijn dit wisselstraten (dit zou niet juist zijn) omdat een wissel nooit in een blok ligt.

Jouw probleem met rijden naar bezette blokken moet te voorkomen zijn met 2-richtingsgroepen. Bv. de 3 blokken 9,19 en 23 horen bij elkaar.

Voor alsnog zou ik de rijproblemen zoals in jouw baan liggen niet willen onderdrukken met vaste route's en logische akties, maar de kern van het probleem aanpakken.

met vriendelijke groet,

Walter Wissels

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 16 feb 2011 :  23:08:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Robert,

Heb er nu wel even naar gekeken, maar kan alleen maar tot dezelfde conclusie komen als Walter.

Eerst de basis op orde brengen, dan pas met de toeters en de bellen gaan spelen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

koploper

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 17 feb 2011 :  19:30:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim en Walter,

Ik ben verrast door de opmerkingen,die jullie hebben m.b.t. de wijze zoals ik koploper gebruik. Volgens mij hebben deze opmerkingen geen betrekking op de door mij gestelde vraag.
Er zijn inderdaad een paar korte blokken (6,24) in mijn baan,die maar voorzien zijn van één bezetmelder. Wil ik dan toch een losse
locomotief in bijvoorbeeld blok 6 blok laten stoppen en keren,dan gebruik ik de bezetmelders van het voorafgaande blok om de locomotief te laten afremmen en uiteindelijk in het korte blok te laten stoppen.
De daadwerkelijke bezetmelding van het blok is echter alleen maar gekoppeld aan de bezetmelder,die daadwerkelijk op dat blok is aangesloten of ik moet ergens een domme fout hebben gemaakt.

De reden dat ik de deadlock controle bij de betreffende vaste route niet wil toepassen heeft te maken met het feit,dat niet elke trein,die uit blok 1 vertrekt gebruik maakt van de vaste route 'pendelen tussen station blok 1 en 20' en dat ik derhalve de controle op het vrij zijn van blok 20 bij vertrek uit blok 1 alleen in deze vaste route wil toepassen.

Behoudens het door mij gesignaleerde probleem werkt koploper perfect en doen de 7 locomtieven,die tegelijkertijd op deze kleine baan rijden via 3 variabele en 4 vaste routes,dat wat ik verwacht.

Derhalve zal ik mijn vraag concretiseren.
Is in een vaste route behoudens het feit,dat je een wachttijd kunt inbouwen,de functionaliteit van 'stoppen,vertrek na logische actie' identiek aan 'vertrek indien logische actie voldoet aan conditie' ?
Met andere worden,vertrekt een trein in beide gevallen pas als aan de
voorwaarde van de logische actie wordt voldaan ?
De handleiding is hier een beetje onduidelijk over.

Robert.

Bewerkt door koploper op 17 feb 2011 19:37:15
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 17 feb 2011 :  20:05:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door koploper

Wim en Walter,

Ik ben verrast door de opmerkingen,die jullie hebben m.b.t. de wijze zoals ik koploper gebruik. Volgens mij hebben deze opmerkingen geen betrekking op de door mij gestelde vraag.
Robert.



Hallo Robert,

Indirect probeer ik je wel te helpen op een solide database kan je verder, echter volgens mij gebruik je de vaste route om problemen die in je basis zijn ingegeven te onderdrukken. Zolang die niet zijn opgelost zijn we alleen maar aan het helpen om vervolgproblemen te onderdrukken. Als het verder werkt zoals het naar jouw zin is prima, niks mis mee natuurlijk.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 17 feb 2011 20:07:12
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 17 feb 2011 :  20:08:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Robert,

Je kunt de goede adviezen natuurlijk gewoon en altijd in de wind slaan.
Maar het gebruiken van dezelfde meldpunten in verschillende blokken of meldpunten die voor een wissel liggen en andere die achter een wissel liggen voor hetzelfde blok is niet zoals koploper bedoeld is te werken.
Een blok en dus ook zijn bezetmelders liggen altijd tussen wissel of tussen andere blokken.

Een blok is dus nooit wissel overschrijdend. Je database bekijkend is dat op verschillende plaatsen bij jouw wel het geval.
Eigenlijk is het een beetje een rommeltje. Verdere ondersteuning heeft mijns insziens geen zien op basis van deze database.

Eerst de basis op orde brengen, dan kunnen we de problemen verder behandelen lijk mij.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

koploper

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  19:24:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik heb in het week-end nog wat geëxperimenteerd met de bewuste route en als ik bij blok 1 'stoppen,vertrek na logische actie' vervang door
'stoppen,vertrek alleen op basis van tijd' en in alle tussenliggende blokken 'default rijgedrag van dit blok' vervang door 'stopverbod' dan ziet de trein,die in blok 1 staat,dat blok 20 is bezet en vertrekt dus niet. Is eigenlijk ook logisch. Ook met 'stoppen,vertrek na bezetmelding' was het gewenste resultaat te bereiken. Waarom 'stoppen,vertrek na logisch actie' niet werkt weet ik nog niet,maar dat zoek ik dan zelf wel een keer uit,want afgaande op jouw vorig antwoord is de kans vrij klein,dat ik mijn vraag nog beantwoord krijg.
Ik zie ook wel in,dat het opnemen van een wissel in een blok beperkingen met zich meebrengt,maar als in die blokken geen trein
mag stoppen of deze blokken op een zodanige plaats liggen,dat dit geen problemen veroorzaakt lijkt mij het vooralsnog niet bezwaarlijk. Ik heb er dan ook alle begrip voor,dat jullie (Walter en jij) je niet willen buigen over problemen,die hierdoor zouden kunnen ontstaan. Vind het alleen teleurstellend,dat ik in dit geval schijnbaar ook mijn recht heb verspeeld om wat meer informatie te krijgen over de werking van een bepaalde functie.
Omdat het opschonen van de database ook impliceert,dat ik mijn baan voor een gedeelte opnieuw moet bedraden,wil ik hier voorlopig niet aan beginnen. Dit is mijn eerste baan met Koploper en als ik ooit eens een nieuwe bouw,zal ik me wat meer aan de spelregels van Koploper houden.

Robert.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 23 feb 2011 :  21:24:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

Ik wil even terugkomen op je eerste vraag, namelijk het niet wachten met vertrek, nadat een logische actie waar is geworden. Ik weet dat dentheo daar indertijd ook een draadje over heeft gehad. Ik kan echter dat draadje niet terugvinden. Ik herinner nog van dat ook bij Theo de trein vertrok na het waar worden van de logische actie en dan niet nog eens de opgegeven tijd ging wachten. Het leek meer dat het als volg werkt. De trein wacht de opgegeven tijd of totdat de logische actie waar wordt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

koploper

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 25 feb 2011 :  22:09:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Bedankt voor je reactie. Ik zal zelf dan ook nog eens gaan zoeken naar dat draadje.

Robert.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 feb 2011 :  14:17:29  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Ik herinner nog van dat ook bij Theo de trein vertrok na het waar worden van de logische actie en dan niet nog eens de opgegeven tijd ging wachten.



terug boven water, na treintje rijden in de Tjechische sneeuw...

Bij mij gebeurde dat na de eis "treintype in blok" bij een vertrekconditie in een vaste route. Dat heeft Paul nog in orde gemaakt. Versie ken ik niet, was begin vorig jaar februari of maart.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 28 feb 2011 14:39:51
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 28 feb 2011 :  19:22:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo en Robert,

Hallo Theo, Goede vakantie gehad?
Ik meen bij mij toch bij logische acties als vertrekcriterium voor een blok in een vaste route, ook de verschijnselen waar te nemen, die Robert beschrijft. Volgens Theo zou dat echter verholpen moeten zijn (dat dacht ik ook). Ik zal er een verder in moeten duiken en wellicht een consult uit Wildert moeten aanvragen. Ik zal me weer melden

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 28 feb 2011 :  20:23:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Een logische actie "treintype in blok" werkt zoals het hoort, net 3 dagen Ontrax achter de rug met daarin zo'n logische actie op de baan zonder problemen.

Koos Jabaaij.

Bewerkt door C_Jabaaij op 28 feb 2011 20:24:08
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2011 :  21:57:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koos,

Waar het vraagpunt zit, is, of na het waar worden van de logische actie, er vervolgens ook de ingestelde tijd wordt gewacht voordat wordt vetrokken uit het betreffende blok. Het zou daarbij niet uit moeten maken welke logische logische actie waar wordt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2011 :  22:41:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Als de ingestelde tijd verlopen is, zal de trein direkt vertrekken bij het waar worden van de logische actie. Indien de tijd niet verlopen is, dan wacht hij nog tot die verlopen is.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 03 mrt 2011 10:31:10
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2011 :  22:10:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Als op basis van een logische actie wordt gewacht op vertrek dan kan je geen tijd instellen. Er wordt vertrokken als de logische actie waar is.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

koploper

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2011 :  22:39:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Uit de bovenstaande discussie meen ik dus te moeten concluderen,dat
'stop,vertrek na logische actie' zou moeten betekenen,dat nadat aan de betreffende logische actie is voldaan en de wachttijd is verstreken,de trein uit het blok vertrekt.
Omdat je bij 'vertrek,na logische actie voldoet aan conditie' inderdaad geen wachttijd kunt invullen,zal de trein dus uit het blok
vertrekken zodra aan de logische actie is voldaan.
Zoals ik in mijn eerste bericht al aangaf,heb ik toch gezien,dat bij
'stop,vertrek na logische actie' de trein in de door mij al eerder genoemde route ook uit blok 1 vertrekt als niet is voldaan aan de
conditie dat blok 20 vrij is.
Ben dan toch benieuwd of Dirk dit verschijnsel ook constateert.

Robert.

Bewerkt door koploper op 02 mrt 2011 22:42:30
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2011 :  09:24:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

In de vaste route zijn twee manieren op genomen:
1 Vertrek als logische aktie voldoet aan condtitie.
2 Stoppen, vertrek na logische actie.
En daar zit een groot verschil in.
De eerste kijkt als er aan de conditie voldaan wordt. (Als is)
De tweede kijkt als de conditie verandert. (Als wordt)
De eerste moet je ook gebruiken helaas is daar geen tijd bij.
De tweede kan je b.v. gebruiken als er een willekeurige trein in een genoemd blok is of arriveert, dan kan de trein vertrekken.

Een andere methode is om alle tussen liggende blokken een stopverbod te geven, dus:21,3,4 en 4,3,21. De trein zal dan niet vertreken, maar je kan wel een tijd meegeven.

Toch is de deadlock de mooiste methode. Die zit er voor een richting al in heb ik gezien.

Mvg Ab Boezerooij

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 03 mrt 2011 13:07:05
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2011 :  20:40:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert en anderen,

Ik zal er binnenkort in duiken, hopelijk dit weekend. De laatste tijd heb ik daar geen tijd voor gehad wegens andere klussen, ondermeer ook aan het spoor.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2011 :  15:39:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik heb in mijn database, die is bijgevoegd, twee lokwisselroutes gemaakt. Daarbij is het zo ingesteld dat de afgekoppelde loc pas mag vetrekken als de trein is opgehaald door de andere loc, is aangekomen in het spoor, waar de nieuwe loc weer wordt afgekoppeld en vervolgens de nieuw afgekoppelde loc in zijn opstelblok aankomt. Dit is geregeld op basis van de logische actie: Loc is in blok (=waar). Bij de vertrekconditie kan je dan een wachtperiode (van x t/m y min) opgeven.
Wat ik dan zie gebeuren is dat de afgekoppelde loc naar zijn opstelblok rijdt, de opgegeven wachttijd gaat wachten en vervolgens gaat kijken of de logische actie waar wordt. Zodra die logische actie waar is, vertrekt de loc. Ik had verwacht dat de loc eerst zou wachten tot de logische actie waar werd, dan de opgegeven wachtperiode zou wachten en dan zou vertrekken. Zo heeft volgens mij het kunnen toevoegen van een wachttijd niet zoveel nut.


Download Attachment: Lokwissel.bck
110,73 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2011 :  23:53:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Bij mij wordt zoals je weet de lok die ontkoppeld is en naar blok x rijdt, opgevangen door een speciale actie, welke dan vrij wordt gegeven als loc uit blok y is weg gereden.

Is het misschien geen optie om de lok op te vangen met een speciale actie welke het rijden dus blokkeerd, welke dan vrij wordt gegeven door een logische op basis van tijd, welke dus pas actief wordt als loc a in blok x stil staat.

Misschien tever gezocht maar was zomaar een brainwave

Groetjes Ferdi

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 06 mrt 2011 23:54:28
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2011 :  15:59:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ferdinand,

Bedankt voor de suggestie.
In dit geval ging het er om wat er precies met de wachttijd gebeurt, als die wordt ingesteld bij vertrek op basis van een logische actie. Ik had gehoopt dat de wachttijd zou ingaan na het waar worden van de logische actie, maar er wordt eerst gedurende de ingestelde wachttijd gewacht en dan gekeken of de logische actie waar wordt. Ik moet dus een andere oplossing vinden om dan de loc nog een tijdje te laten wachten. Jouw suggestie daarover ga is zeker proberen.

Heb je trouwens nog je oude casema e-mailadres. Ik had laatst wat mails rondgestuurd over de modeltreinevenementen, maar die aan jou kreeg ik steeds terug. Ook als ik via dit forum een mail stuur, komt hij terug.
Stuur me even een mail met je goede mailadres, dan zet ik dat weer in de lijst.





Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 07 mrt 2011 16:08:20
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina