Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 134 / Bezoekers Vandaag: 2324
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezetmelders wel en niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Loet

USA
114 berichten

Geplaatst - 25 jan 2011 :  03:06:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal.

Laat ik mij eerst even voorstellen, mijn naam is Loet Schartman en ik rijd al een aantal jaren met Koploper op een Marklin baan met een IB en een mengsel van LDT bezetmelders en Marklin S88. Dit is altijd goed gegaan.
Nu heb ik echter mijn baan uitgebreid en daarbij een HSI 88 geinstalleerd via een USB-- RS 232 converter.
Nu doet zich het vreemde verschijnsel voor dat als ik het testprogramma in Koploper open, ik wel zie dat de bezetmelders die aangesloten zijn op alle Marklin S88's reageren (van kleur veranderen) maar die op de LDT's geen van alle reageren.
Een streng van de HSI-88 heeft alleen LDT bezetmelders, als ik daar een verbindingskabel express verkeerd verbind, dan gaan alle bezetmelders op het scherm aan.
Is er iemend die mij kan vertellen wat ik verkeerd gedaan heb?

Met vriendelijke groet

Loet Schartman

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 25 jan 2011 :  11:06:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Loet,

Even mijn glazenbol geraadpleegd, maar daar zag ik alleen een s88LN in en geen HSI88.

Ergens een kabelbreuk misschien in de geweldige LDT verbindingskabels?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 25 jan 2011 :  13:04:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Dat lijkt me onwaarschijnlijk, want alle drie de strengen aan de HSI 88 hebben hetzelfde probleem.
De linkse streng heeft 2 * S88(Marklin) en 1 *LDT, alleen de S88's werken.
De middelste streng heeft 4 * LDT en die doen geen van allen iets
De rechtse streng heeft 3*LDT en dan een Marklin S88 en daar reageert ook alleen de Marklin S88.
Bij de rechtse streeng zit de Marklin S** als laatste in de reeks en in het testprogramma veranderen de aanduiding van kleur dus het wordt door de kabels doorgegeven.
Alle LDT's zijn RM-GB-8 en zitten op de M-rails( op de middenleider), De S88 van Marklin zit op de C-rails massa


Loet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 25 jan 2011 :  14:03:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Loet,

Heb je bij de RM-GB-8 dan wel de spanningsmonitor aangesloten, dus beide aansluitingen (rood) en (bruin) op de RM-GB-8, zonder deze referentie spanning doet de melder helemaal niets.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 25 jan 2011 :  14:52:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Ja, dat was het eerste dat ik gecontroleerd heb. Bij allemaal aangesloten.En ze werken want de lokomotieven rijden gewoon over de bezetmelders. Als ze niet aangesloten waren zou dat niet gebeuren.

Een ding wat ik niet gedaan heb. Als je de HSI 88 definieert in Koploper, vul je daarbij in hoeveel bezetmelders op elke streng.
1. Moet je dan ook in Koploper nog de bezetmelders apart definieren, (bij onderhouden )dat heb ik nl. niet gedaan. Onder het tabje bezetmelder in Koploper staat maar een bezetmelder.Niet dat ik denk dat het hoeft omdat de Marklin S88 wel reageert.
2. De RM-GB heeft maar de helft van het aantal aansluitingen van de Marklin. Ik neem aan dat dit voor Koploper of de HSI88 geen verschil maakt, dat deed het althans niet toen ik geen HSI 88 geinstalleerd had. Ik tel de RM-GB en de S88 elk gewoon als zijnde een bezetmelder.

Loet
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 25 jan 2011 :  15:04:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Ik heb net even op de LDT website zitten kijken.
Moeten allebei de aansluitingen naar de trafo bij de RM-GB-8, dus de 2 rode draden en de twee bruine draden aangesloten zijn ook al gebruik je geen bezetmelders van de laatste 4 aansluitingen?
Ik heb ze nl alleen aangesloten bij het gedeelte dat ik gebruik.en soms zijn dat er maar twee per RM-GB-8

Loet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 25 jan 2011 :  15:41:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Loet,

Beide groepen van 4 moet je aansluiten op de referentie spanning dus beide op rood en bruin.

De opto die de spanningsmonitor verzorgt is een AND geen OR.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 25 jan 2011 :  20:20:16  Toon profiel  Reageer met citaat
ok, dan gaan we dat eens proberen dit weekend.

Loet
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 30 jan 2011 :  00:10:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Nou, ik heb het allemaal aangesloten, maar het maakt helemaal geen verschil. Die LDT bezetmelders doen het nog steeds niet. Oop elke printplaat de 2 roden en de twee bruine draden aangesloten en nog steeds doen alleen de Markli S-88's het.

Raadsel, ik weet het echt niet meer.

Loet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 30 jan 2011 :  00:33:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Loet,

quote:
Ik tel de RM-GB en de S88 elk gewoon als zijnde een bezetmelder.




Zit hier in dan misschien je probleem.

Een RM-GB-8 is een halve s88, hij heeft immers 8 contacten i.p.v. 16

2 x RM-GB-8 maakt dus een hele s88.

Als test kun je toch gewoon een RM-GB-8 aansluiten op de s88 aansluiting van de IB, kun je kijken of hij daar wel werkt, en daarna gewoon systematisch gaan zoeken. Dus steeds weer wat uitsluiten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 01 feb 2011 :  13:12:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

OK, daar ben ik mee begonnen.
Alles van de HSI-88 afgehaald en alleen de twee S-88's aangesloten op de linkse streng, geen probleem, alles werkt.
Dan een RM-GB achter de S-88's gehangen, dan werkt alleen de RM-GB en de S-88's stoppen met werken, ze reageren nergens meer op.
De RM-GB van de rechtse streng gehaald, en een RM-GB aan de middelste streng gehangen, geen probleem, alles werkt. Dan een RM-GB aan de rechtse streng gehangen ook geen probleem. toen een RM-GB erbij aangesloten aan de middleste en rechtse streng, ook geen probleem, alles werkt. Toen een S-88 aangesloten achter de Rm-GB's van de rechtse streng en alles stopt weer.
Ik weet niet of dit al een aanwijzing geeft, maar volgend weekend ga ik verder.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 01 feb 2011 :  17:43:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Loet,

Sluit je de s88 dan wel op de juiste connector aan, en steek je het stekkertje er dan wel in de juiste positie op, toevallig niet 180 graden gedraaid.
Iets sluit je dus niet goed aan, dat is denk ik nu wel duidelijk.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 02 feb 2011 :  01:57:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Dat kwam ook bij mij op en ik heb van alles geprobeerd wat betreft kabeltjes. Als we er van uitgaan dat de twee S88's goed aangesloten zijn, want ze werken, dan blijft alleen de het kabeltje van de RM-GB over, als ik dat omdraai krijg ik kortsluiting in de HSI88, dus ik neem aan dat dat goed aangesloten is.
De twee kabeltjes aan de S88's zijn allebei de originele Marklin kabeltjes en hebben allebei de zwarte streep aan dezelfde kant.
Lijkt mij de goede manier, maar ik geef onmiddellijk toe dat de resultaten daar niet naar zijn, maar ik heb ook geen idee hoe het dan wel moet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 02 feb 2011 :  11:13:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Loet,

Zwarte streepjes aan dezelfde kant zegt helemaal niets, dan kun je ze nog altijd op de verkeerde connecter aansluiten of 180 graden verkeerd.

Maar verder zou ik het niet weten, en kan ik je ook niet verder helpen. We hebben wel een alternatief, en dat is de s88LN, kan de melding ook weer gewoon via de IB verlopen en heb je geen extra compoort meer nodig.
M.b.v. de s88LN ben je dan helemaal vrij in de volgorde van aansluiten en zit je niet meer vast aan de opeenvolgende nummering.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 06 feb 2011 :  13:15:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Eind goed, al goed.

Gisteren ben ik er eindelijk in geslaagd de storing op te heffen,. Een LDT module bleek niet naar behoren te werken en er ergens anders zat een nietje door de zijkant van een van de verbindings kabels.
Module uitgewist en een ander kabeltje en alles werkte naar behoren.
Wim, bedankt voor het meedenken.

Groeten

Loet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina