Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 161 / Bezoekers Vandaag: 2597
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Hulp gevraagd in Zeeuws Vlaanderen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BreMCN

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 12 jan 2011 :  11:08:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forum leden,

Ik ben een absolute beginner in de digitale wereld. Na jarenlang analoog gereden te hebben wil ik overstappen op digitaal. De eerste locs zijn al omgebouwd en ben in het bezit van een intelliebox. Ik zit al dagen achter de computer en begin langzamerhand achter mijn oren te krabben met de gedachten waar ik aan begonnen ben. Zo simpel is het dus allemaal niet. De CV's, s88 bussen en bytes vliegen om mijn oren. Ik dacht even een decoder er insteken en hop op weg zijn we. Dus niet! Ik ga door met digitaliseren en ga eerst alles rustig eens proberen met een klein testbaantje. Deze wil ik direct met koploper gaan besturen. Wat heb ik minimaal nog meer nodig om te starten? Ik lees over bezet -en terugmeld decoders. Maar zijn beide echt noodzakelijk? Ik heb plannen voor een grote baan met veel te verwachten problemen. Daarom ben ik op zoek naar een betrouwbaar persoon uit Zeeuws Vlaanderen waarmee ik zo nu en dan om advies kan vragen?

Groet BreMCN

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 12 jan 2011 :  11:24:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hallo Barry,

Ik woon aan de andere kant van het water te bereiken met het voet/fietsveer. Maar voor we je van verder advies gaan voorzien aangaande de bezet/terugmelder, of alleen terugmelders, wat voor rails gebruik je? 3-rail (Märklin dus) of 2-rails de overige merken?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BreMCN

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 12 jan 2011 :  11:57:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb 2 rail Fleischmann Modelrails gelijkstroom en rij met verschillende merken zoals Fleischmann, Roco, Liliput, Brawa etc. Ben nu druk bezig om een gedeelte van mijn analoge baan af te breken en deze opnieuw op te bouwen met ringleidingen. Ik wacht daarbij nog met het maken van isolatiestukken. De bedoeling is om een testbaan te maken met 2 sporen met aan beide uiteindes een wissel waarop gekeerd kan worden naar het andere spoor. Hierbij wil ik direct trek-duw treinen testen, waarmee ik in de toekomst veel wil rijden. Dit spoor zal direct 20 meter bedragen. Ik heb een 14 delige ICE1 en deze zou ik in de toekomst zonder problemen willen laten rijden. Ik heb iets gelezen over weerstandslak en zal deze zeker nodig hebben.
Ik heb zojuist hier een USB Adapter aangeschaft omdat ik geen seriele poort heb op mijn Laptop. Een kabel van Laptop naar Intelliebox moet ik nog zoeken eveneens naar een Booster. Wat moet ik nog meer aanschaffen om te gaan testen?

Groet,

Barry
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 12 jan 2011 :  12:07:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Barry,

Een terug/bezetmeld module en een wisseldecoder. Om te beginnen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BreMCN

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 12 jan 2011 :  13:35:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Haha, nu zie ik dat u gekoppeld bent aan RoSoft. Hier heb ik gisteren wat rond geneusd en Terug-/Bezetmelders decoder (S88SD16-n) gevonden voor €40 en een wisseldecoder (WDD) voor €19,50. Zijn deze te gebruiken in combinatie met de Intelliebox II, Koploper en Fleischmann wisselstellers? Na wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat deze wel gunstig zijn in prijs. RoSoft levert ook een SD16 en S88-n. Welke moet ik nu kiezen in mijn situatie? In een later stadium denk ik ca. 30 wissels, 40 seinen en meer als 50 blokken (x 2 = 100 secties) langs mijn baan te hebben. Kan dit dan wel allemaal aangestuurd worden met 1 Intelliebox en Koploper?

Wederom de groeten,

Barry
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 12 jan 2011 :  14:51:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Barry,

Voor de bezet/terugmelding de s88sd16-n

Overigens op de Intellibox II zit toch gewoon een USB aansluiting, daar heb je toch helemaal geen USB naar Serial aansluiting voor nodig. Gewoon de USB kabel in de Intellibox II en in de PC.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 12 jan 2011 14:54:32
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina