Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 135 / Bezoekers Vandaag: 2311
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Loconet startproblemen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

trainfreak089

Belgium
17 berichten

Geplaatst - 10 jan 2011 :  16:28:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste KL-fans,

In de oude opstelling van mijn baan functioneerde KL (op Laptop)met een USB-to-serieel samen met Intellibox IR goed met uitzondering van herhaaldelijke spontane resets.
Naar aanleiding van een grondige verandering van mijn baan, besloot ik om over te stappen op Loconet en kocht bij Rosoft een Loconet-Interface.

Huidige opstelling van de baan

Laptop > USB-to-serieel adaptor > Loconet Interface (Rosoft) > Loconethub Uhlenbrock 62250 > Intellibox IR
en
> 6 Uhlenbrock bezetmeldermodules 63350
10 Uhlenbrock functiemodules 63410

Deze opstelling draait op een modelbaan K-rails met Viessmann-seinen

Indien ik KL opstart, daarna de IB aanzet met aansluiting van de Loconet-modules dan blokkeert de communicatie bij het aanvragen van de loc-slots. Na loskoppeling van de Loconet-modules worden de Loc-slots probleemloos aangevraagd en na heraankoppeling van de Loconet-modules blokkeert de opstart opnieuw en vermeldt KL in communicatiebalk onderaan "Te verwerken 82".
Indien ik KL opstart, daarna de IB aanzet zonder aansluiting van de Loconet-modules dan verloopt het aanvragen van de loc-slots probleemloos en worden de "Te verwerken 82" probleemloos uitgevoerd. Wanneer ik dan de loconet-modules aansluit kan ik op het laptopscherm de wissels aanklikken en worden deze ook werkelijk geschakeld op de modelbaan. Indien ik de schakelopdrachten vrij snel geef dan zie je "te verwerken" optellen en duurt het wel even voordat dit wordt uitgevoerd. Echter wanneer ik dan op de Intellibox "Wisselinstellingen" "Algemeen type" "Motorola*" nogmaals selecteer dan worden deze schakelopdrachten vrijwel onmiddellijk uitgevoerd.
Het probleem wordt nog groter als ik in KL het testprogramma oproep en testen Seinen selecteer. Bij het aanklikken op het laptopscherm verandert de seinstand maar op de modelbaan gebeurt niets. In KL zie je "Te verwerken" in aantal toenemen en het programma zit vast zodat je enkel KL geforceerd kan afsluiten.

Problemen zoals "virtuele loc-adressen" zijn reeds opgelost na lezing van dit forum.

Ter info ook hier mijn .bck bestand om eventuele instellingen na te kijken.

Rijden van treinen is nog niet aan de orde.





Download Attachment: Lanaken_20110110_123824.bck
153,72 KB

Wie kan mij helpen of de gouden tip bezorgen ?

Alvast bedankt.

Treingroeten

Guido

Marklin K-rails/Laptop en USB to RS232/Intellibox IR/Loconet-interface Rosoft/Bezetmelders 63350-Functiedecoders 63410-Boosters Power 4 Uhlenbrock/Seinen Viessmann/Koploper en ganse dagen plezier aan een gerealiseerde jongensdroom

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 10 jan 2011 :  17:45:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Guido,

Heb je het wel allemaal op de juiste LocoNet aansluiting van de IB aangesloten, dus op de LocoNet-T?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 10 jan 2011 17:58:33
Ga naar bovenaan de pagina

trainfreak089

Belgium
17 Posts

Geplaatst - 10 jan 2011 :  18:27:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor je snelle reactie.

Inderdaad alle Loconet-modules zijn aangesloten op de Loconet-T van de IB.
De Loconet-B uitgang is verbonden met de extra-Boosters Power 4

Mvg

Guido

Marklin K-rails/Laptop en USB to RS232/Intellibox IR/Loconet-interface Rosoft/Bezetmelders 63350-Functiedecoders 63410-Boosters Power 4 Uhlenbrock/Seinen Viessmann/Koploper en ganse dagen plezier aan een gerealiseerde jongensdroom

Bewerkt door trainfreak089 op 10 jan 2011 18:28:48
Ga naar bovenaan de pagina

trainfreak089

Belgium
17 Posts

Geplaatst - 11 jan 2011 :  13:01:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

EUREKA, EUREKA, EUREKA

Het probleem is gevonden en opgelost.
Dankzij jou mail heb je me op het goede been gezet voor het vinden van de oplossing.
Je dacht dat er bijkomende voeding nodig was voor het Loconet en je adviseerde mij om te testen met een gedeelte van de Loconet-opstelling.
Ik was ervan overtuigd dat er voldoende voeding was gezien ik voordien probleemloos reed met 1 functiedecoder meer onder het digitaal systeem van Intellibox.
Ik heb je advies gevolgd en kon zo door eliminatie de functiedecoder vinden waar het probleem zich echt situeerde.
De daar aangesloten seinen reageerden op schakelopdrachten maar wel met verkeerde seinstanden. Na controle bleek dat ik de voeding van 2 seinen had aangesloten op een andere functiedecoder (dichterbij de seinen gelegen) dan de aansluitingen op de decoderuitgangen van de LEDs.
Na herstelling start KL met alle Loconet-decoders probleemloos op. Wissels kunnen geschakeld worden en de seinen reageren snel en correct.
Beste Wim nogmaals bedankt en wie weet kan (mag) ik later nog gebruik maken van je deskundigheid terzake.

Mvg

Guido

Marklin K-rails/Laptop en USB to RS232/Intellibox IR/Loconet-interface Rosoft/Bezetmelders 63350-Functiedecoders 63410-Boosters Power 4 Uhlenbrock/Seinen Viessmann/Koploper en ganse dagen plezier aan een gerealiseerde jongensdroom
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 11 jan 2011 :  14:20:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Guido,

Graag gedaan, en tot een volgende gelegenheid, als die zich voor doet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina