Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 156 / Bezoekers Vandaag: 3776
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1113
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Programeren marklin decoder 7687
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Teun Molenaar

Netherlands
16 berichten

Geplaatst - 11 okt 2010 :  15:10:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Wij hebben zeer recent marklin draaischijf 7286 met decoder 7687 aangeschaft.
Wij hebben een baan van 330 bij 190 cm aangestuurd door koploper en met 3 niveaus. Niveau 0 schaduwstation wordt aangestuurd met Ulhenbrock trafo naar power 4 booster. Niveau 1+2 worden aangestuurd met ook een Ulhenbrock trafo naar de Intellibox. Dit funcioneert vlekkenloos op deze baan met 31 blokken, 35 wissels en 6 treinen.
Nu willen we de draaischijf bedienen met de intellibox en koploper. Wij hebben problemen met het programeren van decoder 7687 d.m.v. de intellibox en/of keyboard gekoppeld aan de Intellibox. Wij zijn ons bewust van het artikel van Tom Prins van 23 september 2006. Dat wil zeggen, we hebben de gele stekker uit de module getrokken en weer terug gestoken na enige seconden waarna we binnen 5 seconden op input van de intellibox gedrukt hebben. De decoder weigert echter in de programmeermode te gaan. Ook dmv het (15e) keyboard werkt de programmeermode niet
Wij hebben ook nog de beschikking over een marklin control unit 6021, keyboard 6040 en transformer 6002. Indien we deze apparatuur aansluiten, dan werkt de programmeermode zonder problemen. Dus de draaischijf en decoder zijn in orde. Indien we nu de geprogrammeerde schijf terugzetten in de baan en via de intellibox en koploper aansturen werkt alles zonder problemen voor enige tijd. Echter na verloop van tijd raakte de programering toch weer verstoord, en dat betekent dat de schijf weer uitgebouwd moet worden om hem met de marklin apparatuur opnieuw te programeren. Dat willen we eigenlijk niet.

Opmerking
Op het niveau 1 die gevoed wordt door de Intellibox bevindt zich ook de draaischijf en de railsvoeding van de draaischijf (rode en bruine draad) wordt ook gevoed vanaf de Intellibox. De gele draad dus de decodervoeding hebben we zowel van de Intellibox trafo voeding als van de Power 4 trafo voeding geprobeerd maar in beide gevallen komen we nog altijd niet in de progammeermode.
Dit hebben we gedaan omdat Marklin insructie zegt dat "bij digitaal bedrijf worden de bussen B 00 voor rijstroomvoeding op een digital rijstroomkring aangesloten. Deze stroomkring moet niet dezelfde stroomkring zijn die de regeling van de draaischijf verzorgt.

Heeft iemand een suggestie om het mogelijk te maken om met de intellibox de marklin schijf decoder 7687 te progammeren?????

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 11 okt 2010 :  16:08:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Teun,

Met de Intellibox is het erg eenvoudig. Je neemt de voedingsspanning los (rode draad digitale spanning) van de draaischijfdecoder, je start de intellibox op, als deze is opgestart sluit je de draaischijf decoder weer aan en je drukt binnen de 5 seconden op het input knopje. Daarna is de decoder te programmeren, overigens hoef je de schijf niet uit te bouwen, die kun je gewoon laten zitten waar hij zit.
Geen enkel probleem dus werkt hier al jaren.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 11 okt 2010 16:10:03
Ga naar bovenaan de pagina

Teun Molenaar

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 12 okt 2010 :  20:21:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Hartelijk bedankt voor je reactie,echter, datgene wat je schrijft hebben we vele malen op precies deze wijze geprobeerd zoals ik het ook geschreven heb in mijn eerste bericht maar dat werkt bij ons nou juist niet. Wij moeten iets verkeerd doen maar we weten niet wat. In ieder geval hartelijk bedankt en ik hoop op een reactie die mij verder kan brengen.

Hartelijke groet
Teun Molenaar
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 13 okt 2010 :  11:39:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Teun,

Dan kun je nog controleren of de Intellibox voor de wisselnummer 225 t/m 240 wel het juiste format verstuurd, dus het motorola format.

Je kunt het natuurlijk ook met het keyboard van de Intellibox zelf proberen, in plaats van met een extern keyboard. Zelf gebruik ik geen extern keyboard.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Teun Molenaar

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 13 okt 2010 :  13:36:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Ik ben ook lid van de Voorschotense Modelspoor Vereniging en daar had iemand gesuggereerd om een van de stekkers van de Uhlenbrock tranformatoren om te draaien. Ik heb dit gedaan en nu werkt ook het programmeren van de schijf dmv de Intellibox en of keyboard. Het probleem lijkt nu dus opgelost.
Nou heb ik nog de uitdaging om bezetmelders aan te brengen.
De situatie bij ons is als volgt:
Vanaf een wissel kom ik vanaf de C rails via verloop rails 24922 en nog een K rails van 5 cm bij het oprij spoor van de schijf zelf .

Vervolgens heb ik 5 afrij/opstelsporen met per spoor ca 50 cm K rails.
Ik rij met geijkte locomotieven dus dan zou er geen schijf bezetmelding nodig zijn. Is dat zo???
Maar waar precies maak ik nou bezetmelders in het enkele oprijspoor en de 5 afrij/opstelsporen en welke lengte moeten de bezetmelders hebben.
Op het forum en bij koploper heb ik wel het een en ander gelezen maar voor maerklin is het mij nog niet 100% duidelijk

Bij voorbaat hartelijk dank voor eventuele suggesties

Hartelijke groet
Teun Molenaar
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 13 okt 2010 :  14:51:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Teun,

De meldingen van de aansluitende sporen lopen tot de schijf. Het handigste is om de brug zelf ook van een melding te voorzien, dat is bij de 3 rails versie van de schijf een fluitje van een cent.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Teun Molenaar

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 02 nov 2010 :  15:03:14  Toon profiel  Reageer met citaat


Download Attachment: IMG_0001.pdf
835,26 KB

Beste Wim,

Bedankt voor je reactie wij hebben er een pdf file bijgedaan en vragen ons af of het in onze situatie met 1 oprijspoor en 5 afrijsporen met 7 bezetmelders zoals aangegeven in de file, kan werken. Als jij eventueel het antwoord niet hebt, wie zou het dan misschien wel weten?

Bij voorbaat hrtelijk dank voor de moeite

Groet Pieter en Teun
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 02 nov 2010 :  15:17:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Teun,

Je moet de spoorstaven aan beide zijden isoleren. Daar kun je plastic rail schoentjes van Fleischmann voor gebruiken artikel nummer 6403. Dan hoef je niets door te slijpen.Dan zal het werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Teun Molenaar

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 02 nov 2010 :  19:06:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim
Bedankt voor je snelle reactie. Ja ik begrijp wat je zegt met de rails aan twee kanten isoleren met de plastic huljes, echter, ik heb zeer weinig ruimte zoals je op de PDF tekening kan zien en ik wil elke centimeter gebruiken. Dat is de reden dat ik wil proberen om in de randsegmenten van de schijf van ca 7,5 cm op ca 2,5 cm uit de schijf een railsje voorzichtig door te slijpen. Op het oprij spoor hou ik dan 18 cm (overgangsrails C naar K)plus 4,13 cm (K rails 2293)plus ca 5 cm van het rand segment voor de schijf is samen ruim 27 cm en dat houdt niet over De 5 afrij sporen zijn ook redelijk kort dus daar woeker ik ook met ruimte. In mijn PDF file was ik nog vergeten te vermelden dat we ook een bezetmelder aansluiten op 7687 waar ook het rode lampje eventueel mee aangestuurd wordt en dit signaal dient als draaibezet meldpunt dus intotaal 8 bezetmelders. Zou het kunnen werken zoals ik geprobeerd heb het uit te leggen???
groet Pieter en Teun
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 02 nov 2010 :  20:48:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Teun, zoals ik in mijn andere antwoord ook al zei, ja, dat werkt. Zo moet het namelijk, en op geen enkele andere manier. Helemaal niets in de weg, gewoon goed. Zijn dat genoeg bevestigingen Teun?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Teun Molenaar

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 03 nov 2010 :  09:36:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Hartelijk bedankt ik ga het er zo spoedig mogelijk op deze wijze in sleutelen

Groet Pieter en Teun
Ga naar bovenaan de pagina

nicploeg

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 05 jan 2013 :  16:02:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik had een in Koploper goed werkende draaischijf, maar opeens kon ik de schijf niet meer aansturen. Na veel uitproberen, bleek de Marklin 7687 het probleem te zijn. Voor reparatie heb ik hem naar Keuterman gestuurd, maar deze was niet meer te repareren en heb ik onlangs een nieuwe aangeschaft.
Ik heb alles weer hetzelfde aangesloten, alles werkt behalve de bezetmelding als er een loc op de schijf staat.Als de schijf draait krijg ik wel een bezetmelding. Eén van de buitenste rails op de draaischijf is geïsoleerd net als de vorige keer.
Het vreemde is, dat als ik de 2e bezetmelder op de 7687 aansluit ik de schijf niet meer kan draaien. Sluit ik slechts één van de 2 bezetmelders aan dan werkt alles prima.

Ik heb op de 7687 de volgende aansluitingen gemaakt:
op beide B = digitale rijspanning
op alle O = digitale massa
op L = Spanning van de verlichtingstrafo (op deze nieuwe module staat geen L meer genoemd, maar de aansluiting is nog wel aanwezig.)
op rt = bezetmelder bij draaien
op gn en ge = niets aangesloten. Als ik daar de bezetmelder van de schijf op aansluit draait de schijf niet meer.

Inmiddels heb ik alle mogelijke varianten al geprobeerd, maar het lukt mij maar niet om een bezetmelding te krijgen als er een loc op de schijf staat en dat is wel noodzakelijk voor een automatisch verloop.

Het enige wat ik eventueel nog kan doen is één van de rails van de afrijsporen door te slijpen, maar ik vraag mij af of mijn probleem daarmee is opgelost.

Is er iemand die mij verder kan helpen?

Alvast bedankt en groeten
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

Teun Molenaar

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 05 jan 2013 :  19:57:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo nico
Toevalligerwijs heb ik ook net een nieuwe decoder 7687.Ook ik had problemen met de aansluiting maar nu werkt alles prima.Ik heb alle sporen naar de schijf dus links en rechts geisoleerd van de draaischijf (de middenrail plus dus niet) De scijf heb ik als volgt aangesloten. Op beide b de plus van de middenrail.De L van de lichttrafo niet meer gebruiken. Een nul van de draaischijf naar de baan massa (bruin) De andere nul aansluiten als bezetmelder die bij mij naar een S88 gaat. Rt gebruik ik ook als bezetmelder bij draaien.Verder heb ik natuurlijk ook de nul van de elektronische aansturing aan de baanmassa (bruin) gelegd. Er is dus geen sprake meer van verschillende stroomkringen voor de aansturing van de schijf. Om te prgrammeren druk ik de baanspanning even uit en dan weer aan en binnen 5 seconden beginnen met input. Ik heb in koploper de positie van de nummers van de toegangssporen moeten wijzigen om in de pas te lopen met geprogrammeerde sporen van de draaischijf electronica, BIJ alle toegangssporen heb ik van een spoor een stukje geisoleerd vlak voor de schijf als bezetmelder. Dus samengevat ik gebrui dezelfde plus voor de draaischijf en de electronica. Ik gebruik dezelfde min op een min van de draaiscijf en de andere min van de electronica.De andere min van de draaischijf gebruik ik als bezetmelder en rt van de electronica gebruik ik als bezetmelder. En dan moet het werken. Mvg teun molenaar
Ga naar bovenaan de pagina

Teun Molenaar

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 05 jan 2013 :  20:00:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo nico
Toevalligerwijs heb ik ook net een nieuwe decoder 7687.Ook ik had problemen met de aansluiting maar nu werkt alles prima.Ik heb alle sporen naar de schijf dus links en rechts geisoleerd van de draaischijf (de middenrail plus dus niet) De scijf heb ik als volgt aangesloten. Op beide b de plus van de middenrail.De L van de lichttrafo niet meer gebruiken. Een nul van de draaischijf naar de baan massa (bruin) De andere nul aansluiten als bezetmelder die bij mij naar een S88 gaat. Rt gebruik ik ook als bezetmelder bij draaien.Verder heb ik natuurlijk ook de nul van de elektronische aansturing aan de baanmassa (bruin) gelegd. Er is dus geen sprake meer van verschillende stroomkringen voor de aansturing van de schijf. Om te prgrammeren druk ik de baanspanning even uit en dan weer aan en binnen 5 seconden beginnen met input. Ik heb in koploper de positie van de nummers van de toegangssporen moeten wijzigen om in de pas te lopen met geprogrammeerde sporen van de draaischijf electronica, BIJ alle toegangssporen heb ik van een spoor een stukje geisoleerd vlak voor de schijf als bezetmelder. Dus samengevat ik gebrui dezelfde plus voor de draaischijf en de electronica. Ik gebruik dezelfde min op een min van de draaiscijf en de andere min van de electronica.De andere min van de draaischijf gebruik ik als bezetmelder en rt van de electronica gebruik ik als bezetmelder. En dan moet het werken. Mvg teun molenaar
Ga naar bovenaan de pagina

nicploeg

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 06 jan 2013 :  12:43:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Teun,

Dank voor jouw antwoord.
As ik het goed begrijp dienen de buitenrails van de draaischijf volledig geisoleerd te zijn van de op- en afgaande sporen. Dit kan ik dus ook bereiken door ervoor te zorgen de dat metalen lipjes van de draaischijf geen contact meer kunnen maken met de rails. (misschien kan ik ze er dan wel afhalen)
Bij mij worden nu de sporen na de draaischijf gevoed door de draaischijf zelf. Ik zal dan dus ieder spoor zijn eigen voeding moeten geven.
Klopt mijn redenering?
Andere vraag; hoe heb jij de sporen van en naar de schijf geisoleerd?

Bedankt en groeten

Nico
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 jan 2013 :  19:17:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Nico,

als ik je kan helpen met de draaischijf kom ik jouw kant op. Ik heb ook nog een klein ombouw projectje liggen waar ik even een kleine vergelijking wil maken met jouw loc.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Teun Molenaar

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 07 jan 2013 :  14:13:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,
Ik heb de buitenste segmenten waarop de aanvoersporen zijn aangesloten gewoon met plastic verbindingsstukjes ( beide rails) van de draaischijf geisoleerd. Dus de draaischijf met de verwijderbare segmenten blijft gewoon in tact en alleen de verbindingen vanaf de randsegmenten naar de aan en of afvoersporen wordt geisoleerd door gebruik te maken van plastic verbindingsstukjes.
Mvg
Teun molenaar
Ga naar bovenaan de pagina

nicploeg

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 07 jan 2013 :  14:55:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je Teun voor jouw antwoord.
Heb je dat gedaan met de Fleischmann nr 6403 plastic verbindingen?
Ik heb al Gegoogled, maar ik ze nog nergens kunnen vinden.

Groeten

Nico
Ga naar bovenaan de pagina

Teun Molenaar

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 07 jan 2013 :  16:32:35  Toon profiel  Reageer met citaat

Heb je dat gedaan met de Fleischmann nr 6403 plastic verbindingen?
Ik heb al Gegoogled, maar ik ze nog nergens kunnen vinden.
Antwoord
Hallo Nico
Ik heb de plastic verbindingen gekregen omdat ik C rails gebruik en alleen voor de draaischijf maerklin k rails. Ik denk dat Fleischman 6403 juist is.
Voor alle duidelijkheid nog het volgende. De doodlopende stukken spoor naar de loods of emplacement zijn dus qua massa volledig geisoleerd van de schijf .Een (1) zijde van de rails gebruik ik als bezetmelders op de andere zijde heb ik de baan massa (bruin 0 apart aangesloten op alle doodlopende stukken)Ook heb ik op de middenrail nog extra de baan plus (rood) aangesloten om er vooral voor te zorgen dat de locomotieven niet ongewenst stoppen. Als dat gebeurd is er een probleem omdat de locomotieven een bepaald aantal cm's de bezetmelders oprijden en als er onverwachts gestopt wordt dan klopt de afstand niet meer. Ook hebben wij twee hechthouten stroken onder de schijf gemaakt aan de zijde waar de sporen de schijf op koen en aan de andere zijde waar ze de schijf verlaten met schroeven die door steken deze houten stroken steken. Op deze manier kunnen we de hoogte van de sporen van de schijf tov van de op en afrij sporen voorzichtig kunnen verstellen zodanig dat de locomotieven er soepel op en af rijden en de schijf ook soepel draait.

MvG Teun molenaar
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina