Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 234 / Bezoekers Vandaag: 13976
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vraag betreft gebruik vaste routes
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Wissels

Netherlands
1450 berichten

Geplaatst - 09 sep 2010 :  23:09:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo allen,

helaas heeft dit forum (nog) geen optie voor een poll, ik ben benieuwd waarvoor vaste route's in Koploper door jullie gebruikt worden. Uiteraard zijn er meerdere antwoorden mogelijk

Diverse opties vaste route

1 Ik maak gebruik van een dienstregeling.
2 Ik gebruik rangeeropdrachten
3 Ik maak gebruik van de ontkoppelfunctie
4 Mijn treinen gaan anders een verkeerde richting uit
5 Mijn baan is nog niet klaar, een trein kan niet naar alle blokken toe.
6 Logische akties
7 Item die niet bij de 1e 6 opties staat, svp nader toelichten.

svp antwoorden in een reactie.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 09 sep 2010 23:12:15

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 10 sep 2010 :  08:15:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

1 Ik maak gebruik van een dienstregeling.
3 Ik maak gebruik van de ontkoppelfunctie.
6 Logische akties i.c.m. Speciale acties.

Mvg Ab Boezerooij

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 10 sep 2010 :  08:54:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

3 .Ik maak gebruik van een ontkoppelfunctie in samenwerking met een Krois koppeling
6. Logische akties
Groetjes,


Morris

00/Koploper/Ecos/DCC/LDT
/EsuLokpilot/Bachmann
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Peeters

Belgium
10 Posts

Geplaatst - 10 sep 2010 :  09:17:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

ik gebruik volgende opties:

1 Ik maak gebruik van een dienstregeling.(vaste routes rijden op uur)
2 Ik gebruik rangeeropdrachten
3 Ik maak gebruik van de ontkoppelfunctie (ontkoppelrails Marklin)
4 Logische akties (zeer weinig, nog niet veel ervaring)

Groetjes,

Patrick

CS1R

Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 10 sep 2010 :  10:05:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hi Walter,

Ik maak hoofdzakelijk gebruik van variabele routes maar toch kan ik niet om een vaste route heen.
De vaste route is voor een TEE treinstel dat op vaste tijden pendelt van station A -> station B -> Station C en dan weer terug.

Conclusie: .1. Dienstregeling.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 10 sep 2010 :  17:59:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

De vaste routes worden gebruikt voor locwissels, omlopen en het rijden op en rond de draaischijf.


2 Ik gebruik rangeeropdrachten.
3 Ik maak gebruik van de ontkoppelfunctie (met de ontkoppelrail of de telex koppeling).


Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 sep 2010 :  19:13:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat

2 Ik gebruik rangeeropdrachten
3 Ik maak gebruik van de ontkoppelfunctie
6 Logische akties


Hallo allen,

zelf maak ik gebruik van rangeeropdrachten, met name omlopen, locwissel, en een rit naar de verzorgingsplaats worden door vaste route's gereden. Overigens kunnnen alleen treinen die een vaste route rijden op mijn rangeerterrein komen, er is immers altijd 2 keer een keeropdracht nodig om de trein weer vooruit op het hoofdspoor te krijgen, dit met de opties 2,3 en 6.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 10 sep 2010 19:14:39
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2548 Posts

Geplaatst - 10 sep 2010 :  21:07:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Allereerst mijn complimenten voor dit initiatief. Het is een nuttige aanvulling op het forum. Nu de enquête:

Mijn poetstrein rijdt een vaste route, omdat ik wil dat hij in een bepaalde volgorde alle blokken bedient. Dat is dus een variant op 1. Dienstregeling.
Daarnaast gebruik ik korte vaste routes in bepaalde situaties om een trein een bepaalde kant op te krijgen, bijvoorbeeld het in- en uitrijden van een kopspoor. Dat is optie 7 naar mijn idee.
In de toekomst komt er nog een optie rangeren en lokwissel bij, maar dat is nog niet gerealiseerd. Dat is optie 3.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

RonaldMeijer

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 10 sep 2010 :  23:35:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van RonaldMeijer  Reageer met citaat
Walter

Ik gebruik vaste routes voor alle treinen (alhoewel ik ook een database heb waar ik met variabele routes rijdt maar vaste routes heeft tot op heden mijn voorkeur), met
1. een beperkte dientregeling, een aantal van de treinen rijdt volgens een dienstregeling / tijdschema, voor andere wordt vertrek geregeld via blokgroepen of logische acties
2. Ik gebruik rangeeropdrachten en daarbinnen ook
3. ontkoppelopdrachten bv voor een locwissel of het rangeren van een sleep
6 Logische en speciale (ontkoppelen) acties
7 ik ben bezig met het combineren van vaste en variabele routes maar daar ben ik nog niet helemaal uit (zie ook ander draadje)
8 op het rangeerterein gebruik ik handmatige routes om tussen het automatische treinverkeer bv een rangeerloc handmatig te laten rijden

Groet

Ronald


Ronald Meijer
N-spoor - FLeischmann - IB - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 11 sep 2010 :  14:12:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Walter,

7 Item die niet bij de 1e 6 opties staat, svp nader toelichten.


Ik heb een kopspoor met 2 blokken. Het staat zo ingesteld dat als een trein te lang is voor het laatste blok het vorige blok bezet blijft. Echter dan kan de trein nooit meer terug omdat het blok bezet is. Dat heb ik opgelost met een vaste route (inrijden bij bezet toegestaan). Nu kunnen er dus 2 korte treinen heen of 1 langere trein.

Theo.

http://www.geenbergen.nl
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1941 Posts

Geplaatst - 11 sep 2010 :  17:18:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Het meest gebruikt optie 7, en dan voornamelijk om een trein van treintype te laten wisselen. Daarnaast ook wel 1, 2 en 6. Maar de vaste routes zijn zonder uitzondering heel kort (meestal twee, hoogstens drie blokken).

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 11 sep 2010 :  22:36:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Optie 2 en 3 welke eigenlijk met elkaar gelinkt zijn.

2 het omlopen van een locomotief

3 Het verwisselen van loc en uitrangeren van een trein en daarna weer door een 3de loc verder te laten rijden

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 12 sep 2010 :  13:15:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ben,

En ik maar denken dat er gestopt was met ondersteuning.

@PH
En wat maakt het uit als deze Poll een onderzoek is voor een ander programma, dat doet er toch helemaal niet meer toe, de ontwikkeling van Koploper is gestopt, en wel met de opmerking erbij om andere programma's ook een kans te geven. Dus Paul nu niet zeuren, of gewoon weer verder gaan met de ontwikkeling en de ondersteuning van koploper, maar niet via de achterdeur natrappen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 12 sep 2010 13:24:01
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 12 sep 2010 :  13:22:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Walter,

7. ik gebruik geen vaste routes.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 12 sep 2010 :  13:34:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door santhe

Ik heb een kopspoor met 2 blokken. Het staat zo ingesteld dat als een trein te lang is voor het laatste blok het vorige blok bezet blijft. Echter dan kan de trein nooit meer terug omdat het blok bezet is. Dat heb ik opgelost met een vaste route (inrijden bij bezet toegestaan). Nu kunnen er dus 2 korte treinen heen of 1 langere trein.




Theo,

Zie de reactie van PaHaSoft. Je wordt in de gaten gehouden in het geval dat er domme dingen of onwaarheden gezegd worden.

Koploperforum
Helaas worden er regelmatig uitspraken gedaan op dit forum die totaal onjuist zijn. Op een aparte pagina (klik hier) vermeld ik deze onzin. Hoe het wel werkt in Koploper, wordt ook op deze pagina vermeld.



http://www.xs4all.nl/~pahasoft/koploper_forum.htm

Gr, Ben.



Hahaha, dat noem ik nou absurt gedrag. Niet meedoen, maar als een stalker te werk gaan op de achtergrond.

quote:
Hiervoor hoeft echt geen vaste treinroute gebruikt te worden. Indien wordt gewerkt met de echte treinlengte en bloklengtes kan Koploper ook zonder een vaste treinroute een treinstel of trekduwtrein laten keren.


Ik werk met treinlengte en bloklengte. Maar als de langere trein in het laatste blok is gekeerd dan kan die niet meer vertrekken omdat het vorige blok bezet is (door zijn eigen staart). Een vaste route lost dat prima op. Indien het beter kan, dan zou ik het zeer fatsoenlijk vinden als dat even gemeld zou worden en niet mijn opmerking op een vaag schaduwforum te spot zetten.

Theo.

http://www.geenbergen.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 sep 2010 :  19:23:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
denken dat er gestopt was met ondersteuning.

@PH
En wat maakt het uit als deze Poll een onderzoek is voor een ander programma,

Mvg
Wim.





Hallo Allen,

Door deze opmerking is het misschien handig om uit te leggen wat het beoogde doel is van deze Poll.

Het valt mij op dat vele beginnende Koploper zich al heel snel storten om vaste (en of variabele) routes in te stellen. Met name wordt hier dan punt 4 en 5 voor gebruikt, en kunnen hierdoor fouten in de database onderdrukt worden. Zelf had ik vorige week een dergelijke vraag via mail in mijn Inbox. Uiteraard gebruiken de doorgewinterde Koplopers de vaste route's wel op de juiste manier met name voor rangeerbewegingen etc. en dan komt dan ook in deze Poll duidelijk tot uiting.

Dit moet mij nog wel van het hart. Dat dit een onderzoek zou zijn is voor andere software moet ik ten stelligste ontkennen, de meeste software makers hebben zelf een visie en een forum waar vragen voor aanvullingen etc. gesteld kunnen worden, dus waarom gebruik maken van juist dit medium. Ik laat mij niet door andere software makers voor hun karretje spannen om dit soort info hier te verzamelen.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 13 sep 2010 12:39:17
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 12 sep 2010 :  19:44:29  Toon profiel  Reageer met citaat
ik kom er natuurlijk weer altijd achteraan waggelen en denk er is weer iets spannends Werkt de link niet meer

Maar ja vind het wel jammer dat zulke anonieme commentaren iedere keer worden gemaakt.

Je lost frustratie hier niet mee op maar wakker het alleen aan.

Walter,

Bedankt voor je uitleg

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 13 sep 2010 :  10:02:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik gebruik een vaste route om een loc met een schoonmaaktrein zo snel mogelijk alle sporen langs te laten gaan, daarna weer zijn eigen trein op te halen en met die variabele route verder te rijden. Verder wil ik een vaste route gaan gebruiken voor pendeltreintje waarbij de locomtief in beide stations moet omlopen. (Ik denk dat beide onder 1 en 2 vallen?)

Met vriendelijke groet,
Dick Visser
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 13 sep 2010 :  12:19:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Soms is het zoeken in de helpfile succesvol en ik wist dat het was ingebouwd alleen niet meer wanneer (pas 3 jaar geleden)

Terugrijden over z'n eigen staart
Bij het selecteren van blokken kijkt Koploper altijd één blok verder. Dit is in principe altijd vooruit. Maar als de trein stilstaat en het is een treinstel of een trekduwtrein kan Koploper ook de trein keren. Dit keren kan niet als de trein te lang is voor het blok en dus nog een vorig blok en wisselstraat bezet houdt. Sinds versie 6.4 is dit wel mogelijk geworden. Eén van de voorwaarden hiervoor is dat er met de juiste treinlengte en bloklengte wordt gewerkt. Ook moet Koploper het vorige blok nog bezethouden door middel van de indicatie "Te lang: langer bezetten van vorig blok". Wanneer op deze manier een vorig blok bezet wordt gehouden, kan Koploper over de 'eigen' staart van de trein de juiste blokken selecteren en keren op de juiste manier.

Theo je kan hierdoor je vaste route weggooien.

Overigens gebruik ik:
1. voor de poetstrein
en verder 2, 3 en 6

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina