Auteur |
Onderwerp |
|
Hans Hofsteenge
35 berichten |
Geplaatst - 21 aug 2010 : 16:40:27
|
Goedemiddag Koplopers,
Ik rijdt al jaren met Marklin HO loks/treinen gebruikmakend van Koploper en over het algemeen met zeer veel genoegen. Alles werkt naar behoren en over de jaren heb ik de baan behoorlijk uit kunnen breiden. Ik heb veel van het forum geleerd en toegepast. Nu bij de laatste uitbreiding loop ik op tegen de vraag: "kunnen de lengten van de terugmelders niet korter". Tot nog toe heb ik de eerste en de laatste terugmelder lengte steeds 2 raillengten gehouden echter kan dit ook korter?? (Alle blokken(40) met een paar uitzonderingen hebben een TM aan het begin en aan het eind van het blok) Ik ben benieuwd naar de reacties.
Hans Hofsteenge. MarklinHO,CU6021,KeyB6040,IntF6051,Viessman5211-5233 Traf6002Boost6017 Windows XP |
|
teppp01
Netherlands
87 Posts |
Geplaatst - 21 aug 2010 : 17:24:32
|
Hallo hans,
bij de opbouw van mijn baan, jaren geleden, heb ik de stopmelders 1 1/2 raillengte lang gemaakt, de rest varieerd van een 1/4 tot 10 lengtes. Dit werkt in het algemeen naar behoren maar af en toe rijd een trein toch nog even te ver door en staat dan iets te ver op de wissel met aanrijdingen tot gevolg. Als ik het over zou moeten doen maakte ik de stopmelders net als bij jou 2 lengtes lang.
mvg
piet
Rij sinds 7 jaar met Koploper, Intellibox en Trix Express met OC32 en dec63 |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 21 aug 2010 : 20:04:40
|
ik hou de BM (binnenkomstmelder) op de volledige lengte blok-SM (stopmelder= 3railengtes).Heb geen last van te ver doorrijden en tevens een volledige detectie.Enkel in mijn station heb ik anders gewerkt omdat sporen in 2 richtingen worden bereden.Daar heb ik ze beiden evenlang gemaakt.Ik heb dan de juiste stopplaats geregeld door cm/doorjden in te stellen bij aanvullende blokgegevens.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 21 aug 2010 : 20:53:05
|
Hi,
Ik zou bijna willen zeggen als je er jaren ervaring mee hebt, dan weet je ook hoe het rij en rem gedrag is. Dat kun je denk ik op basis daarvan je vraag zelf beantwoorden.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 21 aug 2010 : 21:43:05
|
Hans,
Bij mij stoppen de locs als het eerste wiel op de bezetmelder komt. Ik rij N en de meeste stopsecties zijn langer dan 11 cm, dit omdat het een standaard rail van Fleischmann is.
Ik heb wel de optie in stopsectie onmiddellijk stoppen aangevinkt
Grtzz Rob
Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 22 aug 2010 : 08:39:02
|
Hallo Hans,
Het antwoord is ja dit kan korter, er is echter een maar.
Stel je hebt een draaistelloc van Marklin, de Motorpost van Marklin is hier een goed voorbeeld van, op het aangedreven draaistel liggen 4 antislipbandjes, dit draaistel wordt dus niet gedetecteerd met massadetectie. Verder is dit stel 30 cm. lang. De stopplaats is +/- 20 cm. (afstand van het begin van het 1e tot het 2e draaistel) verder of de Motorpost achteruit op de bezetmelder komt dan vooruit. Overigens kan je in aanvullende blokgegevens weer opgegeven hoeveel cm. een trein door moet rijden.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
phdirk
Netherlands
2567 Posts |
Geplaatst - 22 aug 2010 : 12:58:12
|
Hallo Hans,
Toen ik met Koploper begon had ik in mijn testbaan stopsecties van 20 - 30 cm. Dat bleek te kort te zijn. De treinen stonden vaak pas in het volgende blok stil, zeker in de vrije baanvakken. Nu gebruik ik stopsecties van 40 - 60 cm en dat bevalt me heel goed. Alles stopt nu netjes en met doorrijden in cm is op de goede plaats stoppen heel goed te regelen. Het blijft echter een kwestie van smaak, want je kunt, zoals Rob ook aangeeft, ook met hele korte stopsecties werken, alleen verlaat je dan de filosofie van Koploper omtrent het leren remmen.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
corne_mo
186 Posts |
Geplaatst - 23 aug 2010 : 20:30:52
|
Dirk,
wat bedoel je wanneer je zegt dat je met korte stopsecties de filosofie van leren remmen verlaat? Ik werk zelf met vrij krappe blokken en korte 18 tot 20 cm stopsecties. Zeker op de stationssporen en opstelsporen gaat dit altijd goed, mede omdat ik een vrij lage minimum snelheid opgegeven heb en niet al te lange massavertraging. Alleen bij een blok in de vrije baan, waar een loc plotseling moet stoppen omdat het volgende blok bezit is, gaat het heel soms een keertje mis, maar dit is dan ook een noodstop van de loc want hij blijft op volle snelheid doorrijden tot de stopmelder en dit heeft mi. niks te maken met leren remmen.
Met vriendelijke groet, Corné
Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz) |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 23 aug 2010 : 20:47:11
|
Hallo Corne,
je kan nog werken met wisselstraat beperkingen, als je deze afhankelijk maakt van het volgende blok, zal de trein niet in volle vaart door het vrije baan blok schieten. Dit reageert als een geel sein (langzaam rijden) in voorgaand blok.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
phdirk
Netherlands
2567 Posts |
Geplaatst - 23 aug 2010 : 21:36:26
|
Hallo Corné,
Ik bedoel dat de stopsecties lang genoeg zijn om een trein netjes te laten stoppen. Afhankelijk van de snelheid, waarmee de trein de stopsectie inrijdt, kan dan 20 cm te kort zijn. Je kunt natuurlijk in zo'n korte sectie wel stoppen, maar dan heb je of een noodstop of je moet met een heel lage snelheid de stopsectie in komen rijden. In dat laatste geval moet je blok dan weer zo lang zijn dat de snelheid in het blok netjes afgebouwd kan worden.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 23 aug 2010 21:38:05 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 24 aug 2010 : 08:10:18
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door phdirk [br, In dat laatste geval moet je blok dan weer zo lang zijn dat de snelheid in het blok netjes afgebouwd kan worden.
Hi,
En is dat nu niet waarom de treinen leren remmen? Verder kun je de tijd instellen waarover de trein van 50 naar 0 afremt. Te samen met de snelheid zal dan de trein altijd binnen de 10 cm na het activeren van de stopmelder tot sltilstand komen. Op mijn baan is de stopsectie 111 mm lang, en stopt de trein, binnen de 2 cm na binnenkomst.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 24 aug 2010 : 10:21:59
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
quote: Oorspronkelijk geplaatst door phdirk [br, In dat laatste geval moet je blok dan weer zo lang zijn dat de snelheid in het blok netjes afgebouwd kan worden.
Op mijn baan is de stopsectie 111 mm lang, en stopt de trein, binnen de 2 cm na binnenkomst.
En wat is dan de minimum snelheid voor dat treintype ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Hans Hofsteenge
35 Posts |
Geplaatst - 24 aug 2010 : 15:31:07
|
Goedemiddag Koplopers,
Ieder hartelijk dank voor de opmerkingen, aanbevelingen en raadgevingen. Toch heb ik nog een paar vragen betreffende het functioneren van de Bezetmelders. Hier de volgende situatie:
De 3 te noemen blokken zijn "normaal" en hebben elk een BM aan het begin van het blok en aan het einde van het blok. Alles is goed aangesloten en functioneert. Een trein rijdt met een snelheid van 120 km/u vanuit "normaal" Blok1 naar Blok2 en zal aan het einde van Blok2 moeten stoppen omdat Blok3 bezet is.
Als ik het allemaal goed begrijp gebeurt het volgende; De trein rijdt uit Blok1 over de de laatste BM met 120 km/u en geeft zijn vorige blok vrij. Dan rijdt hij Blok2 binnen en meldt zich via de eerste BM in Blok2. Blok2 kleurt rood. Tevens krijgt de Lokdecoder een seintje dat ie moet afremmen naar Vmin.(30 km/u) Deze info krijgt de lokdecoder snel en dus kan de BM kort zijn in lengte. Bijv. halve C-rail lengte 9 cm. Juist of niet juist ???
De lok remt af naar 30 km/u en rijdt langzam door naar de 2de en laatste BM van Blok2. Zodra de sleper op de laatste BM is, stopt de trein abrubt naar 0 km/u......tenzij er nog cm's mogen worden doorgereden om netjes voor het stopsein te stoppen. De laatste BM hoeft dus niet precies aan het einde van het blok te zijn geiinstalleerd omdat ie na het ontvangen van de digitale info nog naar het sein kan/mag doorrijden zelfs eventueel met de sleper voorbij de laatste BM. Dus ook deze BM kan kort zijn omdat de digitale info snel door de lokdecoder wordt opgenomen. Juist of niet juist ???
Mijn vragen zijn: Waar leert de lok hier netjes te remmen ? Waar wordt de masa simulatie van 50 naar 0 toegepast (bijv 5 sec)
Ben benieuwd naar de reacties. Vriendelijke groet Hans Hofsteenge
MarklinHO,C-rail,CU6021,KeyB6040,IntF6051,Viessmann5211-5233 Windows XP
|
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 24 aug 2010 : 23:13:25
|
Waar leert de lok hier netjes te remmen ?
Ik denk dat je daar best een nieuw draadje met een nieuwe titel voor start, want dit wordt een lang verhaal. Of zoek op het forum, het is hier al een paar maal voorbij gekomen.
Remmen gebeurt in drie stappen, eerst bij het binnenkomen in het blok naar gemiddelde snelheid (treintype), dan naar minimum snelheid (treintype) en dan finaal stoppen bij het bereiken van de stopmelder.
Hiervoor moet elke lok een drietal maal stoppen in het blok en dit bij ongeveer gelijke binnenkomst snelheden. Het duurt dus wel even.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 24 aug 2010 23:15:21 |
|
|
Hans Hofsteenge
35 Posts |
Geplaatst - 27 aug 2010 : 09:59:52
|
Goedemorgen Koplopers,
Theo bedankt voor je reactie. Helaas kan ik er niet veel mee. De laatste regel van je berichtje begrijp ik niet.
Omdat antwoorden uitblijven heb ik bedacht dat dit 2 dingen kan betekenen; 1. Het zijn zulke inteligente vragen en het is dus gewoon te moeilijk om er antwoorden bij te bedenken...... of 2. Wat een onbenullige vragen weet die Hans nou na al die jaren hier zelf geen antwoorden op te bedenken.... Nou kennelijk niet.
Toch nog in afwachting van reacties verblijf ik met vriendelijke groet Hans |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 27 aug 2010 : 10:24:13
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Hans Hofsteenge
Goedemorgen Koplopers,
Theo bedankt voor je reactie. Helaas kan ik er niet veel mee. De laatste regel van je berichtje begrijp ik niet.
Dan nog een paar toelichtingen. Het door mij geschetste rem-scenario is alleen mogelijk voor "lange" blokken en geijkte lokomotieven.
Koploper zal leren remmen, maar dat neemt tijd. Hij moet minstens drie keer stoppen in een blok vooraleer het op iets begint te lijken. Waarom ?: -Eerst remt hij af tot gemiddelde snelheid en rijdt dan op gemiddelde snelheid de stopsectie binnen en stopt dan plots. -De tweede keer remt hij veel te vroeg en rijdt dan op minimum snelheid verder tot op de stopsectie en stopt netjes. -Vanaf de derde keer begint hij later en later vanuit gemiddelde snelheid af te remmen naar minimum snelheid.
Dan begint het op iets te lijken.
Wil je het proces "zien" leren zet dan een snelle trein in een blok achter een rangeerlokje en laat beide enkele rondjes rijden. Je zal zien dat de snelle trein steeds moet stoppen achter het traag rijdend rangeerlokje, maar het wordt snel "rustiger"
Via overzicht lokomotieven kun je de ingestelde snelheden zien.Via communicatievenster nog meer details.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 27 aug 2010 10:27:01 |
|
|
Marius in Afrika
South Africa
3 Posts |
Geplaatst - 07 sep 2010 : 09:29:20
|
Good day all
I have recently started using KopLoper along with my ECoS2 and Marklin C-track. At the monment i am busy with the adding of feedback on the track, using one of the tracks of C-track & decoders (S88 or simmilar).
I did learn most of what i need to know about the feedback from this post, however i have a question regarding feedback in my "stockyard" sections. Do you use feedback (and auto control) in the stock yard section or do you control the trains / locos manually in the stockyard?
I have four tracks in my stockyard with lenghts of 515, 745, 948 & 1145 mm. As an example; if i fit feedback onto the 515 mm track it leaves hardly any space for a train.
Regards
Marius in Africa Alle tydperke, alle brands waarvan ek hou en wat op C-spoor kan ry, ECoS II, Koploper |
|
|
marklinmoos
Netherlands
56 Posts |
Geplaatst - 07 sep 2010 : 12:21:43
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Marius in Afrika
Good day all
I have recently started using KopLoper along with my ECoS2 and Marklin C-track. At the monment i am busy with the adding of feedback on the track, using one of the tracks of C-track & decoders (S88 or simmilar).
I did learn most of what i need to know about the feedback from this post, however i have a question regarding feedback in my "stockyard" sections. Do you use feedback (and auto control) in the stock yard section or do you control the trains / locos manually in the stockyard?
I have four tracks in my stockyard with lenghts of 515, 745, 948 & 1145 mm. As an example; if i fit feedback onto the 515 mm track it leaves hardly any space for a train.
Regards
Marius in Africa Alle tydperke, alle brands waarvan ek hou en wat op C-spoor kan ry, ECoS II, Koploper
Marklin CS 1 uploaded, Windows 7, KL 7.0-4 |
|
|
marklinmoos
Netherlands
56 Posts |
Geplaatst - 07 sep 2010 : 13:09:25
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Marius in Afrika
Good day all
I have recently started using KopLoper along with my ECoS2 and Marklin C-track. At the monment i am busy with the adding of feedback on the track, using one of the tracks of C-track & decoders (S88 or simmilar).
I did learn most of what i need to know about the feedback from this post, however i have a question regarding feedback in my "stockyard" sections. Do you use feedback (and auto control) in the stock yard section or do you control the trains / locos manually in the stockyard?
I have four tracks in my stockyard with lenghts of 515, 745, 948 & 1145 mm. As an example; if i fit feedback onto the 515 mm track it leaves hardly any space for a train.
Regards
Marius in Africa Alle tydperke, alle brands waarvan ek hou en wat op C-spoor kan ry, ECoS II, Koploper
Hello Marius, I did touch the wrong button, but here I am Welkom on this side. To have a good Koploper system you have to intergrade all the tracks including the stockyard blocks You have to cut the 515 mm block in two than de first 275 mm are the entry feedback and the other 275mm are the stop feedback. because the blok is very small the blok before the stockyard need a speed reduction,so the trains are comming in slowly and have time to stop. When you do so, maybe the entry feedback of 200 mm is enough and for the other stockyard lenghts you can use the same 200 mm for entry. You have to know Afrikaans to read the dutch Koploper.So when you write the next time Afrikaans maybe we understand better what you need and a lot of Koplopers who knows a lot more than I can answer you. Regards, Simon
Marklin CS 1 uploaded, Windows 7, KL 7.0-4 |
|
|
Marius in Afrika
South Africa
3 Posts |
Geplaatst - 07 sep 2010 : 15:52:20
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door marklinmoos You have to know Afrikaans to read the dutch Koploper.So when you write the next time Afrikaans maybe we understand better what you need and a lot of Koplopers who knows a lot more than I can answer you. Regards, Simon
Marklin CS 1 uploaded, Windows 7, KL 7.0-4
Dankie vir jou advies Simon.
Ek praat wel Afrikaans en kan dus ook nederland lees en KopLoper maklik gebruik. Ek hoop dat die res van die forum lede ook Afrikaans kan lees.
Beste groete.
Marius in Africa Alle tydperke, alle brands waarvan ek hou en wat op C-spoor kan ry, ECoS II, Koploper |
|
|
phdirk
Netherlands
2567 Posts |
Geplaatst - 08 sep 2010 : 17:40:31
|
Hi Marius,
Also welcome to this forum from my side. How you like to use the stockyard is a matter of taste. You can exclude it from the fully automatic operation and only drive manually there. When you choose this option you do not need any feedback positions in the stockyard. Koploper even has the option to transfer trains from automatic to manual operation. If you also want to drive in an automatic mode you will need the feedback positions as Simon described. My shortest stockyard track is about 45 cms, so you should not have any problems with that. To be able to use such short tracks to the full extent, it will be wise to fit feedbacks to the switches and use these feedbacks to set the switches free, otherwise Koploper will set the switch free too early or keep it occupied. In the first instance another train may depart from an adjacent track and cause a collision on the switch, in the other situation the train will not depart, since the switch section is still occupied. Lots of success with the further implementation of Koploper and if you encounter any other problems or question, do not hesitate to put them on the forum (in Afrikaans or English)
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 08 sep 2010 17:42:36 |
|
|
Marius in Afrika
South Africa
3 Posts |
Geplaatst - 09 sep 2010 : 14:50:04
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
.......... My shortest stockyard track is about 45 cms, so you should not have any problems with that. To be able to use such short tracks to the full extent, it will be wise to fit feedbacks to the switches and use these feedbacks to set the switches free, otherwise Koploper will set the switch free too early or keep it occupied........
Hallo Dirk
Dankie vir jou terugvoer en inligting. Ek wil net seker maak dat ek jou 100% korrek verstaan. Kom ons veronderstel dat ek automatiese beheer in die "stockyard" ook wil gebruik.
Die "stockyard" spore word toegerus met besetmelders (twee bestemelders op elke spoor) en word dan as individuele (aparte) blokke op KopLoper geteken. Dan word die wissels (switches), wat hierdie spore beheer , met hulle eie besetmelders toegerus. Die wissels vorm egter NIE deel van enige blok in KopLoper nie, is dit korrek?
Beste groete
Marius in Afrika Alle tydperke, alle brands waarvan ek hou en wat op C-spoor kan ry, ECoS II, Koploper |
|
|
phdirk
Netherlands
2567 Posts |
Geplaatst - 09 sep 2010 : 20:47:31
|
Hallo Marius,
My Afrikaans is not so good I would be able to write my answer in it. But you are fully right. Every switch has a feedback, but these feedbacks are not a part of the sections. Switches are never a part of a secetion. I have to make a small, but not unsignificant, correction about the length of my stockyard track. The length is 45 cm indeed, but the total section of this stockyard track is 65 cm, since it has an extra section (with it's own feedback) of 20 cm. To wrap up, you are on the right track in the way you approach the Koploper system. Lots of success and fun with the further exploration of this fantastic program.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
|
Onderwerp |
|