Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 174 / Bezoekers Vandaag: 12692
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 beginner, beginner vraag
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

hulz

Netherlands
28 berichten

Geplaatst - 31 jul 2010 :  00:02:45  Toon profiel  Reageer met citaat
beste spoorders

ben me aan het orienteren en voordat van alles aanschaf kijken of het me lukt. Dus een vraag waar ik tegen aanloop

Het is gelukt de baan te tekenen en ook de blok eigenschappen ben nu bezig met plaatsen waar in blok van bezetmelder. Ik heb een kort blokje vlak voor het schaduwstationn te kort om te stoppen en ook niet wenselijk. Is dat nu een wisselstraat? Ik wil volledige detectie heb dua in blokken 3 melders, maar is in zo n kort blokje 1 voldoende, of toch 2, tis eigelijk alleen voor koploper om te weten dat er wat rijdt.

met vriendelijke groet

johan

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 31 jul 2010 :  00:14:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johan, wat jij wil. Het hoeft niet perse een blok te zijn, het kan ook onderdeel zijn van een ander blok, of meerdere blokken. Of onderdeel zijn van een wisselstraat, je kunt de melder ook toewijzen aan een wissel, of aan meerdere wissels, of zelfs aan een lijn. Dus niets moet, er kan veel.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 31 jul 2010 :  17:28:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim, nee tis te kort voor een blok, maar ik wil er wel detectie, bij een vorige bblok wordt moeilijk om dat vooe het schaduw staion locht en tussen een halte. Dus bij bezet van de schaduw station kan der er dan nix meer in of uit. staat er wat bij de wat bij de halte en zou ik um daar bij doen kan der ook weer nix in of uit. Tus dus van dubbel spoor naar enkel en dan drie railtjes dan weer de eertste wissel van het schaduwstation. Denk eigelijk 2 keer detectie der in en der uit maar dan ist eigelijk weer een blok, toch?
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 31 jul 2010 :  17:55:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ik zeg toch niet dat het bij het vorige blok moet. Het kan als algemene inrijder van de blokken die ervoor liggen. Het kan ook alleen aan een wissel worden gekoppeld. M.a.w. als de melder bezet is is het wissel bezet en kan niet worden omgezet. Maar als een trein te lang is kun je dat ook met treinlengte en bloklengte oplossen. Als de trein te lang is kun je of alleen de wisselstraat bezet houden waar hij net overheen is gereden. Ook kun je het blok waar hij vandaan is gekomen te samen met de wissel bezet houden. Ook dan zal er geen trein meer naar toe kunnen rijden. Maar ik denk gezien je huidige kennis dat je er geen bal van begrijpt wat ik je schrijf.
Het laatste vind je in aanvullende blokeigenschappen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 31 jul 2010 :  18:16:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt beste Wim snap der nix van...

In koploper wordt gewaarschuwd volgens mij bij aanvullende blok eigenschappen dat je meer kennis moet hebben voor dat je daar aanbegint.

de treinen kunnen uit en naar meerdere blokken via dit korte blokje daarom lijkt het me niet verstandig ze aan vorige of opvolgende blok te koppelen het zelfde geld voor de wisselstand, of praten we nu langs mekaar heen?

Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 31 jul 2010 :  18:55:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Johan,

Wim geeft in zijn 1e reactie een keuze van opties waaruit je kan kiezen.

Als ik jouw reactie lees kan je het beste dit stuk rail in de wisselstraat opnemen. De terugmelder in de rail gebruik je bij te verwachten bezetmelders (als 1e melder). Deze melder mag je niet gebruiken in bezet bij, dus hij mag geen blok bezet houden.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

marklinmoos

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 31 jul 2010 :  19:24:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,
Duidelijk, nu snap ik het ook Vooral dat niet vermelden īn bezet bij"
verduidelijk het bij mij.
Je heb gewoon 4 bezet melders in een stuk en 3 īn bezet bij
(ik heb nog 3 bezet melders in een "normaal blok)
Met vriendelijke groeten Simon N

Marklin CS 1 uploaded, Windows 7, KL 7.0-4
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 31 jul 2010 :  20:55:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Duidelijk, nu snap ik het ook Vooral dat niet vermelden īn bezet bij


Alleen zal het dan niet meewerken in de beveiliging van de wisselstraat of het deel ervoor al je hem gebruikt als gemeenschappelijke inrijder.
Moet het meldpunt ( het te korte blok met 1 melder) wat geen echt blok is in de beveiliging meewerken, dan moet hij of aan een lijn worden gekoppeld of aan een wissel of meerdere wissels kan ook.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 01 aug 2010 :  00:43:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Aha je kunt dus meldpunten koppelen aan meer blokken, koploper nwaarschuwt er voor maar t kan wel. dus zou ik het aan de 3 sporen van het schaduwstation kunnen koppelen. En dan het tweede meldunt invullrn asl het inrijpunt wat het ook is. Maar bedenk ik me nu dan wordt het vorige blok vrijgegeven maar zit de kont van de trein er nog in. OF geef ik nu zowie zo vorige blokken te vroeg vrij moet dat niet bij het uitrij ...
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 aug 2010 :  07:58:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Hulz,

nee dus niet de bezetmelder opnemen in "bezet bij", hieruit ontvang je de waarschuwing (foutmelding) dat je de bezetmelder in meerdere blokken hebt gebruik. Je vult hem wel in bij te verwachten bezetmelder.

Verder geef je het vorige blok vrij bij voorkeur op het laatste bezetmeld-punt, en niet op het eerste punt, zie onderhouden blokken.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 01 aug 2010 :  11:21:24  Toon profiel  Reageer met citaat
ok,

bedankt Wissel en Wim, nu snap ik het.

Nu loop ik gelijk tegen he volgende probleem aan, de halte ligt in een blok, maar als de trein bij het laaste melder stopt staat ie te ver. Maar hoe geef ik de tweede melder de funtie van stoppen?

Of zit dat in dynamische blokken, ik heb de sporen in het schuduw station ook al vast opgedeeld voor kortere treinen maar moet dat van dynamische blokken nog uitpuzzelen, ben nu eerstnog an kijken hoever ik kom, kan ik dit ? ..... tuurlijk wel


Mijn dank

Johan

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 aug 2010 :  11:27:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hulz, in koploper stoppen de treinen altijd op de laatste melder.

Echter er is een trukje.

Als je het spoor in meerdere meldpunten verdeeld kun je echter via de optie alternatieve stopplaatsen op basis van treinlengte de trein op een andere plaats langs het perron laten stoppen. Maar ik denk dat dit nu op dit moment even een stap te ver is. Krijg eerst de basis onder de knie, dan komen de toeters en de bellen later.
Alternatieve stopplaatsen vind je in onderhouden blokken.

Via dynamische blokken is het niet de manier om dit op te lossen. Dit is uitsluitend om een schaduwstation waar 2 treinen achter elkaar op hetzelfde spoor kunnnen staan, optimaal te kunnen verdelen en te kunnen benutten. Maar ook hier staat de eerste trein op de laatste melder. Sterker nog op allee sporen staat ze even ver.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 01 aug 2010 11:31:38
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 01 aug 2010 :  11:36:15  Toon profiel  Reageer met citaat
ik had dynamiche blokken beter dus wel eerst kunnen lezen kan dus in 1 blok verschillende lengte plaatsen, ik had eerst begrepen dat blokken samenvoegd, dat wordt opnieuw indelen. Denk dat het antwoord op mijn vorige vraag ook al heb ;bij2e melding max laten vertragen?

Sorry en dank
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 aug 2010 :  11:43:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hulz, ik denk dat je iets minder moet lezen, en dat je eerst eens een proefbaantje moet gaan maken, om de werkelijk basics van koploper onder de knie te krijgen, want via het lezen, wordt je alleen maar dol van alle mogelijkheden, waarvan je de werking en invloed nog niet kunt overzien. Dus om maar weer een oud advies uit de kast te halen maak een ovaal met een inhaalspoortje.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 aug 2010 :  16:40:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Hulz,

op een goed ingestelde baan met Koploper stoppen je treinen op de laatste stopmelder en niet voorbij de laatste melder. Als de snelheid niet te hoog is en je loc sneller kan remmen dan koploper verwacht is doorschieten verleden tijd.

Dynamische blokken is meer bestemd voor schaduwstations en gevorderden en veel minder voor zichtbare delen van de treinbaan.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 01 aug 2010 :  18:06:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedank ben weer aardig opweg, dat laatste roept wel weer een vraag bij me op.hoe doe je dat dan in een zichtbaar station?

johan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 aug 2010 :  19:25:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja, die vraag is dus al beantwoord, en dat doe je dus met en via alternatieve stopplaatsen, en op basis van trein en blokdeellengte. Maar zoals ik je al eerder zei, maak een proefbaantje en zie eerst de basis van koploper onder de knie te krijgen, en ga dan eens werken en denken over de toeters en de bellen. En geloof me alles wat je tot nu toe wil is geen enkel probleem. Maar om je nu steeds de oplossing te geven en dan te zien dat je in je reactie daarop het probleem weer in kaart brengt schiet niet echt veel op.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 aug 2010 :  19:26:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Johan,

lees het antwoord over alternatieve stopplaatsen van 11.27 van Wim Ros.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 01 aug 2010 :  21:19:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn onderste baan is eigelijk niet meer dan een rondje met 3 sporen in het schaduwstation waarvan 1 doorrij spoor en een halte met dubbel spoor.
Wat ik begreep dat altenatieve stopplaatsen het zelfde was als dynamische blokken door mijn laaste vraag en daarop gekregen antwoord blijkt dat niet zo is. Mijn vraag over hoe in zichtbaar station is daarmee wel beantwoord dat is met alternative stopplaatsen.

Helaas ben ik nu weerbij af van hoe meerdere trein van verschillende lengte in het schaduwstation plaats. Ik heb proberen dynamische blokken te vinden in de gebruika aanwijzig, maar naar de doorverwezen pagina komm ik uit op draaischijf. En als ik in het forum zoek dan heeft men het overlichtstraten, dach dat een andere manier van detectie was

k zit ff vast

maar bedankt voor het geduld en de input

johan

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 aug 2010 :  22:21:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Kan aan mij liggen maar die vraag heb ik nog niet voorbij zien komen van je. Maar je zit vast omdat je dus teveel in ene keer wil.

Leer nu eerst eens kruipen voor dat je je inschrijft voor de marathon van New York.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 01 aug 2010 :  22:29:44  Toon profiel  Reageer met citaat
jep,

na wat verder speuren over dynamische blokken im schuwduwstation ; das hogere koploperkunde. Ik ga weer terug naar het opdelen van het schaduwstation in meer blokken, dan krijg ik het kringetje rond.


thanks

johan

Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 03 aug 2010 :  10:25:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo ben weer op weg, het juiste spoor.


Maar nog niet helemaal, blijf nog even zitten met dat stukje gemeenschapelijke spoor. Wel een melder mar niet aanvinken bij bezet.

Nu heb ik ze ook in verwachte melder opgeven bij blok 1, 2 en 3, en ook de lijn gemeenschappelijk toegekent. Maar alles boven door gelezen te hebben denk dat dat niet goed is.

Maar wil het graag zeker weten dan moet ik wat anders verzinnen verder heb ik dan dit rondje rond.

vriendelijke groet
Hulz
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 03 aug 2010 :  11:06:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hulz, en waar precies heb je de lijn dan gemeenschappelijk aan toe gekend. Zal het niet veel handiger zijn als je een backup van de database plaatst, dan kunnen we gewoon zien wat je gedaan hebt, en dan kunnen we je gelijk zeggen of het juist is, of dat het beter anders kan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 03 aug 2010 :  12:27:18  Toon profiel  Reageer met citaat
om heel kort door de bocht te zijn, daar waar de melder ligt zonder het bezet vinkje, ik zal prober de database te uploaden, maar dat kan niet van hier.

Bedank voor al de tijd die je er insteekt


Johan
Ga naar bovenaan de pagina

hulz

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 04 aug 2010 :  00:04:29  Toon profiel  Reageer met citaat
dan zou dit het moeten zijn niveau 1 zonder wisseldecoders


johan

Download Attachment: 1.bck
29,94 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 aug 2010 :  00:15:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Mijn eerste indruk reactie.

Bezetmelders kun je maar in 1 blok te gelijk gebruiken, en niet zoals 1.15 in blok 5 en blok 8.

Verder denk ik dat de blokken 23, 24, 25, 26, 27, 12 en 13 overbodig zijn.

En waar ik al bang voor was een veel te groot project om mee te starten.
En waarom niet alles op 1 pagina is toch veel overzichtelijker.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 04 aug 2010 00:19:59
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina