Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 174 / Bezoekers Vandaag: 12704
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Aantal sectie's per blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wanne

Belgium
40 berichten

Geplaatst - 10 aug 2010 :  15:42:56  Toon profiel  Reageer met citaat
hey

Ongeveer 3 maand geleden ben ik begonnen met koploper. Gedurende deze periode heb ik heel het programma eens helemaal doorgrond.
Nu weet ik tenminste waartoe het programma in staat is. (Trouwens: echt knap gedaan van Paul! )

Op mijn testbaan gebruikte ik 3 bezetmelders per blok, dit verliep zeer vlot.
Nu ik begonnen ben met het indelen van de sectie's, vroeg ik hetvolgende af:
--> Wanneer je in 2 richtingen wil rijden volstaan dan 2 secties?
Ik heb al op verschillende forum's gezocht, maar vind nooit echt een duidelijk antwoord.

groeten
Wanne


HO/Twincenter/Koploper/bezetmeldingWimRos

Bewerkt door wanne op 10 aug 2010 17:05:43

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 aug 2010 :  19:07:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Om netjes en op de exacte plaats te stoppen heb je een stopsectie nodig aan elke kant van het blok.

De ruimte tussenin is een derde sectie, die moet niet, maar mag gedetecteerd zijn.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 10 aug 2010 :  19:25:26  Toon profiel  Reageer met citaat
oke, en wat zijn dan juist de voordelen van deze 3de sectie?
Wordt deze sectie enkel gebruikt voor "volledige detectie".

mvg
Wanne

HO/Twincenter/Koploper/bezetmeldingWimRos
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 10 aug 2010 :  20:31:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Oke bedankt!

Ik heb zojuist gevonden waarvoor je de 3de sectie exact kan gebruiken. In dit topic

Wanne

HO/Twincenter/Koploper/bezetmeldingWimRos
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  12:11:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik gebruik slechts één melder per blok! In tegenstelling van wat op dit forum vaak wordt verteld, werkt dit prima!! Ook in 2 richtingen.
Dit bespaart een hoop bedrading, bezetmelders enz.

(TIP)



Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  12:21:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb enkele korte blokken van 1 meter.Ik heb dit opgelost door het blok doormidden te snijden.Dus 2 identieke bezetmelders.De juiste stopplaats doe ik dan met cm/doorijden in te vullen bij aanvullende blokgegevens.Ik heb ook een lang blok dat in 2 richtingen wordt bereden.Daar ga ik voorlopig mss experimenteren om het middendeel dmv twee kontaktrails en een omschakelrelias toe te wijzen aan de richting van de trein.Dan heb ik volledige detektie en spaar ik 1 melder.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T

Bewerkt door bellejt op 11 aug 2010 12:29:15
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  13:32:49  Toon profiel  Reageer met citaat
hey

Ondertussen heb ik beseft dat ik dit topic echt niet had hoeven starten, er staat meer dan genoeg informatie hierover op dit forum.
Hier zijn 2 topic's waar in veel nuttige info wordt gegeven over dit probleem:
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=2035&whichpage=1 (meeste info)
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=57

mvg,
Wanne

HO/Twincenter/Koploper/bezetmeldingWimRos
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  13:52:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door selectrixfreak

Ik gebruik slechts één melder per blok! In tegenstelling van wat op dit forum vaak wordt verteld, werkt dit prima!! Ook in 2 richtingen.




Misschien woordje uitleg ???

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  17:39:12  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Oorspronkelijk geplaatst door selectrixfreak

Ik gebruik slechts één melder per blok! In tegenstelling van wat op dit forum vaak wordt verteld, werkt dit prima!! Ook in 2 richtingen.


--------------------------------------------------------------------------------



Misschien woordje uitleg ???



Inderdaad een woordje uitleg, als jou dat lukt wil ik het ook wel eens uitproberen ( het spaart veel bezetmelders).
En hoe ga jij voor de veiligheid zorgen bij 1 bezetmelder/blok?

Wanne (ben benieuwt)

HO/Twincenter/Koploper/bezetmeldingWimRos
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  17:54:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ieder blokt heeft één echte melder en één virtuele melder. De trein komt binnen in het blok -> echte melder, dan met een bepaald aantal cm berekend koploper waar de virtuele melder is, waarna de trein langzaam stopt, nadat de trein eerst heeft leren remmen. (de eerste paar keer stopt de loc met een ruk, daarna heeft ie leren remmen en remt ie netjes mooi af) Werkt echt goed! Ik zal later vandaag mijn database bijvoegen, voor de duidelijkheid.

Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard

Bewerkt door selectrixfreak op 11 aug 2010 17:58:53
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  20:19:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door selectrixfreak

Ieder blokt heeft één echte melder en één virtuele melder. De trein komt binnen in het blok -> echte melder, dan met een bepaald aantal cm berekend koploper waar de virtuele melder is, waarna de trein langzaam stopt, nadat de trein eerst heeft leren remmen.



Begrijp ik goed dat je nog volledige detectie hebt ?
Durf je dat ook aan in stations, waar stopplaats toch redelijk exact moet zijn, of doe je het alleen op de vrije baan ?
Dit is de oplossing waar bv. Rautenhaus reclame mee maakt, maar waarvoor Paul toch een beetje "huiver" heeft ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  20:32:23  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Bert

Dit zou echt een ideaal oplossing zijn!
Ik ga eerst je database afwachten vooralleer ik met een testrit begin. 1 bezetmelder per blok zou veel prijselijker zijn. ;) Heb wel mijn twijfels bij de veiligheid.

Wanne

HO/Twincenter/Koploper/bezetmeldingWimRos
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  20:43:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Eerlijk gezien zie ik niet in waarom iedereen bespaard op terugmeldkontakten.Een terugmelder kost 30 euro voor 16 kontakten=8 blokken=3,75 euro/blok.Rij liever zonder risico dat een loc van 1500 euro doorschiet en beschadigd raakt.Op een baan van 10.000 euro maakt 100 euro niet uit als het over veilg rijden gaat.Als je 1 terugmelder tekort komt zou ik het mss overwegen voor 1 blok dat dubbel bereden wordt.Ik heb een baan met 40 blokken en 6 x S88 units.Kostprijs 180 euro.Kwestie van de baan goed in te delen.Wil je besparen dan kan je 1 inrijmelder voor je schaduwstation gebruiken.Spaar je wat uit.Zo zou ik er in totaal 8 bespaart hebben=15 euro.Niet vernoemenswaardig.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  20:59:55  Toon profiel  Reageer met citaat
@Johnny

Ik heb nooit gezegd dat ik het geld er niet voor over heb om wat extra bezetmelders te kopen. Ik verkies ook het veiligste en ga volledige detectie gebruiken. Ik ben gewoon benieuwt hoe bert het aanpakt met 1melder per blok. Dit zou een mooie oplossing zijn voor veel van ons.

En een trein van €1500?, ben ik toch nog niet veel tegengekomen.

mvg
Wanne

HO/Twincenter/Koploper/bezetmeldingWimRos
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2548 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  21:22:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik ben het helemaal met Johnny eens. Ik vraag me ook af hoe het één-bezelmelder-systeem werkt in een tweerichtingsblok. Ik neem namelijk aan dat de volgorde van virtueel en echt wel uitmaakt voor de werking van het systeem.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  21:57:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Wanne ,je hebt een Pbtje.Een loc van 1500 euro is in Belgie niet uitzonderlijk hoor.Zijn special messingmodellen.Enkel op bestelling.Als je er zo hebt rondrijden van tussen de 500 en 1500 euro ben je wel voorzichtig.
De ontwikkelaar van Pahasoft en tevens ook Wim zal wel altijd 2 melders aanraden.In noodsituaties kan je werken in een 1 richtingsblok met 1 virtuele BM (binnenkomst) en een echte SM (stopmelder).Zo voorkom je zeker het doorschieten fenomeen.
Vraag verder gerust uitleg hoor.Daarvoor zijn die oude ratten hier LOL.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  22:06:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Johnny,

Eigenlijk weet ik het al. Ik ga gebruik maken van 3 melders per blok. Dit is niet alleen voor "volledige detectie" maar ook voor het makkelijker vrijgeven van het vorig blok. Zoals ik ondertussen in verschillende Topic ben tegengekomen, zijn er toch redelijk veel personen die 3 melders gebruiken.
Jij vertelde mij zonet dat je via conrad al voor €30 een bezetmelder hebt, ik betaalde er €50. Dit is toch al een redelijk verschil. Dus ook een reden om voor 3 melders te kiezen.

Wanne

HO/Twincenter/Koploper/bezetmeldingWimRos
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  22:15:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je met koploper gaat rijden dan heb je mogelijkheden.In een blok dat in 1 richting wordt bereden heb je er maar 2 echte nodig voor volledige detektie.Bij mij een lang inritstuk en stopmelder van 45 cm.In een blok met 2 richtingen kan je dan nog 3 melders zetten.Ik heb lange blokken van 6 meter (in volle baan) in 1 richting bereden en daar zet ik dan gewoon een virtuele melder tussen op 3 meter.Daar wordt het vorig blok dan op vrijgegeven en gaat de trein pas afremmen.Mijn treinen zijn niet langer dan 2.50 meter dus ben ik zeker dat zelfs een wisselstraat vrij is van wagons.Is goed te doen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  22:21:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ga hetzelfde principe als jou toepassen:
1richting -->2melders
2richtingen -->3melders
Over virtuele melders heb ik nog niet veel gelezen, dit moet ik nog gaan uitzoeken.

bedankt voor je informatie.

Wanne

HO/Twincenter/Koploper/bezetmeldingWimRos
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  22:35:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Het werkt gewoon hoor. Het enige dat je moet bepalen is het punt in cm waar de virtuele melder ligt en dit werkt dan vanuit beide richtingen. Ik rij nu een dik half jaar op deze manier zonder dat er één trein doorgeschoten is. Je moet natuurlijk wel je loks goed geijkt hebben.

Hier is mijn database:



Download Attachment: Wassenbergbahn_20100811_145822.bck
157,5 KB

Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  22:55:19  Toon profiel  Reageer met citaat
bert,

Ik vind het knap gedaan van jou, ookal heb ik geen idee hoe deze techniek werkt. Ik had die functie van "tekst" nog eens niet tegen gekomen.

wanne

HO/Twincenter/Koploper/bezetmeldingWimRos
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  22:58:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Er staat een nieuwe handleiding op de site van Pahasoft :www.pahasoft.nl .In koploper zelf heb je ook F1.Daar staat alle help in met een index file erbij.Ik heb de mijne bij versie 6.7 uitgeprint.Was wel een hele hap maar toch een inktcartridge waard.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T

Bewerkt door bellejt op 11 aug 2010 22:59:34
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 11 aug 2010 :  23:02:41  Toon profiel  Reageer met citaat
haha ik heb het ook helemaal uitgeprint.
Nooit gedacht dat er nog zo'n "inktverkwisters" waren.
Een lange tekst lees ik namelijk liever op papier dan op scherm. :)

Wanne

(Back on topic)

HO/Twincenter/Koploper/bezetmeldingWimRos
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 12 aug 2010 :  11:35:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik gebruik dit over de hele baan, naar volle tevredenheid. In mijn ogen is werken met 2 of 3 melders per blok overbodig. De 2e of 3e melder is niet meer als een vangnet. Paul Haagsma wilde niet aan een officiële virtuele melder als stopmelder. Hier is toen een heftige discussie over geweest, maar zoals ik het nu ingesteld heb in koploper werkt het prima.



Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina