Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 180 / Bezoekers Vandaag: 14255
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 locs stoppen niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

gvwijnen

5 berichten

Geplaatst - 21 jun 2010 :  21:18:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog een ander vraagje.

Ik heb een testbaantje gemaakt in koploper, alles ingesteld (bezetmelders tekenen op baan en juiste uitgangen toewijzen)

Als ik men loc's laat rondrijden kan ik op mijn scherm in koploper volgen waar ze zich bevinden (zowel de blokken op zich als de bezetmelders lichten op), echter ze stoppen niet voor een eventueel obstakel in een ander blok.

Werkt die automatische crash preventie enkel in treinroute's? Of ook als ik willekeurig treinen laat rijden?

Dank voor de hulp bij deze mogelijk domme vragen

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 21 jun 2010 :  21:27:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Crash preventie?

Plaats een backup van je database, dan kunnen we met je mee kijken.


Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 21 jun 2010 21:27:55
Ga naar bovenaan de pagina

gvwijnen

5 Posts

Geplaatst - 21 jun 2010 :  21:35:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier is een back-up.

De 2 uitwijksporen zijn niet van een bezetmelding voorzien, maar het gaat me in hoofdzaak op de hoofdbaan.

Probleem is dus dat een loc niet automatisch stopt als het blok voor hem bezet is.

Download Attachment: MARKLIN.bck
14,26 KB

Bewerkt door gvwijnen op 21 jun 2010 21:36:47
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 jun 2010 :  21:53:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Eerste reactie, misschien zie ik iets over het hoofd:

De loks die je hebt meegestuurd zijn als "geijkt" aangevinkt , maar NIET geijkt. Snelheid voor alle stappen = 0. Ik heb geen idee hoe koploper daarmee rijdt, aangezien Koploper denkt dat ze stilstaan (= 0).

Rij jij soms manueel ? Dan stoppen loks niet...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 21 jun 2010 21:58:10
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 jun 2010 :  22:04:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo GvWijnen,

allereerst vermoed ik dat je het moet zoeken in een niet werkende terugmelder.

Als je kijkt onderin je locwindow zie je de volgende bezetmelder die koploper tijdens het rijden verwacht.

Allereerst een paar kleine hints.
-Je variabele en vaste route hebben in jouw database geen enkele meerwaarde, ze zorgen er alleen voor dat je treinen niet van een bepaalde route af kunnen wijken als beperking. Ik zie nergens in jouw baan een alternatief, en een een echte beperking zou ervoor zorgen dat er niets meer rijdt.
-De automatische crashprotectie ik neem aan dat je hiermee bedoeld spookmeldingen kijkt naar terugmeldingen vanuit je treinbaan die koploper niet verwacht, maw een onverwachtse melding, dit staat geheel los van route's en willekeurig rijden. Zet een wagon willekeurig op een bezetmelder en de spookmelding grijpt in.
-Het sein staat op hetzelfde digitaal adres als wissel 1. Als je de wissel schakelt gaat het sein mee om, en omgekeerd. Een digitaal adres moet je in principe dus maar 1 keer gebruiken, of voor een wissel of voor een sein.
-Er worden nog geen wissels automatisch geschakeld, ga hiervoor naar onderhouden baanontwerp, en vervolgens naar wisselstraten,
-Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden .

Succes,

Met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 jun 2010 :  22:06:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

Eerste reactie, misschien zie ik iets over het hoofd:

De loks die je hebt meegestuurd zijn als "geijkt" aangevinkt , maar NIET geijkt. Snelheid voor alle stappen = 0. Ik heb geen idee hoe koploper daarmee rijdt, aangezien Koploper denkt dat ze stilstaan (= 0).

Rij jij soms manueel ? Dan stoppen loks niet...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd



Hallo Theo,

niet geijkte locs rijden op maximum snelheid, immers een locomotief mag de snelheid rijden, die ligt onder de maximum snelheid, en met deze conditie is dit altijd het geval. Beter is inderdaad om ter rijden met decoderstappen tot de loc geijkt is.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 jun 2010 :  22:39:57  Toon profiel  Reageer met citaat
En stoppen ze dan voor een bezet blok ???

Of blijven ze 0kmh rijden ??? volle snelheid ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 jun 2010 :  23:01:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Theo,

het bezette blok mag de trein niet in, dus commando stop,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

gvwijnen

5 Posts

Geplaatst - 21 jun 2010 :  23:08:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo GvWijnen,

allereerst vermoed ik dat je het moet zoeken in een niet werkende terugmelder.

Als je kijkt onderin je locwindow zie je de volgende bezetmelder die koploper tijdens het rijden verwacht.

Allereerst een paar kleine hints.
-Je variabele en vaste route hebben in jouw database geen enkele meerwaarde, ze zorgen er alleen voor dat je treinen niet van een bepaalde route af kunnen wijken als beperking. Ik zie nergens in jouw baan een alternatief, en een een echte beperking zou ervoor zorgen dat er niets meer rijdt.
-De automatische crashprotectie ik neem aan dat je hiermee bedoeld spookmeldingen kijkt naar terugmeldingen vanuit je treinbaan die koploper niet verwacht, maw een onverwachtse melding, dit staat geheel los van route's en willekeurig rijden. Zet een wagon willekeurig op een bezetmelder en de spookmelding grijpt in.
-Het sein staat op hetzelfde digitaal adres als wissel 1. Als je de wissel schakelt gaat het sein mee om, en omgekeerd. Een digitaal adres moet je in principe dus maar 1 keer gebruiken, of voor een wissel of voor een sein.
-Er worden nog geen wissels automatisch geschakeld, ga hiervoor naar onderhouden baanontwerp, en vervolgens naar wisselstraten,
-Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden .

Succes,

Met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.



Wat bedoel je juist met niet werkende terugmelder? Een storing in mijn S88 module? Dat is niet het geval denk ik, want alles wordt perfect aangegeven Als ik rij worden de bezetmelders keurig, en stuk voor stuk aangegeven op mijn baanplan.

Over het sein en de route's, dat was als test om te zien hoe het werkt. Zowel het sein als de routes zijn niet actief/niet aangesloten, ik zal het mogen verwijderen.

En ik bedoel idd de spookmelding.

Bedankt voor het antwoord (ook aan de anderen).
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 jun 2010 :  23:21:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo GvWijnen,

als de locs automatisch door koploper laat rijden, dan zullen ze stoppen voor een bezet blok. In simulatiemodus gebeurd dit ook.

Sleep een loc uit het locoverzicht naar een blok in de baan, dubbelklik het blok waarin de loc zich bevindt. Klik op de groene pollepel en druk op de f8-toets, het automatisch rijbedrijf is nu ingeschakeld. Klik op het blauwe pijltje en de loc zal vertrekken.

Als er op de baan iets anders gebeurd dan in simulatiemodus, dan komen de gegevens van de terugmeldingen niet bij elkaar overeen. Daarom mijn advies kijk onderin het locwindow wat de volgende bezetmelder is die de loc tegen moet komen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 21 jun 2010 23:22:09
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 jun 2010 :  01:52:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

En stoppen ze dan voor een bezet blok ???

Of blijven ze 0kmh rijden ??? volle snelheid ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd



Walter zegt net dat domme vragen niet bestaan, laat ik dan eens een dom antwoord geven. Nee, Theo als je in koploper geen snelheden ijkt en alle snelheden op nul laat staan, dan gebruikt koploper een default instelling voor de snelheden doe bij een bepaalde decoderstap behoren.
Dus bij decoder rijstap 0 zal de lok stilstaan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

gvwijnen

5 Posts

Geplaatst - 22 jun 2010 :  15:42:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Lijkt te werken, hartelijk dank.
Ik had locs niet naar het goede blok gesleept.

mvg,

Greg
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina