Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 137 / Bezoekers Vandaag: 1958
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Loks schieten soms door
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Barry

Netherlands
126 berichten

Geplaatst - 20 jun 2010 :  17:06:16  Toon profiel  Reageer met citaat
L.S.

Waarschijnlijk niet de 1e keer, maar toch nog maar weer de vraag:
Bij mij schieten loks soms door, als zij moeten stoppen.
Het vreemde is, dat het niet altijd gebeurd.
Dezelfde lok in hetzelfde blok stopt 8 van de 10 maal keurig op tijd. De andere 2 malen schiet de loc dan te ver door.

Het gebeurd bij meerdere locs, met verschillende decoders en in verschillende blokken. Ik heb in eerste instantie een bezetmelder verdacht, maar door er 2 om te wisselen, verhuist het probleem niet mee.
Het gebeurd volkomen "random" en op bij alle plekken op de baan.

Iemand suggesties??

Groeten,

Barry


Download Attachment: Barry52.bck
162,55 KB

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 jun 2010 :  19:42:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Barry,

Voorbeeldje uit jouw database.
als je vanuit de andere kant een blok in komt moet je de bezetmelders ook omdraaien, neem bv. blok 24 als een trein uit blok 23 komt zouden de bezetmelders omgekeerd geconfigureerd moeten zijn dan uit blok 37, dit is jouw database niet het geval, dit soort problemen kunnen doorschieten veroozaken. omdat de remmelder veel te laat gevonden wordt. Bovendien ontbreekt de noodzakelijke keeropdracht uit blok 37 in blok 24.

Misschien verder goed om aan te geven in welke blokken echt locs dooschieten, want zo is het een beetje koffiedik kijken,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 20 jun 2010 19:45:05
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 20 jun 2010 :  21:06:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hai Walter,

Met dank voor de reactie.
Voor jouw beeld: de treinen rijden één kant op.
Vanuit het schaduwstation geredeneerd (met het banenplan van KL in gedachten) rijden de treinen altijd van links naar rechts (zie ook pijlen in het banenplan van KL).
Als je dan ht spornplan volgt, zul je zien, dat er op elk stuk baanvak altijd dezelfde kant wordt opgereden. Er is geen enkel stuk, wat 2-zijdig wordt bereden.
Daarom mijn verbazing, dat het soms misgaat.

Het "doorschieten" komt het meeste voor in de stationblokken (17,18, 25, 26 en 27), maar ook op 16, 24, 28 en 31. De stopsecties zijn in de blokken allemaal 35 cm lang.

Mogelijk geeft dit wat duidelijkheid.

GRoeten,

Barry

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 jun 2010 :  21:51:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Barry,

als ik naar jouw locs kijk, zijn de topsnelheden nogal laag, hierdoor werd ik nieuwsgierig wat je instellingen bij ijken zijn. Je rijdt volgens jouw eigen opgaven schaal 1 op 100 ??. Dit heeft verband met de schaalsnelheid.

Verder een lengte van het ijktraject van 1091 mm. in 1 richting. Dit zou de afstand moeten zijn van begin bezetmelder 4.05 tot begin bezetmelder 5.02.

Dan een gewetensvraag, als je een afremtraject hebt van 50 km/uur naar 0 in 10 seconden, hoe lang duurt het dat als de trein 150 km/uur rijdt voor deze stil staat.

De oplossing: Laat je trein is 30 seconden lang rijden met gemiddelde snelheid van 75 km/uur en kijk hoever deze is gekomen.

Nog een gewetensvraag over jouw 1 richtingsverkeer: Stel een trein komt uit blok 37 rijdt vervolgens naar blok 24 en mag zonder (de vergeten) keeropdracht hier doorrijden, komt de trein dan in blok 24 in dezelfde volgorde dezelfde bezetmelders tegen als uit blok 23?

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 20 jun 2010 :  21:54:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Barry,

Wat bedoel je met doorschieten? Dat de loc te laat stopt of dat hij helemaal niet stopt?
Als de loc helemaal niet stopt, is vermoedelijk de volgorde van de bezetmelders in koploper niet goed ingevoerd. De makkelijkste manier om dit te controleren, is een rijwindow openen, op rijden volgens bestemming klikken en dan de betreffende steeds een blok vooruit te laten rijden. Onderin het rijwindow kun je dan steeds zien welke bezetmelder koploper als eerstvolgende verwacht.
Als de loc te laat stopt, kan dat met het leren remmen te maken hebben.
Dit kun je controleren door de communicatielogging aan te zetten. Ik zou dan een vinkje zetten bij leren remmen en te hard in stopsectie.
Is dat inderdaad een probleem, dan zou ik bij instellingen per database -> remmen/spooktrein/massa de waarde bij "initiële tijd om het remmen verlaat te starten" op een wat lagere waarde zetten.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 21 jun 2010 :  11:51:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter en Huub,

Ik begin met de gemakkelijkste vraag, die van Huub: de locs schieten gewoon iets door en staan dan bijv. op de wissel, in plaats van er voor. De andere locs kunnen dan niet wegrijden of de loc maakt sluiting als de wissel verkeerd staat. Alle wissel hebben een geleidend hartstuk.
Ik zal de instellingen aanpassen, zoals jij aangeeft.

Dan naar Walter: ik heb een schaalsnelheid van 1 : 100 gekozen. Ik rijd met N-spoor en daar zou 1 : 160 bijhoren. Echter als ik de treinen dan op schaalsnelheid ijk, vind ik het net formule-1 treinen, zoals hard als de boel dan rijdt. Daarom een andere schaal. Ik heb dit wel consequent gedaan met alle locs.
Nu rijdt de zaak, met een snelheid, waarvan ik vind, dat deze een mooi beeld geeft op de baan.

De lengte van het ijktraject klopt: letterlijk tot op de millimeter nagemeten.

Jouw opmerking over het remtraject ga ik uitproberen.

Over blok 37: in mijn beeld heb ik het rijden van en naar blok 37 uitgeschakeld. Daar komt straks een draaischijf aan te liggen. Inderdaad moet er dan naar 2 kanten kunnen worden gereden en moet de database worden aangepast.. Aan het spoor van blok 37 zit verder helemaal niets aangesloten en komt ook geen loc.

Ik heb bewust een aantal zaken nog niet in de database opgenomen of uitgezet (denk ik), zodat ik de zaak kan uitproberen op het gedeelte dat gereed is. Zo kan ik leren en kijken, waar ik mogelijk fouten heb gemaakt. Alles in één keer, gaat het niet worden: dan zoek ik mij “kleurenblind” als iets niet goed werkt.

Onder de streep: KL is een fantastisch programma en werkt voor het overige perfect. Ik hoop, dat ik het doorschieten ook onder de knie kan krijgen.

Groeten,

Barry




N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 21 jun 2010 :  12:09:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Barry
[Dan naar Walter: ik heb een schaalsnelheid van 1 : 100 gekozen. Ik rijd met N-spoor en daar zou 1 : 160 bijhoren. Echter als ik de treinen dan op schaalsnelheid ijk, vind ik het net formule-1 treinen, zoals hard als de boel dan rijdt. Daarom een andere schaal. Ik heb dit wel consequent gedaan met alle locs.
Nu rijdt de zaak, met een snelheid, waarvan ik vind, dat deze een mooi beeld geeft op de baan.


Barry,

Voordat je gaat ijken moet je je decoder zodanig instellen dat je loc op de hoogste rijstap de door jouw gewenste maximum snelheid rijdt.
Daarna kan je de lok ijken en wordt de snelheids curve netjes aangepast aan jouw snelheid. Op die manier kan je in KL alle snelheidsstappen gebruiken zonder dat er F1 snelheden aan te pas komen. Doe je dat niet dan kan het best wel zijn dat je loks het rondrijden die ik noem maar wat bijvoorbeeld maar 6 rijstappen over houden waar koploper iets mee kan afhankelijk van je bloksnelheden etc. De hogere stappen hebben dan zo'n grote snelheid dat je die nooit gebruikt.
Ga je met verkeerde schalen ijken dan kan je natuurlijk rare effecten verwachten.

Dus eerst de loks op de juiste manier ijken en dan nog eens kijken of er problemen zijn.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 jun 2010 :  12:44:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Barry


Dan naar Walter: ik heb een schaalsnelheid van 1 : 100 gekozen. Ik rijd met N-spoor en daar zou 1 : 160 bijhoren. Echter als ik de treinen dan op schaalsnelheid ijk, vind ik het net formule-1 treinen, zoals hard als de boel dan rijdt.



Rijdt een trein op 1:100 niet "sneller" dan een trein op 1:160 ?
Een HO rijdt toch bijna dubbel zo snel als een N schaal.
Een lok die in werkelijkheid 160kmh rijdt , zal op N-schaal 1kmh rijden in HO bijna 2km

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 jun 2010 :  18:35:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Theo, Barry, allen,

kijk is naar wat Barry schrijft over F1 snelheden, als je schaal 1 op 160 ijkt krijg je vermoedelijk andere hogere ijkwaarden. Als je dan rijdt met een bepaalde max. snelheid van een blok zal de loc dus met een lagere decoderstap rijden, en vermoedelijk wel op tijd remmen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 21 jun 2010 18:36:14
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 21 jun 2010 :  18:59:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Misschien heb ik volkomen verkeerd geredeneerd, maar ik heb het volgende gedaan:
Ik heb al mijn locs eerst laten rijden op een ovaaltje, waarvan ik zo nauwkeurig mogelijk de lengte heb berekend. Daarna heb ik door middel van een stopwatch de tijd opgenomen, die een loc nodig heeft voor één compleet rondje.

Daarna heb ik uitgerekend, welke een loc bij schaal 1 : 160, nodig heeft voor een rondje met een bepaalde snelheid. Daarna, conform NEM 661, de tijd verhoogd met 60%. Dat geeft op de treinbaan een meer realistisch beeld.

Deze tijd gebruik ik als vergelijking met de gemeten tijd op het ovaaltje. Vervolgens de loc zodanig ingesteld met de CV 5, dat in rijstap 28, de schaalsnelheid wordt gehaald. Ter info: bij alle locs hebben de CV2, CV3 en CV4 de waarde 1. CV6 heeft de helft van CV5.

Volgende stap: de snelheid ijken in KL. Uiteraard de schaal ingesteld op 1 : 160. Als ik dan de snelheid laat ijken / meten door KL, komt er een snelheid uit, die (wat ik er uit haal) 60% hoger dan de schaalsnelheid, die ik met de hand gemeten en ingesteld heb in CV5.

Vervolgens heb ik de schaal in KL verlaagd naar 1 : 100. (Ik kan uit de handleiding van KL niet destilleren, dat daar ook de 60% van de NEM 661 in verwerkt zit). Nu krijg ik wel de juiste schaalsnelheden in rijstap 28. In mijn ogen heeft Theo gelijk. In H0 loopt een loc (in schaalsnelheid) bijna 2x zo hard als in N. Daar dit te langzaam is op een baan, wordt een compensatie van 60% toegepast. Voor H0 ligt deze compensatie volgens NEM 661 trouwens op 40%.

Zo kom ik tot mijn instellingen. Mogelijk maak ik een denkfout, maar ik weet niet waar. Hopelijk kunnen jullie mij het juiste spoor wijzen.

Met vriendelijke groet,

Barry


N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 22 jun 2010 :  12:56:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Moeilijke methode die je erop na houdt.
Schaalsnelheden volgens NEM 661 is op zich leuk maar naar mijn idee niet echt realistisch.
M.i. kun je beter werken met hoe het er optisch op je baan uit ziet.
Als voorbeeld.
Stel je hebt een HST (bv Thalys) die in het echt 300 km/u kan. Hoe ziet dat eruit op je baan als je die met een omgerekende schaalsnelheid laat rijden? NIET. Tenzij je over de luxe beschikt dat je een grooooooote kelder of zolder hebt en tientallen meters rijlengte hebt. Dan zal het er wel leuk uitzien, anders niet echt realitisch op de gemiddelde modelbaan.
Dan kun je die beter instellen op pak hem beet 100 km/u voor de hoogste rijstap en dan netjes ijken. Andere teinen geef je een evenredig lagere topsnelheid.
Verder zou ik CV6 op 1/3 van CV5 zetten. Dan krijg je een meer logaritmische lijn met kleine snelheidsveranderingen in het lage gebied (rustig optrekken en beter met de hand te regelen bij rangeren) en grotere stappen als de trein eenmaal op snelheid is.
Zet CV3 en CV4 op 1 en koploper regelt de rest.

Bij je blokeigenschappen de inrij en afrem snelheid ook niet te gek hoog zetten en na een tijdje leren remmen zullen je treinen mooi stoppen.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 22 jun 2010 :  19:53:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Alle bedankt voor het meedenken, de suggesties en de wijze raad. Ik ga de komende periode de zaken op mijn gemak uitproberen. Met het instellen van locs en CV-waarden zal het even tijd kosten. Want CV-waarden wijzigen, betekent ook weer alles ijken in KL.
Met de zomervakantie (en hopenlijk veel mooi weer) zal het tempo voor de hobby echter wel laag liggen.

Hebben we wat moois in het verschiet, als het weer slechter gaat worden.

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina