Auteur |
Onderwerp |
|
BartT
Netherlands
135 berichten |
Geplaatst - 15 jun 2010 : 13:09:52
|
Hallo,
nog enkele onduidelijkheden over "leren remmen".
Volgens mij zal een nieuwe lok altijd steeds later beginnen met remmen tijdens het leerproces. Het leren remmen kan dus niet veroorzaken dat een lok te ver doorschiet. klopt dat?
Als een lok, welke reeds een volleerd remmer is (-; , aan een ander treintype gekoppeld wordt, wordt dan een nieuw record aangemaakt (en het oude overschreven)? En wat gebeurt er met het remrecord als de decoder CVs aangepast zijn geworden?
groeten en bedankt alvast,
Bart
DB 1980 - 1983 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
santhe
Netherlands
212 Posts |
Geplaatst - 15 jun 2010 : 13:43:10
|
Hallo Bart,
quote: Oorspronkelijk geplaatst door BartT Het leren remmen kan dus niet veroorzaken dat een lok te ver doorschiet. klopt dat?
Als de decoder op een lange remvertraging staat kan de loc nog een aardig stukje doorrijden ook al zet Koploper de snelheid op nul.
quote: Oorspronkelijk geplaatst door BartT Als een lok, welke reeds een volleerd remmer is (-; , aan een ander treintype gekoppeld wordt, wordt dan een nieuw record aangemaakt (en het oude overschreven)?
Er wordt een nieuw record gemaakt en de oude records blijven ongewijzigd.
quote: Oorspronkelijk geplaatst door BartT En wat gebeurt er met het remrecord als de decoder CVs aangepast zijn geworden?
Het enige dat Koploper daar van zal merken is dat de trein niet meer correct remt. Koploper zal dus, ik geloof na 3 keer fout, de records aan gaan passen aan het nieuwe rijgedrag.
Theo.
http://www.geenbergen.nl |
|
|
BartT
Netherlands
135 Posts |
Geplaatst - 15 jun 2010 : 21:36:23
|
Hallo,
Ik heb de CVs 3 en 4 van de veel loks een heel lage waarde gegeven (1 of 2). dwz de versnelling vertraging vrijwel uitgeschakeld. Deze loks stoppen nog slechter dan voorheen. Misschien dat iemand eens in blik in mijn database kan werpen om te zien wat ik fout doe. Alvast bedankt.
Bart
Download Attachment: schaduw2.bck 167,93 KB
DB 1980 - 1983 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 16 jun 2010 : 00:16:25
|
Woordje uitleg ?? Stoppen ze bruusk of rijden ze te ver door ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 16 jun 2010 : 00:20:12
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door BartT
Hallo, Deze loks stoppen nog slechter dan voorheen.
Wat bedoel je? Leg eens uit wat je hiermee ons wil vragen of duidelijk wil maken.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 16 jun 2010 : 00:28:30
|
Hallo Bart,
in vele blokken is het leren remmen/netjes optrekken/netjes afremmen uitgeschakeld.
Samen in combinatie met start afremgemiddelde op de laatste melder dus stopmelder, zal dit geen mooi gedrag kunnen vertonen.
Het remmen zal dus minimaal al vanaf de voorlaatste melder moeten gebeuren, anders krijg je een soort van noodstop op de laatste melder,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 16 jun 2010 : 02:47:26
|
Een nieuwe lok die voor het eerst (vanaf een bepaalde decoderstap) remt, gebruikt altijd de "Initiële tijd om het remmen verlaat te starten" uit de instellingen per database, tabblad remmen. De hier ingestelde waarde staat standaard op 60 sec. Dit kan dus bij een hoge decoderstap en een wat korte remsectie een doorschieter veroorzaken ondanks dat KL de trein meteen zal proberen te stoppen.
Mijn ervaring is dat je die initiële waarde beter veel lager kunt zetten, b.v. op 3 sec. De trein zal dan bij de eerste remming na 3 sec al beginnen te remmen (i.p.v. 60) en dan op minimumsnelheid naar de stopsectie rijden. De volgende remming in dit blok vanaf dezelfde decoderstap zal dan wat later worden ingezet en de derde remming weer wat later tot een rem tijd bereikt is die tussen de "minimale en maximale tijd op minimumsnelheid" ligt die is ingesteld in de instellingen per database. Is dan 3 x "goed geremd" voor die decoderstap dan stopt voor deze stap het leren remmen. Wordt er 2 x fout geremd dan zal het leren hervat worden tot er weer 3 x goed geremd is.
Het remmen wordt dus per decoderstap per treintype opgeslagen (bij geijkte loks). Is een trein klaar met leren en wissel je dus van treintype dan zou de lok weer kunnen gaan leren omdat hij voor dat type nog niet klaar was, wissel je weer terug naar het voorgaande type dan stopt het leren weer.
Het kan dus wel een tijdje duren voordat alles geleerd is en sommige decoderstappen komen in de praktijk zo weinig aan bod bij het rijden dat KL er bijna helemaal niet aan toe komt. Soms heb je dan ineens toch weer een "leer remmen" actie.
Groeten Jack van der Werf
|
Bewerkt door JackvdW op 16 jun 2010 02:58:27 |
|
|
BartT
Netherlands
135 Posts |
Geplaatst - 16 jun 2010 : 12:36:55
|
Hallo,
Wat ik bedoelde is dat de treinen vaak te ver doorschieten. Meestal dezelfde treinen op dezelfde plekken. Ik ga vanavond eens wat puzzelen met die initiele instelling waar Jack het over had. Er zijn zoveel knoppen om aan te draaien......
Bedankt vooe de tips,
Bart
DB 1980 - 1983 |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 16 jun 2010 : 12:51:09
|
Hallo Bart,
voordat je meer registers opentrekt, lees mijn vorige reactie is, want op die fronten die ik aangaf gaat het echt fout,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
BartT
Netherlands
135 Posts |
Geplaatst - 16 jun 2010 : 17:47:44
|
OK, ga ik proberen.
bedankt voor de reacties
DB 1980 - 1983 |
|
|
|
Onderwerp |
|