Auteur |
Onderwerp |
|
BartT
Netherlands
135 berichten |
Geplaatst - 12 jun 2010 : 10:56:54
|
Hallo allemaal,
Ik heb nog steeds veel individuele verschillen tussen de snelheden e.d. van loks. Ik ben nu op zoek naar de beste methode om de zaak in testellen en te ijken.Mijn vraag: is er een ideale volgorde aan te geven dat alles goed gaat? Bijvoorbeeld 1: decoder programmeren op max snelheid (hoogste aantal stappen), geen optrek/afrem vertraging, snelheidscurve door 3 CVs bepaald . CV29 analoog uit 2: max loksnelheid in koploperonderhoudsscherm opgeven 3: lok ijken (alle stappen)
Waarschijnlijk is dit niet juist , verbeter me aub....
Het resultaat zou m.i. moeten zijn dat een geijkte sneltreinlok (v-max 160) en een geijkte rangeerlok (v-max 20km/h) zonder problemen in tractie zouden moeten kunnen rijden (mits de snelheid niet hoger is dan 20km/h). Is dit juist? Laat koploper in dat geval wel een hogere snelheid toe (als de sneltreinlok de baas is)?
Omdat ik veel in tractie wil rijden, zowel langzaam als snel, denk ik dat ik alle stappen moet ijken om slijtage tegen te gaan. Klopt dit?
Bedankt voor de antwoorden,
Bart
DB 1980 - 1983 |
|
santhe
Netherlands
212 Posts |
Geplaatst - 12 jun 2010 : 11:21:17
|
Hallo Bart,
Ik stel eerst de decoder in zodat stap 28 iets hoger dan de max snelheid van de loc is. Dan probeer ik de decoderstappen redelijk opeenvolgend te maken, dus geen grote sprongen en/of hele kleine stapjes bij elke stap. Pas als dat naar mijn zin is ga ik de loc ijken.
Ik heb zo'n 20 geijkte locs en ze kunnen allen zonder problemen met elkaar in tractie rijden. De maximum snelheid in tractie is altijd gelijk aan de loc met de laagste max. snelheid.
Theo.
http://www.geenbergen.nl |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 12 jun 2010 : 23:38:09
|
Bart, Je moet niet te lang blijven ijken. De snelheden moeten bij de verschillende loks echt niet dezelfde te zijn om in tractie te kunnen rijden. Elke lok moet bv. 27 kmh niet hebben, de ene mag rustig 29 hebben een andere 28..koploper trekt goed zijn plan.
Ik ijk wel op een bijna logaritmische kurve, dan komen de kleine snelheden zeer dicht bij elkaar en waaieren uit als het sneller gaat.
Ook dat valt niet op bij het tractierijden, het zal de lastverdeling tussen de loks wel iets beinvloeden maar is niet zichtbaar.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
BartT
Netherlands
135 Posts |
Geplaatst - 13 jun 2010 : 14:04:01
|
bedankt,
Dus eerst maximale snelheid op decoder instellen? Hoe moet ik de optrek / afrem CV's programmeren?
Hoe kun je in een logaritmische curve ijken? Daar heb je m.i. toch geen invloed op? Als je normaal ijkt verschijnt er als het goed is toch een log curve?
Santhe: als jij eerst de decoder stappen redelijk opvolgend maakt dan gaat ijken, overschrijf je toch de eerste actie?
Bart
DB 1980 - 1983 |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 13 jun 2010 : 14:13:56
|
Hoi Bart,
Even voor de duidelijkheid, als je in koploper gaat ijken, gebeurt er niets met je decoderinstellingen. Het enige wat je bij ijken doet, is kijken hoe snel de loc rijdt bij iedere decoderstap die je ijkt. De logaritmische curve stel je in op je decoder, zie daarvoor de handleiding van de decoder, hoe je dat moet doen. De optrek/afremvertraging stel je ook in op de decoder. Ik zou die op een lage waarde instellen, maar niet helemaal uitschakelen.
Huub |
|
|
santhe
Netherlands
212 Posts |
Geplaatst - 13 jun 2010 : 15:20:45
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door BartT Santhe: als jij eerst de decoder stappen redelijk opvolgend maakt dan gaat ijken, overschrijf je toch de eerste actie?
Nee, dat zijn verschillende CV's in de decoder. Zie de handleiding van de decoder.
Theo.
http://www.geenbergen.nl |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 13 jun 2010 : 17:39:49
|
Hallo Bart,
rijden en dus ook ijken doe je met lastregeling aan bij locs die een ingebouwde lastregeling hebben, de optrek en afremvertraging in de decoder zoals reeds in dit draadje geschreven op een lage waarde zetten, in principe moet de decoder sneller kunnen remmen in de remvertaging dan de remvertraging in koploper.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
BartT
Netherlands
135 Posts |
Geplaatst - 15 jun 2010 : 13:04:48
|
Bedankt voor de antwoorden,
Ik ben nu alle loks aan het herprogrammeren. Dan zal ik zien of het geholpen heeft.
Groeten,
bart
DB 1980 - 1983 |
|
|
|
Onderwerp |
|