Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 128 / Bezoekers Vandaag: 7031
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 285
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 front- en sluitverlichting schakelen bij trek-duwtrein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartT

Netherlands
135 berichten

Geplaatst - 06 apr 2010 :  18:00:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Probleem met aansturing van verlichting van trek-duw trein.

Mijn trek-duwtrein heeft zowel in de lok als in het stuurstandrijtuig een decoder, met ieder z'n eigen adres. Deze zijn via koploper tot 1 trein "geformeerd".
Het stuurstandtrijtuig heeft de verlichting wit/rood gekoppeld aan de rijrichting. Dit werkt zonder problemen.
De lok heeft een richtingsafhankelijke frontverlichting. De rode sluitseinen zijn schakelbaar via F1 en F2.
Als de trein rijdt met de lok aan de voorzijde werkt alles naar behoren: witte koplampen, loksluitseinen branden niet, stuurstand sluitverlichting brandt.

Als de lok de trein duwt zijn er echter 2 problemen:
- de “frontseinen” van de lok branden wit (midden in de trein). Deze zouden uit moeten zijn.
- De sluitseinen aan de lok moet ik handmatig aanzetten. Het aan-/uitschakelen van functies zou gerelateerd aan de rijrichting zou m.i. een oplossing kunnen zijn maar hoe realiseer ik zoiets?


Alvast mij dank voor het meedenken.

Groeten,

Bart


DB 1980 - 1983

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 06 apr 2010 :  19:28:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat

Hi,

Download Attachment: Lichtvraag.JPG
52,79 KB

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 07 apr 2010 :  19:40:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

je kunt ook de aan F1 en F2 gekoppelde functies kun je richtingsafhankelijk programmeren. Je moet dan wel goed de CVs van de decoder weten, want die zaken zijn (nog) niet gestandardiseerd. het zit meestal hoog in de CVwaarden (CV150 - CV 190).

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 07 apr 2010 :  22:44:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Wim en Dirk,

De suggestie van Wim had ik ook al geprobeerd maar dit bracht geen oplossing.

Dirk gaf me een goede tip. Ik heb nu CV 126 /127 en 128 van mijn Zimo MX63 decoder zodanig geprogrammeerd dat de verlichting aan de binnenzijde nooit brandt en de voorzijde van wit op rood schakeld (mits F1 altijd geactiveerd). Dit werkt nu dus gelukkig (maar wat een ingewikkeld karwei....)

Mijn wens is echter om de lok ook alleen-rijdend of voor andere treinen (waarbij de andere cabine aan de voorzijde staat) in te zetten waardoor hij tussendoor hergeprogrammeerd moet worden.
Het zou wat mij betreft een erg welkome functie in koploper zijn, temeer dat steeds meer loks met onafhankelijke front en sluitverlichting uitgerust zijn.


groeten,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 08 apr 2010 :  19:52:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Ook in je loc kun je dit met functie decoders doen. Even een voorbeeld, zoals ik het in een 1600 heb gedaan, waarin ik LED-verlichting heb gezet.

F0 (de normale seinverlichting) op de frontseinen voor. Deze branden dus als je de seinverlichtin inschakelt.
F1 de sluitseinen achter, zo programmeren dat ze alleen branden in vooruit. Als de loc los rijdt F1 inschakelen
F2 aansluiten op frontseinen achter en sluitseinen voor, zo programmeren dat die alleen branden als de loc achteruit rijdt. Ook weer F2 inschakelen als de los loc rijdt. Je kunt F0, F1 en F2 schakelen via loc functies in Koploper. In de versie die eraan komt kun je zelfs dit inschakelen via logische acties. Je kun dat dan heel mooi schakelen.

Als je een decoder hebt met meer functies, kun je zelfs F2 nog uitsplitsen en zelfs - bij LED-verlichting - de rangeerseinen inschakelen. Het is inderdaad wel even klus om het allemaal netjes te krijgen.

Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 08 apr 2010 :  20:36:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Heb ik gelijk ook een vraagje, als dat hier mag

Ik heb een Minitrix loc met front/sluitverlichting, als ik het zo lees kan ik het zo inprogrammeren dat als deze lok de trein trekt alleen de frontverlichting aan gaat en als hij moet duwen alleen de sluitverlichting

Mvg

Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 apr 2010 :  00:22:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ferdinand,

Dan moet je wel een decoder hebben met 4 functie uitgangen. Als je de mak bedoeld moet je toch nog wel wat aanpassen in de loc omdat front en sluit kruislings gekoppeld zijn.

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 09 apr 2010 :  15:33:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ook ik heb een aantal locs waarbij ik de sluitseinen heb losgekoppeld van de frontseinen (in H0 is het knutselen vaak wat makkelijker denk ik), daarbij ik de sluitseinen aan beide zijde via de decoder op de F1 functie heb gezet (uiteraard de één bij vooruit en de ander bij achteruit), dat werkt prima. Wat mij echter niet lukt is dit in Koploper automatisch te regelen. Als in een vaste route de loc zijn trein wegzet en los verder rijdt zou het mooi zijn als F1 aanging en bij het ophalen van een trein omgekeerd. Laat staan dat bij het duwen de sluitseinen aangaan en de frontseinen (F0) uit. Mocht iemand een idee hebben dan graag.

Groet,
Dick Visser
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 09 apr 2010 :  22:02:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Je moet inderdaad even wat knutselen en dat is inderdaad in N lastiger dan in HO, maar het moet te doen zijn. Voor wat betreft het automatisch schakelen nog even geduld hebben.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 09 apr 2010 :  23:52:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor jullie hulp.

Dirk, ik neem aan dat de bij een deguwde trein de witte lokverlichting via F0 handmatig uitzet, anders begrijp ik het niet.

Ik ben blij dat Paul het automatisch schakelen van deze decoderfuncties in de volgende versie nog wil realiseren. Daarvoor mijn hartelijke dank.

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 10 apr 2010 :  20:52:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

In de stam staat de lok bij mij zo opgesteld dat bij F0 de frontseinen branden als de trein met de lok voorop vooruit rijdt. Via F1 en F2 zijn de lampen aan de treinzijde van de lok uitgeschakeld. De rode sluitenseinen op de lok branden dan als de trein met de lok achterop achteruit rijdt. De witte en de gele draad van de decoder regelen dit verder zelf. Alleen als je de verlichting wilt uitschakelen, moet je F0 uitzetten. Als de lok solo rijdt moet je met F1 en eventueel F2 de seinen aan de andere kant bijschakelen. Bij mij schakelen de loks en treinen, die dat kunnen via de uitgebreide functiesturing in [Onderhouden locomotieven] hun verlichting uit en de rangeerverlichting aan. Ook wordt de binnenverlichting na een tijdje uitgeschakeld. Als de trein weer mag gaan rijden, wordt alles weer aangeschakeld.
Ik zal eens in de papieren duiken voor een overzicht van de instellingen en dat hier posten (Zie onder)
Succes met het verder inregelen van de verlichting.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Download Attachment: Locinstellingen.pdf
12,82 KB

Bewerkt door phdirk op 11 apr 2010 19:45:01
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 18 apr 2010 :  19:32:30  Toon profiel  Reageer met citaat
bedankt Dirk. Sorry voor de vertraging mijnerzijds. Je hebt dus zowel de witte als de gele draad naar dezelfde lokzijde gevoerd. Dat is inderdaad een handige oplossing. Alleen in het geval van keerlussen in de baan moet je lang nadenken of uitproberen wat nu voor of achter is (indien de lok andere diensten gaat rijden of heeft gereden.)

Bart


DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 18 apr 2010 :  20:45:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Geen probleem, je kunt ook niet altijd met je hobby bezig zijn. Bij mij ligt het ook wel eens een week stil. Keerlussen zijn overigens geen probleem, omdat de voorkant van de loc dan de voorkant blijft. Alleen rijdt hij de andere kant op. Een kerende loc moet wel omschakelen van front- naar sluitseinen en omgekeerd. Daarvoor dienen dus de witte en de gele draad aan één zijde van de loc. Succes met het verder uitwerken ervan.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina