Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 373 / Bezoekers Vandaag: 14746
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Dinamo of ander ditiaal systeem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jhaterlaak

Netherlands
11 berichten

Geplaatst - 28 mrt 2010 :  03:06:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ik ben redelijk nieuw op dit forum. Ik sta als econoom voor de klas, maar ik laat me graag leren door ervaren spoorders. Naast modelspoor is digitale fotografie mijn grote passie. Je snap het misschien al, 1+1=2.Ik begrijp dat je geen reclame mag maken voor je website, maar daar staan wel aardige foto's van treinen en stations (Bentheim, Berlijn, Hengelo enz.)

Na jaren heb ik nu weer een beetje ruimte in huis om een modelbaan aan te leggen. Ik rijd tweerail gelijkspanning H0. Locs zijn Roco NS1100, Fleischmann NS1200, Roco NS2200, Hondenkop viertje (Lima), Mat '46 (Lima)een Fleischmann stoomloc 01, Fleischmann stoomlocje 88 en de Roco NS Hippel. Uiteraard wil ik digitaal en ik ben me daarvoor behoorlijk aan het inlezen via internet, MIBA enz. Mijn materieel is nog analoog uit eind jaren tachtig begin 90. Nu kan ik alles wel digitaliseren, maar het is de vraag of het allemaal lukt, zowel technisch als fysiek in de loc enz. Tenslotte is het ook zonde om locs niet te gebruiken omdat ze "slechts" digitaal zijn.
Weet iemand of deze oudere locs geschikt zijn om digitaal om te bouwen of kun je beter werken met Dinamo, zodat je analoog en digitaal op dezelfde baan kunt rijden? Welk volledig digitaal systeem is goed, zoals bv Uhlenbrock of Lenz?

Andere vraag:
Moet een blok uit twee secties of drie secties bestaan?

Waardevolle hobby:
Na bijna twintig jaar loopt dit materieel na een druppel olie weer als een zonnetje. We hebben écht een waardevolle hobby!!!

Hartelijke groeten,
Joop

PS Ik zal het in het vervolg wat kort houden.

Joop

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2010 :  08:02:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Joop,

Wat het digitaliseren van het materiaal betreft, is er geen stekker-aansluiting dan gewoon via draden aansolderen.

Een blok uit 2 of 3 sectie's, ik heb voor 3 gekozen omdat je dan A) in 2 richtingen kan rijden zonder te lange stopsectie's te krijgen en B)bij 3 sectie's heb ik de middelste ook via een bezetmelder omdat ik mijn treinen overal wil detecteren om zo een aanrijding op een verloren wagon te voorkomen ( deze moet voorzien worden van bv weerstandslak).

Wat het digitale systeem betreft, ik rij met de startersset van Roco met de Multimaus via een s88xpressnetLi en Koploper gedeeltelijk gedigitaleseerd, wat heb je zelf al aan besturing?

Groeten Adrie

Bewerkt door Syntus op 28 mrt 2010 08:06:53
Ga naar bovenaan de pagina

jhaterlaak

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2010 :  13:31:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je Adri. Ik heb nog helemaal niets aan digitaal materiaal, zodat ik dus een schone start kan maken, maar dat wil ik dan ook wel goed doen. Inmiddels las ik ook al dat er eigenlijk ook voor elke loc wel een decoder te vinden is. Bovendien heb ik een handige schoonzoon die veel van moderne electronica afweet.

Joop
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2010 :  16:44:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Joop,

Volledige systemen zijn o.a. IB, ECoS of TAMS. Deze centrales zijn multiprotocol en spreken dan ook meerdere protocollen zoals DCC en MM. Ga niet af op een centrale die maar 1 protocol spreekt.
Iedere lok hoe oud ook is wel om te bouwen van analoog naar digitaal. Hiervoor zijn decoders te koop die DCC, MM of beide kunnen. Dit geldt ook voor wissel, -sein en servodecoders.
Je eerst goed oriënteren is dan ook het beste.

Sites:
http://www.uhlenbrock.de/
http://www.tams-online.de/
http://www.esu.eu/index.php

Als je goedkoop in wilt stappen is dat ook mogelijk met Koploper in combinatie MRDirect of DDW.
MRDirect: http://www.mrdirect.nl/
DDW: http://home.snafu.de/mgrafe/


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2010 :  17:13:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Joop,

Zet je schoonzoon dan maar aan het werk. Er kan zeer veel zelf gemaakt worden. Er is een hoop info beschikbaar op diverse websites. Zorg er dan ook even voor dat je schoonzoon je wat op weg zet. Krijg je er nog een leuke elektronica hobby bij.

Lokdecoders zijn momenteel zeer goed en bijna niet kleiner te krijgen. Je kan ze beter kopen. Voor alle andere zaken is zelfbouw zeer dikwijls lonend.

Heb je nog een oude pc met 2 com poorten en een centronics poort? Deze kunnen een perfect 2de leven krijgen met MRdirect.

Om het betaalbaar te houden kan je het stap voor stap aanpakken. Een decoder kan meestal ook analoog gebruikt worden. Je kan dus je loks al uitrusten terwijl je nog analoog rijdt.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

GRUspoor

Netherlands
47 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2010 :  13:31:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Joop,

Even mijn kijk op je vraag (is net zo min de waarheid als elke andere)

Naast ombouwen tbv een digitaal systeem is ook DINAMO echt een optie om je oude loks analoog te blijven gebruiken. Er zijn namelijk oude loks (met name Fleischmann) die niet of alleen na vervangen van (een deel van) de motor digitaal te maken zijn. (motorhuis zit aan massa van de motor)
Ikzelf ben om deze reden ooit aan DINAMO begonnen en het bevalt me goed. Een twede reden waarom ik aan DIMAMO ben begonnen is de prijs, wisseldecoders b.v. kosten haast niets (2 diodes per wissel) en ook terugmelding is goedkoop (stroomdetectieschakeling CD16 of reedcontacten).
Een ander voordeel is dat bij kortsluiting niet je hele baan plat ligt maar slechts 1 blok] en ook dat keerlussen geen probleem zijn.
Het nadeel is dat het een echt blokgestuurd systeem is dat je met een PC programma (b.v. koploper) moet besturen.

Sterkte met het maken van de goede keuze.

Groetjes Gert

H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2010 :  13:44:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Iedere Fleischmann H0 lok is eenvoudig om te bouwen. Je hoeft slechts het motorschild of aan te passen, een printbaantje door krassen, of het schild vervangen door een pertinax schildje. Voor ieder motortype is een oplossing.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina