Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 140 / Bezoekers Vandaag: 3118
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Gedrag bezetmeldingen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

marcel01

Netherlands
105 berichten

Geplaatst - 23 mrt 2010 :  16:44:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen

Na jaren heb ik de hobby weer opgepakt en begonnen met een testbaan. Het bewees wederom dat het geen overbodige luxe is. Ik stuitte tegen iets aan wat ik mijn vorige sessie (4-5 jaar geleden)niet mee maakte. Ik heb in Onderhoud digitale onderdelen aangegeven dat er een bezetmelders is om deze vervolgens te testen. Via Instelling per database aangegeven dat om com1 en de juiste bautrate (default 2400) (Rijdt met Marklin, 6021, interface 6050). Wanneer ik naar het testprogramma ga voor bezetmelders dan zie ik ze allen springend aan en uit gaan. Ik dacht o jee, kortluiting of zo..verkeerd contact enz. Echter toen ik het testprogramma zei dat er twee modules uitgelezen moesten worden deed het programma het bij 32 terugmeld contacten. (Er is 1 aangesloten). Vervolgens alles in een veilige positie gebracht en de S88 terugmelder los gehaald en wederom het test programma uitgevoerd. Het resultaat was hetzelfde. Dan begint de wanhoop al een beetje. Wat doe ik fout, wat zie ik over het hoofd. Ik heb de Forums doorgespit en kwam om soortgelijke gevallen, echter niet wanneer er geen module is aangesloten. Of als twee worden geselecteerd in het test programma en er is er maar 1.

Heeft iemand een idee waarom het knippergedrag zou kunnen optreden ook al is er geen S88 fysiek aanwezig? Waarom het uberhaubt zou kunnen optreden!!!

Ik hoop dat het duidelijk is.

groeten,

Marcel


marcel01

treinbeginner

Belgium
10 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2010 :  11:27:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo marcel 01

Jij krijgt er 2 aan de praat wij blijven sukkelen
Bij ons tot 1 s88 geen probleem.
Ik denk dat uw en ons probleem in een topic samen zullen opgelost geraken.

Marc
koploper/ Marklin Cs1 upload/s88

Bewerkt door treinbeginner op 29 mrt 2010 11:48:08
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2010 :  11:59:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marc (treinbeginner) maar dat komt omdat jij niet goed leest. De vragensteller gebruikt een totaal ander digital systeem dan dat jij zelf gebruikt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2010 :  12:03:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel, ik denk dat je een probleem hebt met de interface, hoogstwaarschijnlijk een defect onderdeel. Of een slechte (verbroken) soldeerverbinding op de print van de interface 6050.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 01 apr 2010 :  17:56:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de reacties.

Inmiddels heb ik door een andere PC te gebruiken het probleem niet opgelost maar wel een goede doorgave van de melders. Dit leg ik even uit. De laptop wordt bestuurd door Windows 2000 Proffesional. De andere door XP. Met XP (of door de andere computer) heb ik dus niet het voorgedane euvel. Ik heb inmiddels ook mijn testbaan kunnen invoeren in koploper en het laten werken tot mijn tevredenheid.

Het probleem met de laptop bestaat dus nog. Nu las ik in de beschrijving (uitgebreide) van koploper, dat als er een slechte (of geen) communicatie is tussen Koploper en de Interface dat Koploper zelf bezetmelders genereerd. Dit zou dus wel het geval kunnen zijn.

Nu nog uitzoeken wat het echte probleem is..Misschien de laptop upgraden naar XP!!!!

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 01 apr 2010 :  18:08:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nou Marcel ik heb zomaar het idee dat je een aantal zaken niet goed leest en/of begrijpt, maar wat je schrijft is pure onzin.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 01 apr 2010 :  18:14:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik wil dat best van je aannemen, echter beschrijf ik wat er gebeurt. Met de laptop gebeurt niet wat met de andere PC wel gebeurt. Wellicht refereer je elders naar!!!

Ik wil verder en niet bewust onzin verkopen.

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 01 apr 2010 :  18:52:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door marcel01

Nu las ik in de beschrijving (uitgebreide) van koploper, dat als er een slechte (of geen) communicatie is tussen Koploper en de Interface dat Koploper zelf bezetmelders genereerd. Dit zou dus wel het geval kunnen zijn.




Bij geen communicatie, dus als Koploper in simulatie modus staat of werkt, is koploper instaat om bezetmeldingen te genereren, om de treinbaan virtueel te testen.

De Bezetmelders aangesloten op de interface van Marklin, daar heeft koploper of welk ander besturingsprogramma geen invloed op.

De interface zelf scant de aangesloten s88 zelfstandig. En de s88 slaat deze op. Het besturingsprogramma moet deze opvragen. De interface zelf stuurt geen enkele informatie zelfstanding.

Je gebruikt een 6050 interface, als deze van de eerste serie is dan wordt er geen CTS ondersteund. Soms gaat dit met bepaalde PC's goed, en soms gaat dit niet goed. En daar zal het euvel wel zitten, en niet in de versie van Windows of wat dan ook.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 01 apr 2010 20:28:45
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 01 apr 2010 :  21:10:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Duidelijk verhaal en bedankt daarvoor. Waarschijnlijk heb ik het voorval te snel gekoppeld aan het genereren van de terugmelders. Uitspraak vanuit tasten in het duister.

Mijn 6050 heb ik rond 2003-4 aangeschaft, wat niet alles zegt.

Zal de komende tijd het een en ander uitzoeken. Het kan werken en dat is ieder geval een gerustelling wat het materiaal betreft.

Marcel






marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 01 apr 2010 :  21:13:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Marcel,

Stel je vraag eens op het 3rail forum ?.
http://forum.3rail.nl/

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 01 apr 2010 :  21:55:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Marcel,

Stel je vraag eens op het 3rail forum ?.
http://forum.3rail.nl/

Met vriendelijke groet,
Hub




Dan kan Hub je als Freak een antwoord geven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 04 apr 2010 :  20:27:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub,

Zal ik doen!!! Ik kan toch niet de enige zijn met dit voorval, in die situtie.........

Ik start met het het opbouwen van mijn uiteindelijke baan, dus heb ik genoeg tijd om het juist te krijgen....Ik heb de zekerheid dat het met een ander PC perfect kan werken.

Wim,

Dan zie ik die naam er dan wel onder staan.


Bedankt voor de tips.....


Marcel



marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 23 aug 2010 :  05:47:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik wou nog even een update geven rondom mijn geschetste probleem....

Na het toepassen van een andere PC werkte alles zoals het hoort.

Bedankt voor de info,

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  14:36:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal

Ik wilde nog een update geven van bovenstaande probleem.

Inmiddels ben ik overgestapt van serieele aansluiting naar USB en alle communicatie perikelen zijn opgelost. Ook mijn laptop kan ik weer gebruiken en de terugmelders komen keurig door.

groeten,

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  16:50:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marcel,

Dat is goed om te horen. Als je alle berichten over USB-serieel aansluitingen leest, ben je één van de weinigen, waarbij de overstap naar USB een verbetering was en geen verslechtering.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  17:02:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Oke, dat wist ik dan weer niet. Ik gebruik de USB 2.0 to Serial Adapter van Logilink. Gekocht bij Conrad. Software installeren, Als dat klaar is dan de USB adapter erin en de poort wordt gedetecteerd.

De meldingen die ik wel s had met de serieele aansluiting kwamen niet meer terug. Die waren weliswaar snel verholpen. Vaak op de 6021 op "Go" klikken en dan was het even goed, maar moest herhaaldelijk. Nu lijkt toch alles goed. Althans ben nog geen rare dingen tegen gekomen.

Heb wel problemen met een aantal wissels wat in een andere TOPIC is aangegeven maar 80% van de wissels worden gewoon gezet. De terug melders en het reageren van de treinen zijn bijna direct. Een zekere vorm van vertraging behoudt je toch altijd, maar is niet nadelig voor het verloop..

Marcel



marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 14 apr 2011 :  20:40:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcel,

Het al dan niet goed functioneren blijkt gevoelig te zijn voor de combinatie PC - USB-adaptor, versie van de driver en de interface. Ik heb nu ook de Koploper USB-actie kabel in gebruik tussen mijn Toshiba en TwinCenter en ondervind geen enkel probleem. In het verleden heb ik voor een collega modelspoorder het probleem met zijn laptop opgelost, die steeds een systemdump gaf met USB kabels, terwijl dezelfde kabels op andere laptops geen enkel probleem gaven. Dat was een kwestie van de nieuwste drivers downloaden.
Bij jou was het dus kennelijk allemaal in één keer goed.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 15 apr 2011 :  08:46:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Ik denk ook dat je gelijk hebt. Het viel goed samen, waar je soms in situaties met kombinaties PC/kabel/interface etc wel even een gepriegel kan hebben. Toen ik begon had mijn serieele poort van de laptop (DELL)ruzie met mijn interface (6050). Via de USB poort ging alles voorspoedig. Beetje pech en een beetje geluk zal ik maar zeggen. Lijkt het leven wel........

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 18 apr 2011 :  11:43:00  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Je gebruikt een 6050 interface, als deze van de eerste serie is dan wordt er geen CTS ondersteund. Soms gaat dit met bepaalde PC's goed, en soms gaat dit niet goed. En daar zal het euvel wel zitten, en niet in de versie van Windows of wat dan ook.



Even ter aanvulling: er zit wel degelijk verschil tussen de aansturing van COM poorten in Windows 2000 of Windows XP. In Windows XP staat standaard de optie FIFO aan (First in, first out). Deze optie bestaat in Windows 2000 helemaal niet. De FIFO optie is bedoeld om performance problemen bij high-speed modems te voorkomen. Nu is een 6050 niet echt een high-speed apparaat, maar ik kan me voorstellen dat de instellingen in Windows 2000 wat kritischer zijn dan in XP. Zelf heb ik tot voor kort ook een 6050 van de eerste generatie gebruikt. Zonder problemen in combinatie met een pc waarop XP draait.
Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.2 build 3).
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina