Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 284 / Bezoekers Vandaag: 13522
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 geijkte snelheid
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jan-S

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 21 feb 2010 :  18:48:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mede koplopers,


Ik heb een vraag over het rijden met geijkte snelheid.

Bij onderhouden / treintypes heb ik een maximale (125 km/hr), gemiddelelde (90 km/hr) en minimale snelheid (20 km/hr) ingesteld bij het treintype “personentrein”.

Als ik nu met een goederentrein ga rijden zie ik in het rijwindow een ingestelde snelheid staan van 110 km/hr.


Hoe wordt de ingestelde snelheid in het rijwindow bepaald? Kan ik die ook aanpassen naar bijvoorbeeld 120 of 125 km/uur?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten

Jan (Haarlem)

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 21 feb 2010 :  19:28:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan, de snelheid van de geijkte snelheid is gerelateerd aan een decoderrijstap.

Als bijvoorbeeld 110km/u overeenkomt met rijstap 26, en voor rijstap 27 is de geijkte snelheid 128 km/u. Dan zal koploper de snelheid keizen die het dichtste bij de baanvak snelheid past, maar die zal nooit hoger zijn dan die. De snelheid is dus bij benadering in overeenstemming met de maximale snelheid van het baanvak (blok).

En in je vraag heb je het over de snelheden van een personentrein, en een goederentrein, zijn waarschijnlijk twee verschillende instelling qua snelheden bij treintypes. Is een beetje appels en peren vergelijken.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Jan-S

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 21 feb 2010 :  20:41:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste wim,

Bedankt voor je snelle antwoord.

Er staat inderdaad een vreende fout in mijn verhaal. Ik bedoelde in beide gevallen "personentrein". Sorry voor de onduidelijkheid.

Ik gebruik Edits-Pro loc decoders. Deze hebben 14 decoderstappen, die ik bovendien niet allemaal kan gebruiken (bij de laagste 4 rijdt de loc nog niet en bij de hoogste 4 rijdt hij veel te snel.)
Begrijp ik uit jou verhaal dat hoe minder decoderstappen beschikbaar zijn voor de snelheidsregeling (hoe groter het verschil in km/Hr tussen 2 opvolgende stappen zal zijn en dus) hoe groter het verschil zal kunnen worden tussen de maximale snelheid (aangegeven bij onderhouden / treintypes) en de ingestelde snelheid in het rijwindow?

M.v.g.
Jan

Jan1955
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 21 feb 2010 :  21:47:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Persoonlijk vind ik 90km/h gemiddeld al redelijk hoog.
Het nadeel van de EDiTS-pro decoders haal je eigenlijk zelf al aan. Er zijn te weinig stappen echt bruikbaar.

Als je de eerste 4 en de laatste 4 niet kan gebruiken, schieten er maar 6 over. Van 0 naar 120km/h in 6 stappen is dan 20km/h stap. Waarschijnlijk zijn ze wel niet zo perfect verdeeld maar het geeft een indicatie. Een lok die dan 110km/h rijdt waar 120km/h mag gereden worden, is dan vrij goed. In een ongunstig geval zou dit ook 95 of 100 kunnen zijn.

Een moderne decoder, die je mooi kan instellen is misschien te overwegen. Je hebt dan 14 effectieve stappen of zelfs 28 als je besturingssysteem dit toelaat. Ik heb alvast geen spijt dat ik de oude eerste generatie decoders verwijdert heb.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2548 Posts

Geplaatst - 22 feb 2010 :  21:35:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

In aanvulling op wat Theo zegt kun je DCC decoders met 28 stappen ook nog mooi tunen, zodat stap 28 mooi past bij de maximum snelheid en de eerste stap bij de laagste. Hierover is veel te vinden op dit forum door te zoeken op "geijkte snelheden" of "snelheid ijken". In ieder geval succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina