Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 191 / Bezoekers Vandaag: 14224
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 TT-DEC draaischijf decoder met S88ExpressNet in koploper 6.7 probleem OPGELOST in build 108
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

aarnink

27 berichten

Geplaatst - 07 feb 2010 :  20:02:11  Toon profiel  Reageer met citaat
UPDATE:
Zoals verderop te lezen in de berichten heeft Karst het bij het rechte eind gehad dat de MultiMaus de wisselopdrachten opdraait t.o.v. andere digitale systemen. Bij gevolg gaat het aansturen van een draaischijf decoder op basis van wisselopdrachten fout.

Roco heeft aangegeven niets te wijzigen aan de MultiMaus programmatuur (zie reactie van Roco verderop). Paul heeft in Koploper 6.7 build 108 een patch beschikbaar gesteld waarmee je dit probleem kan omzeilen. Je kunt deze instelling vinden op "instellingen per database" / "systeem specifiek". Hier kan je nu opgeven dat je gebruikt maakt van een een Multimaus.



Probleem
Graag vraag ik jullie hulp bij mijn Koploper/TT-DEC instellingen, want ik krijg mijn draaischijf niet aan het stoppen op de juiste plekken.

Ik gebruik Koploper 6.7 (database bijgesloten). En ik heb nog niet alle instellingen voor blokken en de overige wissels gemaakt, maar al wel ben ik bezig met de TT-DEC aansluiting. Ik heb een Fleischmann 6152 draaischijf aangesloten op de TT-DEC volgens het aansluit schema van LDT. De TT-DEC is geprogrammeerd volgens de handleiding en spoor 1 (referentiespoor) is gelijk aan spoor 1 in Koploper. Toch krijg ik het niet voor elkaar de draaischijf te laten stoppen op spoor 1 m.b.v. koploper.


TT-DEC instelling
Bij het programmeren van de TT-DEC moet ik eerst Spoor 1 programmeren en daarna voor elk spoor opvolgend programmeren (ik moet dan met de klok mee). Ik programmeer dan ook de tegenoverliggende sporen, dus voor spoor 6 programmmeer ik ook spoor 3 (aangezien dit hetzelfde is, alleen staat het 'huisje'dan aan de andere kant.

Koploper 6.7 instellingen
Koploper (v6.7) database is Lenz 3.6, volgens handleiding s88ExpressNet (van Wim Ros). Ik kan mijn treinen laten rijden, en de bezetmelders die zijn aangemaakt werken ook goed.

Voor de TT-DEC heb ik 3 wisseldecoders (met 4 uitgangen) aangemaakt, startadres 209-212, 213-216 en 217-220 (of dit nodig is weet ik niet).

De draaischijf is ingesteld als Marklin, default decoder is Lenz Wisseldecoder. Marklin adres = 14.
Voor de draaischijf heb ik spoor 1 aangemaakt zoals spoor 1 ook is geconfigureerd in TT-DEC.

Hoe getest?
Als ik in de MultiMaus wissel 213 KROM instel, dan gaat de draaischijf keurig naar Spoor 1. (Dit is ook wat in de handleiding van TT-DEC staat vermeld als adres van Spoor 1.).

Als ik vervolgens in Koploper de brug sleep naar Spoor 1, zie ik in de communicatie log staan:
--> Wissel 212 KROM
--> Wissel 213 KROM
Welnu, dat is ok, want adres 212 KROM of RECHT bepaald de draairichting van de schijf (voor zover ik begrijp).
Adres 213 KROM is ook goed.
Maar... de draaischijf draait naar Spoor 6, en niet naar 1. Dit komt overeen met 213 RECHT op de multimaus.

Het gaat mis bij alle sporen. Graag wat hulp, want ik kom er zelf vrees ik niet uit.

alvast hartelijk dank,

Richard Aarnink

ps: ik heb mijn database bijgesloten, ik weet dat ik nog niet alle instellingen juist heb gemaakt, het gaat me nu om de draaischijf





Download Attachment: Aarnink.bck
20,05 KB

Bewerkt door aarnink op 22 feb 2010 07:41:32

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 07 feb 2010 :  21:04:45  Toon profiel  Reageer met citaat
De aparte wisseldecoders hoef je niet aan te maken.

Mijn instellingen zijn als volgt.

Type aansturing Märklin, adres digitale seinplaat is 15.

Werkt probleemloos.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet

Bewerkt door buckfast_beekeeper op 07 feb 2010 21:08:05
Ga naar bovenaan de pagina

aarnink

27 Posts

Geplaatst - 07 feb 2010 :  21:31:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Dank voor je hulp. Ik heb zojuist de instellingen zo gezet als je voorstelt. Ik heb als eerste de wisseldecoders verwijderd, aangezien je aangeeft dat deze niet nodig zijn. Als ik dit doe dan krijg ik echter een foutmelding op de draaischijf "ontbrekende of ongeldige functiedecoder".

Toch maar een wisseldecoder opgevoerd met adres 225-229, melding is dan weg. Marklin adres op 15 gezet (ipv 14).
Maar met deze instellingen doet de schijf helemaal niets meer... Ik heb de TT-DEC geprogrammeerd op spoor 1 (wisseladres 213 KROM).
Helaas ben ik hiermee nog niet geholpen.

gr, Richard
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 07 feb 2010 :  22:50:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Ben je zeker dat de decoder correct geprogrammeerd is?

Volgens de TT-dec handleiding zou voor "14" spoor 6 215 recht zijn.

In de communicatie log staat 213 krom. Wat volgens de handleiding correct is voor spoor 1. Koploper gaat hier dus niet de mist in.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door aarnink


TT-DEC instelling
Bij het programmeren van de TT-DEC moet ik eerst Spoor 1 programmeren en daarna voor elk spoor opvolgend programmeren (ik moet dan met de klok mee). Ik programmeer dan ook de tegenoverliggende sporen, dus voor spoor 6 programmmeer ik ook spoor 3 (aangezien dit hetzelfde is, alleen staat het 'huisje'dan aan de andere kant.


Je schrijft ook dat je met spoor 6 ook spoor 3 programmeert.
In je database vind ik deze situatie ook niet terug.

Je krijgt inderdaad ook een foutmelding als er geen decoders zijn aangemaakt. In een IB configuratie met Märklin decoders lijkt dat dus niet nodig.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 08 feb 2010 :  10:13:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
Hoi Richard,

De Maus heeft een eigen opvatting over Krom en Recht ;)

Op DCC niveau keert hij de begrippen Recht en Krom om. Door mij getest is dit zeker zo t.o.v. van b.v. de Intellibox ( en alle andere Uhlenbrock producten )

Dus misschien is het een optie, om e.e.a. in de TT-DEC ook andersom te programmeren.

Er staat me ook bij, dat je dat met 1 vinkje ergens in Koploper kunt omdraaien. Weet alleen niet ( meer ) waar. Misschien kan Paul even een hint geven.

Grtzz,

Karst
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 feb 2010 :  10:45:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Karst,

Dat vinkje is niet beschikbaar bij draaischijf aansturing.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 08 feb 2010 :  11:52:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
Dank Paul,
dan hoeven we er ook niet naar te zoeken

Dus Richard, de TT-DEC zo programmeren dat overal waar Krom staat Recht wordt en v.v.

@Paul, is er dan ook niet een vinkje ergens waar je alle wissels en evt. seinen kunt 'omdraaien' zodat je niet alle wissels op 'verkeerd aangesloten' hoeft te zetten ? Want dat vinkje doelde ik op. Ik dacht dat hier op het forum tegengekomen te zijn

Grtzz en suc6,

Karst

[Edit]
Excuus voor de vraag aan Paul, heb inmiddels gevonden wat ik zocht. En het is niet de oplossing. Waar ik aan dacht blijkt de definitie voor seinen te zijn, waar je kunt opgeven of 'Recht' Groen of Rood betekent.
[/Edit]

Bewerkt door karst.drenth op 08 feb 2010 12:04:17
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 08 feb 2010 :  12:18:46  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door karst.drenth


Dus Richard, de TT-DEC zo programmeren dat overal waar Krom staat Recht wordt en v.v.
[/b]



Dan klopt wel de configuratie niet meer als Richard de Multi Maus wil gebruiken. Lijkt me dus maar een halve oplossing.

Veel netter zou zijn dat de Multi Maus met het DCC signaal doet wat andere centrales er ook mee doen.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 08 feb 2010 :  13:04:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
Helemaal eens, klachten naar Roco

Grtzz,

Karst
Ga naar bovenaan de pagina

aarnink

27 Posts

Geplaatst - 08 feb 2010 :  19:36:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Een update, ik heb het volgende geprobeerd.

Karst' opmerking over het andersom functioneren van de multimaus kan ik bevestigen. Als ik op de MM het command 215 RECHT geeft, levert dit hetzelfde op als ik 215 KROM vanaf KL stuur.

de TT-DEC kan ik echter niet anders programmeren.
Volgens de handleiding van de TT-DEC start het programmeren met >INPUT< (209 RECHT),
dan de schijf op spoor 1 zetten (211 RECHT of KROM, voor met de klok mee of tegen de klok in >STEP<).
dan >CLEAR< (210 ROND) en weer >INPUT< (209 RECHT).

Vervolgens met STEP de draaischijf met de klok mee positioneren op spoor 2 (herhaaldelijk 211 ROND), de TT-DEC luistert prima naar de MM en gaat netjes met de klok mee als ik 211 ROND ingeef en tegen de klok in als ik 211 RECHT ingeef.

>> Wellicht als er een manier is om rechtstreeks deze commando's vanuit KL te versturen ben ik wellicht ook geholpen, ik heb nl geen andere centrale.

Na het programmeren van de 6 sporen in de TT-DEC, testen met de MM, alles OK, dan KL

In Koploper is spoor 2 ook 213 RECHT (althans dat is wat volgens de log wordt verstuurd). De schijf reageert echter als op 213 KROM en gaat dus naar spoor 1.


@Wim, ik heb je database geprobeerd terug te zetten, maar ik krijg een melding dat de db geconverteerd moet worden en daarna is alles leeg. Bij het restore venster staan achter de tijd allerlei rare tekens. Wellicht is er iets foutgegaan met verzenden?

Bewerkt door aarnink op 08 feb 2010 21:25:42
Ga naar bovenaan de pagina

aarnink

27 Posts

Geplaatst - 09 feb 2010 :  20:51:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog niet opgelost. De oplossing om de poten 2 aan 2 te wisselen, werkt wel maar de draaischijf ziet er dan qua spooraansluitingen heeeel anders uit dan in de werkelijkheid...

LDT meldt dat ik moet proberen de draaischijf te programmeren vanuit KL.
Heb zojuist in KL gekeken maar voor Lenz kan ik in het scherm testen functiedecoder geen uitgang > 128 opgeven, terwijl voor het programmeren adressen 209 en hoger nodig zijn.

Ik heb Paul gevraagd te helpen en te overwegen een aanpassing te realiseren, maar Paul geeft aan dat hij hier niet aan kan beginnen voor 1 persoon, wat ik ook wel snap. Daarom de oproep, zijn er meer mensen met een draaischijf en TT-DEC en MultiMaus?

Paul, als je de grens van 128 zou oprekken, zou ik ook geholpen zijn.

gr, Richard

Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 09 feb 2010 :  21:03:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Wat geeft Roco als antwoord?

Koploper maakt geen fout. Stuurt het juiste bevel.
De TT-Dec decoder gaat niet in de fout. Hij reageert op wat hij binnen krijgt.

Het is gewoon de MM waar een fout optreed. Het zou van Roco wel zo netjes zijn dat ze hun apparatuur laten werken volgens wat gebruikelijk is.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

aarnink

27 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  17:32:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even de voortgang aangeven.

Paul heeft donderdag een nieuwe build geplaatst waarin het mogelijk is Lenz wisseldecoders te testen waarbij de uitgang > 128. Daarmee heb ik een poging gedaan de TT-DEC te programmeren vanuit Koploper.

Spijtig genoeg gaat het daarmee niet goed. De TT-DEC laat zich programmeren met wisseladressen, waarbij er een aantal wisseladressen als commando gelden, bijvoorbeeld >INPUT< en >CLEAR<. Als ik vanuit Koploper deze commando's wil aansturen gaat het mis, ik moet dan toch RECHT en GEBOGEN omdraaien. Vreemd genoeg is het dus zo dat de MultiMaus wel overeenkomt met de handleiding van de TT-DEC, en dat Koploper hiervan afwijkt. Blijkbaar hebben dus zowel Roco als LDT het fout als het gaat om wisselaansturing.

Paul stelde ook nog voor de poten paarsgewijs om te draaien in Koploper. Dat heb ik nu gedaan en dit werkt wel goed. Ik kan nu alle sporen aansturen vanuit Koploper. Wat echter niet goed gaat is de opdracht >TURN<, hierdoor kan ik een lok nu niet omdraaien.
Ik ga me nu verder verdiepen in koploper om te zien of dit nog problemen gaat opleveren.

groet en bedankt voor jullie hulp zover.
Richard Aarnink
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  18:14:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Koploper gaat hier niet in de fout. Op het juiste moment worden de juiste commando's verzonden. Dat kan ik en nog anderen bevestigen.

De TT-dec decoder doet het perfect met MRdirect. Nog anderen gebruiken dezelfde decoder met een andere centrale. Zonder problemen.

De Multi Maus en de TT-dec decoder doen het perfect als je de commando's verzend vanuit de Multi Maus.

Het gaat echter fout als Koploper een commando verzend en de Multi Maus moet dit doorgeven aan de baan. Dit wordt ook zo aangegeven door Karst.

Uiteraard moet je ook recht en gebogen omkeren bij input en clear. Voor een Turn heb je 210 recht nodig. Koploper verzendt dit commando. De Multi Maus maakt er echter 210 gebogen van en dat is het clear commando bij de TT-dec decoder.

Ik vrees dat dit probleem blijft bestaan zolang je de Multi Maus zal gebruiken met software die daar niet op aangepast is (en hier bedoel ik absoluut niet mee dat Paul de problemen veroorzaakt door een ander weer maar eens moet camouflereren). Een andere decoder, die werkt op het zelfde principe, zal ook hopeloos zijn.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet

Bewerkt door buckfast_beekeeper op 14 feb 2010 18:18:13
Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  19:42:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
Hoi,

Theo, helemaal correct wat je stelt.

Misschien Paul nog maar eens heel lief aankijken / vragen oftie nog 1 keer de hand over z'n hart wil strijken om een fout van een fabrikant op te lossen en een 'verkeerd-aangesloten' vinkje wil plaatsen bij de draaischijf

[Edit]

Of bij 'Speciaal digitaal systeem' een generieke vink om alle wisselopdrachten Krom en Recht om te keren igv Lenz aansturing.

[/Edit]

Grtzz,

Karst

P.S. Zo zou ik graag het 'Aktief bezetmeldpunt tijdens draaien' actief willen hebben bij Fleischmann aansturing

Bewerkt door karst.drenth op 14 feb 2010 19:45:02
Ga naar bovenaan de pagina

aarnink

27 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  20:01:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Dank voor jullie reactie. Tja, ik begrijp het met de uitleg dat de MM er eigenlijk altijd tussen zit. Ik kan er dus niet veel aan doen. Een Uhlenbrock lenen (wat ik overwoog) voor een intiele programmering maakt dus ook niets uit als ik daarna weer overschakel op de MM. Ik denk dat Roco een mail sturen weinig tot niets uithaalt. Daarnaast kan ik zelf de software niet updaten op de MM.

@Paul, je geeft aan dat je voor 1 persoon geen uitzondering kan maken, ik begrijp dat heel goed. Maar heb ik het correct dat er nu wel erg veel MultiMausen in omloop gaan komen nu ze in veel startsets zitten. Daarom wil ik je toch nog eens vragen of je de door Karst beschreven optie niet alsnog mee kan nemen in de volgende build/versie...

@Karst, bezetmelding is met de TT-DEC mogelijk (hardwarematig) als de brug draait, ik was bezig dit aan te sluiten, maak ik dan wel een kans in KL?

gr, Richard Aarnink
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  20:21:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Karst,

Helaas, ik ga dit niet doen. Er zijn al veel te veel uitzonderingen in Koploper die ik er nu niet meer zou inbouwen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  20:25:48  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
[i]bezetmelding is met de TT-DEC mogelijk (hardwarematig) als de brug draait, ik was bezig dit aan te sluiten, maak ik dan wel een kans in KL?


Dit gaat op geen enkele wijze het verzenden van de commando's beïnvloeden. Het enige gevolg zal zijn dat de draaischijf pas kan vrijgegeven worden als de draaischijf ook effectief zijn eindbestemming heeft bereikt.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

aarnink

27 Posts

Geplaatst - 15 feb 2010 :  20:08:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Proberen kunnen we het... Voor alle mensen met een MultiMaus icm KL die nog eens aan een draaischijf willen
Ik houd jullie op de hoogte.

Sehr geehrter Damen und Herren,

Seit einem Monat verwende Ich einem MultiMaus zum genügen. Mein letzter Erfahrung war vor 20 Jahre und vieles hat sich seitdem geändert.
Auch habe Ich einem Drehscheibe angeschlossen mit der Interface von LDT (der TT-DEC).

Der TT-DEC lasst sich mit weichen Kommandos uber dass DCC Protokoll bedienen, aber jetzt zeigt sich dass der Drehscheibe falsch reagiert. Spur 1 wird Spur 2 und Spur 2 wird Spur 1.
Nachfrage erklärt dass der MultiMaus DCC Kommandos für weichen Steuerung umdreht, also RECHT wird GEBOGEN und GEBOGEN wird RECHT. Dass alles wird bestätigt wenn Ich der Drehscheibe mit einem Uhlenbrock programmiere, weil es dann schon funktioniert.

Meine Frage ist ob Sie bestätigen können dass meine Theorie stimmt (dass der MM DCC Kommandos RECHT und GEBOGEN kreiselt) und ob diese 'Störung' repariert werden kann in einer nächste Software Version für die MM.

Mit Freundlichem Gruss,

Richard Aarnink
Niederlande

Bewerkt door aarnink op 15 feb 2010 20:10:04
Ga naar bovenaan de pagina

aarnink

27 Posts

Geplaatst - 18 feb 2010 :  13:52:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Antwoord van Roco is binnen, iemand nog een reactie?

Sehr geehrter Herr Aarnink,

vielen Dank für Ihre Email-Anfrage! Leider haben wir keine Informationen zur Innenbesschaltung des Littfinski-Drehscheiben-Decoders oder
zur Datenstruktur des dortigen Softwareprogramms. Allerdings beweist gerade der problemlose Einsatz von 61195 mit Decoder 61196 beim
geoLine-Gleis und der Bettungsweichendecoder 42624/42625 beim RocoLine-Gleis mit Bettung, daß die Logik für "Geradeaus" und "Abzweig"
auf der multiMaus durchaus stimmt. Vielleicht gibt es in der Software von Littfinski eine Möglichkeit, die Logik für Ihren Bedarf gerade umzu-
drehen?! Wir drücken Ihnen die Daumen! In der roten multiMaus 10810 ist der Speicher des Prozessors leider bis auf das letzte Bit ausgereizt,
sodaß eine Software-Erweiterung in diesem Sinne dort nicht mehr möglich wäre - wir bitten um Ihr Verständnis!

Wir hoffen, Ihnen damit weitergeholfen zu haben und wünschen auch weiterhin viel Vergnügen mit Ihrem Hobby, der Modelleisenbahn.

Mit freundlichen Grüßen

Modelleisenbahn GmbH
Ihr Service Team
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 18 feb 2010 :  15:05:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Ze bevestigen alleen wat we al weten. Vanuit de MultiMaus wordt alles correct aangestuurd. Het zou trouwens zeer lullig zijn dat hun eigen decoders fout zouden reageren. Hun eigen decoders als bewijs aanhalen is ook niet echt overtuigend. Ze zouden veel beter wat voorbeelden kunnen aanhalen dat decoders van andere merken probleemloos werken.

Het is echter bij het omzetten van de pc commando's naar rail data dat het fout loopt.

Ik besluit hier uit dat een MultiMaus niet de beste optie is als je Koploper wil gaan gebruiken. In bepaalde situaties kan dit dus tot problemen of beperkingen leiden (en ook wat lijden).

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 18 feb 2010 :  16:55:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Misschien een mogelijkheid/work-around om deze conversie van rechtdoor/afbuigend al uit te voeren in de XpressNet interface van Karst en Wim? Wellicht voor Karst de mogelijkheid om daar een routine en configuratie-parameter voor te maken.

Bij mijn zelfbouw XpressNet interface heb ik dat ook op die manier geïmplementeerd. Voor mijn eigen centrale heb ik die mogelijkheid niet nodig, maar ik liep met enkel een MultiMaus ook tegen deze kromme vertaling aan. Vandaar...

Gr. Dave
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 18 feb 2010 :  17:33:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi,

Dat zal het Roco probleem niet oplossen, ook bij het gebruik van bijvoorbeeld TrainController hebt je exact hetzelfde probleem. Door dit in de interface op te lossen creeer je bij andere XPressNet systemen juist een probleem wat er nu niet is. Het aller makkelijkste en het meest eenvoudige is een vinkje in koploper waar standaard alle wisselcommando's worden omgekeerd. Als ik nu in testmode een wissel het rechtdoor commando geef gaat het in mijn Maus display op afbuigend. Het probleem is dus geheel voor rekening van Roco.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 18 feb 2010 :  21:16:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Als dit configureerbaar (in/uit schakelbaar) is in de XpressNet interface, creëer je niet een probleem, maar kun je het oplossen daar waar Roco dat niet kan. Tevens andere software zal dit probleem dan niet meer hebben, of ze moeten bereid zijn allen een dergelijk vinkje in te bouwen.

Just my 2 cents...

Gr. Dave

Bewerkt door davevdlocht op 18 feb 2010 21:18:57
Ga naar bovenaan de pagina

aarnink

27 Posts

Geplaatst - 19 feb 2010 :  20:13:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Dank voor de hulp en ideeen. Ik heb gezien dat Wim intussen ook een wens heeft gepost om dit probleem te kunnen oplossen.
Eerlijk gezegd verwacht ik van Roco niets, aangezien de S88ExpressNet geen officieel door Roco gesupporteerd apparaat is. Roco geeft bovendien aan dat de MM tot op het laatste bit vol is, dus aanvullende configuratie is niet mogelijk.

Hoewel ik alle standpunten begrijp van Wim, Paul en Roco, zit ik met de gebakken peren. Ik hoop werkelijk dat er een oplossing komt.


gr, Richard

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 19 feb 2010 :  20:26:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Richard,

Die komt er zeker. Is het niet linksom dan wel rechtsom. Even geduld dus.

En even voor de goede orde, het heeft niets met de s88XPressNetLI te maken, die is gewoon standaard XPressNet, zoals beschreven in de specificaties van Lenz. Ook Paul heeft zich volledig gehouden aan de daar beschreven specificaties.
En als Roco zoals ze zelf zeggen ook datzelfde XPressNet protocol gebruiken en ondersteunen, is het dus wel een beetje vreemd dat daarbij ineens de wissels anders reageren, dan bij al die andere systemen, die hetzelfde protocol gebruiken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 19 feb 2010 20:31:53
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina