Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 526 / Bezoekers Vandaag: 6779
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 733
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 wissel midden in het blok ??
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

albertus

Netherlands
74 berichten

Geplaatst - 09 feb 2010 :  12:41:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb op mijn baan nog een wissel naar een opstelspoortje. Maar nu ligt dat wissel in een blok tussen de 2 terugmelders in. Het is niet mogelijk om er 2 blokken van te maken. Maar ik wil een railbusje laten pendeln naar dat opstelspoor. Nu kan ik dat opstelspoortje wel als apart blok aanmaken. Maar kan ik dan ook b.v in programeren dat als hij naar het opstelspoor gaat, de wissel omzet, en de eerste bezetmelder gebruiken van het bewuste hoofdblok, en de melder van het opstelblok. En als de trein gewoon doorgaat in het hoofdblok, dat dan de wissel rechtdoor gaat. Het lijkt mij dat het moet kunnen maar dat er een trukje moet toegepast worden.

Wie weet een oplossing?

Groeten

Brutus

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 feb 2010 :  16:51:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Brutus,

Waarom kan je er geen 2 blokken van maken? Als je 2 rail rijdt kan je de wissel detecteren en daar je binnenkomst melder voor maken voor die 2 blokken.

Plaats je BCK hier eens want ik begrijp nu niet helemaal de situatie en wat ik geschreven heb komt waarschijnlijk niet overeen met jouw situatie

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 09 feb 2010 :  21:03:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Brutus,

Er zijn, denk ik, verschillende oplossingen voor je vraag. Je kunt van de stukken voor en na de wissel aparte blokken maken met één bezetmelder. Dat heeft natuurlijk zijn beperkingen, die je mogelijk weer kunt opheffen door het invoeren van virtuele bezetmelders. Je kunt ook met logische en speciale acties aan de gang gaan, zodat het wissel naar het opstelspoor geschakeld wordt vanuit de eerste bezetmelder als de railbus erop staat. Zo kun je ook programmeren dat bij andere treinen de wissel rechtdoor staat. Het wordt wel ingewikkeld en, zoals Rob ook al aangeeft, zou een kijkje in je database helpen. Tenslotte kun je natuurlijk er toch twee echte blokken van maken, ook al zijn die dan maar kort. Het aanbrengen van een bezetmelder op het wissel kan dan ook nog weer behulpzaam zijn, conform het idee van Rob. Ook dan kun je weer met de juiste instellingen en logische en speciale acties het geheel zo krijgen als je het hebben wilt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 09 feb 2010 21:05:07
Ga naar bovenaan de pagina

jes47

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 09 feb 2010 :  21:12:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb dit ook, maar opgelost door een virtuele bezet melder te plaatsen voor de wissel.
Dit wordt later veranderd door een echte bezet melder tussen de eerste en de laatste


groet Jan
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 09 feb 2010 :  23:25:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Brutus,

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan tijdelijk omdat de baan in opbouw is, opgelost door de wissel in Koploper aan het begin van het blok te definiëren (als wisselstraat van het vorige blok naar dit blok) hoewel de wissel in werkelijkheid gewoon in het blok zelf zit. Je moet daarna natuurlijk wel goed kijken vanuit welk blok het opstelblok ingereden mag worden. Bij mij is het een noodoplossing, wat tegen veel regels indruist, maar het werkt wel.

Groet,
Dick Visser
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina