Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 611 / Bezoekers Vandaag: 6872
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 733
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 bezetmelders/punten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jerry

Netherlands
71 berichten

Geplaatst - 07 feb 2010 :  19:15:55  Toon profiel  Reageer met citaat
ik werk met reed contacten
ik wil nu een deel van de baan welk nog niet beveiligd is met geisoleerde rail stukjes als meldpunt gaan gebruiken
later wil ik de rest van de baan ook zo aanpassen
ik denk dat dit betrouwbaarder werkt als de reed contacten
echter vraag ik me af of je deze 2 door elkaar kan gebruiken zonder de s 88 te beschadigen
de reed melders gebruiken de massa van de s 88

jerry

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 08 feb 2010 :  12:19:59  Toon profiel  Reageer met citaat
is geen enkel probleem.De S88 kijkt alleen naar het massakontakt.Zoals je reedrelais schakelt naar massa ,zo worden de geisoleerde railstukken ook naar massa geschakeld.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 08 feb 2010 :  13:01:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Jerry,

Met welk railsysteem werk je?
Als je met Märklin werkt dan kan het zoals Johnny zegt.
Als je met een tweerailsysteem werkt dan moet je nog een bezetmelder op basis van stroomdetectie erbij hebben die op de S88 aangesloten wordt.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

jerry

Netherlands
71 Posts

Geplaatst - 08 feb 2010 :  21:56:36  Toon profiel  Reageer met citaat
het is de bedoeling om met rail stukjes van ten hoogste 2 biels te gaan werken
dus niet met lengtes
als 1 wiel even contact maakt en dan meld is het voldoende
maar ik kan dus beide toepassen zonder een s 88 in rook te laten opgaan
en ik rij met 2 rail

jerry
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 08 feb 2010 :  22:11:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jerry,

Dan heb je niet goed gelezen wat Koos schreef.
Met twee rail heb je dus ook stroom detectosr nodig.
Bovendien zou ik niet zulke korte stukje rails gebruiken.
Dan blijft het onbetrouwbaar.

Zonder de stroom detectie gaat je S88 in rook op ook al maak je maar heel even contact.

Er zijn een aantal mogelijkheden om aan een complete stroomdetectie
print met S88 voor een redelijke prijs aan te schaffen.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 09 feb 2010 :  19:55:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jerry,

Reedcontacten functioneren niet altijd 100% betrouwbaar, die is echter wel nodig voor het goed funktioneren van een automatische baan, hetzelfde geldt ook voor wissels die altijd om moeten gaan.

Net zoals Ab aangeeft zal een korte melder vermoedelijk niet goed funktioneren, want een stroomverbruiker zal hier misschien niet helemaal op passen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

jerry

Netherlands
71 Posts

Geplaatst - 09 feb 2010 :  20:30:18  Toon profiel  Reageer met citaat
walter de bedoeling is om ipv de (korte) melding met reed een cm rail te gaan gebruiken
de handleiding vd tams s88 geeft 3 mogelijk heden met 2 rail aan
een reed contactvia massa vd s88
een schakel railen dan heb je met fleischmaan de punaise dus ook via de rail naar de s88
of wat ik wil met een stukje rail van 2 bielzen lengte als schakelstuk
daarom de vraag of dit door elkaar kan worden gebruikt
anders doe ik de hele baan zo
maar dat je de s88 daarmee sloopt
mn 1e baan had ik met een reed aan de rail en dan naar de s 88 zonder problemen

jerry
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 09 feb 2010 :  21:17:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jerry,

Wat je zegt klopt. Het werkt met reed-relais. Dat zijn echter potentiaalvrije contacten, dat wil zeggen er staat geen externe spanning op. Over je rails staat wel spanning in een tweerail systeem en dat vindt de S88 niet echt leuk (of juist wel, want hij wordt er heel warm van). Als je dat wilt gebruiken, zul ervoor moeten zorgen dat jouw contactstukjes ook weer spanningsloos worden. Ik vraag me echter af of dat lukt door eenzijdig een contactstukje in de rail te maken. Je blijft het risico houden dat er toch teveel spanning voor de s88 op staat. Het veiligste is dan toch gebruik te maken van stroomdetectie.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jerry

Netherlands
71 Posts

Geplaatst - 09 feb 2010 :  21:24:05  Toon profiel  Reageer met citaat
ok
dan dus toch voor etectie melders kijken
moet er voor elke melder een detector bij of 1 voor alle melders

jerry
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 09 feb 2010 :  22:06:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Jerry,

Als je dan toch voor stroomdetectie kiest, waarom dan nog steeds een puls via een kort stukje rail? Je kan dan net zo goed continu-detectie toepassen, het kost niets meer. Pulsdetectie is zo wie zo onbetrouwbaarder dan continu.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina