Auteur |
Onderwerp |
|
jerry
Netherlands
71 berichten |
Geplaatst - 07 feb 2010 : 19:15:55
|
ik werk met reed contacten ik wil nu een deel van de baan welk nog niet beveiligd is met geisoleerde rail stukjes als meldpunt gaan gebruiken later wil ik de rest van de baan ook zo aanpassen ik denk dat dit betrouwbaarder werkt als de reed contacten echter vraag ik me af of je deze 2 door elkaar kan gebruiken zonder de s 88 te beschadigen de reed melders gebruiken de massa van de s 88
jerry |
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 08 feb 2010 : 12:19:59
|
is geen enkel probleem.De S88 kijkt alleen naar het massakontakt.Zoals je reedrelais schakelt naar massa ,zo worden de geisoleerde railstukken ook naar massa geschakeld.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T |
|
|
C_Jabaaij
214 Posts |
Geplaatst - 08 feb 2010 : 13:01:57
|
Jerry,
Met welk railsysteem werk je? Als je met Märklin werkt dan kan het zoals Johnny zegt. Als je met een tweerailsysteem werkt dan moet je nog een bezetmelder op basis van stroomdetectie erbij hebben die op de S88 aangesloten wordt.
Koos Jabaaij. |
|
|
jerry
Netherlands
71 Posts |
Geplaatst - 08 feb 2010 : 21:56:36
|
het is de bedoeling om met rail stukjes van ten hoogste 2 biels te gaan werken dus niet met lengtes als 1 wiel even contact maakt en dan meld is het voldoende maar ik kan dus beide toepassen zonder een s 88 in rook te laten opgaan en ik rij met 2 rail
jerry |
|
|
Agebe
Netherlands
402 Posts |
Geplaatst - 08 feb 2010 : 22:11:16
|
Hallo Jerry,
Dan heb je niet goed gelezen wat Koos schreef. Met twee rail heb je dus ook stroom detectosr nodig. Bovendien zou ik niet zulke korte stukje rails gebruiken. Dan blijft het onbetrouwbaar.
Zonder de stroom detectie gaat je S88 in rook op ook al maak je maar heel even contact.
Er zijn een aantal mogelijkheden om aan een complete stroomdetectie print met S88 voor een redelijke prijs aan te schaffen.
Mvg Ab Boezerooij
Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS) |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 09 feb 2010 : 19:55:59
|
Hallo Jerry,
Reedcontacten functioneren niet altijd 100% betrouwbaar, die is echter wel nodig voor het goed funktioneren van een automatische baan, hetzelfde geldt ook voor wissels die altijd om moeten gaan.
Net zoals Ab aangeeft zal een korte melder vermoedelijk niet goed funktioneren, want een stroomverbruiker zal hier misschien niet helemaal op passen.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded |
|
|
jerry
Netherlands
71 Posts |
Geplaatst - 09 feb 2010 : 20:30:18
|
walter de bedoeling is om ipv de (korte) melding met reed een cm rail te gaan gebruiken de handleiding vd tams s88 geeft 3 mogelijk heden met 2 rail aan een reed contactvia massa vd s88 een schakel railen dan heb je met fleischmaan de punaise dus ook via de rail naar de s88 of wat ik wil met een stukje rail van 2 bielzen lengte als schakelstuk daarom de vraag of dit door elkaar kan worden gebruikt anders doe ik de hele baan zo maar dat je de s88 daarmee sloopt mn 1e baan had ik met een reed aan de rail en dan naar de s 88 zonder problemen
jerry |
|
|
phdirk
Netherlands
2568 Posts |
Geplaatst - 09 feb 2010 : 21:17:10
|
Hallo Jerry,
Wat je zegt klopt. Het werkt met reed-relais. Dat zijn echter potentiaalvrije contacten, dat wil zeggen er staat geen externe spanning op. Over je rails staat wel spanning in een tweerail systeem en dat vindt de S88 niet echt leuk (of juist wel, want hij wordt er heel warm van). Als je dat wilt gebruiken, zul ervoor moeten zorgen dat jouw contactstukjes ook weer spanningsloos worden. Ik vraag me echter af of dat lukt door eenzijdig een contactstukje in de rail te maken. Je blijft het risico houden dat er toch teveel spanning voor de s88 op staat. Het veiligste is dan toch gebruik te maken van stroomdetectie.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
jerry
Netherlands
71 Posts |
Geplaatst - 09 feb 2010 : 21:24:05
|
ok dan dus toch voor etectie melders kijken moet er voor elke melder een detector bij of 1 voor alle melders
jerry |
|
|
C_Jabaaij
214 Posts |
Geplaatst - 09 feb 2010 : 22:06:02
|
Jerry,
Als je dan toch voor stroomdetectie kiest, waarom dan nog steeds een puls via een kort stukje rail? Je kan dan net zo goed continu-detectie toepassen, het kost niets meer. Pulsdetectie is zo wie zo onbetrouwbaarder dan continu.
Koos Jabaaij. |
|
|
|
Onderwerp |
|