Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 137 / Bezoekers Vandaag: 177
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 653
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lengte ijkblokken 1 en 3
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

selectrixfreak

Netherlands
60 berichten

Geplaatst - 05 feb 2010 :  09:58:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik mijn loks wil gaan ijken heb ik drie blokken nodig. Het eerste en het derde blok worden gebruikt om de snelheden daadwerkelijk te meten. Moeten blok 1 en 3 perse evenlang zijn? In de praktijk zal het namelijk vrijwel nooit voorkomen, dat er op een modelbaan blokken zijn die precies even lang zijn.

In de handleiding staat dat de afstand van het begin van blok 1 tot het begin van blok 3, gelijk moet zijn aan de afstand van het eind van blok 1 tot het eind van blok 3. Dit kan alleen maar als blok 1 en blok 3 evenlang zijn. Begrijp ik het verkeerd?

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 05 feb 2010 :  10:08:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Het is hier de gewoonte om je bericht te ondertekenen.

Wat je vraag betreft is dat helemaal juist. blok 1 en 3 moeten even lang zijn.

[Edit] Blok moet melder zijn, Eric je hebt gelijk wat dat betreft en daarom aangepast[/edit]



Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 05 feb 2010 11:55:35
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 feb 2010 :  10:27:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door selectrixfreak


In de handleiding staat dat de afstand van het begin van blok 1 tot het begin van blok 3, gelijk moet zijn aan de afstand van het eind van blok 1 tot het eind van blok 3. Dit kan alleen maar als blok 1 en blok 3 evenlang zijn. Begrijp ik het verkeerd?




Goed begrepen indien je met blok bezetmelder bedoelt, maar als je de "gemiddelde snelheid" wil ijken is het niet zo belangrijk, maar dan moet je natuurlijk ook de gemiddelde afstand ingeven.
De tussenresultaten die je kan zien tijdens het ijken "springen" dan iets meer heen en weer, maar het gemiddelde zou moeten kloppen.

Ik heb ze wel gelijk genomen, dan kun je gelijk beoordelen of het resultaat in beide rijrichtingen "ongeveer" gelijk is.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 07 feb 2010 16:58:39
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 feb 2010 :  10:35:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Dit is een forum waar normale omgangsnormen gelden die ook buiten de virtuele wereld normaal zijn.

Dus graag aanhef en ondertekenen met je echte naam (dus geen synomiem).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 05 feb 2010 :  11:07:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Onbekende,

Je haalt een paar zaken door elkaar.
Er zijn geen 3 blokken nodig voor het ijken.
Een blok bestaat uit 2 of meer bezetmeldpunten (inrij en rem en evt. tussenliggende delen).

Voor het ijken heb je twee bezetmelders (secties) nodig van een gelijke lengte met daar tussen in een stuk vrije baan van voldoende lengte. De bezetmelders hoeven niet in aansluitende blokken te liggen. Hoe verder uit elkaar hoe nauwkeuriger de meting.
De kans dat je bezetmeldsecties van gelijke lengte zijn is een stuk groter. Dus je ziet een probleem wat er niet is.
Lees de handleiding (blz 29) nog maar eens goed na.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 05 feb 2010 :  12:16:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Sorry voor het missen van de aanhef en onderschrift.
Ik gebruik slechts één bezetmelder per blok, vandaar, denk ik, de spraakverwarring. Ik heb inmiddels gezien dat ik toch 2 blokken heb met dezelfde lengte. Ik ga binnenkort experimenteren met virtuele bezetmelding om de treinen op tijd te laten stoppen. Ik heb hier op het forum al positieve berichten over gehoord.

Groetjes Bert

Wassenbergbahn dieseltractie in N

--Selectrix2000--

Bewerkt door selectrixfreak op 05 feb 2010 12:20:16
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 07 feb 2010 :  13:09:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

Lees dan de antwoorden en de handleiding nog eens goed door. Je hoeft geen twee blokken van dezelfde lengte te hebben. Alleen twee bezetmelders.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 07 feb 2010 :  21:33:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door remunj

Bert,

Lees dan de antwoorden en de handleiding nog eens goed door. Je hoeft geen twee blokken van dezelfde lengte te hebben. Alleen twee bezetmelders.

Gr.
Eric



Ja dat klopt, maar ik werk maar met één bezetmelder per blok, dus bloklengte = bezetmelderlengte.



Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 feb 2010 :  22:13:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

Wat zoek jij het moeilijk. Er staat toch precies in deze draad hoe te handelen. Twee gelijke bezetmeldpunten qua lengte en die hoeven niet in 1 blok te liggen er zal dus zeker blok tussenliggen.

Eén punt per blok (en ik neem aan het gehele blok) is echt heel erg weinig. Hoe groter de afstand die overbrugt moet worden op basis van gereden afstand hoe groter de fout wordt. Het is niet iets wat ik adviseer in Koploper. Wil je dit wel dan kan je echt beter andere software zoeken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 07 feb 2010 :  22:55:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry Paul, niet iedereen is zo slim als jij, een beetje meer respect mag best wel, sorry hoor..... Ik zoek het helemaal niet moeilijk ik stel gewoon een vraag en domme vragen bestaan niet.


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--

Bewerkt door selectrixfreak op 07 feb 2010 23:20:41
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2568 Posts

Geplaatst - 08 feb 2010 :  20:43:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Weet je zeker dat wat je wilt gaat lukken met Koploper. Zoals Eric ook al heeft aangegeven, werkt Koploper met blokken, waarin minimaal twee bezetmeldsecties zijn opgenomen. Met één bezetmelder per blok, zal Koploper niet goed gaan werken, tenzij je allerlei trucs gaat toepassen.
Mijn advies is om eerst eens een simpele baan (ovaal met inhaalspoor) aan te leggen en dat helemaal te laten rijden volgens Koploper. Als dat werkt zoals je wilt, kun je gaan uitbouwen en bijvoorbeeld eens snelheden gaan ijken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 08 feb 2010 20:46:00
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 08 feb 2010 :  23:02:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
Een ander lid van het forum, Maarten, heeft het al voor elkaar gekregen, maar als het niet lukt, wil ik koploper voorlopig effe gebruiken om wisselstraten te schakelen en gewoon met de hand te rijden. Andere programma's zoals Traincontroller en Railware gebruiken al jaren virtuele stopmelders en dit werkt goed, vooral als je met een synchroon systeem als selectrix werkt. Ik vind het jammer dat Paul geen virtuele stopmelders wil invoeren, want dit geeft de gebruiker gewoon meer keuzemogelijkheden. Als ik het risico wil nemen op doorschietende treinen, is dat toch mijn zaak?

Met één bezetmelder per blok ben je een stuk goedkoper uit en je hebt minder kans op storingen vanwege minder bedrading. Ook kun je elk blok in 2 richtingen berijden zonder extra bezetmelders nodig te hebben.
Koploper is een geweldig programma, begrijp me niet verkeerd, maar met net die éne stap extra erbij (één bezetmelder per blok en tijd-wegberekening zoals in Traincontroller of Railware) zou het nog mooier zijn. De loks kunnen al geijkt worden, dus een gemiste kans in mijn ogen.



Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Ga naar bovenaan de pagina

wimla

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 08 feb 2010 :  23:49:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar de mogelijkheid van virtuele bezetmelders is toch inmiddels in versie 6.7. ingebouwd en daar wordt toch driftig gebruik van gemaakt.

gr.Wim

Wim Lageweg
trambaan HO
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 feb 2010 :  06:58:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert/Wim,

Ik verbaas mij toch steeds weer over hoe mensen lezen. Inderdaad Wim heeft gelijk virtuele punten zijn in 6.7 ingebouwd. Echter het advies is om deze niet te gebruiken voor stopsecties, daar hoe groter de afstand hoe onnauwkeuriger het gaat worden.

Bert, zoals ik ook al eerder schreef: als je dit echt wil gaan gebruiken wegens bezuinigingen van de bezetmelders dan is van mijn kant het advies: schaf dan één van die programma's aan die het wel zegt goed te kunnen. Ik hoop echt voor je dat zij waarmaken wat ze beloven te kunnen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 09 feb 2010 :  12:14:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik ben inderdaad ook van plan om uiteindelijk met Traincontroller te gaan rijden. Op het moment spaar ik ervoor. In tussentijd is het natuurlijk wel leuk om Koploper te gebruiken om de wissels te schakelen, (wisselstraten te programmeren) en de treinen met de hand te laten rijden en natuurlijk te experimenteren met virtuele bezetmelders. Wie weet voldoet Koploper en hoef ik geen ander programma aan te schaffen.

In TC en Railware werkt het trouwens goed. Ik hoor en lees van diverse mensen (uit de Duitse hoek, 1zu160.net o.a.) dat ze hier positieve ervaringen mee hebben.




Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 feb 2010 :  14:27:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

Oke; dan weet ik dat ik hier verder geen tijd meer zal insteken voor ondersteuning. Succes met TC.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina