Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 231 / Bezoekers Vandaag: 6455
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 733
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Snelheidsverschil bij rijden in tractie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Barry

Netherlands
126 berichten

Geplaatst - 28 jan 2010 :  12:42:23  Toon profiel  Reageer met citaat
L.S.

Ik wil gebruik maken van de mogelijkheid van het rijden in tractie. Op zich lukt dat goed, echter de snelheidsverschillen tussen de locs blijft groot. Met name de knecht haalt bij lange na niet de snelheid van de baas. Ik heb het met verschillende locs geprobeerd, maar het probleem doet zich steeds voor.

Om een aantal variabelen uit te schakelen, heb ik het volgende gedaan:
Ik heb 2 locs genomen van hetzelfde merk, ongeveer dezelfde leeftijd en dezelfde motor: Minitrix. De locs zijn allebei voorzien van dezelfde decoder: Kuehn N025. Beide locs zijn geijkt in Koploper, waarbij de maximum snelheid 4 km/h (89 km/h vs. 85 km/h) verschilt. De maximum snelheid is ingesteld met CV6. De overige CV-waarden in de beide decoders zijn gelijk ingesteld: CV3=1, CV4=1, CV6=0. De laatste is bewust gekozen om een lineair verloop te krijgen in de snelheidsregeling.
Ondanks alles blijft er een groot snelheidverschil ontstaan bij tractie-rijden.

Enig idee in welke richting ik moet zoeken??

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 jan 2010 :  14:21:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Barry

L.S.

Ik wil gebruik maken van de mogelijkheid van het rijden in tractie. Op zich lukt dat goed, echter de snelheidsverschillen tussen de locs blijft groot. Met name de knecht haalt bij lange na niet de snelheid van de baas. Ik heb het met verschillende locs geprobeerd, maar het probleem doet zich steeds voor.




Snelheidsverschillen zijn geen probleem volgens mij. Ik heb er bij tractierijden tenminste nooit problemen mee gehad.
Koploper stuurt bij geijkte lokomotieven op snelheid en kiest dan de "beste" stap voor elk van de lokomotieven.




Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 28 jan 2010 :  17:01:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Barry,

Ik snap de waarde van 0 voor CV6 niet. Als ik de decoderprogrammatuur goed begrijp, krijg je dan een sterk parabolische curve en zeker niet lineair. Dat zou problemen kunnen geven met het inregelen van de snelheden. Zoals je zegt stel je met CV5 (tenminste ik neem aan dat je in jouw posting daar CV5 bedoelt)de maximumsnelheid in. Als je CV6 op de helft van CV5 instelt is je snelheidscurve lineair. Als CV6 kleiner is dan de helft, is je snelheidscurve hol, dwz bij lage snelheden kleine stapjes, bij hoge snelheden grote stappen. Als CV6 groter is dan de helft is het andersom. Ik zou eerst eens gaan rijden met een lineaire of licht holle curve. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 28 jan 2010 :  20:14:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk, Theo,

Met dank voor de reacties.
Ik begrijp, dat koploper de stap zoekt, die het dichtst erbij ligt. Echter, bij mij rijdt de ene loc bijv. 70 km/h en de ander in tractie dan soms 40 km/h. Dan kan de bedoeling niet zijn.

Wat de curve van de snelheidsregeling betreft: ik haal uit de beschrijving van de decoder, dat de waarde 0 in een CV de invloed van de betreffende CV uitschakelt. Indien mijn vertaling van het Duits correct is, heb ik een lineaire snelheidsregeling bij CV6 = 0.
Ik heb de CV6 al eens op de helft van CV5 gehad, maar bood geen oplossing: er blijven grote snelheidverschilen bestaan.

Het blijft mij een raadsel. Maar goed: het blijft een hobby, dus blijven puzzelen.
Mogelijk toch nog suggesties??

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 jan 2010 :  22:46:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Barry

Dirk, Theo,

Met dank voor de reacties.
Ik begrijp, dat koploper de stap zoekt, die het dichtst erbij ligt. Echter, bij mij rijdt de ene loc bijv. 70 km/h en de ander in tractie dan soms 40 km/h. Dan kan de bedoeling niet zijn.




De loks hebben elk een decoder met bv. 28 stappen, koploper kan elke lok op een andere stap laten rijden zodat de snelheden ongeveer kloppen.

Zet je lok1 met maximum (stap 28) 70 kmh in tractie met een lok2 maimum (in stap 28) 40 kmh, dan zal het maximum van de tractiegroep maximum wel tot 40 beperkt blijven en komt de rappe jongen waarschijnlijk nooit boven stap 12 ofzo.

Ik zou zeggen "proberen", koploper is slimmer dan je denkt.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 29 jan 2010 :  10:14:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Waarschijnlijk ben ik onvoldoende duidelijk. Wat jij schrijft, is volkomen logisch en is het basisprincipe van tractie-rijden in Koploper. Dat daarin kleine snelheidverschillen ontstaan, is ook logisch.
Mijn beeld is, dat jij denkt, dat mijn locs een totaal verschillende topsnelheid hebben. Echter mijn uitgangspunt bij tractie-rijden is als volgt:
Loc 1 is geijkt in Koploper en rijdt 85 km/h in decoderstap 28 (volgens het venster in Koploper).
Loc 2 is geijkt in koploper en rijdt 81 km/h in decoderstap 28 (volgens het venster in Koploper).

Nu komt het probleem: zet ik deze beide locs in tractie, dan ontstaan grote snelheidsverschillen. Ik kan dat simpelweg constateren, doordat ik beide locs selecteer in mijn ECoS en deze dan kan volgen, inclusief de decoderstappen, waarin de beide locs worden aangestuurd. Wat je dan ziet, is dat loc 1 bijv. in decoderstap 26 rijdt en loc 2 in decoderstap 18. Gezien het geringe snelheidsverschil in decoderstap 28 lijkt mij dat niet logisch.
Wat mij wel opvalt is, dat de knecht de loc is met de laagste snelheid in decoderstappen.

Het blijft een leuke puzzel en suggesties blijven altijd welkom.

Groeten,

Barry



N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 29 jan 2010 :  10:33:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Barry,

E.e.a. komt nogal vreemd over en heb dat gedrag dus bij mij nog nooit gezien. Ook als er locs met grote onderlinge verschillen in snelheid zijn zal Koploper altijd de dichtstbijzijnde stappen kiezen. Bijv. loc 1 28 stappen 0- 200 en loc 2 28 stappen 0-100 rijden gewoon goed samen.

Stuur je bck eens op, want ik heb veel meer het idee dat het een probleem is met instellingen.



Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 29 jan 2010 :  22:14:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Barry,

Wat zijn dan de snelheden bij de stappen 18 en 26. Als je snelheidscurves een raar verloop hebben, zou het namelijk wel kunnen zijn, dat dan de snelheden het dichtst bijelkaar liggen. Ik zal eens in de manual duiken en kijken wat er bij CV6 over waarde 0 wordt vermeld.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 30 jan 2010 :  17:47:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk, Theo,

Hierbij mijn BCK-file.
Voor alle duidelijkheid: mijn baan is nog niet geheel klaar. Ik heb een dusdanig stuk nu gelegd, dat ik kan rijden en Koploper kan uitproberen. Mijn schaduwstation is volledig klaar en operationeel. Om te kunnen testen en rijden heb ik een aantal vaste routes gemaakt. Daarin werkt alles (voor zover ik kan zien) naar behoren. Voor de rest wordt het steeds een stukje bouwen en testen. Daarmee voorkom ik, dat ik mij "kleurenblind" zoek als er iets mis gaat. Nu kan ik, als er iets niet goed werkt, steeds één stapje terug, naar een deel, dat wel goed werkt.

Wat het tractie-rijden betreft: ik probeer dit uit met de eerste 2 locs uit de lijst: de E44 en de CFL2020.

Ik blijf zoeken en ik hoop, dat jullie mogelijk tips voor mij hebben.

Gr

Download Attachment: Barry52.bck
138,46 KBoeten,

Barry

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 30 jan 2010 :  18:46:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hai Ben,

De locs zijn wel geijkt. Ik heb de locs geijkt, comform de procedure in Koploper. De snelheid laat ik meten in decoderstap 28 en laat de loc éen vooruit en één maal achteruit rijden. Er komt dan een gemiddelde snelheid uit over de 2 metingen. Als het verschil erg groot is, kijk ik of ik de decoder zo kan instellen, dat vooruit en achteruit gelijk zijn.

Volgens mij is het zo, dat voor het programma Koploper, voor het ijken van locs, de meting in decoderstap 28 voldoende is. Het programma berekent dan zelf de snelheid voor de tussenliggende stappen. Voorwaarde is, dat de docoder lineair staat ingesteld, want anders gaat het mis.

In mijn beleving heb ik de decoder lineair geprogrammeerd en is de meting in decoderstap 28 dan voldoende.

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 30 jan 2010 :  19:23:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Barry,

Je meet eerst op stap 28 de snelheid en stel dat dan met CV5 eventueel nog bij zodat op stap 28 de verwachte maxiumsnelheid voor die loc goed is.
Daarna ga je verder met ijken en laat dan vanaf stap 28 de metingen lopen tot b.v. 10 km/h. Koploper gaat dan voor elke andere decoderstap een meting doen totdat 10km/h bereikt is. Als je deze procedure doorloopt voor al je locs zal je zien dat het tractierijden dan ook goed gaat.
Zie ook de helpfile over het ijken van de snelheid.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 30 jan 2010 :  19:36:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Barry,

Nu is mij ook helder waar het bij jou fout ging. Allereerst is één meting wel heel erg weinig om een mooie snelheidscurve te krijgen. Koos Jabaaij geeft daar de oplossing al voor. Een curve met één meting zou mogelijk nog kunnen, maar dan heb je, zoals je zelf ook zegt echt een lineaire curve nodig. Een lineaire curve krijg je alleen maar als CV6 de helft is van CV5. Ten aanzien van CV6 op 0 heb ik ook nog even in mijn ESU-handleidingen gekeken bij de instelling van de snelheidscurves. Daar staat als ijzeren wet dat CV2 (de minimumsnelheid) kleiner is dan CV6 (het knikpunt van de curve), die weer kleiner is dan CV5 (de maximum snelheid). Ik zou toch eens beginnen met CV ongeveer op de helft van CV5.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 30 jan 2010 19:38:19
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 30 jan 2010 :  19:51:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Mijn dank voor alle suggesties, het meedenken en jullie geduld met mij.
Kennelijk heb ik mij er met het ijken van de locs iets te gemakkelijk van af gemaakt. Ik ga in ieder geval beginnen met het herprogrameren van de locs en het instellen van CV6 op de helft van CV5. Daarna opnieuw alles ijken in Koploper, de juiste snelheid laten bepalen en het programma alle decoderstappen laten doorlopen.
Dit lijkt mij sowieso nodig om Koploper de kans te geven om alles mooi te laten rijden.

Uiteraard dan een nieuwe poging wagen met tractie-rijden. Ik laat jullie weten hoe het afloopt, maar dat kan (gezien mijn agenda) wel een paar weken duren.

Voor de beeldvorming: ik maak gebruik van Kuehn-decoders, type N025, maar dat zal voor het principe van de CV-instellingen niets uitmaken.

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 30 jan 2010 :  20:39:59  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Barry

.......
Kennelijk heb ik mij er met het ijken van de locs iets te gemakkelijk van af gemaakt. Ik ga in ieder geval beginnen met het herprogrameren van de locs en het instellen van CV6 op de helft van CV5.....

Voor de beeldvorming: ik maak gebruik van Kuehn-decoders, type N025, maar dat zal voor het principe van de CV-instellingen niets uitmaken.



Barry,

Kijk voor de juiste CV-instellingen in de documentatie van de decoder. Het kan zijn dat er verschil is in gebruik van CV6 t.o.v. CV5 bij verschillende type decoders.

Bij de N025 staat:
a) exponentielle Geschwindigkeitskennlinie,
wenn CV#6=0
(Auslieferungszustand)
Anpassung Vmax mit CV#5
b) lineare Geschwindigkeitskennlinie
(CV#6=1), CV#5 je nach
gewünschter Vmax
c) leicht geknickte Geschwindigkeitskennskennlinie,
CV#5=190 (ca. 75%)
und CV#6=90 (ca. 35%)

Dus hier staat CV6=1 voor een lineaire curve.

Zie http://www.kuehn-digital.de/pdf/N025+T145_en_b.pdf

Koos Jabaaij.

Bewerkt door C_Jabaaij op 30 jan 2010 20:42:39
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 31 jan 2010 :  13:37:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koos en Barry,

Kennelijk vertrouwde ik teveel op de normalisatie van de CV-waarden CV3 - CV6, alhoewel ik had moeten weten dat je dat niet moet doen. Ik heb namelijk altijd aangenomen dat CV6 = 1/2 CV5 gestandaardiseerd was op lineair. Daarom was ik daar zo stellig in. Blijkbaar doet elke fabrikant dat toch weer anders. Weer wat bijgeleerd.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 31 jan 2010 :  16:11:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Barry



Wat het tractie-rijden betreft: ik probeer dit uit met de eerste 2 locs uit de lijst: de E44 en de CFL2020.





Eigenaardig wat koploper ervan maakt, alle verschil zit tussen stap 28 en 27.
Waar stap 28 nog bijna gelijk is, neemt koploper voor stap 27 voor de ene lok 54kmh en de andere 81 kmh.
Daarna blijft het lineair, bij de een met stapjes van 3kmh, bij de andere 2kmh.
Te zien via rechtermuistoets achter dagteller in rijwindow.

Ik zou voor die lok even het ijken opschonen en alleen stap 28 ijken en saven, kijken wat er dan voor waardes uitkomen.

Ondertussen zelf even geprobeerd:
Bij een waarde van 85 kmh op stap 28 saven...alle snelheden mooi regelmatig verdeeld.
Bij 84 kmh idem, bij 83kmh terug iets in de 50 bij stap 27...

Over naar Paul......

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 31 jan 2010 16:23:50
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 jan 2010 :  18:38:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Daar kan ik kort over zijn; het uitrekenen van snelheiden die ontbreken gaat uit van 2 punten. Hoe en wat de berekening is durf ik niet te zeggen (ruim 15 jaar geleden) door een vriend uitgedacht. Uit mijn hoofd moet je een ijking hebben van 80 km en een van 20 km. Ik wil ook de achterliggende berekening NIET openbaar maken. Bij de locs is alleen een ijking van de hoogste stap.

Het was ook al gezegd: dit kan nooit en te nimmer werken met tractie rijden. Altijd alle stappen ijken waarbij in het echt lage gebied wel enkele (niet veel dus!) over geslagen kunnen worden.

Wat mij ook verbaast is het gebruik van de minimale snelheid decoder stap in onderhouden locomotieven. Deze moet je echt niet willen gebruiken bij decoders met cruisecontrole!!! Gewoon op stap 1 moet de locomotief ook nog rijden.


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 31 jan 2010 :  19:40:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Daar kan ik kort over zijn; het uitrekenen van snelheiden die ontbreken gaat uit van 2 punten. Hoe en wat de berekening is durf ik niet te zeggen (ruim 15 jaar geleden) door een vriend uitgedacht. Uit mijn hoofd moet je een ijking hebben van 80 km en een van 20 km. Ik wil ook de achterliggende berekening NIET openbaar maken.



1)No problem..ik vond het resultaat(verschil) wel eigenaardig...

2)Ik wist dat je bovenaan en onderaan een staartje nulletjes mocht laten staan, tussenin wist ik zelfs niet.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 31 jan 2010 :  20:18:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bedankt voor je reactie, je uitleg en je bereidheid om tijd in mijn “probleem” te steken. Alle respect en heel logisch, dat je geen onderliggende informatie over rekenmethodes uit jouw onvolprezen programma vrijgeeft. Dat is voor mij (ons) als gebruiker(s) helemaal niet van belang. Het programma is bedoeld om onze gemeenschappelijke hobby gemakkelijker, interessanter, leuker en uitdagender te maken. En daar heb ik mijn handen al aan vol.

Ik ga alle locs opnieuw ijken en laat alle tussenliggende stappen meten door Koploper. Dan weet ik, dat de basis goed ingevoerd is en ga dan opnieuw tractie-rijden.
Uiteraard neem ook jouw raad ter harte en zet bij alle locs de minimale snelheid op decoderstap 1.

Voor Dirk, Theo en Koos:
Ook bedankt voor jullie inspanning en jullie tijd. Jullie hebben mij ook het nodige van decoders geleerd. En wat duidelijk is: gebruiksaanwijzingen, zowel van Koploper als van decoders, goed lezen en dan nog een keer goed lezen.

Nogmaals mijn dank en ik hoop, dat ik weer een beroep op dit forum kan doen, als ik er niet meer uitkom.

Met vriendelijke groet,

Barry



N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina