Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 775 / Bezoekers Vandaag: 11362
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Treinen vallen regelmatig een paar seconden stil
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Lokkie

Netherlands
15 berichten

Geplaatst - 17 jan 2010 :  17:45:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Lokkie  Reageer met citaat
Hoi,

Ik heb een aantal locs rijden met koploper die regelmatig een aantal seconden stilstaan.
Dit zijn ook weer de zogenaamde hobby locs van Märklin.
De andere locs met een ESU of MFX decoder hebben nergens last van.
Iemand een idee

Gr.
René

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 17 jan 2010 :  17:56:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Je decoders hebben Alzheimer. Waar je loks stilvallen, heb je geen goed contact. Rails vuil? Vuile wieltjes?

Sommige decoders/loks hebben er meer last van dan andere. Vaak kan het opgelost worden met een elco achter de gelijkrichter diodes te plaatsen.

Hier kan ook een deel van de oplossing zitten voor het keerprobleem. Als de keer opdracht komt op het ogenblik dat de lok op een slecht stuk spoor komt, zal hij zijn keer opdracht missen.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet

Bewerkt door buckfast_beekeeper op 17 jan 2010 17:57:18
Ga naar bovenaan de pagina

Lokkie

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 17 jan 2010 :  18:36:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Lokkie  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben nog wat aan het stoeien geweest en heb nu de DDW server met een hogere prioriteit lopen.
De locs vallen nu niet meer stil.
Ik hoop dat dit ook het ijk probleem ook verhelpt, dit ga ik vanavond even proberen.

Gr.
René
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 17 jan 2010 :  18:46:16  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Lokkie

Ik ben nog wat aan het stoeien geweest en heb nu de DDW server met een hogere prioriteit lopen.



Proberen iets minder programma's te draaien op de achtergrond kan dan ook nog wat helpen. Bijvoorbeeld een mail programma dat op gezette tijden zijn mail begint op te halen kan dan roet in het eten beginnen werpen.

Een aparte pc met alleen DDW en koploper is natuurlijk de wens van ieder.


MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

Lokkie

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 17 jan 2010 :  21:59:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Lokkie  Reageer met citaat
Het is een aparte pc, waar alleen koploper en DDW draait.
Ik vermoed dat ik een wat snellere pc moet gaan gebruiken.
Het CPU gebruik dat DDW aangeeft is behoorlijk hoog.

Gr.
René
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 18 jan 2010 :  21:09:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Onder welk OS werk jij. De nieuwe Windows, zoals XP, Vista en 7 doen ook nogal een aanslag op het Memory en CPU gebruik. Ik heb een heel oud Compaq laptopje, dat op W98 draait en zonder problemen Koploper draait.
Tenslotte kan het nog een hardware probleem in je PC zijn. Eén van mijn laptops gaf ook steeds problemen met vastlopers. Uiteindelijk bleek het moederbord corrupt. Als je de mogelijkheid hebt, kun je eens kijken wat er bij de andere PC gebeurt. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Lokkie

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 18 jan 2010 :  21:18:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Lokkie  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Het is Windows 2000 op een minimaal 10 jaar oude Compag Pentium III.

Het probleem leek gisteren opgelost te zijn, maar vanavond probeerde ik een andere loc en weer hetzelfde gedrag.
Ik heb nog een andere pc staan alleen daar moet ik nog wel een tweede com port voor zien te regelen.

Gr.
René

Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 19 jan 2010 :  09:07:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Begrijp ik goed dat je DDW en koploper niet vanaf dezelfde pc draait?

Als dit correct is, probeer dan misschien een keer MRdirect onder DOS. Als je gebruik maakt van S88 terugmelders op de LPT poort, zal je de interface waarschijnlijk moeten wijzigen.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

Lokkie

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 19 jan 2010 :  12:25:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Lokkie  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Blijkbaar ben ik niet zo duidelijk geweest ergens met mijn tekst.
Ik heb Koploper en DDW op één pc draaien.
In DDW kun je opgeven met wat voor een prioriteit DDW moet werken en ik heb een iets hogere prioriteit ingesteld.
Dit lost het probleem voor 1 loc op, maar voor een andere nog niet helaas.
Ik wil vanavond nog even uit proberen wat er gebeurd als ik deze loc handmatig laat rijden via koploper.

Gr.
René
Ga naar bovenaan de pagina

Lokkie

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 19 jan 2010 :  20:43:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Lokkie  Reageer met citaat
Hoi,

Vanavond de loc handmatig over de baan gestuurd en dat ging prima.
Zodra ik overschakel naar automatisch rijden dan treed het probleem weer op.

Gr.
René
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 20 jan 2010 :  09:24:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Een extra computer of een snellere is dan inderdaad een oplossing.

Wat kan er nog een oorzaak zijn? Bekijk eens je geheugen gebruik en de activiteit van je HD. Mogelijk is je geheugen net te krap om beide systemen gelijk te draaien. Windows gaat dan swappen wat ook tijd vraagt. Overschakelen op Win98 in plaats van Win2000 kan dan misschien een oplossing zijn. Op dat ogenblik gaat het OS zelf iets minder gebruiken.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

Lokkie

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 20 jan 2010 :  21:15:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Lokkie  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Ik heb vanavond Koplopen en DDW op een andere pc geďnstalleerd en dat werkt stukken beter.
Moet nog wel het nodige aan programma´s eraf gooien, want er draaien nogal wat processen.
Iedereen bedankt voor de geboden hulp en raad.

Gr.
René
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina