Auteur |
Onderwerp |
|
Krispl
Netherlands
49 berichten |
Geplaatst - 14 aug 2006 : 12:09:05
|
Hallo Paul, Ik weet niet of dat programmeerbaar is maar, ik zou graag de mogelijkheid hebben om èèn trein extra lang te kunnen rijden, b.v. een goederentrein. Nu is het zo, dat deze mogelijkheid al in het programma zit, maar voor alle treinen geld. (het laatste blok bezet houden). De stationsporen (bovengronds) en wisselstraten bepalen de lengte van de treinen.(Ik rij met bezetmelders d.m.v. rietcontacten).
Mogelijk heb ik iets verkeert gedaan maar nu staan op een gegeven moment aan beide zijde van het station treinen en kunnen niet meer naar binnen, met het gevolg dat alles stil staat.
Vaak is er op een schaduwstations ruimte om èèn extra lange trein te kunnen parkeren. Als je nu multiple wilt rijden is dat mogelijk door er een goederenwagon af tehalen en deze te vervangen door een loc, terwijl je deze mogelijkheid van multiplerijden voor een extra lange trein wilt gebruiken.
Bij multiple rijden bepaalt het programma wie de knecht is, is het ook mogelijk dat zelf te kunnen bepalen. Vaak rijden de geijkte loc's (al is het de zelfde) niet even hart. Door een langzame knecht kan de koppeling onderspanning kan komen te staan, hierdoor is het mogelijk dat de langzame knecht van de baas los raakt. Blijven wel keurig elkaar volgen. Dus zou het mogelijk beter zijn als de snelste loc knecht kan worden. met een vriendelijke groet, Bob van Soomeren
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 14 aug 2006 : 17:05:38
|
Hallo Bob,
Wanneer je gebruikt maak van reedcontacten kan je alleen maar met lange treinen rijden als overal gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om vorige blokken/wisselstraten bezet te houden bij te lange treinen (aanvullende blokgegevens). Wat er dus precies misgaat bij het station kan ik niet zonder meer zeggen. Daarvoor heb ik te weinig gegevens.
Wat je bedoelt met één extra lange trein en rijden in dubbeltractie en het verwijderen van een goederenwagon is mij niet duidelijk.
Het verhaal over master/slave baas/knecht en de bepaling wie wat wordt klopt niet. Ik kan nooit uitgaan van de snelste. Wat bepaalt nu wie baas/knecht is? De locomotief met de grofste snelheidsstappen wordt de baas en de andere loc (met fijnere snelheidsstappen) wordt de knecht. Waarom? Omdat de loc met fijnere stappen beter in staat is om een snelheid op te zoeken die dicht in de buurt ligt van de andere locomotief. Andersom zouden de verschillen waarschijnlijk nog veel groter zijn.
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Krispl
Netherlands
49 Posts |
Geplaatst - 17 aug 2006 : 20:44:35
|
Hallo paul, Bedankt voor je reactie, ik zal proberen e.e.a duidelijker te omschrijven. Het vast lopen van het treinproces bij het gebruik maken, in aanvullende blokgegevens, voor het rijden met een extra langetrein, zal ik na spelen. En je van het resultaat, daar van eventueel op de hoogte te brengen.
Ik begrijp de situatie m.b.t. het multiple rijden en de keuze Baas/Knecht.
In de huidige sitatie, bepaald, en ik denk niet alleen bij mij de afstand tussen twee reedcontacten (vooral op het station met zijn wisselstraten) de lengte van de treinen. Om nu multiple te kunnen rijden moet ik de treinlengte aan passen door 1 of 2 wagons te verwijderen en te vervangen door een loc. Dus simpel gezegt, 1 loc met 12 goederenwagons worden dan 2 loc'n met 11 of 10 goederenwagons.
Mijn vraag was dan ook of je het mogelijk kunt maken, dat je in aanvullende blokgegevens, de mogelijkheid krijgt om hier een trein aan te koppelen, zodat na het passeren van deze extra lange trein de situatie weer normaal wordt. Is dat niet mogelijk rest mij niets anders als ik multiple wilt rijden met treinen, die niet op het station tussen twee reedcontacten passen, over te gaan op algehele trein detectie in en om het station. E.e.a. geld niet voor blokken en schaduwstations, die zijn ruim genoeg om een knappe goederentrein te kunnen laten rijden in multiple bedrijf.
Met een vriendelijke groet, Bob van Soomeren
|
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 17 aug 2006 : 23:16:52
|
Hallo Bob,
Toch blijf ik eigenwijs. Treinen die tussen reedcontacten moeten passen klopt niet echt. Als jij met echte lengtes van de blokken werkt en ook met echte lengte van de treinen en dan aangeeft dat vorige blokken bezet moeten blijven bij te lange trein dan kan je met een te lange trein door je blokken heen rijden.
Voorbeeld: Blok 1 = 100 cm Blok 2 = 50 cm Blok 3 = 50 cm blok 4 = 75
Je trein is 60 cm lang en bij iedere aanvullende blokgegeven heb jij aangegeven dat vorige blok bezet gehouden moet worden als de trein te lang is. De trein past gewoon in blok 1 geen probleem. Als de trein gaat rijden naar blok 2 (waar deze niet past) zal blok 1 nog steeds bezetworden gehouden door Koploper. Bij het in rijden van blok 3 wordt ook nog steeds 1 en 2 bezet gehouden. Echter bij het bereiken van de stopsectie in blok 3 wordt blok 1 vrijgegeven omdat de trein past in de blokken 2 en 3. Als de trein dan rijdt naar blok 4 en daar bij de stopsectie aankomt zal blok 2 en 3 worden vrijgegeven omdat de trein geheel past in blok 4.
Hopelijk zo duidelijk. Ik begrijp trouwens niet wat jij bedoeld om in aanvullende blokgegevens een trein aan te koppelen...
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Krispl
Netherlands
49 Posts |
Geplaatst - 18 aug 2006 : 14:59:16
|
Hallo Paul, geeft niet hoor dat je een beetje eigenwijs bent, dat heeft het immers mogelijk gemaakt dit mooie programma te schrijven. Ik ben zelf ook een beetje eigenwijs, en vraag of zoek mogelijk naar het onmogelijke.
Zoals je omschrijft klopt ook, het werkt ook zo, ik had dit ook zo geprogrammeerd, maar toen had ik aan beide zijde van het station een trein staan (èèn te lang voor de stationsporen en èèn die wel paste) De stationsporen zijn van 1 tot 8 tussen de 1.45 mtr. en 1 mtr. De blokken hebben een lente van 0ng. 2 mtr. de schaduwstations ong. 1.80. en er zat geen beweging meer in. Mogelijk had ik wat meer gedult moeten hebben, maar helaas, opgegeven. De te lange goederentreinen had ik geprogrammeerd via de sporen 5 t/m 6 naar het schaduwstationsporen 16/17 en 18 mogenlijk waren deze bezet, of er reden te veel treinen. Ik zal het nogmaals proberen. Mocht het om e.o.a. reden weer fout gaan hoor je van mij.
Wat ik bedoel met een trein koppelen, is mogelijk wat kort door de bocht of te simpel gedacht, maar ik bedoel, de te lange trein heeft een adres net als alle andere treinen, is het niet mogelijk dit adres te koppelen aan de gegevens van de blokken en dat als de trein te lang is automatisch het laatste blok bezet blijft, net als gebeurd met spoordetectie maar dan met reedcontacen detectie. Ik heb het niet na gekeken maar gebeurd dat al niet in vooruit gaande richting, het binnen rijden van een te kort blok de trein niet stopt in dat blok.
Ik hoor graag van je. Ik vind het vervelend als jij reageerdt op een vraag of wens, om dan niets meer van mij te laten horen, maar als je niets te vragen hebt, ik laat het hierbij. Paul bedankt en met een vriendelijke groet, Bob van Soomeren |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 18 aug 2006 : 20:09:12
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Krispl
Wat ik bedoel met een trein koppelen, is mogelijk wat kort door de bocht of te simpel gedacht, maar ik bedoel, de te lange trein heeft een adres net als alle andere treinen, is het niet mogelijk dit adres te koppelen aan de gegevens van de blokken en dat als de trein te lang is automatisch het laatste blok bezet blijft, net als gebeurd met spoordetectie maar dan met reedcontacen detectie. Ik heb het niet na gekeken maar gebeurd dat al niet in vooruit gaande richting, het binnen rijden van een te kort blok de trein niet stopt in dat blok.
Als ik jouw hier lees dan wil jij opeens van een systeem met reedcontacten dat Koploper er een systeem van bezetmeldingen van gaat maken. Dit gaat mij te ver. Trouwens zoals het nu werkt met de lengtes worden ook blokken bezet gehouden voor een trein ongeacht welk detectie methode wordt gebruikt. Eigenwijs als ik ben is dit precies wat jij wil hebben. De achterliggende blokken moeten nog bezet zijn omdat er een deel van de trein nog in staat.
Ik denk dat het verstandig is om het nogmaals te gaan proberen en als je er niet uitkomt dan hulp in te roepen. We moeten er toch met z'n alle wel uitkomen.
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|