Auteur |
Onderwerp |
|
Peter Kramer
Netherlands
73 berichten |
Geplaatst - 01 jul 2006 : 22:45:01
|
Paul,
In het overzicht lokomotieven kan je heel veel informatie zien. Als je alles goed wilt kunnen lezen is een heel groot duur scherm nodig in een hoge resolutie. Ons geld besteden we liever aan wat anders.
Om toch zoveel mogelijk info te kunnen zien kan je tooltips gebruiken (de tekst die verschijnt als je je muis even boven een item houdt) Je hebt dat wel gedaan bij 'snelheid berekenend' maar niet bij status en vaste treinroute. Ook daar zou het handig zijn.
Daarnaast kan je misschien ook een aantal woorden afkorten. enige suggesties: Maximum --> max Minimum --> min Blokgroep --> blkgrp
Sommige windows zijn niet 'resizeble' terwijl de tekst die je kan invoeren langer is dan het window. VB: 'omschrijving' bij onderhoud variable treinroute. Ook hier kan je natuurlijk een tooltip tekst tonen.
Allemaal geen halszaken maar maken het wel makkelijker.
Met vriendelijk groet, Peter Kramer
N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola Koploper 6.3 |
Bewerkt door Peter Kramer op 01 jul 2006 22:49:30 |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 02 jul 2006 : 08:28:47
|
Hallo Peter,
De reden dat het bij snelheid berekend is gedaan is simpel: het had daar wat mij betreft ook niet gemogen. Het zou alleen moeten werken in de kolom snelheid om daar informatie te krijgen over hoe de snelheid is berekend. Het werkt dus in een kolom waar het niet mag werken. Zou eens moeten nadenken over de mogelijkheid in het locoverzicht om indien een tekst langer is dan de ruimte die er voor is om dan automatisch een tooltip te vullen. Echter of dat mij gaat lukken weet ik niet.
Zelf ben ik geen voorstander van het gebruik van afkortingen. Misschien zou min/max nog wel door iedereen worden gesnapt maar als je het gaat hebben over blkgrp moet je al verstand van Koploper hebben om te weten wat er mee wordt bedoeld. Dit laatste vind ik een slechte zaak. Ook zou dan overal consequent de afkortingen gebruikt moeten worden. Volgens mij zondig ik hier en daar wel tegen mijn eigen regels maar dat is vanwege ruimte gebrek op het scherm.
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Peter Kramer
Netherlands
73 Posts |
Geplaatst - 03 jul 2006 : 21:35:50
|
Hallo Paul,
Die tooltips lijken met reuze handig dus als je kans ziet ze 'automatisch' in te bouwen zou dat mooi zijn.
Wat de afkortingen betreft ben ik het met je eens. De tekst begrijpbaar houden is belangrijk. Alleen afkorten wat voor een ieder duidelijk is maar dan moet hij wel in z'n geheel leesbaar zijn natuurlijk. en consequent zijn is soms lastig. Zo zie ik in sommige schermen de naam van een lok gebruikt worden en soms het kenmerk. Soms wel eens lastig als dit niet logisch hebt ingevuld. Mijn voorkeur zou hebben Dekodernr + naam overal te gebruiken.
Met vriendelijk groet, Peter Kramer
N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola Koploper 6.3 |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 03 jul 2006 : 22:08:13
|
Peter,
Als jij de voorbeelden hebt van de inconsequentie wil ik dit best even aanpassen. Dit zijn niet de grote wijzigingen.
Je zal zelf alleen geduld moeten hebben toch de echte volgende versie. Het is niet fout, dus ik patch zulke dingen niet.
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Peter Kramer
Netherlands
73 Posts |
Geplaatst - 09 aug 2006 : 22:04:11
|
Ha Paul,
Nu de zolder weer bewoonbaar is verklaard en de rails weer recht zijn getrokken, heb ik koploper weer opgestart. In antwoord op je vorig reactie betreffende inconsequenties het volgende voorbeeld. Bij een lok kan je een naam en een kenmerk opgeven. Veelal gebruik je het kenmerk (+ loknr) maar bij onderhouden vaste treinroutes gebruik je de naam zonder loknr. Kan soms lastig zijn. een ander voorbeeldje: In het lokoverzicht sorteer je de loks op nr. Echter als je een verborgen lok wilt zoeken staan ze in willekeurige volgorde. Zoals gezegd niet ernstig hooguit soms lastig .
met groet Peter Kramer
Met vriendelijk groet, Peter Kramer
N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola Koploper 6.3 |
|
|
Peter Kramer
Netherlands
73 Posts |
Geplaatst - 09 aug 2006 : 22:14:13
|
Paul,
Nu de zolder weer bewoonbaar is verklaard en de rails weer zijn rechtgetrokken heb ik koploper weer opgestart. In reactie op je laaste opmerkingen betreffende inconsequenties de volgende voorbeelden: Bij een lok kan de een naam en een kenmerk opgeven. Meestal gebruik je het kenmerk (+loknr) maar bij onderhoud vaste treinroutes gebruik je de loknaam.(zonder loknr). soms wel eens lastig In het lokoverzicht sorteer je op loknr maar als je een verborgen lok wilt kiezen staan ze in willekeurige volgorde.
Zoals gezegd niks ernstig allen soms lastig.
Met vriendelijk groet, Peter Kramer
N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola Koploper 6.3 |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 10 aug 2006 : 13:02:13
|
peter,
Punt 1 over vermelding locomotief in vaste treiroutes ben ik niet met je eens. Overal wordt op plaatsen waar het onderhouden mogelijk is dezelfde omschrijving getoond als zichtbaar is in de linkerkant van onderhouden locomotieven. In het rijwindow wordt het kenmerk bewust even vooraf gegaan door decoderadres. Zo kan je simpel het decoderadres achterhalen.
Punt 2 inzake sortering staat inderdaad vreemd en zal ik oppakken voor de volgende versie.
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Peter Kramer
Netherlands
73 Posts |
Geplaatst - 10 aug 2006 : 13:35:27
|
Ha Paul,
Je eerste antwoord begrijp ik niet helemaal. Op het tabblad 'voor locomotief'bij onderhouden vaste treinroutes, gebruik je toch de naam van de lok (zonder decnr) terwijl je in het lokoverzicht decnr+kenmerk kan kiezen maar niet de naam. Dat is tenminste wat ik bedoel.
Met vriendelijk groet, Peter Kramer
N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola Koploper 6.3 |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 10 aug 2006 : 17:09:51
|
Hallo Peter,
Jij neemt het locomotiefoverzicht als basis. Kan me dit wel voorstellen, echter het is er niet altijd geweest. Voor mij is de normale omschrijving van de locomotief zoals die in onderhouden locomotieven wordt genoemd leidend. Deze omschrijving wordt overal in andere onderhoudsprogramma's getoond en gebruikt.
Het locomotiefoverzicht is bedoeld om in een oogopslag te kunnen zien wat er gebeurd op jouw treinbaan. Ik zou het dan eerder stellen dat op dit overzicht de omschrijving van de locomotief wordt gemist. Echter om niet te veel ruimte voor de items in te nemen is er ooit voor gekozen om niet de omschrijving maar het kenmerk te tonen.
Het kenmerk is een verkorte indicatie om een locomotief terug te kunnen vinden. Deze indicatie wil ik niet gebruiken in onderhoudsprogramma's om een locomotief te selecteren (bijv. vaste treinroute of speciale acties).
Hopelijk zo iets duidelijker.
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Peter Kramer
Netherlands
73 Posts |
Geplaatst - 10 aug 2006 : 21:27:24
|
Ok Paul, nu snap ik het. Wat mij dit onderwerp deed aansnijden is dat ik inderdaad uitging van het lokoverzicht. Ik heb bijvoorbeeld 2 loks Re4/4. Deze heb ik beide als naam Re 4/4 gegeven maar als kenmerk Re 4/4 rood en Re 4/4 Ciba. Als ik nu een lok moet kiezen in vaste treinroutes zie ik 2x Re 4/4 (de naam) Terwijl ik in het lokoverzicht Re 4/4 Ciba en Re 4/4 rood zie. (en als ik 2 dezelfde loks zou hebben word het nog lastiger) Vandaar deze discussie. Wat een lok natuurlijk Uniek maakt is het loknr. Het zou mooi zijn als dit erbij getoond werd.(automatisch via een tooltip ??) En misschien is in het overzicht de loknaam erbij kunnen kiezen. Zover ik merk hebben anderen er geen problemen mee dus belangrijk is het zeker niet.
Met vriendelijk groet, Peter Kramer
N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola Koploper 6.3 |
|
|
|
Onderwerp |
|