Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 654 / Bezoekers Vandaag: 8503
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 733
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Noodstop bij doorschieten op wissel?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Johan P

Belgium
54 berichten

Geplaatst - 18 dec 2009 :  19:07:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Iedereen,

Zoals je links kan zien ben ik nieuw hier: eergisteren een testbaantje uitgelegd, en enkele eerste tests gedaan. Erachter gekomen hoe de stopsectie werkt (veelgestelde vraag hier blijkbaar), en de andere basisfuncties wat uitgetest.

Nu heb ik wat ervaring als CNC operator, en ik weet wat er kan gebeuren als een bepaalde beweging door een kapotte sensor of andere euvels niet verhinderd wordt (lees: een CNC crashen...). Daarom heb ik ervoor gekozen om volledige treinen te detecteren: veiligheid van mijn dure treinen voor alles!

Ik detecteer dus ook mijn wisselstraten. En dit werkt leuk bij het te vroeg stoppen: Als een trein nog op de wissel staat na het stoppen, dan blijft de wissel bezet, en stopt de volgende trein. Echter wanneer een trein te laat stopt (doorrijden in cm bijvoorbeeld te lang ingesteld) en op de volgende wisselstraat terecht komt, dan is er geen enkel mechanisme dat de volgende trein verhindert om de wisselstraat in kwestie op te rijden. Gevolg: crash.... (of je hebt op tijd zelf de noodstop ingedrukt)

Ik heb nu wel wat gegoogeld over spooktreindetectie, maar vond niet meteen iets: hoe zorg je dat, wanneer een trein bij het remmen doorschiet tot op een wisselstraat, er een noodstop geactiveerd wordt, of tenminste geen andere trein de wisselstraat op rijd?

PS:
Met vriendelijke groet,
Johan Poelmans

(Alstublieft Paul ;))

Bewerkt door Johan P op 18 dec 2009 19:10:21

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 18 dec 2009 :  20:35:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

Je draagt het zelf reeds aan. Spooktrein detectie. Koploper weet van welke bezetmelders verwacht word dat deze binnen afzienbare tijd geactiveerd worden. Als daarin door, bijvb doorschieten van een locomotief, een andere bezetmelder actief wordt, wordt de Spookdetectie aangesproken en voert koploper een noodstop uit.
Je krijgt dan een melding welke melder ten onrechte is geactiveerd en aan jou om de zaak weer op gang te brengen.
Natuurlijk is dit niet 100% waterdicht want stel 2 sporen naast elkaar en treinen in dezelfde richting waarvan er 1 moet stoppen en die schiet door terwijl de andere juist op het wissel is, is het alsnog Bingo

Maar het meeste wordt geëlimineerd, je zal ook wat in je instellingen moeten doen want als je 1 seconde neemt tussen 2 meldingen op de melder krijg je constant spook meldingen. Maar ik verzeker je het werkt heel goed binnen de grenzen.
De 100% is wel bereikbaar maar dan moet je op ieder spoor lichtsluizen maken en of dat opweegt tegen de extra veiligheid is aan jouw.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 18 dec 2009 :  20:58:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok, maar ergens anders op het forum las ik dat een gedetecteerde wisselstraat net uitgesloten moet worden van spook detectie omdat koploper niet weet wanneer een wisseldetectie bezet wordt?

Of weet koploper dit wanneer je detecties bij vrijgave wisselstraat hebt ingesteld?
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 18 dec 2009 :  21:01:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan P

Of weet koploper dit wanneer je detecties bij vrijgave wisselstraat hebt ingesteld?


Idd, aanhand van de complexheid van je wisselstraat kunnen er meerdere melders in liggen e.e.a. ook afhankelijk van hoeveel rijwegen je kan creëren.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 18 dec 2009 :  21:13:59  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan P

Of weet koploper dit wanneer je detecties bij vrijgave wisselstraat hebt ingesteld?


Idd, aanhand van de complexheid van je wisselstraat kunnen er meerdere melders in liggen e.e.a. ook afhankelijk van hoeveel rijwegen je kan creëren.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal




Ok, gewoon eens proberen spookdetectie op te zetten dan :s Wat kan een oplossing simpel zijn!

Bedankt Rob,

Grtz, Johan
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 dec 2009 :  21:21:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan P

Ok, maar ergens anders op het forum las ik dat een gedetecteerde wisselstraat net uitgesloten moet worden van spook detectie omdat koploper niet weet wanneer een wisseldetectie bezet wordt?

Of weet koploper dit wanneer je detecties bij vrijgave wisselstraat hebt ingesteld?



Je kan de wisselbezetmelders wel aangeven als "melders" ttz. bezetmelders die het blok zelf niet bezethouden, maar wel liggen in de verbinding tussen twee blokken...dan zal koploper ze verwachten.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 18 dec 2009 :  21:49:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Maar als er meerdere rij mogelijkheden in een wisselstraat zijn waarbij het dus ook mogelijk is dat er verschillende melders aangesproken worden werkt dat niet meer en moet je het melden bij vrijgeven wisselstraat.
Hier is het zo dat melders in de wisselstraat los staan van de blokken en alleen gedefinieerd zijn in onderhouden wisselstraten. je krijgt dan ook het verschijnsel dat eerst de wisselstraat bezet wordt en daarna pas het blok. Tevens is het ook zo dat als er een trein op een wissel staat de wissel oplicht en niet meer bedient kan worden alvorens de trein weg is.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 18 dec 2009 :  22:24:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Ik heb net geprobeerd om gewoon koudweg spookdetectie aan te zetten. Maar helaas pindakaas reageert koploper niet als ik met een 10kohm weerstand tegen de wissel zit aan te tikken. Bij andere blokken krijg ik de verwachte noodstop.

Bij baanontwerp/wisselstraten/vrijgave wisselstraten heb ik wel degelijk de juiste bezetmelder aangevinkt, en onderaan die checkbox 'reageer altijd op vrijkomen' ook aangevinkt.

Mis ik iets?

Grtz,
Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 18 dec 2009 :  22:30:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

Heb je hem misschien uitgesloten van detectie?

Edit : Die checkbox is eigenlijk alleen voor lichtsluizen bedoeld. Zie ook de help



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 18 dec 2009 22:33:20
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 dec 2009 :  22:42:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Waarom alleen voor lichtsluizen? Ook een niet lekker werkende bezetmeldpunt (die af en toe spontaan bezet meld) zou je hierin op kunnen nemen. Ik vind zelf echter dat de oorzaak verholpen moet worden en niet het gevolg.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 18 dec 2009 :  23:04:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ben het met je eens dat je het probleem moet proberen op te lossen dat is altijd beter.
Maar verbeter me als het niet goed gedefinieerd is, Een melder die spontaan meldt ervan uitgaande onterecht komt toch weer vanzelf terug als de melding weg valt en dan de wissel weer vrijgeeft.
Mijn grootste probleem is dat de weerstandslak met de tijd verdwijnt of beter gezegd zijn werking verliest en daardoor het contact kortstondig de melding wegvalt. Daarom heb ik de minimale vrije tijd van de melder op 6 sec staan in Algemeen / instellingen per database / spookmeldingen

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 dec 2009 :  07:21:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Als dat voor jouw werkt is het toch prima? Echter dit wil nog niet zeggen dat het dan ook voor iedereen zo zou moeten zijn.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 19 dec 2009 :  10:24:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan P

R

Bij baanontwerp/wisselstraten/vrijgave wisselstraten heb ik wel degelijk de juiste bezetmelder aangevinkt, en onderaan die checkbox 'reageer altijd op vrijkomen' ook aangevinkt.





Zolang jij die bezetmelder NIET "ergens" bij te verwachten bezetmelders onder blokken programmeert verwacht koploper hem volgens mij niet. Dus ook GEEN noodstop...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 dec 2009 :  17:56:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan en anderen,

Als ik dit draadje lees krijg ik toch rillingen (en dat komt niet door de buiten temperatuur).

Van software kan je niet verwachten dat deze goed maakt wat fout is aangelegd. Ik heb het al vaak gezegd en herhaal dit nogmaals: gewoon een goede lengte nemen van de stopsectie en dan nog met wat extra speling (zeker voor verborgen opstelsporen).

Misschien is andere software slimmer, maar ik weiger om iets wat fout is aangelegd om dat toch in Koploper werkend proberen te krijgen door softwarematige oplossing(en).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 19 dec 2009 :  23:34:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Groot gelijk,Paul, geef een computerprogramma verdient "duidelijke " input.
In computer nederlands : Rubbish in is rubbish out.

Kwaliteits sensoren bepalen het resultaat van automatisering in een bedrijf en op de "treinenzolder".

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 20 dec 2009 :  15:26:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Johan en anderen,

Als ik dit draadje lees krijg ik toch rillingen (en dat komt niet door de buiten temperatuur).

Van software kan je niet verwachten dat deze goed maakt wat fout is aangelegd. Ik heb het al vaak gezegd en herhaal dit nogmaals: gewoon een goede lengte nemen van de stopsectie en dan nog met wat extra speling (zeker voor verborgen opstelsporen).


Ik respecteer je mening Paul, en in zekere zin heb je ook gelijk. Uiteraard moet je zorgen dat je stopsecties lang genoeg zijn, en daarom heb ik die testbaan aangelegd, zeer leerrijk!

Maar ik ga in plaats van te argumenteren gewoon een verhaaltje vertellen van toen in CNC operator bij een steenkapper was:
Op een dag is de kop van die CNC los op de kap van het werktuigmagazijn gereden: de kap weigerde te openen, en de computer had dit blijkbaar niet door. Ik stond te ver van de noodstop om in te grijpen. Kosten: een slordige 10000 euro.

Wat was er nu eigenlijk loos: 2 dingen: Enerzijds haperde de kap van het werktuigmagazijn wat. De constructeur van de machine wist dit, maar vond het niet ernstig om daar verder op te zoeken (blijkbaar was dat gewoon een persluchtmotor waarvan de klep verder opengedraaid moest worden). Maar anderzijds was de sensor 'kap open' blijven hangen bij het dichtgaan. Van het moment dat de kap open begon te gaan, en de sensor 'kap dicht' gedeactiveerd werd dacht de machine dat de kap al open was, en reed hij het werktuigmagazijn binnen. Een zeer stom defect dat eveneens met wat kruipolie op te lossen was.

Maar achteraf heb ik daar wat over nagedacht: Vooraleer de machine aan zijn werkstuk begint check die of de kap toe is (sensor 'kap toe'). Maar niet of de kap 'niet open' is. In plaats van 2 sensoren na te kijken (wat naar mijn informatica-inziens het verstandigste is) keek de software maar 1 sensor na bij het vertrekken.

De softwaremaker zal hier ook gedacht hebben: ik ga niet iets programmeren wat door goed onderhoud moet opgelost worden. Anderzijds had hij 1 regel code moeten toevoegen om dit te verhelpen.

Begrijp me niet verkeerd paul: ik ben hier niet aant zagen achter een bepaalde feature. Ik wil gewoon dat je mijn vraag begrijpt: ondanks dat ik zorg dat mijn stopsecties werken wil ik een extra veiligheid. En ik zal wel trachten die in te bouwen ;) Een trein kost misschien geen 10.000 EUR, wel al snel 500 EUR incl wagons...

Met vriendelijke groet,
Johan Poelmans

PS: ik was niet verantwoordelijk voor het onderhoud van die machine. Ik heb daar lang genoeg achter gezaagd bij mijn baas toen, en eigen schuld, dikke bult...
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 20 dec 2009 :  16:14:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

Over de lengtes van de stopsecties zijn al hele draadjes volgeschreven op dit forum. Ik ben het helemaal met Paul eens dat deze stopsecties lang genoeg moeten zijn om netjes te stoppen. Dat is essentieel voor een juiste werking van Koploper. In mijn proefbaantjes (HO) waren die nog 20-30 cm. Door ervaring wijs geworden gebruik ik nu 50-60 cm. Ik ben daar erg tevreden over. Het doorrijden naar een volgend blok, hetgeen bij mij gelukkig niet desastreus is, komt nu niet meer voor.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 20 dec 2009 :  17:11:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

Dat de stopmelders voldoende lang moeten zijn, ben ik het helemaal eens.

Wil je toch meer beveiligen, dan kan ook nog een extra melder tussen de stopmelder en de wisselstraat opnemen. Dit is dan de eerste melder van het blok waar je naar toe rijdt. Deze melder neem je dan niet op in de tabel "bezet bij". Kijk in de Helpfile wat er staat over gemeenschappelijke inrijmelders.

Om mijn seinen sneller op rood te krijgen als er een trein gepasseerd is, ben ik begonnen die extra melders in te bouwen. Om dat het ook meer beveiliging tegen spooktreinen opleverde, heb ik ze ook ingebouwd onderaan de twee hellingen en in een gedeelte van de baan waar nog Marklin M-rails ligt, daar blijft nog wel eens een wisseltong plakken bij gebrek aan onderhoud.

Je moet wel een goede tekening van je baan maken met alle bezetmelders erop, want je maakt nu nog sneller fouten met invoeren.

Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 dec 2009 :  17:25:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

Ik ga hier niet verder inhoudelijk in discussie. Echter als een programma al ruim 11 jaar op het internet zijn diensten bewijst ga ik toch ook wel een beetje uit van dat zoals het momenteel is dat het goed werkt.

Als jij dus meer beveiliging wilt hebben, kan ik je alleen maar adviseren: verwijder Koploper van je Pc en ga met andere software aan de gang. Ik ga verder niets aanpassen/inbouwen.

Er staat trouwens ook in de handleiding/helpfile dat ik niet aansprakelijk gesteld kan worden voor schade (gelukkig heeft niemand dit nog gedaan), maar ik hoop dat jij ook even goed deze alinea wilt lezen

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 20 dec 2009 :  18:00:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

Met de huidige techniek kan je alleen zien dat een bezetmelder actief of niet actief wordt.

Of dit door de juiste trein gebeurt is (nog) niet gangbaar.

Als een trein dan ook over zijn verwachte bezetmelder heen schiet en op een wissel terecht komt heb je 2 mogelijkheden:
1: Deze bezetmelder wordt nog niet verwacht en de spookdetectie gaat af.
2: De bezetmelder van de wisslstraat verwacht een andere trein en de spookdetectie gaat niet af.

Zodra de fabrikanten decoders gaan leveren welke ook kunnen zien welke trein de decoder activeert dan pas kan je proberen botsingen te voorkomen, maar 100% krijg je het ook dan niet want wat gebeurt er als je tegelijk op de bezetmelder aankomen? dan moet je zelfs minimaal een afstand tot de wissel aanhouden van ? cm. hoeveel mag je zelf invullen, het is namelijk afhankelijk van de snelheid die ze rijden. Botsingen zijn alleen te voorkomen als er maar 1 trein rijdt.

Bij mij rijden er geregeld 8 treinen tegelijk en nog nooit een botsing gehad of zelfs maar een spookmelding sinds ik ben overgestapt op loconet.

Betrouwbaarheid heb je zelf in de hand.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 dec 2009 :  19:17:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo



Zolang jij die bezetmelder NIET "ergens" bij te verwachten bezetmelders onder blokken programmeert verwacht koploper hem volgens mij niet. Dus ook GEEN noodstop...


Theo,

Je krijgt dan juist wel een noodstop indien spookmeldingen actief is. Ik gebruik het zelfs om op een oneigenlijk manier een noodstop uit te voeren door met vinger op de rail een bezetmelding te genereren als ik niet zo snel bij mn TC of toetsenbord kan komen.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 20 dec 2009 :  20:20:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat ik dan eens in de richting van gemeenschappelijke binnenkomstmelders ga kijken. Bedankt alvast iedereen voor de reacties.

@Paul: Waarom denk jij dat ik van jou wil dat je iets aanpast? Dat zou wel heel hautain van me zijn als koploper-newbie... Ik repliceerde alleen maar op jou 'koude rillingen', en probeerde mijn standpunt te verduidelijken. niet meer, niet minder... En voor de rest probeer ik dat standpunt uit te voeren met de tools die jij ons gegeven hebt (waarvoor dank...) Even goeie vrienden nu?
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 dec 2009 :  21:13:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers



Je krijgt dan juist wel een noodstop indien spookmeldingen actief is. Ik gebruik het zelfs om op een oneigenlijk manier een noodstop uit te voeren door met vinger op de rail een bezetmelding te genereren als ik niet zo snel bij mn TC of toetsenbord kan komen.





Heb je dat al eens geprobeerd op een wissel die gedetecteerd is maar die NERGENS vermeld is onder "blokken" ?? Dus een detectie die alleen dient om lijnen te kleuren ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 dec 2009 :  22:06:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo
Heb je dat al eens geprobeerd op een wissel die gedetecteerd is maar die NERGENS vermeld is onder "blokken" ?? Dus een detectie die alleen dient om lijnen te kleuren ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd



Ja, om zeker te zijn van het e.e.a. nu net en boem, Noodstop.

Deze wissels zijn niet vermeld in blokken alleen aangemeld via Tools wissels. En deze worden ook alleen opgesomd als vrijgeven na bezetmelding van in Tools wisselstraten.


Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 20 dec 2009 22:07:13
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 20 dec 2009 :  22:15:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo
Heb je dat al eens geprobeerd op een wissel die gedetecteerd is maar die NERGENS vermeld is onder "blokken" ?? Dus een detectie die alleen dient om lijnen te kleuren ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd



Ja, om zeker te zijn van het e.e.a. nu net en boem, Noodstop.

Deze wissels zijn niet vermeld in blokken alleen aangemeld via Tools wissels. En deze worden ook alleen opgesomd als vrijgeven na bezetmelding van in Tools wisselstraten.


Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal



Volgens mij missen we toch nog iets: bij mij werkt dit niet out of the box...

Grtz
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 dec 2009 :  22:27:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

Ik denk toch dat je dit in je eigen configuratie moet zoeken. Waarom?, elke niet verwachte melder tenzij uitgesloten voert bij spookmeldingen tot een Noodstop. behalve in het eerste blok van een rijweg.
Zoals eerder gezegd doe ik een noodstop met de vinger en daar heb je dus eigenlijk helemaal geen weerstand voor nodig, zo nodig ff nat maken

Edit: Waarom zet je je DB niet even hier. KPL is zo complex dat je makkelijk over instellingen heen kijk en of vergeet. Zelfs mij gebeurd dat
Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 20 dec 2009 22:29:36
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina