Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 83 / Bezoekers Vandaag: 83
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 83
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 treinstel op 2 bezetmelders en dan storing
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

albertus

Netherlands
74 berichten

Geplaatst - 10 dec 2009 :  15:55:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Op een kort baanvakblok van 120 cm , welke in 2 richtingen bereden wordt. Gebeurd het dat een treinstel, zodra hij op de laatste melder remt , de stuurstand op de eerste melder blijft staan , en dan krijg ik de melding van een spookmelding. Waar of wat moet ik veranderen zodat koploper weet dat dit toegestaan wordt.

Groeten

Albertus

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  17:58:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Albertus,

Zijn beide bezetmelders wel opgegeven bij 'bezet bij' in onderhouden blokken bij het bewuste blok?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  20:43:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik zal het even zo goed mogelijk omschrijven. Want ook bezet bij vind ik soms even lastig te intepreteren.B.V Bij het schaduwstation gebruik ik 1 gemeenschappelijke inrijmelder en dan 1 stopmelder. Dan is het duidelijk dat je alleen de stopmelder moet opgeven, bij bezet bij.
Maar dit is een perronblok wat in 2 richtingen bereden word, en ook nog eens ongeveer de lengte van het treinstel.Als de trein binnenkomt, meld eerst de eerste melder, en de trein gaat remmen en stopt op de tweede melder. Maar de trein staat met de eindbak welke via stroomdetectie aande S88 ligt ook nog de eerste melder . Hij staat dus echt op 2 meldingen. Maar koploper denkt nu dat er een spooktrein binnekomt op deze melder waar de eindbak staat en schakelt dus de noodstop in. Dan moet ik eerst de spookdetectie weer uitschakelen tot de trein weg is. Dus als ik het goed zo begrijpen moet je dan in bezet bij alle 2 melders aan vinken , en dan zou deze storing niet komen ?? Maar gaat het dan weer niet mis bij een getrokken trein waar alleen de lok op de eerste melder staat, en dus niet de tweede bekrachtigt wordt ? ik heb ook wel eens in het menu aangeven dat deze melder uitgesloten is van detectie, maar dat is een noodoplossing die ik niet wil.

Albertus.
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  22:06:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Moet ik morgen even gaan proberen. Heb net gecontroleerd volgens Paul idee of beide vinekjes aanstaan bij bezet bij, en beide staan aan. Dus daar ligt het niet aan. In feite maak je een soort verbinding via de trein met de beide melders.

Groeten

Albertus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  22:25:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Albertus,

Zet anders eens even je database in deze draad. Geef hierbij ook even aan om welk blok / trein het gaat. Graag ook even een geven uit welke richting je dan dit blok moet binnen rijden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  22:35:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik heb de database wel op een USB stick staan, maar weet eigenlijk totaal niet hoe ik dit naar dit forum moet uploaden. Kan ik dat ergens hier op het forum vinden ?? of in de helpfile ? Zo ja dan zal ik het morgen doen.

Albertus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  22:39:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Albertus,

als je een bericht antwoord aan het typen bent, staat onder dit ingave scherm een knopje met file uploaden, eerst er naar toe bladeren, nadat de file geupload is kan je deze simpel toevoegen in het antwoord met de knop "voeg bestand toe",

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  22:59:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Albertus,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door albertus


...Dus als ik het goed zo begrijpen moet je dan in bezet bij alle 2 melders aan vinken , en dan zou deze storing niet komen

Inderdaad allebei aanvinken.
quote:
?? Maar gaat het dan weer niet mis bij een getrokken trein waar alleen de lok op de eerste melder staat, en dus niet de tweede bekrachtigt wordt ?

Bij instellingen per database /Remmen spooktrein/Massa - Voor en achterkant worden gedetecteerd aanvinken. Dan ben je er waarschijnlijk vanaf
quote:

ik heb ook wel eens in het menu aangeven dat deze melder uitgesloten is van detectie, maar dat is een noodoplossing die ik niet wil.

Nee is ook niet de bedoeling m.i.


Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  23:22:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Zomaar..

Zou het kunnen dat het stuurrijtuig slecht kontakt maakt ?
Dan komt de tweede bezetmelder bij het stoppen "ineens" toch uit de lucht vallen en besluit koploper "spookrijder", want die bezetmelder verwacht hij niet, voor geen enkele trein.

Ik heb iets vergelijkbaars in mijn schaduwstation (dynamische lengte) Met het achteruit rijden verdwijnt de bezetmelding van het stuurrijtuig, stopt de trein en dan komt bezetmelder terug... resultaat schaduwstation "freeze"

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  09:49:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Hierbij de file. Het gaat om de station blokken o.a nr. 4,8,5 en 6.
En het probleem komt met name bij treinstellen die electrisch doorgekoppelt zijn. Dus de melding zal wel stabiel genoeg zijn. De melder wordt ook zichtbaar, alleen de melder waar de lok op staat ( stopstuk) wordt geel, de andere gewoon open zonder kleur.Het maakt niet uit vanaf welek richting hij is binnengekomen, hij meld de inrijmelder later als spookmelding. En beide melders staan aangevinkt als bezet bij. En in database algemeen is aangevinkt alleen lok wordt gedetecteerd.

Waarschijnkijk is het een klein probleem van ergens iets verkeerd gezet.

Albertus
Download Attachment: Wintersloo.bck
109,31 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  11:37:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Albertus,

Als de melder waar de lok op staat wel geel wordt en die waar de stuurstand op staat niet dan zit het niet in Koploper maar in de melder.
Ik neem aan dat je geen Marklin rijdt, de vraag is dan hoe is de rails aangesloten waarop geen melder zit.
Als die rechtstreeks aan de booster zit dan zou ik die eerst aansluiten via een diodeschakeling, vermoedelijk kiest de stroom nu de makkelijkste weg en af en toe maakt hij dan contact via de melder.

Een melder die bezet is moet namelijk in het overzicht geel worden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  12:03:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Albertus/Wim,

@Wim
Niet waar; kijk maar eens hoe het is ingesteld bij "instellingen per database". Hierin staat aangegeven in deze alleen het begin van de trein tonen en zijn dus geen beeld van de bezetmeldingen!

@ALbertus
Je weet dat versie 6.7 er is? Eerst graag deze downloaden en gaan gebruiken. Dit is de versie waarop ik alleen support geef. Zal vanavond wel even kijken of ik iets vreemds kan ontdekken in jouw database.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  12:58:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Versie 6.7 geinstaleerd, ( gaat veel eenvoudiger dan ik dacht )Ga nu uitgebreid testen.

Albertus
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  17:54:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Versie 6.7 getest en tot nu toe dat probleem niet meer gehad. Als er nu een treinstel staat ligten beide bezetmelder geel op, maar geen spookmelding meer. Dus mischien juist een bug tussen versie 6.6 en 6.7 waar dit veranderd is?
Maar nu is er wel een ander probleem gekomen, wat tot nu toe niet was, en dat is dat als er een goederentrein ,waar wagons achter hangen die niet stroomgeleidend Zijn. ( werk met 5233 Viesmann, stroomdetectie) en de lok is al in de melder van het volgende blok en de wagons zijn nog op de stopmelder van het oude blok dat er dan ook een spookdetectie komt. Ik heb even in menu algemeen, bij spookdetectie aangevinkt dat voor en achterkant gedetecteer worden , maar probleem blijft. Ik heb nog niet zo snel kunnen controleren of er ook daadwerkeijk op de Ecos ook een melding binnenkomt.
Kun jij mijn database nog wel even controleren op onregelmatigheden ??
Ik heb vanavond en morgen geentijd om achter de pC te zitten i..v.m werk. Ik zal zondag weer dit forum bezoeken.

Groeten

Albertus
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 13 dec 2009 :  17:36:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Nu uitgereid getest, en het probleem met spookdetectie met 1 treinstel op beide melders heeft zich niet meer voorgedaan met versie 6.7. Maar het probleem met spookmelding van de staart blijft.
Het doet zich voor als de trein het volgende blok inrijd, dan zijn de wagons nog op de oude stopmelder van het vorige blok, via de wielen word er iedere keer even het isolatie contact doorverbonden en komt er dus een melding op de melder. En de spookdetectie grijpt in. Mijn idee is dat ik dit in het menu instellingen per database moe oplossen. Daar onder menu remmen/spooktreinen zit een mogelijkheid : minimale vrije tijd bezetmelder/spooktrein. Wat is hier een ideale waarde ??? hoe moet je die tekst lezen ?? naar mijn dee is het zo dat als ik 3 sec. invul ik meer meldingen krijg dan wanneer ik 1 sec. invul. Tevens heb ik aangevinkt voor en achterkant wordt gedetecteerd, maar ook bij alleen lok merkte ik nog weinig verschil.
verder kun je onder menu algemeen 2 ook invullen vertraging bezetmelding vrijgeven, is een langere tijd van b.v 1.5 sec. beter ??

ie weet het anwoordt ??

Groeten

Albertus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina