Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 687 / Bezoekers Vandaag: 9533
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper en keerlus in twee richtingen gebruiken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Arnold

Netherlands
37 berichten

Geplaatst - 10 dec 2009 :  08:14:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren, vanuit mijn schaduwstation kunnen de treinen, via een wisselstraat, onder andere een keerlus in rijden. Die keerlus moet van beide kanten ingereden kunnen worden.

Dus vanuit de sporen 31 tot en met 36 de keerlus in en bijvoorbeeld weer op spoor 33 uitkomen. Of van uit 35 de keerlus in en weer op 35 (hetzelfde spoor dus) uitkomen. Hoe voer ik dat in Koploper in?

Ik werk met de keerlusschakeling van Wim Ros. Heb ook de Koploper helpfile gedownload maar kom daar niet verder mee omdat deze nog niet is aangepast aan de laatste Koploperversie.

Al vast bedankt voor de moeite.


Arnold

Bewerkt door Arnold op 11 dec 2009 19:21:17

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  08:25:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Arnold,

Ik ken de keerlusschakeling van Wim niet persoonlijk. Volgens mij is dit toch een hardware schakeling? Er hoeft dan toch niets in Koploper ingevoerd te worden?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  08:47:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Arnold,

Als jij de Ultime keerlusschakeling voor twee richtingen van Wim Ros hebt dan werkt dit gewoon. Het staat helemaal los van Koploper of andere software, het is een hardware oplossing die ook werkt als je handmatig zonder computerbesturing werkt. Maar als je twijfels hebt omtrent de schakeling verbaasd het me dat je dit hier uit en niet de moeite neemt om even met Wim Ros contact op te nemen.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  09:35:13  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Arnold,

Ik ken de keerlusschakeling van Wim niet persoonlijk. Volgens mij is dit toch een hardware schakeling? Er hoeft dan toch niets in Koploper ingevoerd te worden?


Helemaal juist, je hoeft niks in Koploper in te voeren. Deze Keerlus kan dus altijd worden gebruikt, met of zonder Koploper die er helemaal geen weet van heeft.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 10 dec 2009 09:36:25
Ga naar bovenaan de pagina

GRUspoor

Netherlands
47 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  10:24:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Arnold

Heren, vanuit mijn schaduwstation kunnen de treinen, via een wisselstraat, onder andere een keerlus in rijden. Die keerlus moet van beide kanten ingereden kunnen worden.

Arnold



Hallo Arnold,

Jouw probleem is niet de keerlusfunctie maar het feit dat je vanuit 1 blok (schaduwstation) op 2 manieren naar het zelfde blok (keerlus) wilt kunnen rijden. Dit is in Koploper volgens mij niet mogelijk (correct me if I'm wrong). Je zult dus in de keerlus een tweede blok moeten aanmaken zodat je vanuit het schaduwstation 2 verschillende blokken ziet. (dit blok kan heel kort zijn met slechts 1 (virtuele)melder en een stopverbod)

Groetjes Gert

H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  10:41:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door GRUspoor
[br
Jouw probleem is niet de keerlusfunctie maar het feit dat je vanuit 1 blok (schaduwstation) op 2 manieren naar het zelfde blok (keerlus) wilt kunnen rijden.



Lijkt toch op een "alternatieve" wisselstraat ??

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  11:48:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Laten we eerst eens wachten op reactie van Arnold!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Arnold

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  17:52:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik was er even niet vandaar dat ik niet kon reageren.

Het is de bedoeling dat de keerlus ook tegen de klok in bereden kan worden om weer op het oorspronkelijke vertrekspoor uit te komen. Dus de ene keer de keerlus linksom in en de andere keer rechtsom.

Vanuit spoor 35 kan ik de te verwachten bezetmelding van spoor 41 maar op één manier in voeren b.v. links om:

100.1; 100.2; 100.3. terwijl ik ook het rechtsom het spoor wil kunnen gebruiken. De volgorde van de bezetmelding is dan 100.3; 100.2; 100.1... dus andersom...

Hoe voer ik dat in Koploper in?

Doe ik dat met variable of vaste treinroutes of een vinkje bij 2e richtingsgroep. Of zit ik helemaal fout... of moet er inderdaad nog een extra bezetmeldpunt bij?

Het probleem is dus niet de keerlusschakeling maar de toepassing in Koploper. Wellicht dat de helpfile in Koploper geschikt kan worden gemaakt voor de laatste Koploperversie.

Gruspoor omschrijft het probleem goed.





Bewerkt door Arnold op 11 dec 2009 19:35:41
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  19:24:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Arnold,

De helpfile die met Koploper wordt meegeleverd is voor 6.7. Wat jij bedoeld weet ik dus niet. Als je een van de beginnershandleidingen bedoeld: die heb ik niet geschreven en ga die dus ook niet updaten.

Als je rond wil rijden met 2 blokken dan kan dat slechts in 1 richting. Met 3 blokken kan je linksom of rechts om rijden. Als je bedenkt hoe Koploper werkt: in blok en dan komend uit een blok is bepalend voor het zoeken van een volgend blok. Met twee blokken kom je hier niet lekker uit.

Al eerder in deze draad was hiervoor de oplossing gegegeven.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Arnold

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  20:15:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul,

ik geloof dat het duidelijk is. Er moet een blok bij in de keerlus (had ik in eerste instantie ook maar weer verwijderd... )

Bedankt...

Groet, Arnold

Vervolgens heb ik van de twee blokken nog een blokgroep gemaakt; treinen kunnen nu niet meer tegenover elkaar komen te staan.

Bewerkt door Arnold op 20 dec 2009 23:06:22
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina