Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 465 / Bezoekers Vandaag: 6712
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 733
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 voorsein in koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bauke k

Netherlands
6 berichten

Geplaatst - 10 dec 2009 :  23:16:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

ik ben een dinamo rijder en heb een aantal ns seinen gemaakt met 2 voorseinen. Ze werken bijna met de OM32 van Leon
hoe kan ik ze zichtbaar maken(de voorseinen) in koploper.Ze worden elk samen met een hoofdsein aangestuurd. Zie ik wat over het hoofd.

Mvg Bauke Kuperus.

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  23:29:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bauke,

Vraagje zijn de voorseinen ieder apart geschakeld t.o.v. het hoofdsein?

Indien ja dan teken je de voorseinen in je baanplan, ken ze aan het blok toe waar ook je hoofdsein in staat. Geef tevens aan welk hoofdsein bij het voorsein hoort en dan natuurlijk de uitgang van je OM32 en dat 2 keer en dan zou het moeten werken.

Indien Nee, dan moet je voor de voeding dezelfde OM32 uitgang nemen van je hoofdsein. Dat is echter geen ideale oplossing want je moet dan de spanning over 2 Led verdelen en meestal derft het voorsein dan jet onderspit waardoor deze dan heel zwak oplichten. Voor Koploper kan je dan gewoon een sein plaatsen met nummer 0 want hij hoeft niet te schakelen. echter wel het voorsein en blok definiëren.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  06:57:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Leuk, maar heeft Koploper NS voorseinen? Ik neem aan dat hier lichtseinen worden bedoeld. Deze zijn niet aanwezig in Koploper. Waarom? Omdat deze ook in het echt niet vaak voorkomen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  14:57:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Paul,

de voorseinen die misschien bedoeld worden zijn de vertrekseinen, die waren veel te zien op vrijwel elk station op mijn route Maassluis-Rotterdam CS. Ze staan op elk perron, en een model ervan kan je zien bij :
http://home.hccnet.nl/w.hermsen/vertrekseinen.html

Nu is het alweer even geleden (15 jaar) sinds ik met regelmaat in NL op de stations kwam, maar dacht dat ze toch wel overal stonden. Zou leuk zijn om die toch in KL aan te kunnen sturen.

Patrick
Nashville TN USA
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  15:09:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Patrick,

We kunnen lang en kort praten maar als we niet weten wat er wordt bedoeld dan kunnen we niets.

Het vertrek sein wat jij bedoeld kan je toch gewoon laten meelopen met een sein. Dit geeft aan de bediener (verkeersleider) geen extra info en is volgens mij ook niet te zien op zijn scherm.
Het is een hulpmiddel zodat de conducteur kan zien dat het sein niet in de stopstand staat.

Verder gewoon even wachten op reactie van Bauke.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

bauke k

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  21:00:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,
Sorry ik was niet helemaal duidelijk. Het zijn licht seinen en worden in dinamo in een keer aangestuurd.Dus 1 hoofdsein samen met een voorsein.De OM32 ziet ze als een apparaat(OM32 config 1.3)De werking is dus al ok.
Ik wil weten of het mogelijk is om dit ook zichtbaar te krijgen in koploper(dus op mijn baanoverzicht)
Ga naar bovenaan de pagina

bauke k

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  21:06:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry,ik vergeet nog wat.
Of het nu wel of niet in het echt voorkomt vind ik niet echt van belang.'k vind het gewoon mooi staan..

Mvg, Bauke k
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  21:43:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bauke,

Ik vind het niet de moeite om dit in te bouwen in Koploper. Zoals ik al eerder schreef: de voorseinen komen bijna niet voor in Nederland en hierdoor eigenlijk op de modelbaan dus ook niet. Ik denk dat jij het zonder voorseinen moet doen in Koploper.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

bauke k

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  21:50:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo, Paul
Is duidelijk, het blijft ondanks deze(beperking)een heel mooi programma. Bedankt voor de snelle reactie.

Mvg, Bauke k
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina