Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 87 / Bezoekers Vandaag: 1001
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 600
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 wisselstraten in het blok?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Racer

Netherlands
24 berichten

Geplaatst - 03 dec 2009 :  23:13:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo koplopergebruikers
Ik heb in het verleden met eem klein 1 sporig baantje al koploper versie 6.1 gebruikt maar ik ben na het vrijkomen van de zolder begonnen met een zeer grote baan op te zetten die natuurlijk onder koploper met de laatste versie moet gaan draaien
Onderste baan

bovenste baan


Nu kun je zien dat de wisselstraten voor het station vrij uitgebreid zijn en ik vraag me af of ik die echt in een blok moet zetten of alleen een bezetmelding eraan koppelen waar nooit gestopt mag worden?

m.v.g Bob

Bewerkt door Racer op 03 dec 2009 23:14:43

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 03 dec 2009 :  23:18:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bob,

Bezetmelders op je wisselstraat heeft alleen zin als je al je treinen volledig detecteert.
Stel dat je alles detecteert dan kan je wisselstraten vrijgeven nadat de betreffende bezetmelder vrijkomt. Anders wordt de wisselstraat pas vrij gegeven als de trein bij de laatste melder van het bestemmingsblok komt.



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 03 dec 2009 :  23:35:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor je reactie Rob
Als je bedoelt met de treinen volledig detecteren dat de laatste wagon ook stroom afneemt dan is dit inderdaad het geval. Het stationsblok/inrijblok zal dus bezet blijven melden totdat de laatste wagon eraf is. Ik denk zelf dat ik het beste de wisselstraat in 2 blokken in kan delen waarin een trein nooit mag stoppen maar dus wel een trein gedetecteert wordt. Omdat ik de wisselstraten zo heb ontworpen dat er 2 treinen gelijk het station in of uit kunnen rijden lijkt mij het verstandigste om die wisselstraten in 2 blokjes te verdelen. Als iemand een ander idee heeft hoor ik het graag want ik merk wel dat zo'n uitgebreid ontwerp niet meevalt ook al heb je wel iets ervaring met koploper

P.S. ik ben nu nog bezig om de baan aan te leggen zonder blokken en zo snel als die helemaal goed rijdt ga ik de blokken toevoegen. Ik ben me puur aan het voorbereiden want nu kan ik eventueel nog veranderingen in mijn baanontwerp maken

Bewerkt door Racer op 03 dec 2009 23:37:24
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 dec 2009 :  00:00:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Racer


Als je bedoelt met de treinen volledig detecteren dat de laatste wagon ook stroom afneemt dan is dit inderdaad het geval. SNIP

Ik denk zelf dat ik het beste de wisselstraat in 2 blokken in kan delen waarin een trein nooit mag stoppen maar dus wel een trein gedetecteert wordt. Omdat ik de wisselstraten zo heb ontworpen dat er 2 treinen gelijk het station in of uit kunnen rijden lijkt mij het verstandigste om die wisselstraten in 2 blokjes te verdelen.



Twee slippertjes van het keyboard..

Volledige detectie is "volledige" detectie ttz alle wagens.

Wisselstraten zijn GEEN blokken. Je kan wel bezetmelders op wissels zetten om een straat sneller vrij te geven en die bezetmelders verdeel je dan best logisch, daar heb je gelijk in.

Gebruik ook even de zoekfunktie van dit forum, je kan indien "echt" nodig ook een zeer kort blokje definieren om een lange wisselstraat in stukjes te delen en vrij te geven, wil wel eens problemen maken met alternatieve wisselstraten... Maar jou wisselstraten lijken mij compact.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 04 dec 2009 :  00:11:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor je reactie Theo.
Je schrijft idd wat ik bedoel. Bezetmelders op de wisselstraten zodat die zo snel als de laatste wagon eraf is gelijk weer kunnen worden vrijgegeven.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 04 dec 2009 :  00:53:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Racer

Bedankt voor je reactie Theo.
Je schrijft idd wat ik bedoel. Bezetmelders op de wisselstraten zodat die zo snel als de laatste wagon eraf is gelijk weer kunnen worden vrijgegeven.




Maar alle wagons heh niet alleen de laatste!!! want anders werkt het niet. Wat rijd je overigens want dat kan ook nog wat uitmaken



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 04 dec 2009 :  01:18:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik rij H0 gelijkstroom met twincenter regelaar en ik snap idd nu dat het met alle wagons isof anders om de wagon.
In elk geval dat er altijd een stroomafnemer op de wisselstraat is

Bewerkt door Racer op 04 dec 2009 01:20:12
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 04 dec 2009 :  09:43:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Bob,

Welke optie je ook neemt, weerstanden of weerstandslak, je moet rekening houden met lekkages zoals slecht kontakt. Het is dus zeer zeker aan te bevelen om alle assen te doen.
Wieltjes vervuilen met het nadelige gevolg van slecht kontakt. Bovendien verliest de weerstandslak op den duur ook zijn werking. e.e.a. is afhankelijk van de weerstand welke deze opwekken door krimp en uitzetting.



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 04 dec 2009 :  10:38:31  Toon profiel  Reageer met citaat
OK. Allen bedankt voor de tips.

Fleischmann Ho profirails - Twincenter
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2550 Posts

Geplaatst - 04 dec 2009 :  14:05:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bob,

Wat ik nog niet helemaal snap in je opzet, is dat je eerst je baan gaat aanleggen zonder blokken en als dan alles werkt de blokken gaat toevoegen. Als je met Koploper wilt werken, zal een baan zonder blokken nooit werken. Blokken en bezetmelders vormen namelijk de essentie van Koploper. Bovendien wordt het, is mijn eigen ervaring, heel lastig, om als de baan er eenmaal ligt, nog met blokken en bezetmelders aan de gang te gaan. Ook hier geldt het oude gezegde "Voorbereiding is 80% van het werk". Als ik jou was, zou ik eerst, eventueel voor een gedeelte van de baan, bijvoorbeeld het schaduwstation, het geheel goed uitwerken in blokken en bezetmelders, inclusief zo nodig bezetmelders op wissels. Als je dat goed op papier hebt, is het bouwen relatief simpel. Zo kun je telkens een deel van de baan uitbouwen. In ieder geval heel veel plezier met de verdere uitwerking, want de baan ziet er imposant uit.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 04 dec 2009 :  15:09:25  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Bob,

Wat ik nog niet helemaal snap in je opzet, is dat je eerst je baan gaat aanleggen zonder blokken en als dan alles werkt de blokken gaat toevoegen. Als je met Koploper wilt werken, zal een baan zonder blokken nooit werken. Blokken en bezetmelders vormen namelijk de essentie van Koploper. Bovendien wordt het, is mijn eigen ervaring, heel lastig, om als de baan er eenmaal ligt, nog met blokken en bezetmelders aan de gang te gaan. Ook hier geldt het oude gezegde "Voorbereiding is 80% van het werk". Als ik jou was, zou ik eerst, eventueel voor een gedeelte van de baan, bijvoorbeeld het schaduwstation, het geheel goed uitwerken in blokken en bezetmelders, inclusief zo nodig bezetmelders op wissels. Als je dat goed op papier hebt, is het bouwen relatief simpel. Zo kun je telkens een deel van de baan uitbouwen. In ieder geval heel veel plezier met de verdere uitwerking, want de baan ziet er imposant uit.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Ik test de baan gewoon met de Twincenter aangesloten en als dat helemaal goed werkt slijp ik met de dremel de spoorstaven door waar ik een blok wil maken. Dat werkte tot nu toe perfect

Fleischmann Ho profirails - Twincenter
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2550 Posts

Geplaatst - 04 dec 2009 :  19:30:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bob,

Dat kan. Houd je dan bij het aansluiten ook alvast rekening met de aansluitingen voor de bezetmelders? Dat betekent minimaal drie aansluitingen per compleet blok.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 04 dec 2009 :  20:01:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Bob,

Dat kan. Houd je dan bij het aansluiten ook alvast rekening met de aansluitingen voor de bezetmelders? Dat betekent minimaal drie aansluitingen per compleet blok.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Je kan met maximaal 2 uit. zelfs al met één

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 04 dec 2009 :  21:23:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Worden er idd 2 stuks per blok omdat het een 2 sporige hoofdbaan is en maar 1 richting op wordt gereden en 3 stuks voor de stationssporen.
De nevenbaan wil ik in 2 even grote stukken verdelen omdat daar trek en duw combinaties rijden. Hoe ik het rangeer stuk ga doen moet ik nog even over denken

Fleischmann Ho profirails - Twincenter
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2550 Posts

Geplaatst - 05 dec 2009 :  12:38:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob en Bob,

Ik was uitgegaan van een binnenkomstmelder, een stuk niet gedetecteerd (cq de derde melder) en de stopmelder. Vandaar drie aansluitingen per blok.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 05 dec 2009 12:39:17
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 05 dec 2009 :  16:22:04  Toon profiel  Reageer met citaat
@Dirk

Als blokken toch maar in een richting gereden worden kan je uit zonder diode schakeling. De binnenkomstmelder laat je dan doorlopen tot de stopmelder, zodoende is je hele blok gedetecteerd.
En in 6.7 kan je zelfs een virtuele melder gebruiken als binnenkomstmelder wat je dan uit eindelijk maar 1 meldpunt kost.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 05 dec 2009 :  20:28:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

En in 6.7 kan je zelfs een virtuele melder gebruiken als binnenkomstmelder wat je dan uit eindelijk maar 1 meldpunt kost.


Hoe definieer je die dan, Rob? Bij mijn weten kun je een VM alleen maar aangeven nà een fysieke melder, nl. door de rijafstand vanaf die fysieke melder op te geven. Of heb ik iets gemist?

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenteeel MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
997 Posts

Geplaatst - 05 dec 2009 :  20:38:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Wat denk je van de stopmelder van het vorige blok.
Die is er fysiek.
De binnenkomst kan je dan toch op x cm. na de stopmelder van vorig blok.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 06 dec 2009 :  10:59:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Die hoort dan toch bij het vorige blok? Daar geef je hem immers aan op een bepaalde afstand vanaf de laatste fysieke melder, in dit geval de stopmelder. Dat die VM dan "ruimtelijk" in het volgende blok valt, weet KL toch niet, dus zal KL die VM tot het vorige blok rekenen.
Of maak ik nou een denkfout?

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenteeel MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
997 Posts

Geplaatst - 06 dec 2009 :  11:41:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

De virtuele melder staat vermeld als 1e melder in de rij, als binnenkomstmelder met de afstand of tijd vanaf de vorige melder.
De vorige melder is dan de laatste melder van het blok waar de trein vandaan komt. Door de tijd of afstand kan je tevens de lengte van de wisselstraten opnemen, het duurt immers langer voordat het volgende blok bereikt wordt.
De stopmelder van het vorige blok wordt niet gebruikt als binnenkomstmelder maar wel om te berekenen waar de vituele melder zit.

Je hebt dan per blok 1 virtuele melder(binnenkomst) en 1 fysieke melder(stopmelder).


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 06 dec 2009 :  13:02:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij is er veel veranderd in het programma sinds ik er voor het laatst mee aan het experimenteren ben geweest
Ga vooral door met deze discussie want daar leer ik ook van. Als ik het goed begrijp kan ik in elk geval de lengte van de wisselstraat invoeren zodat koploper weet wanneer hij een trein op het perron kan verwachten
Hoe zouden jullie bijvoorbeeld zo'n wisselstraat als onderstaand definiëeren zodat er gelijktijdig een trein binnen kan komen en ook 1 uitgaan?


Fleischmann Ho profirails - Twincenter

Bewerkt door Racer op 06 dec 2009 13:12:40
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 06 dec 2009 :  14:32:11  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wim:
Zo had ik het nog niet bekeken, me niet gerealiseerd dat het zo ook zou kunnen. Moet ik toch eens uitproberen.
Heb jij hier al ervaring mee?

@Racer (Hoe is je echte naam trouwens, we hebben hier een goede traditie om te ondertekenen met onze echte naam.):

Als ik jouw emplacement zo bekijk, zou ik beginnen met de blokken te deniniëren en de mogelijke rijroutes met alle te verwachten melders, Daarna geef je de wisselstraten aan tussen de blokken. Denk ook aan de overloopwissels, waarvan er 1 vrij kan zijn als beide rechtuit staan.
KL vindt volgens mij dan vanzelf wel mogelijkheden om tegelijkertijd de ene trein te laten binnenrijden en aan andere te laten vertrekken. Bij in ieder geval wel, op een veel simpeler testbaan.

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenteeel MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 06 dec 2009 :  15:27:52  Toon profiel  Reageer met citaat
De naam is Bob (zie eerste posts)
Ik zal als eerste als mijn baan over een weekje of 2 a 3 rondloopt eens gaan experimenteren of dat koploper idd zelf de routes wel vindt. Eerst ook maar eens bedenken hoe ik de detectie op die wisselstraat ga indelen

Fleischmann Ho profirails - Twincenter
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2550 Posts

Geplaatst - 06 dec 2009 :  22:53:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bob,

Voor wat betreft de wisselstraten gebruik ik zelf het systeem van een bezetmelder per "actieve" wissel. Met een actieve wissel bedoel ik de wissel, waarmee een wisselstraat eindigt. Als bijvoorbeeld de wisselstraat van blok A naar B loopt via de wissels 14, 15 en 16, dan hebben wissels 14 en 16 een bezetmelder. De bezetmelder van wissel 16 wordt gebruikt voor het vrijgeven van de wisselstraat van A naar B, die van wissel 14 voor de wisselstraat van B naar A. Als je dit goed instelt bij het vrijgeven van de wisselstraat wordt op deze manier de wisselstraat vrijgegeven als de trein de wissel is gepasseerd. Je doet dat bij [Onderhouden]=>[Baan Definities]=>[Baanontwerp]=>Icoon wisselstraten=>[Vrijgave wisselstraat]=>Vrijgeven na bezetmelding met een vinkje bij "Gebruik altijd "Vrijgeven na bezetmelding"". Je moet dan wel met volledig gedetecteerde treinen rijden. Succes met het verdere denkwerk.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 06 dec 2009 :  23:14:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Bob,

Voor wat betreft de wisselstraten gebruik ik zelf het systeem van een bezetmelder per "actieve" wissel. Met een actieve wissel bedoel ik de wissel, waarmee een wisselstraat eindigt. Als bijvoorbeeld de wisselstraat van blok A naar B loopt via de wissels 14, 15 en 16, dan hebben wissels 14 en 16 een bezetmelder. De bezetmelder van wissel 16 wordt gebruikt voor het vrijgeven van de wisselstraat van A naar B, die van wissel 14 voor de wisselstraat van B naar A. Als je dit goed instelt bij het vrijgeven van de wisselstraat wordt op deze manier de wisselstraat vrijgegeven als de trein de wissel is gepasseerd. Je doet dat bij [Onderhouden]=>[Baan Definities]=>[Baanontwerp]=>Icoon wisselstraten=>[Vrijgave wisselstraat]=>Vrijgeven na bezetmelding met een vinkje bij "Gebruik altijd "Vrijgeven na bezetmelding"". Je moet dan wel met volledig gedetecteerde treinen rijden. Succes met het verdere denkwerk.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Das een goede tip Dirk Thnx
Gr Bob

Fleischmann Ho profirails - Twincenter
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  00:10:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb in alle mogelijke wisselstraten een melder liggen. Dwz je kan meerdere mogelijkheden van wisselstraten defieniëren linksom maar ook rechtsom of nog meer. Zo gebeurd het dat er een, twee of meerdere melders aangesproken worden tijden het doorlopen van je wisselstraten. Dat is op zich geen probleem bij een andere route wordt er maar een aangesproken. Het ligt er volledig aan hoe jij dat wilt en dus invult.

Stel dat er drie gedetecteerde wissels zijn in je straat dan selecteer je die allemaal omdat anders de spookmeldingen aanspreken (bij gebruik ervan natuurlijk). Dat geeft ook extra veiligheid bij een trein die de verkeerde kant op gaat door bijvb. een niet geschakelde wissel.



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina