Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 124 / Bezoekers Vandaag: 920
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 wisselstraten in het blok?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  01:14:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik begin het een beetje te snappen
Het is wel ff wat anders dan zo'n proefbaantje met inhaalspoor maar ik wil hem toch opbouwen door vanaf de dubbelsporige hoofdbaan steeds een stukje erbij te trekken
In elk geval bedankt voor het meedenken
Gr Bob

Fleischmann Ho profirails - Twincenter
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  10:38:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers



Stel dat er drie gedetecteerde wissels zijn in je straat dan selecteer je die allemaal omdat anders de spookmeldingen aanspreken (bij gebruik ervan natuurlijk). Dat geeft ook extra veiligheid bij een trein die de verkeerde kant op gaat door bijvb. een niet geschakelde wissel.




Wanneer je alternatieve wisselstraten hebt, is het "ietsje" anders , dan kun je alleen de gemeenschappelijke bezetmelders kiezen, meestal de eerste en de laatste omdat start en aankomstwissel dezelfde zijn.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  12:02:05  Toon profiel  Reageer met citaat
De bezetmelders op de wissels ingetekend.



Download Attachment: bezetmelder_indeling.jpg
158,83 KB

Zoals je kan zien kan je ook meerdere wissels op 1 bezetmelder plaatsen.
van inkomend spoor naar 1 en 2 kan de engelse en normale wissel op dezelfde bezetmelder, als de 1e bereden wordt is het onmogelijk dat de andere gekozen kan worden.
De driewegwissel en de rechtsewissel, richting de 1 en 2 kunnen zelfs op de stopmelder van het inkomend blok en hebben zelfs geen eigen bezetmelder nodig.
Het is vaak even puzzelen maar niet elke wissel heeft zijn eigen bezetmelder nodig, mag natuurlijk wel, moet je wel een geldboompje in de tuin hebben.

Als er sprake is van een alternatieve wisselstraat dan zet ik de bezetmelder welke overgeslagen kan worden in uitsluiting voor spookmelding, uiteraard staat deze ook niet in te verwachte bezetmelders.

Ik zie dat ik er nog 1 teveel heb getekend.
De onderste kan weg als de scheiding tussen de 2 wissels wordt gezet, de wissels kunnen namelijk op de binnenkomst of stopmelder van deze blokken.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 07 dec 2009 12:06:28
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  15:01:44  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

Wanneer je alternatieve wisselstraten hebt, is het "ietsje" anders , dan kun je alleen de gemeenschappelijke bezetmelders kiezen, meestal de eerste en de laatste omdat start en aankomstwissel dezelfde zijn.



Dat is niet waar, je moet alleen die melders selecteren die in de route liggen. Dat kunnen deels dezelfde zijn maar je moet ze wel allemaal meenemen voor de spook detectie, of ze uitsluiten maar dat lijkt me niet de oplossing en achtergrond van de melder

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  15:21:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Eenerspoor

@Wim:
Zo had ik het nog niet bekeken, me niet gerealiseerd dat het zo ook zou kunnen. Moet ik toch eens uitproberen.
Heb jij hier al ervaring mee?
Mvg,

Henk



Ik wel en bij mij werkt dat prima. Had tijdens de eerste test fase zelfs ook de stopmelder virtueel. Ergens 1 echte melder was goed. Afremmen tot stopplaats werkt dan echter niet netjes, van het weekend tijd gehad de virtuele bezetmelders te vervangen door echte ( werk met reedcontacten, dus na leggen baan geen aanpassingen meer nodig ) Had er alleen niet genoeg, heb nu nog iets van 4 blokken waar eerste melder virtueel is. Alle stopmelders zijn intussen echte. En de treinen reageren prima.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  15:27:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Hoe bedoel je dit:
quote:
je moet alleen die melders selecteren die in de route liggen. Dat kunnen deels dezelfde zijn maar je moet ze wel allemaal meenemen voor de spook detectie, of ze uitsluiten maar dat lijkt me niet de oplossing en achtergrond van de melder


Stel je rijdt van blok 1 naar blok 2.
In blok 2 zit binnenkomstmelder 2.01 en stop 2.02
De bezetmelders in straat 1 is 1.01 en 1.03
Via alternatieve straat 1 is dit 1.01, 1.02 en 1.03

Te verwachten in blok 2 is dan 1.01, 1.03, 2.01 en 2.02
Je kan 1.02 niet opgeven als te verwachte melder, die komt vermoedelijk nooit en de trein komt volgens Koploper niet aan in blok 2 en wordt een spooktrein.
Als echter melder 1.02 geactiveerd wordt dan krijg je een spookmelding. (deze staat niet in te verwachte meldingen) Het enige wat je kan doen is melder 1.02 opgeven in het lijst waar je geen spookmelding van kan krijgen.

Het nadeel hiervan is dat 1.02 ook niet afgaat als het wel een spookmelding is, maar meestal zit er wel een andere in de buurt die dat oplost. Overigens heb ik zelden spookmeldingen.



Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  15:49:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Het lampje gaat branden bij mijik zie nu dus ook waar het verschil in uitvoering zit.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn


Stel je rijdt van blok 1 naar blok 2.
In blok 2 zit binnenkomstmelder 2.01 en stop 2.02
De bezetmelders in straat 1 is 1.01 en 1.03
Via alternatieve straat 1 is dit 1.01, 1.02 en 1.03


De Bezetmelders(2.01-2.02) van het blok zelf blijven in het blok alles wat buiten het blok valt doe ik dus niet toevoegen.
Ik heb de melders 1.01 - 1.02 - 1.03 apart aan een wissel gedefinieerd zie plaatje. Daardoor hoef je alleen nog in de vastlegging wisselstraat de betreffende bezetmelders op te geven voor vrijgave wisselstraat na bezetmelding.....
Zodoende wordt een wissel dus ook bezet als er een trein / wagon op staat en is niet te bedienen via koploper. Ook niet via TC/IB als Koploper actief is want Koploper schakelt hem gelijk terug in de default stand op het scherm.

Download Attachment: Toolwissel.jpg
70,27 KB

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  16:34:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Ik zet ze als te verwachten bezetmelders en koppel ze aan de wissel.

Het voordeel is dat koploper eerder ziet dat hij in het blok is en het vorige blok eerder vrijgeeft, dat laatste is alleen nuttig als de trein korter is dan de wisselstraat.

De wissels worden al vrijgegeven als de bezetmelder van de betreffende wissel wordt geactiveerd. Hierna wordt hij bezet gehouden doordat bij waar in blok de bezetmelder aan de wissel gekoppeld wordt.


Download Attachment: bezet_wissel.jpg
33,21 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 07 dec 2009 16:38:38
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  16:54:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik heb dat ook gedaan wat jij doet, heb er echter wisselende ervaringen mee en ben dus ook terug gegaan naar de situatie zoals in het vorige bericht geschreven. Bij mij geeft ie aan dat ie in de wisselstraat zit, bij jou dat ie ook al in het blok is. Klein verschil wat het plezier niet mag drukken.
Wat het vrijgeven van de wisselstraat betreft maakt het niet uit want dat gebeurd toch al bij het vrijkomen van de wissel.
Maar op het (allen) selecteren terug te komen wat ik eerder aanhaalde, Je kan /moet die wissel die in de alternatieve wisselstraat wel activeren als zijnde vrijgeven na bezetmelding anders komt het spook om de hoek

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  23:04:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Thnx allen voor het meedenken Ik begin nu de grote lijnen door te krijgen
Nu heb ik ook 1 spoor. Onderste op de tekening waar de treinen een perron a en b hebben (dus halverwege komt een wissel). Nu kan je normaal in koploper een alternatief stationsblok opgeven maar als dat alternatieve blok nu vooraf wordt gegaan door een gewoon blok geeft dit dan problemen?
Dus trein komt binnen vanaf blok 1 en gaat naar perron A, indien bezet dan blok 3 en perron B (Zie tekening)


Fleischmann Ho profirails - Twincenter

Bewerkt door Racer op 07 dec 2009 23:05:32
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  23:16:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Bob,

Wil jij dat doen met vaste trein routes? en waarom dan wel? De variabele routes geven je genoeg ruimte zo niet meer ruimte in het laten rijden.
De vaste routes zijn bedoeld om speciale acties uit te voeren zoals bijvb. omlopen



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  23:21:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil daar vaste treinroutes voor nemen omdat dat het perron wordt voor een enkelsporig heen en weer baantje wat ik alleen op dat perron wil hebben en dus niet op de hoofdperrons dus dan moet ik volgens mij wel met een vaste treinroute werken
Gr Bob

Fleischmann Ho profirails - Twincenter
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 08 dec 2009 :  00:03:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bob,

niks is minder flexibel dan een vaste route, immers een trein mag niet van een vaste route afwijken, is er een obstakel dan kan de trein er niet omheen.

Iets meer flexibel is een variabele route, hier kan je bv. opgeven als een perronspoor voor het boemeltje bezet is, eenzelfde soort trein via een ander spoor (met lang perron) voorbij kan rijden zonder te stoppen.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 08 dec 2009 :  00:11:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Racer

Ik wil daar vaste treinroutes voor nemen omdat dat het perron wordt voor een enkelsporig heen en weer baantje wat ik alleen op dat perron wil hebben en dus niet op de hoofdperrons dus dan moet ik volgens mij wel met een vaste treinroute werken
Gr Bob

Fleischmann Ho profirails - Twincenter



Nee niet waar, je kan in die variabele route opnemen dat hij nergens anders heen mag als die 2 bepaalde perrons.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 08 dec 2009 :  00:34:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok als het ook variabel aan te geven is welke perrons er gebruikt mogen worden dan is perron a en b idd geen probleem thnx heren
Gr Bob

P.S. ik zal eens snel zorgen dat mijn hoofdbaan in elk geval rond loopt zodat ik eens echt aan het testen en configureren van koploper kan beginnen

Fleischmann Ho profirails - Twincenter

Bewerkt door Racer op 08 dec 2009 00:35:20
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 08 dec 2009 :  12:04:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Bob,

In variabele routes kan je zelfs opgeven dat een trein niet het heen en weer krijgt.

Als het namelijk een treinstel is dan zou hij kunnen rijden van 3 naar 4 en dan van 4 naar 3 en etc. En dat kan de hele dag duren. van A naar B naar A naar B is ook niet wenselijk.
Zelfs kan je in de variabele route opgeven als hij gestopt is in blok A dat hij niet mag stoppen in B

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 08 dec 2009 :  23:08:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Goed om te weten. Ik dacht namelijk altijd dat een variablel route ook echt inhield dat treinen ook echt ieder vrij blok zouden benutten

Fleischmann Ho profirails - Twincenter
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 08 dec 2009 :  23:14:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bob,

zelfs een variabele route is eigenlijk een vorm van beperking in de rij- en stopmogelijkheden,

Hiermee kan je als voorbeeld personentreinen weghouden van goederensporen, en goederentreinen een stopverbod opleggen bij een perron.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 09 dec 2009 :  00:19:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Bob,

zelfs een variabele route is eigenlijk een vorm van beperking in de rij- en stopmogelijkheden,

Hiermee kan je als voorbeeld personentreinen weghouden van goederensporen, en goederentreinen een stopverbod opleggen bij een perron.

met vriendelijke groet,


Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded


Daar ga ik echt snel eens mee testen. Ik verwacht nog 2 weken voor de hoofdbaan rond ligt en nog even een serieele verlengkabel bestellen en dan ga ik me maar weer eenss een paar weken in koploper verdiepen met de nieuwste versie
Allen bedankt voor de uitleg

Fleischmann Ho profirails - Twincenter
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina