Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 636 / Bezoekers Vandaag: 12710
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Twee blokken bezetten onafh. van lengte
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Kieftb64

Netherlands
17 berichten

Geplaatst - 06 nov 2009 :  15:35:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe kan een trein twee of meer blokken bezet houden?
En dan niet in combinatie met lengte meting.

Situatie: perronspoor met ontkoppelrails aan het einde. In dit spoor zijn drie melders opgenomen. Éen aan het begin, één voor de ontkoppelaar en één erna (dus aan het eind).
Het volgende blok (2) wordt gebruikt om de ontkoppelde lok te keren en naar een opstelspoor te gaan. Vanuit een tweede opstelspoor komt dan een andere lok die naar het perronblok gaat om de wagons op te halen. Op dit moment is het perronblok dus zgn. vrij met alle risico's van dien. (dat wil je niet weten....)

Hoe is een botsing te voorkomen?


groeten,
Ben

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 06 nov 2009 :  15:58:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Een melder op de rest van het blok.
Door stroomafname van de wagons is het blok bezet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 nov 2009 :  16:07:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Ja de melder kan maar het kan anders. Als je loc afkoppelt sla je de lengte op in het blok. Hierdoor krijg je de situatie gelijk aan handmatig geblokkeerd. Dit doe je in de vaste route waar je opdracht geeft om af en aan te koppelen.
Nadat de andere loc is aangekoppeld haal je de lengte op uit het blok en komt het blok weer vrij als de trein vertrokken is.
[Edit] Je kan als het handmatig gebeurd ook vanuit je rijwindow doen en heeft hetzelfde effect. [/Edit]



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 06 nov 2009 16:10:04
Ga naar bovenaan de pagina

Kieftb64

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 06 nov 2009 :  17:08:08  Toon profiel  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn


"Door stroomafname van de wagons is het blok bezet."

Dat is juist het probleem. Mijn wagons zijn niet gedetekteerd!!

Rob: is me niet helemaal duidelijk. Kun je een wat nadere toelichting geven? Is het net zoiets als je lok handmatig uit het blok verwijderen, alleen dan in een vaste route? De functie lengte opslaan in blok is me niet geheel helder.

groeten,
Ben
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 nov 2009 :  18:47:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Ik begrijp dat je het handmatig doet afkoppelen. Als je dat doet en je kijkt in het rijwindow van betreffende locomotief zie je daar een aantal icoontjes (2 x 4) onder noodstop. De 2 de rij eerste van links, met pijltje omlaag, aanklikken en de lengte wordt opgeslagen.
De 2 van links, pijltje omhoog, en de lengte wordt opgehaald. Als je lengte opgeslagen is is het blok automatisch bezet ook al wordt er niets gedetecteerd. Als je de loc nu handmatig verwijderd dan blijft het blok bezet, klik met je rechtermuisknop in het blok en je ziet een punt bij blokkades en daar zie je de opgeslagen lengte en die kan je eventueel verwijderen maar dat hoeft dus niet want die haal je op met het rijwindow van de andere loc.

Met een vaste route kan je dat ook bewerkstelligen op dezelfde manier maar met dit verschil dat je dat niet meer zelf doet maar gebruik maak van de opties per blok in de vaste route.

Ik zie nu pas dat je het hebt over 2 blokken, is dit juist en waarom doe je dat zo?


Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 06 nov 2009 18:49:43
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 06 nov 2009 :  20:06:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Dank je wel Rob, goed uitgelegd. Weer wat geleerd. Ik zat dat altijd met de hand te doen. Is er ook nog een mogelijkheid dat de stuurstand ook wordt meegenomen in verband met de verlichting van het laatste rijtuig?

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

Kieftb64

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 07 nov 2009 :  11:45:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Ik bedoelde met twee blokken dat de lok al in het tweede blok is en de rijtuigen nog in het eerste.
Je uitleg voor handmatig is duidelijk.
Het lukt me nog niet echt om het automatich te doen, zit een beetje te stoeien met wat ik nu in moet vullen bij "vaste treinroute-gegevens blok"

groeten,
Ben

Bewerkt door Kieftb64 op 07 nov 2009 11:45:46
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 nov 2009 :  13:31:55  Toon profiel  Reageer met citaat
@Theo

Nee dat gaat niet zover ik weet(automatisch dan), ben daar ooit mee aan het stoeien geweest maar er niet uitgekomen.
Handmatig kan je aan de nieuwe loc wel het stuurstand rijtuig koppelen. Als je die bij de nieuwe loc selecteert verdwijnt ie bij de oude loc want hij kan maar een maal geselecteerd zijn.

@Ben,

Met 2 blokken gaat dat niet lukken automatisch. Je loc staat in het 2de blok en de wagons in het eerste. Daardoor wordt de lengte opgeslagen in het 2de blok en het eerste blok is dus voor Koploper onbezet. Ik weet niet of Koploper dit blok dan bezet houd op basis van te lange trein want ken die situatie niet. Als je de andere loc, in het 2de blok aankoppel (op dezelfde zijde dus waar de oude afgekoppeld is), is er misschien kans maar dat zal je moeten uitvogelen.

Waarom maak je er niet een blok van? of beter nog plaats je DB eens hier zodat er meerdere mensen een blik op kunnen werpen.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 07 nov 2009 :  13:50:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

@Theo

Nee dat gaat niet zover ik weet(automatisch dan), ben daar ooit mee aan het stoeien geweest maar er niet uitgekomen.
Handmatig kan je aan de nieuwe loc wel het stuurstand rijtuig koppelen. Als je die bij de nieuwe loc selecteert verdwijnt ie bij de oude loc want hij kan maar een maal geselecteerd zijn.


Dank je voor je antwoord. Jammer dat het niet kan. Het zou, mijns inziens, wel heel erg logisch zijn.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 nov 2009 :  13:57:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Wat niet is kan nog komen.




Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Kieftb64

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 07 nov 2009 :  14:43:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

@Theo

@Ben,

Met 2 blokken gaat dat niet lukken automatisch. Je loc staat in het 2de blok en de wagons in het eerste. Daardoor wordt de lengte opgeslagen in het 2de blok en het eerste blok is dus voor Koploper onbezet. Ik weet niet of Koploper dit blok dan bezet houd op basis van te lange trein want ken die situatie niet. Als je de andere loc, in het 2de blok aankoppel (op dezelfde zijde dus waar de oude afgekoppeld is), is er misschien kans maar dat zal je moeten uitvogelen.

Waarom maak je er niet een blok van? of beter nog plaats je DB eens hier zodat er meerdere mensen een blik op kunnen werpen.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal





Het probleem is gedeeltelijk opgelost. Blok 25 staan de wagons op een gegeven moment en de lok gaat via blok 25 naar 22 (opstel) en daarna weer naar 24 en dan naar 25 terug. (even voor het gemak één lok genomen)
Her ontstaat een probleem omdat blok 25 bezet wordt gehouden en de lok dus niet meer daarin terug kan....

Hier mijn vl. database

Download Attachment: Start.bck
69 KB

groeten,
Ben
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina