Auteur |
Onderwerp |
|
carel richters
Netherlands
348 berichten |
Geplaatst - 02 nov 2009 : 22:10:31
|
Hallo mede KL gebruikers,
Ik heb een probleempje met de stopmelder 3.07 in blok 55 (zie bijgaande DB Zwiep4). Elke trein in dit blok rijdt op minimum snelheid door, of dit blok nu wel of niet in blokgroep 1 is opgenomen. In de overige blokken van schaduwstation 1 wordt keurig netjes gestopt. Ik kan geen verschil vinden met de overige blokken van schaduwstation 1, noch kan ik in het voorgaande of voorgaande blok een oorzaak vinden. Er wordt alleen met vaste routes gereden. Omdat geen enkele trein in blok 55 stopt heb ik deze uit de vaste routes gehaald. Alleen op het niveau onzichtbaar 0 cm wordt nu nog gereden. De rest is in aanbouw. Wie kan mij helpen het probleempje op te lossen?
mvrgr Carel Download Attachment: Zwiep4.bck 223,03 KB |
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 02 nov 2009 : 22:29:56
|
Carel,
In de testmode stopt de trein in blok 55.
Als je blok 57 en 58 handmatig blokkeer, wat gebeurd er dan?
Weet je zeker dat de juiste bezetmelder is aangesloten? Kijk eens in het rijwindow als je aan het rijden bent welke bezetmelder er verwacht wordt.
Grtzz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 02 nov 2009 : 23:00:51
|
Hallo Carel,
het lijkt erop dat jouw melding 3.07 niet binnenkomt, de gemeenschappelijke inrijmelder 3.02 zal wel werken, anders heb je in de parallel liggende blokken hetzelfde probleem.
Overigens heb je de wisselnummers 19 en 20 dubbel gebruikt.
Verder nog wat aandachtpuntjes als opbouwende kritiek,
ik het idee dat de vaste routes ingegeven zijn om problemen in de basis te verbergen.
Hier en daar ben je volledige wisselstraten vergeten in te geven, Keeropdrachten ontbreken volledig, er is er geen 1 ingegeven, denk is aan de doodlopende blokken met stootblok (blok 76,93,94,95,96), hier zal echt een trein een keeropdracht moeten krijgen (zie onderhouden blokken)
Je heb 1 elektrische loc gedefinieerd, en juist deze heeft geen bovenleiding nodig want dit is een diesel.
Je hebt 1 treinstel gedefinieerd, hier wordt echt een keertrein bedoeld zoals een Ram -Tee,
Met deze prachtig uitgebreide baan heb je juist veel rijmogelijkheden, het zou zo mooi zijn om die te kunnen benutten.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 03 nov 2009 : 11:39:48
|
Hallo Walter,
Bedankt voor je opbouwende kritiek. Wat jij niet weet, maar ik wel, is, dat niveau 26 cm vrijwel alleen nog maar op papier bestaat. Ik bouw op dit moment nog aan station Mittelstadt en verder ben ik nog niet. Het dubbel voorkomen van wissels vindt zijn oorzaak in het feit, dat decoders het wel eens geheel of gedeeltelijk begeven. Als zij het gedeeltelijk hebben begeven, gebruik ik het correct werkende deel nog wel, maar dan moet ik gaan schuiven met aansluitingen. Dan kan het voorkomen, dat ik dubbele nummers heb. Dat haal ik er later wel weer uit.
Alles wat op niveau 26cm niet in orde is kan worden verklaard uit het feit, dat het nog niet bestaat en ik daar in de toekomst pas serieus naar ga kijken. Wat de vaste routes betreft. Dit is een bewuste keus, omdat ik denk - en als het niet zo is, mag je me overtuigen van het tegendeel - dat ik met vaste routes meer vat heb op de treinenloop. Ik denk in de toekomst beter "op tijd" te kunnen rijden met vaste routes dan zonder.
Wat de locs betreft: daar heb je volledig gelijk in. Ik heb daar nog nooit naar gekeken, omdat me dat (nog) niet in de weg zit. Maar nu je me er zo nadrukkelijk mee hebt geconfronteerd, zal ik er eens naar kijken. In ieder geval bedankt voor je opbouwende krtitiek.
Ik ben erg benieuwd wat jij bedoelt met vaste routes om problemen in de basis te verbergen. Graag je antwoord.
Mvrgr Carel
P.S. Ik neem niet zo veel deel aan dit forum, maar ik heb er wel vaak op gekeken. Ik weet, dat jij grote KL kennis en ervaring hebt. Daarom ben ik erg benieuwd naar jouw mening over die vaste routes. Ik zal jouw aanwijzingen/kritiek graag ter harte nemen. |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 03 nov 2009 : 13:03:38
|
Carel,
Als een trein doorrijdt over de stopmelder, kijk dan eens onderin het rijwindow. Hierin staat vermeld op welke bezetmelder de loc wacht. - Staat hier de juiste melder? - zo ja, controleer dan de werking van deze melder - zo nee, zet dan juiste melder in onderhouden blokken.
Anders kan ik het echt niet maken.
Mvg, Paul. |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 03 nov 2009 : 14:22:23
|
Allen, die hebben gereageerd bedankt. Oorzaak gevonden: los contactje, vastgezet en treinen stoppen weer als vanouds. Dom, dat ik daar niet aan heb gedacht.
mvrgr Carel
|
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 03 nov 2009 : 18:48:28
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door carel richters
Hallo Walter,
Ik ben erg benieuwd wat jij bedoelt met vaste routes om problemen in de basis te verbergen. Graag je antwoord.
Mvrgr Carel
Hallo Carel,
in de basis ga je bouwen aan rijmogelijkheden, de belangrijkste delen hierin zijn onderhouden blokken en onderhouden wisselstraten in baanontwerpen. Immers Koploper zoekt aan de hand van een logische volgorde van bezetmeldingen en wisselstraten(blokverbindingen) de weg over de baan.
Hierin zijn beperkingen aan te brengen door middel van vaste en variabele routes, wat je nu doet is ongedaan maken dat een trein ergens naar toe mag.
Laat ik hier verder op ingaan,
Eerst geef je een vinkje in onderhouden blokken dat een trein van 1 naar 2 en van 1 naar 3 mag. Vervolgens ga jij een vaste route aanmaken dat de trein niet van 1 naar 3 mag omdat het blok er nog niet ligt. Het is simpeler om in onderhouden blokken het vinkje weg te halen van 1 naar 3, de verbindingslijn, de wisselstraten en de ingeprogrammeerde toekomstige terugmelders blijven intakt. Dus het vinkje weghalen is sneller gedaan dan een vaste route maken.
Het doel waarvoor je de routes wel moet/kan gebruiken.
De Variabele route geef je als voorbeeld in dat een personentrein niet naar een goederenspoor mag (blokverbod) of een goederentrein niet stopt op een station (stopverbod. Je geeft hier een trein of een groep treinen (treintype) een beperking in tot een bepaald blok.
De vaste route gaat nog veel verder, namelijk een trein mag niet van een eenmaal genomen vaste route afwijken(uitgezonderd je ingegeven alternatieven)Stel als voorbeeld het goederenstation staat vol en de volgende trein heeft een vaste route naar hetzelfde goederenstation, de trein zal stilvallen tot handmatig rijden omdat hij niet door de vaste treinenroute verder rechtdoor mag, rechtdoor door het personenstation heen op weg naar het schaduwstation. De vaste routes zijn het meest geschikt voor rangeerbewegingen, of volgens rijden volgens een bepaald rijschema (vertrekken op tijd). Zelf gebruik ik de vaste route alleen voor rangeerbewegingen omdat er immers altijd 2 keer van rijrichting gewisseld moet worden bij getrokken goederentreinen.
Kom je nog naar de 3rail gastendag ? Hier heb ik een testbaantje bij me die met koploper draait.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 03 nov 2009 : 20:50:52
|
Hallo Walter,
Bedankt voor je reactie. Ik heb deze met belangstelling gelezen. Deels geef ik je gelijk, maar voor een deel ook niet. Eigenlijk heb je zelf de belangrijkste reden om met vaste routes te gaan rijden gegeven: een vast schema en op tijd rijden. Wat anders gebeurt er in het grootbedrijf? Een trein rijdt van A naar B via een vaste route en moet dat doen in een bepaalde tijd. Dat is wat wij modelbouwers toch doen: de werkelijkheid zo getrouw mogelijk op schaal nabootsen.
Dat heeft mij er toe gebracht om zoveel mogelijk gebruik te maken van vaste routes, zij het dat ik nu slechts van een beperkt deel van de baan gebruik kan maken, omdat de rest nog (lang) niet klaar is.
De afwisseling, die jij waarschijnlijk bedoelt, staat mij wel degelijk voor ogen: verschillende (vaste) routes voor verschillende treinsoorten, internationale, intercities, regionale, goederentreinen, enz. Alleen kan ik dat nu nog niet realiseren. Zie wat ik nu doe maar als vingeroefeningen voor wat ik van plan ben.
Je hebt gelijk voor wat betreft het uitsluiten. De door jou beschreven manier is efficiënter dan wat ik nu doe, maar daar zit wat anders achter. Als ik het vinkje weghaal bijvoorbeeld om iets uit te sluiten, dan ben ik dat over enige tijd weer glad vergeten en zoek ik me een ongeluk, waarom iets niet gebeurt, zoals ik het wil. Dan krijg je wat ik nu gedaan heb: een stommiteit op het forum zetten (nu een los contactje over het hoofd gezien!).
Ik vond het leuk om hierover even met jou van gedachten te wisselen, maar het brengt me nog niet op andere gedachten. In ieder geval bedankt voor je opbouwende kritiek.
Helaas heb ik zaterdag andere verplichtingen en kan dus niet naar gastendag komen. Misschien kunnen we elkaar bij een andere gelegenheid eens ontmoeten.
Mvrgr Carel |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|