Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 60 / Bezoekers Vandaag: 124
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 77
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Waar best detecteren?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dany

Belgium
30 berichten

Geplaatst - 01 okt 2009 :  11:47:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Momenteel ben ik een kleine containerterminal aan het bouwen. In deze terminal zitten een paar sporen die eindigen op een buffer. Het is de bedoeling dat de treinen op deze sporen opgeduwd worden. Dan moeten ze ontkoppeld en achtergelaten worden. Uiteraard zitten de ontkoppelrails aan het begin van die sporen. Vraag is nu waar ik best ga detecteren en bezetmelden (daar waar deze sporen beginnen of daar waar ze eindigen?), en dan ook hoe lang deze zones ongeveer moeten zijn.
Voor alle duidelijkheid: ik rij met Fleischmann Piccolo.
Bedankt voor de info.

Groetjes,

Dany

Dany

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 01 okt 2009 :  20:39:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hallo Dany,

Voor jouw probleem zal je twee bezetmelders moeten plaatsen in het opstelspoor. De eerste komt ter hoogte van de ontkoppelaar, en de tweede helemaal aan het eind van het opstelspoor.

Je kan enkel treinen gebruiken steeds met dezelfde lengte en de laatste wagon moet detecteerbaar zijn (met weerstand of sluitsein). De lengte van de sleep komt ongeveer overeen met de afstand tussen eerste en laatste bezetmelder.

Hoe werkt het nu? Een locomotief duwt de combintie op totdat de laatste wagon met sluitsein de tweede (laatste) bezetmelder activeert. De ontkoppelaar wordt geactiveerd, en de loc rijdt achteruit weg, de sleep blijft staan.

Om de sleep terug op te halen, komt een (andere) loc aangereden en koppelt aan met de sleep. De loc stopt met doorrijden van zodra de eerste bezetmelder (ter hoogte van de ontkoppelaar) wordt geactiveerd. De loc rijdt nu weg met sleep.

Je moet nog wat spelen met de optie "cm doorrijden" na bezetmelding, maar het princiepe zou moeten werken.

Succes,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 okt 2009 :  20:48:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Dany,

je kan ook achteruitrijden, en dan stoppen op vrijgave bezetmelder, de melder eindigt dan een loclengte voor het midden van de ontkoppelrail,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 01 okt 2009 :  22:46:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik dit lees dan denk ik altijd "Aankoppelen dat doet hij niet".

De wagons mogen namelijk niet op de stopmelder blijven staan.

Je krijgt dan altijd bij aankoppelen dat de lok stopt zodra de stopmelder bezet wordt maar dat is hij al door de wagons, hierdoor stopt de lok bij aankoppelen zodra hij de binnenkomst melder activeert.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 02 okt 2009 :  13:35:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Als ik dit lees dan denk ik altijd "Aankoppelen dat doet hij niet".

De wagons mogen namelijk niet op de stopmelder blijven staan.

Je krijgt dan altijd bij aankoppelen dat de lok stopt zodra de stopmelder bezet wordt maar dat is hij al door de wagons, hierdoor stopt de lok bij aankoppelen zodra hij de binnenkomst melder activeert.





Wim,

Als je 2 melders hebt in je blok kan je de eerste melder gebruiken om aan te koppelen zoals Saraan ook al zij. Deze moet dan wel vrij zijn. Maar het geopperde van Walter vind ik ook een goeie.



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 02 okt 2009 :  13:42:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Het systeem van Walter kan je gebruiken voor om het even welke treinlengte; doorrijden tot het eind van het opstelspoor, en dan terug tot aan de ontkoppelaar. Dat is een mooi voordeel.

Het nadeel is een nogal vreemd heen en weer gerij van de hele trein, en dit ook bij het aankoppelen. Maar het systeem werkt wel.

groetjes,
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 02 okt 2009 :  20:44:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Dat hoeft niet want de loc stopt zodra de bezetmelder vrijkomt. Alleen komen de wagons bij een kortere trein niet aan de bufferbalk. De eerste wagon vanaf de loc staat dus altijd op dezelfde plaats en is eigenlijk ook ideaal om aan te koppelen.



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina