Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 78 / Bezoekers Vandaag: 174
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 78
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Novice begint en heeft 3 vragen (stopmelder)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

blom

10 berichten

Geplaatst - 18 sep 2009 :  09:49:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Enkele weken geleden ben ik begonnen met het gebruik van koploper in combinatie met DDW en een gemodificeerde delta control 4f (3 rail systeem met C-rail). Als testbaan heb ik een enkelspoor ovaaltje met een inhaalspoor uitgelegd en na het nodige gezaag en gesoldeer werkt een en ander naar behoren. Nu ben ik van plan een tweede proefbaan uit te leggen, dubbelspoor met enkele inhaal- en opstelsporen, maar voordat ik daaraan begin wilde ik graag 3 "problemen" voorleggen. In dit topic vraag nummer 2

In de eerste proefbaan zijn per blok 3 meldpunten ingebouwd. Daarbij heb ik ieder voor stopblok 2 railstukken (ca 36 cm) gebruikt. Na het ijken van een aantal treinstellen blijkt dat een aantal hiervan stelselmatig voorbij het stopblok schiet. Daarop heb ik de afremvertraging van deze treinstellen uitgeschakeld en nu stoppen ze, zij het extreem abrupt, in het stopblok. Zal koploper dit abrupte remmen nog "afleren" of moet ik per treinstel moeten gaan "spelen" met de afremvertraging zodat ze keurig na ca 35 cm stilstaan ?

Jan

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 18 sep 2009 :  10:28:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Afrem vertraging van decoder op 0 zetten is OK, je zou het later altijd nog wat kunnen verhogen naar 2 of 3.
Heb je leren remmen en netjes remmen en optrekken aangevinkt?
Ik zelf heb de optie bij Algemeen > instellingen per database > "in stopsectie meteen stoppen aangevinkt". Hier zijn de meningen over verdeeld maar mijn baan is zo opgebouwd dat ze in principe direkt moeten stoppen bij binnenkomst van de stopmelder. Moeten ze verder rijden kan je dit met extra cm doorrijden opvangen.

Koploper heeft een aantal acties nodig om het onder de knie te krijgen, vaak is het ook zo dat de snelheid te groot is bij binnenkomst van het blok en daardoor met de ingestelde massa vertraging niet klaar komt. Geduld is de enigste oplossing.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 sep 2009 :  10:33:05  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door blom



Zal koploper dit abrupte remmen nog "afleren" of moet ik per treinstel moeten gaan "spelen" met de afremvertraging zodat ze keurig na ca 35 cm stilstaan ?




Hartelijk welkom,

Eerst beginnen met de minimum snelheid in "treintype" lager in te stellen ? Het is deze snelheid waarmee koploper op de stopmelder wil aankomen. Hij zal "leren" remmen, om ervoor te zorgen dat het klopt. Komt de trein te snel op de stopsectie zal hij "bruusk" stoppen, omdat koploper het wel veilig wil houden.
De volgende keer begint hij normaal vroeger te remmen, soms te vroeg , na een keer of drie klopt het redelijk.

Massawerking bij remmen en optrekken laag instellen, koploper regelt dat liever zelf.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 20 sep 2009 :  21:57:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Ik denk dat 36 cm iets aan de krappe kant is als lengte voor een stopsectie, zeker als de (minimum)snelheid waarmee de treinen die sectie binnenkomen nog vrij hoog is. Ik ben ook begonnen met stopsecties van die lengte en in de vrije baan had ik hetzelfde probleem als jij. Ik gebruik nu voor HO 50-60 cm en dat werkt erg mooi. Mocht de trein toch te vroeg stilstaan, dan is dat met [doorrijden cm] in [aanvulling blokgegevens] nog bij te werken. Welkom overigens op het forum en veel succes en plezier met Koploper.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 sep 2009 :  22:15:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jan,

blijkbaar is je snelheid bij binnenkomst van het blok te hoog, locs ijken en rijden met geijkte snelheden en maximum snelheden, zou het probleem op moeten lossen. Let ook is op afremtijden in onderhouden treintype per bloktype.

BV. Een trein die met 100 km/uur een stationsblok in rijdt en 20 seconde afremtijd heeft is al lang het blok uit, en kan nooit op tijd kunnen stoppen, ook al is het stoptraject langer dan 36 cm.
Overigens is dit een algemeen gangbare lengte voor een stoptraject in Ho.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

blom

10 Posts

Geplaatst - 21 sep 2009 :  09:57:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Dank voor de reacties. Ik besef dat ik een aantal zaken inderdaad wat te voortvarend had aangepakt. Ik heb her en der de afrem- en optrekvertraging aangepakt en tevens de maximale snelheden in bepaalde blokken verminderd. Op mijn tweede testbaan loopt het verkeer met 5 treinstellen nu prima

Jan
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina