Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 189 / Bezoekers Vandaag: 5921
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Novice begint en heeft 3 vragen (wisselstraat)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

blom

10 berichten

Geplaatst - 18 sep 2009 :  09:44:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Enkele weken geleden ben ik begonnen met het gebruik van koploper in combinatie met DDW en een gemodificeerde delta control 4f (3 rail systeem met C-rail). Als testbaan heb ik een enkelspoor ovaaltje met een inhaalspoor uitgelegd en na het nodige gezaag en gesoldeer werkt een en ander naar behoren. Nu ben ik van plan een tweede proefbaan uit te leggen, dubbelspoor met enkele inhaal- en opstelsporen, maar voordat ik daaraan begin wilde ik graag 3 "problemen" voorleggen. In dit topic vraag nummer 1

In hoeverre heeft het zin om een wisselstraat te voorzien van terugmelders. In het nieuwe baanplan zijn twee uitgebreidere wisselstraten opgenomen en die kan ik zonder moeite voorzien van terugmelders. Uit de handeleiding van koploper maak ik echter op dat dit niet strikt noodzakelijk is en daarnaast kan ik mijzelf ook niet zo snel een reden bedenken waarom ik het zou moeten doen.

Kan iemand mij hier uitsluitsel over geven

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 18 sep 2009 :  09:58:39  Toon profiel  Reageer met citaat
In de wisselstratten hoef je geen terugmelding omdat koploper de wissels bezet houd.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 18 sep 2009 :  10:13:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan

Als je 3 rail rijdt kan je de wissels niet dedecteren, het kan wel in de aansluitingen naar en van de wissel,

Voordeel:
Bij volledig gedetecteerde treinen kunnen wisselstraten eerder worden vrijgegeven, na het vrijkomen van de wissel.
Bij rangeersporen kan het wissel als binnenkomst melder dienen.
Als je alles bewaakt wil hebben, maar dat betekend dat je ook alle stukken tussen binnenkomst- en stopmelder moet detecteren => Is kostbaar verhaal wat eigenlijk geen extra's toevoegt aan je baan in de operationele zin.

Nadeel:
Niet nodig voor Koploper, alleen wisselstraten worden pas vrijgegeven na het bereiken van een stopmelder in het blok. Stel je blok is 2 meter, een losse loc moet dan eerst het hele blok doorrijden om de wissel(straat) vrij te geven.
Meer bezetmelders nodig.
Alle wagons moet gedetecteerd zijn.
In een complexe wisselstraat kunnen meerder melders liggen i.v.m. de meerdere mogelijkheden van rijden.

Vaak is het zo dat naarmate de bouw van een baan vordert en de nodige proef rondes gereden zijn je gaat aanpassen. Ik zou me in eerste instantie daar niet zoveel zorgen over maken want je kan ze ook nog later toevoegen




Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 18 sep 2009 11:38:16
Ga naar bovenaan de pagina

blom

10 Posts

Geplaatst - 21 sep 2009 :  10:01:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Dank voor de informatie. Het is me geheel duidelijk, ik laat de wisselstraten gewoon ongedetecteerd. Ik heb ondertussen een iets grotere baan uitgelegd en daar werkt het automatisch bedrijf uitstekend zonder dat ik de beide wisselstraten van detectie heb voorzien

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

blom

10 Posts

Geplaatst - 21 sep 2009 :  11:32:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ter aanvulling

Er gaat mij zojuist een licht op. Ik las dat ik de lijntjes die ik her en der heb moeten tekenen kan koppelen aan een wisselstraat zodat ik een nette, doorlopende gele lijn krijg. Daarmee wordt het nut/de onzin van het bezetmelden van wisselstraten mij duidelijk. Ik kan natuurlijk de railstukken die in een wisselstraat zijn verwerkt voorzien van bezetmelders en deze vervolgens koppelen aan deze korte lijntjes. Maar daarmee bereik ik uiteindelijk inderdaad niets meer of minder dan datgene wat ik aan beveiliging al had. Het is hooguit leuk om te zien dat een trein zich door de wisselstraat begeeft maar dat is louter voor de sier, heeft geen enkele toegevoegde waarde. Dan is het inderdaad zonde om daarvoor een extra S88 module in te zetten.

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

GRUspoor

Netherlands
47 Posts

Geplaatst - 21 sep 2009 :  13:03:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Deze lijntjes kun je ook aan je wisselstraat koppelen, dan kleuren ze met je wisselstraat mee en heb je geen bezetmelders nodig.

Groetjes Gert

H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina