Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 104 / Bezoekers Vandaag: 6098
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Weeral "Geen intellibox gevonden"
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

dany

Belgium
30 berichten

Geplaatst - 07 aug 2009 :  11:51:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Na een tweetal weken perfect gewerkt te hebben krijg ik plots opnieuw bovenstaande melding.
Het Twin center werkt goed, maar de Lap-top kan die niet meer vinden. De USB-Serial adaptor heeft goed gewerkt tot gisteren. Ze zat voordien op Com4 en nu is die com4 zelfs niet meer te vinden. Duidelijk een fout in de lap-top, maar ik kan niet vinden waar!
Heeft iemand ideeën?
Groetjes en bedankt,
Dany

Dany

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 aug 2009 :  12:03:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Dany,

Het lijkt erop dat de usb convertor niet meer gezien wordt.. Misschien eens deinstaleren, indien mogelijk en daarna opnieuw installeren.





Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 07 aug 2009 :  12:07:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dany,

Misschien is het geen fout, maar heb je de USB converter in een andere USB poort gestoken. Als dat zo is, heeft de converter een ander compoort nummer gekregen.
Je kunt even kijken bij: Cofiguratie scherm en dan system daarna hardware.
Onder het kopje poorten com en ltp kan je kijken welke poorten er zijn als het goed is vind je daar de poort van de converter.

Je kent twee dingen doen altijd dezelfde USB poort genruiken, of de gevonden compoort in koploper aanpassen.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 07 aug 2009 12:09:19
Ga naar bovenaan de pagina

dany

Belgium
30 Posts

Geplaatst - 08 aug 2009 :  09:20:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen,
nog steeds werkt het niet, en stilaan geraak ik het beu, en denk ik te zullen kiezen voor een andere oplossing. Alleen weet ik niet zeker of dit een juist denkpatroon is. Graag jullie idee hieromtrend:
Als ik eens kijk naar de diverse posts op dit forum, stel ik vast dat een groot deel van de problemen hun oorzaak vinden in het gebruiken van een USB/serial converter. Stel nu dat ik een afzonderlijke PC zou gaan gebruiken die een rechtstreekse Serial/serial verbinding maakt met het Twin-center, ben ik dan meteen van het probleem af? Het lijkt nogal drastisch, maar als ik zo van de problemen kan afgeraken, zie ik dat wel zitten.

Graag jullie idee hierover.

Groetjes en bedankt,

Dany

Dany
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 08 aug 2009 :  09:38:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Dany,

met een serieele poort op je pc ben je inderdaad van het probleem af,

Je zou het probleem alsnog op kunnen lossen door de evt. aanwezige firewall op je computer af te sluiten, vervolgens de usb converter opnieuw aansluiten op je computer, en kijken of deze zich opnieuw aanmeld, lukt het nog steeds niet, je computer laten zoeken naar nieuwe hardware. Een evt. update van je windows en drivers is dan nog een laatste alternatief (Windows update)

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 08 aug 2009 :  10:00:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dany,
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dany

Stel nu dat ik een afzonderlijke PC zou gaan gebruiken die een rechtstreekse Serial/serial verbinding maakt met het Twin-center, ben ik dan meteen van het probleem af? Het lijkt nogal drastisch, maar als ik zo van de problemen kan afgeraken, zie ik dat wel zitten.


Dat is m.i. de beste oplossing. Voor weinig geld kan je een 2de hands kopen en ben je van alle problemen af. Maar adviseer je wel een Loconet interface aan te schaffen via Wim Ros om van alle hinderlijke resets af te zijn. Heb hier ook een 2dehandsje lopen en tot volle tevredenheid.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dany

Belgium
30 Posts

Geplaatst - 08 aug 2009 :  11:32:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede middag Rob,
als ik je goed begrijp bestaat de beste oplossing uit 2 delen. Een afzonderlijke PC met seriële poort. En dan een Loco-net adapter tussen de PC en de Twin Center.
Ik heb intussen eens op de site van Rosoft gekeken en heb gezien dat de vaste baudrate 19200 is. Betekent dat dan ook niet meteen dat alles sneller zal werken gezien de hogere overdrachtsnelheid? Ik zal dan wel eens moeten kijken of deze snelheid in de TC in te stellen is.
Groetjes,

Dany

Dany
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 08 aug 2009 :  12:02:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dany

Een afzonderlijke PC met seriële poort.
Als je van plan bent om een afzondelijke PC met een seriële poort te gaan gebruiken kun je toch eerst daarmee experimenteren. Als dat goed werkt ben je er toch.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 08 aug 2009 :  13:19:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dany


Ik heb intussen eens op de site van Rosoft gekeken en heb gezien dat de vaste baudrate 19200 is. Betekent dat dan ook niet meteen dat alles sneller zal werken gezien de hogere overdrachtsnelheid? Ik zal dan wel eens moeten kijken of deze snelheid in de TC in te stellen is.
Groetjes,

Dany




Heb je wel de laatste drivers van de USB/Serial converter in gebruik? Er is nogal wat verschil in USB/Serial converters en meestal wordt niet de meest actuele driver meegeleverd. Zoek op internet even naar de actuele driver.
Met de Locobuffer stel je in Koploper bij intellingen per database in dat je Loconet gebruikt i.p.v. IB/Twincenter en de TC werkt gewoon in Loconetmode, de seriële kabel tussen PC en TC natuurlijk wel weghalen. Ja 19200 is in te stellen op je TC en de baudrate heeft verder niets te maken of iets op je baan sneller werkt, je zal geen verschil zien met wat je had. Maar je hoeft dat niet in te stellen op je TC, want Koploper regelt dat voor je en omdat je in Loconet werkt gebruik je de compoort van de TC niet en hoeft dat dus niet ingesteld te worden op je TC. Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n grote baan hebt dat Koploper het niet meer bij kan houden.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

ludi

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 08 aug 2009 :  13:48:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Danny

Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Bij mij zat het in de hardware instellingen.
Je kunt daar een vrij compoort nummer instellen.
Doen zoals erder uitgelegd.
Ik werk met een mini pc ivm de ruimte.
Een goedkope Pc is zo.n joekel

Groet Ludi
Ga naar bovenaan de pagina

dany

Belgium
30 Posts

Geplaatst - 09 aug 2009 :  07:47:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen,
een PC is inderdaad een joekel, maar... ik heb gisteren reeds iemand gecontacteerd die in de PC wereld actief is. Hij zal mij een PC samenstellen uit recuperatiemateriaal dat nog werkt. Kost mij niets en die joekel gaat dan onder de treintafel. Als je de systeemvoorwaarden bekijkt voor Koploper stelt dat allemaal niet zoveel voor. Vooral als je die PC dan enkel voor Koploper gebruikt. Ik denk dat dit de beste en meteen zeker de goedkoopste oplossing is.

Groetjes,

Dany
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 09 aug 2009 :  10:31:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Danny,

OK, dat kan je doen. Maar ga dan wel met de Loconetbuffer werken, dit lost namelijk de veel voorkomende problemen met de communicatie (het spontaan resetten van de IB/TC) tussen pc en IB/TC op.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 aug 2009 :  14:46:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Koos,

Als ik het zo lees dan ga zoi ik kunnen veronderstellen dat die problemen niet bij de USB convertor aansluiting die spelen. Is dat juist of gewoon een extra aanvulling zoals ik al eerder suggereerde aan Dany.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 09 aug 2009 :  16:22:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Bij Danny kan zijn probleem wel aan de USB/serial converter liggen, de Loconetbuffer lost de problemen van spontane resets op en deze hebben weer te maken met de afhandeling van de seriële poort binnen de IB/TC. Maar Danny kon geen compoort op de pc vinden en dat wordt veroorzaakt door de USB/serial converter.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 09 aug 2009 :  16:38:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,

Er spelen nu twee dingen die los van elkaar staan. Het ene probleem is de USB converter.
Het probleem van Dany. De meest USB converters werken niet goed, omdat de bijgeleverde software niet deugd. De juiste software is vaak te vinden op de site van de Chip fabrikant. Een ander probleem wat de werking van de converter kan beinvloeden is het gebruik van een andere USB poort. De voor de eerst gekozen USB poort heeft b.v. COM3 gekregen. (COM 1 en COM2 zijn gereserveerd door de hardware van het moederboord.Ondanks dat deze niet aanwezig zijn.)
COM3 is nu gereserveerd voor de eerst gekozen USB poort. Windows zal voor een andere USB poort COM4 gaan gebruiken. Het programma wat eerst COM3 gebruikte ziet niet meer de juiste COM poort.

Het tweede wat speelt is de communicatie tussen de PC en het randapparaat.
Deze verloopt tussen A=PC en B = TC/IB gaat soms mis en IB/TC geeft dan een reset.
Wanneer je loconet gerbruit gaat de communicatie tussen A=PC en B(eter) loconet en deze communiceert weer op een knappe manier met de IB/TC.

Of de communicatie nu tussen een echte COM poort of de USB converter loopt mag geen verschil uitmaken.
Hoewel mijn voorkeur uit gaat naar een echte COM poort.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 aug 2009 :  20:36:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ab, Koos,

Mijn vraag is waarschijnlijk niet goed overgekomen. Ik heb zelf com + Loconet interface van Wim en dat werkt nu perfect. De vraag is zijn die problemen er niet als er een goed werkende USB convertor wordt gebruikt?



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 09 aug 2009 :  21:34:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Als je een USB/serial converter met een goede driver gebruikt is er niets aan de hand met het gebruik in combinatie met de LocoNetbuffer.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Bernhard Keizer

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 09 aug 2009 :  22:43:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb een GEMBIRD USB to Serial Port gekocht.
Vanavond zowel op de PC als op de laptop deze geinstalleerd en binnen vijf minuten met de IB draaiend.

Eerst de bijgeleverde driver geinstalleerd.
Toen de IB aangesloten op de computer en de computer herkende automatisch de nieuwe hardware.
Koploper gestart en in ""instellingen per database"" en bij ""poortnummer"" de eerste compoort gekozen.
Nu testen met groene spiegel. Krijg je de melding : geen IB gevonden, dan de andere poort kiezen en weer proberen met groene spiegel en de tweede was de goede.

Hierbij de link naar het type :
http://www.gembird.cn/main.asp?mode=item&N=1326

mvg,

Bernhard

Bewerkt door Bernhard Keizer op 09 aug 2009 22:46:31
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 10 aug 2009 :  00:24:33  Toon profiel  Reageer met citaat
goedkope P4 kopen en een mooi LCD scherm 21 inch kost tesamen amper 300 euro.Daar zit al een seriele poort op en je kan er gewoon een 2de bijplaatsen indien nodig voor 5 euro.Is stukken beter dan een laptop.Onder de baan is meestal toch een zee van ruimte.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

Bernhard Keizer

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 10 aug 2009 :  11:15:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Maar ja, als je al een laptop en een 19" scherm hebt, kost het dus alleen de USB-Serial kabel a € 15.-- .

mvg,

Bernhard
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 aug 2009 :  18:18:13  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bernhard Keizer

Hallo,

Maar ja, als je al een laptop en een 19" scherm hebt, kost het dus alleen de USB-Serial kabel a € 15.-- .




Heb ik ook eerst gedaan. Maar na hoop onzekerheden en ergernis, de goede raad gevolgd van IT-mensen op het bedrijf en een insteekkaart gekocht met seriele poort (30EUR).
Draai daar nu al enkele weken mee, geeft blijkbaar toch betere resultaten, stabieler (zelfs op dubbele snelheid).

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Bernhard Keizer

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 10 aug 2009 :  19:16:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Welke snelheid draai jij ?.

mvg,

Bernhard

Bewerkt door Bernhard Keizer op 10 aug 2009 19:19:01
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 12 aug 2009 :  11:05:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bernhard Keizer

Hallo Theo,

Welke snelheid draai jij ?.




Draai 38400, was vroeger 19400

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

dany

Belgium
30 Posts

Geplaatst - 26 aug 2009 :  12:04:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Uiteindelijk is het gelukt. Ik heb een gratis PC gevonden die draait onder XP. Het heeft nogal wat voeten in de aarde gehad om een gepaste RS-232 kabel te vinden, maar dit is nu ook in orde. De enige kost die ik heb gehad is een scherm, dus voor € 99 ben ik uit de nood, en.....het werkt!
Wel twijfel ik nog wat ik zou doen in verband met die loco-net buffer.
Kan iemand nog eens een advies geven daaromtrent?

Groetjes,


Dany
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 26 aug 2009 :  16:07:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dany,

Voor loconet zou ik een ander draadje starten.
Maar in het volgende draadje vindt je een hele boel informatie:
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1726&whichpage=2

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 26 aug 2009 :  19:36:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dany

Wel twijfel ik nog wat ik zou doen in verband met die loco-net buffer.
Kan iemand nog eens een advies geven daaromtrent?



Gewoon de LocoBuffer gaan gebruiken en niet de seriële communicatie met de Twincenter.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina