Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 359 / Bezoekers Vandaag: 11744
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 S88 <--> EasyControl
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

TWieb

Netherlands
55 berichten

Geplaatst - 14 jan 2007 :  12:09:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor de derde keer heb ik een kortsluiting in één van mijn Marklin Boosters. Daardoor is ook mijn Intellibox kapot geraakt.
Ik heb nu een TAMS EasyConnet met bijbehorende B3-boosters op zicht dankzij mijn aardige winkelier.
Alles aangesloten (let op: in de EasyControl instellingen de boosterconfiguratie op Motorola protocol zetten) en alles lijkt te werken. Eén probleem. In Koploper knipperen mijn S88 terugmeld aansluitingen.
Omdat ik 12 S88 terugmeld modules heb, ben ik vervolgens het aantal modules opnieuw langzaam gaan opbouwen. De eerste 4 modules gaven geen probleem. Vanaf het moment dat ik nummer 5 aansluit start het kipperen.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Tjeerdo

Bewerkt door TWieb op 14 jan 2007 16:09:28

jhgeesink

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 14 jan 2007 :  12:50:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste TWieb heb je op de easycontrol in het s88 menu het aantal s88 modulen wel op 12 gezet?

Han
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 14 jan 2007 :  12:57:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Aantal S88's in EasyControl

Ja hoor, bij het steeds een extra S88 aansluiten heb ik dat zowel in de EasyControl als in Koploper aangegeven.

Tjeerdo
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 14 jan 2007 :  16:41:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tjeerdo,

Is de kabel tussen 4 en 5 goed aangesloten ?.
Heb je voor de 5e decoder ook al even een andere gerpobeert ?.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 14 jan 2007 :  21:20:02  Toon profiel  Reageer met citaat

Hub

Bedankt voor je suggesties. Ook dat heb ik geprobeerd. Ik heb nu de HSI-88 van LTD ertussen gezet en direct aangesloten op de PC. Nu lijkt alles weer goed te werken: ik ga het komende week verder testen.
Allemaal een beetje vreemd..

Groet, Tjeerdo
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 14 jan 2007 :  22:25:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tjeerdo,

Wat geeft de s88-Modultest van de Centrale aan ?.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 15 jan 2007 :  07:34:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Hub

Ok signalen van de S88-moduletest knipperen.

Ik vraag me nog af of het aan de lengte van de bekabeling tussen de verschillende S88's zou kunnen liggen. Die varieert van 20 tot 150 cm, in totaal een meter of 8.

En dan nog de voor mij niet te begrijpen opmerking in de handleiding van de EasyControl.
Op bladzijde 29 staat de waarschuwing:
"Bij 3-geleidersystemen is het bij de meeste Boosters voldoende om alleen de middengeleider bij overgangen van boosterdelen te scheiden. Dit is bij gebruik van de B-3 anders! Hier moet u zowel de rails als
middengeleider scheiden. De aangesloten Booster kan anders door overbelasting worden beschadigd."

Behalve dat ik er elektrisch niets van snap, kom ik daarbij ook in de problemen. Mijn hele baan (Märklin) is gebouwd rond een dikke koperdraad die de centrale massa is. Van elk apparaat (en ook regelmatig de rails) sluit ik de massa aan op die dikke draad en de andere draad op één van de boosterspanningen. Natuurlijk heb ik de middengeleider onderbroken waar de overgang van de ene naar de andere booster plaatsvindt. Om daar ook de rails zelf te scheiden zou een compleet nieuwe opbouw van mijn baan betekenen.
Heeft iemand enig idee waarom je zou moeten scheiden? Wat gebeurt er als ik dat niet doen?

Groet, Tjeerdo
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 15 jan 2007 :  20:13:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Tjeerdo,

Met de S88 terugmelders had ik ook problemen over langere lengtes, >5 meter. Ik gebruik bouwpakketten van Treinelektronica en een aantal kant en klare S88 melders, opgebouwd met smd's. Deze laatste gaven problemen, ik heb nu van Tams de S88 booster er tussen zitten en de problemen zijn over. Deze simpele booster laat de terugmelders op 12 V werken en zorgt voor de aanpassing van en naar 5V van de centrale.
Let op dit werkt alleen met S88 welke met cmos ic's zijn opgebouwd, deze nummers beginnen met 40XX.

Ik ken de Tams boosters van de Easycontrol niet, maar ik vermoet dat de ingaande ground niet gelijk is aan de uitgaande naar de massa van de rails.
Zelf gebruik ik de Tams B2 boosters, deze maken gebruik van 2 diodes om de gelijkspanning te maken en 1 draad van de trafo is de ground van de booster en massa van de rails. De B3 boosters lijken dit dus niet te hebben en gebruik te maken van dubbelzijdige gelijkrichting, waardoor de ingaande ground niet gelijk is aan de uitgaande. Aangezien de ingaande kant aan 1 massa ligt, kan er tussen de boosters sluiting optreden als ook de uitgaande zijde aan elkaar zitten.

Hopelijk is het een beetje duidelijker geworden,

Mels


Marklin HO, Koploper en IB
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 15 jan 2007 :  20:36:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Mels

Ik denk dat ik het ongeveer begrijp over die ingaande ground die niet gelijk is aan de uitgaande massa van de rails. Maar als het zo is als jij beschrijft, krijg je dan geen problemen als een wagen of locomotief precies over een boosterscheiding heenstaat?
Het principe dat jij beschrijft geeft een volledige scheiding van de ingaande en uitgaande spanning. Dat betekent toch dat de uitgaande spanning (naar de rails) zwevend is? Door die aan de centrale massa te leggen hef je toch het 'zweven' op en is er toch niet direct sprake van kortsluiting? Kortsluiting kan toch alleen als er stroom kan rondlopen?

Ik weet iets van electriciteit maar vermoedelijk te weinig van electronica. Ik ben benieuwd of je het me duidelijk kan maken of dat ik maar moet aannemen dat het zo is?

Ben je overigens niet van mening dat het een onhandige eis is die je bij gebruik van deze boosters krijgt opgelegd?

Verder bedankt voor de moeite die je neemt om mee te denken over mijn probleem.

Met vriendelijke groet,

Tjeerdo
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 15 jan 2007 :  21:45:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tjeerdo,

Bij een Marklin, UH of B-2 booster wordt de wisselspanning van de trafo intern zo opgedeeld dat men een positieve en een negatieve spanning krijgt. De massa is dan overal gelijk en ligt aan een zijde aan de rails. Bij een B-3 booster is de eindtrap zo opgebouwd dat de ene keer massa aan de een en het andere moment aan de andere geleider ligt. Nadeel, beide geleiders moeten gescheiden zijn.
In jouw geval heb je dus een B-2 of Marklin booster nodig.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 15 jan 2007 :  21:58:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hi Tjeerdo,

Nogmaals ik ken het inwendige niet van de B3, ik zal eens op het duitse forum informeren of het inwendige van de B3 bekent is. Er is voor Motorola geen galvanische scheiding van het ingangs signaal (volgens de documentatie alleen voor dcc), het is dus mogelijk dat een langdurige verbinding van de rail massa voor problemen kan zorgen. En als de B3 een "echte" dcc booster is, heeft deze geen echte massa. Het spanningsverschil is 19V, maar de polariteit wisselt tussen de aansluitingen. Hier is geen statische massa zoals bij motorola, terwijl de andere aansluiting tussen + en - 19 volt wisselt.
Maar er zijn ook nog terugmelders, is deze massa ook gescheiden van de controller?

Mels



Marklin HO, Koploper en IB
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 15 jan 2007 :  22:19:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Mels en Hub
Dank voor jullie reacties.
Is dit misschien de reden waarom de terugmeldmodules niet goed werken. Hoe kan je terugmelden als je geen vaste massa hebt? Ik gebruik de Märklin en de Viessmann modules. Zoals ik schreef, de eerste 4 gaan goed, sluit ik er meer aan dat krijg ik de knipperproblemen.
Aan de andere kant vind ik het nogal onvoorstelbaar als Tams hier niet goed op zou inspelen.
Ik ben benieuwd naar jullie deskundige meningen!

M.v.g.
Tjeerdo
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 18 jan 2007 :  15:30:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hi Twieb,

Het zou je S88 probleem kunnen wezen. De terugmeldingen zouden dan via opto couplers kunnen plaats vinden. Ik denk dat de mannen van Tams wat meer aan 2 rail modelspoorders hebben gedacht. Die geruiken al S88 met opto couplers.
Van de duitse groep nog geen rechtstreeks antwoordt vernomen betreffende het inwendige van de B3, mocht dit nog komen dan laat ik het weten

Mels



Marklin HO, Koploper en IB
Ga naar bovenaan de pagina

Jozef

Belgium
1 Posts

Geplaatst - 23 aug 2009 :  00:25:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jozef  Reageer met citaat
Ik heb net hetzelfde probleem met mijn Easy control van Tams ! en de booster B3.
Ik rij gelijkstroom met Koploper, mijn bezetmelders zijn de BMD16N-SD.
4 modules werken perfect, van de 5de knippert ook alles.
Heb al van alles geprobeerd maar krijg het niet in orde
Dus ook gelijkstroom geeft problemen.
Weet geen raad meer wat te doen. dus hulp is welkom

MVG Jozef

Tillig H0, Koploper, DCC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina