Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 218 / Bezoekers Vandaag: 5529
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 510
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 opstelsporen locomotieven
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bellejt

Belgium
454 berichten

Geplaatst - 30 jul 2009 :  09:55:21  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo,ik heb een aantal spoortjes die amper 2 spoorlengtes lang zijn (36 cm max) om locs op te stellen.Ik vraag mij af hoe ik die het best indeel met melders ? Ik weet dat ik er wel blokken moet van maken om automatisch ernaartoe te rijden.Ideeen welkom.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 jul 2009 :  10:54:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bellejt

hallo,ik heb een aantal spoortjes die amper 2 spoorlengtes lang zijn (36 cm max) om locs op te stellen.Ik vraag mij af hoe ik die het best indeel met melders ? Ik weet dat ik er wel blokken moet van maken om automatisch ernaartoe te rijden.Ideeen welkom.



Hangt af van de lengte van de loks...

Ik heb ,N-schaal, er twee blokjes met één bezetmelder van gemaakt. Dan meot je er wel even voor zorgen dat de lok er op minimum snelheid aankomt (bv. snelheidsbeperking wisselstraat)

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 04 aug 2009 :  16:17:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben bezig met mijn banenplan, en zit eigenlijk met hetzelfde.

Aangezien ik een groot station ga maken met de nodige opstelsporen en plaats voor m'n e-locs en dieselplaats, wilde ik ook de nodige loks achter elkaar zetten, dan alleen in lokloods. ( lange been kan ik max 9,3 mtr maken )

Dit met de gedachten dat ik niet alles in m'n schaduwstation wil plaatsen,wil aardig wat treinen in zicht stallen, zo ook losse loks aangezien je in grootspoor dit ook regelmatig ziet.

Wat is de best manier, kan ik dit beoefenen op mijn testbaan.

ps. miss moet ik hier een andere tpoic voor openen, maar het omlopen met n-spoor is dit goed te doen, of zit hier meer haken en ogen aan dan in HO

Met vriendelijke groeten Ferdinand

N-spoor - IB - DCC duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 04 aug 2009 16:23:33
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 04 aug 2009 :  17:53:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ferdinand,

Voor wat betreft de opstelsporen zou mijn suggestie zijn om met veel blokken achter elkaar te werken. Misschien kan het ook met alternatieve stopplaatsen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ook met het omlopen in N heb ik geen ervaring (in HO nog niet), maar ik denk dat het in N net zo goed moet kunnen als in HO, al zal het wat nauwer luisteren. Bovendien heb je, voor zover ik weet, nog geen digitale koppelingen voor N, zodat je onafhankelijk van eenontkoppelrails kunt ontkoppelen. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 aug 2009 :  19:05:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Alternatieve stopplaatsen? Je weet toch in Koploper slechts 1 trein in een blok. Dat is dus zeker geen optie. Veel kleine blokken achter elkaar of gewoon handmatig opstellen (kan natuurlijk altijd en is nog leuk ook!).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 04 aug 2009 :  21:19:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Om op mijn vraag terug te komen :zou ik gewoon een binnenkomstmelder van 1/2 raillengte ( 9 cm ) maken en dan gewoon de loc laten normaal stoppen op de overige 27 cm ? Ik moet ook nog eens goed de oplossing bedenken voor mijn draaischijf en locloods.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 04 aug 2009 :  22:03:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Handmatig kan inderdaad ook. Zoals gezegd zou ik, als het automatisch moet kiezen voor korte blokken achter elkaar. Omdat ik zelf nog niet met alternatieve stopplaatsen werk, was ik er ook niet van overtuigd dat het kan. Als het al een optie is, zul je ook inrijden in bezette blokken moeten toestaan en dan wordt het snel een rommeltje.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 04 aug 2009 22:04:52
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 aug 2009 :  22:56:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Het is echt geen optie met alternatieve stopplaatsen. Waarom je dit nogmaals noemt snap ik dus echt niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 05 aug 2009 :  02:34:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Alt. stopplaats is geen optie omdat bij automatisch rijden nooit 2 loks in het zelfde blok kunnen komen, ook niet met inrijden bij bezet want er mogen dan alleen wagons in het blok staan geen loks.
Meerdere korte blokken en langzaam rijden is volgens mij de oplossing.


Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 05 aug 2009 :  08:30:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

@Johnny

Als de 2 blokken vanaf dezelfde wissel bereden worden kan je op die wissel de binnenkomst melder maken. dan in beide blokken een melder om te stoppen. Ik zelf heb dit ook meermaals gedaan. heb zelfs 2 opstel blokken achter elkaar waar de volgorde zo -(W) BM (B1) SM - (B2) SM
Waarbij B blok is en W Wissel BM binnenkomst melder SM stopmelder. De beide blokken zijn 1 loclengte lang en worden over de volledige lengte gedetecteerd. met cm doorrijden rijd hij mooi naar het einde van blok 1 en of Blok 2. PS gaat niet met 3 rail!!

@ Ferdinand,

Dat kan kijk hier http://fantasia.nordkappe.nl/movie.html en al je vragen zijn beantwoord. Het uitvogelen kost wel wat meer tijd.

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 05 aug 2009 :  09:26:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

ik rijdt toevallig met drierail maar nu weet ik dat ik gewoon een kleine binnenkomstmelder en onmiddelijk daarna de stopmelder kan maken zoals ik eerder had vermeld.Als er een wissel tussenzit dan leg ik de kleine stopmelder juist voor het wissel.Thks

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 05 aug 2009 :  19:31:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en Jack,

Het verhaal over de alternatieve stopplaatsen is me nu een stukduidelijker geworden. Het is me nu ook helder dat het geen optie is voor de wens van Ferdinand. Bedankt voor de infro. Het betekent mogelijk welnog eens ombouwen van het baanplan, maar dat houd je van de straat.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 06 aug 2009 :  13:31:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Was er even tussenuit, en aardig wat kunnen lezen.

@ Dirk

Maar wat ik zo nu lees, kan ik dus het beste kleine blokken achter elkaar maken, zal koploperhandleiding eens doorspitten over hoe je alles moet aansluiten, waarschijnlijk met een gezammelijke binnenkomst melder denk ik, de opstelsporen ga ik in ieder geval zo maken, alleen zijn dit aparte blokken naast elkaar en geen blokken achter elkaar.

De blokken moet ik iets langer maken dan de locomotief groot is in n-spoor, en dat zal nabij de 15 cm liggen denk ik.

@ Rob,

Enige wat ik kan zeggen is WAUWWWWWWWW, mooi man, krijg door dit te zien steeds meer zin, en begin te twijfelen of een grote kopstation ook niet mooi is, gezien dat het koppelen en ontkoppelen mooi verloopt bij jou.

Alvast weer bedankt voor het meedenken.

Vriendelijke treingroeten Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 06 aug 2009 13:34:48
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 06 aug 2009 :  19:57:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ferdinand,

Mogelijk heb ik het verkeerd begrepen, maar ik dacht dat je een lang opstelspoor had, waarop je een groot aantal locs achter elkaar wilde opstellen. Je moet dan het lange opstel spoor in kleine blokken verdelen (iets langer dan de loc). Elk blok heeft dan twee bezetmeldsecties. Kennelijk werk je echter met vele korte sporen naast elkaar en dan kan het zoals je hebt aangegeven.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 06 aug 2009 :  20:13:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Nee aan de ene kant had je het aan het juiste eind

Maar wil werken met korte opstelsporen voor en naast lokloods en de lange opstelsporen wil ik tussen de rijtuigen en wagons ook loks stallen, heb dat een paar x gezien, en zag er wel toppie uit.
Vandaar de vraag of dat met koploper ook te realiseren was.

Grt Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 aug 2009 :  20:42:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Dirk,allen,

met locopstelsporen heb je echt alleen aan een stopmelder voldoende, voorwaarde is dat de blokken langzaam worden bereden, bv. met geijkte locs op minimum snelheid van max, 15 km/uur, is het zeer goed te doen, een binnenkomst/remmelder is bij een dergelijke snelheid niet noodzakelijk,

met vriendelijke groet,

Walter


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 08 aug 2009 :  22:38:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allen,

Walter heeft helemaal gelijk. Soms zit ik nog te vast in het twee bezetmeldstukken per blok regime, maar in opstelsporen is dat niet nodig.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 aug 2009 :  10:39:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferdinand Paternoster

de lange opstelsporen wil ik tussen de rijtuigen en wagons ook loks stallen, heb dat een paar x gezien, en zag er wel toppie uit.




Als ik het goed begrijp wil je dus op een lang opstelspoor, waar normaal een lange trein staat, ook wel eens een vijftal loks "parkeren". Soort "weekend" situatie.

Dat moet kunnen, vijftal korte blokjes met elk één bezetmelder.
Allemaal doorrijden indien "te lang" behalve de laatste . Wel zorgen dat je traag aan komt rijden...
De achterste blokjes kun je onzichtbaar laten (dwz zonder seinen enzo)
In de manual staat ook iets over schaduwstations met korte blokken op de opstelsporen...

Ik denk dat het op te lossen is.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 10 aug 2009 :  17:32:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Je slaat de spijker op de kop

Dat zijn situatie's die ik straks mede wil creeeren, ik wil graag veel in zicht stallen dan alleen in 't schaduwstation, denk dat best gaaf zou staan, bij die nspoor baan van kopstation Stutgart zie je dat ook geeft een levendige aanschouw, das heel mooi, hoef ik 't banenplan daar niet teveel op aan te passen.

Zal vandaag wat sporen extra aanleggen op testbaan, heb weer een extra S88-N ter beschikking, hou jullie op de hoogte

Groetjes Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina