Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 279 / Bezoekers Vandaag: 6528
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 493
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lengte bezetmelders ?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bellejt

Belgium
454 berichten

Geplaatst - 10 jun 2009 :  12:38:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kan door vrijkomst van een zolderkamer een nieuwe baan bouwen met treinen van allen nagenoeg minstens 2 meter lengte.Ik wil de blokken minstens 2,50 meter lang maken.Is het met de nieuwe koploper ook mogelijk dat ik mijn blokken (welke bestaan uit binnenkomst minimum 2 flexrails lang + 2 rails gewone als stoprail) verdeel in een stuk binnenkomstmelder ter lengte van de flexrails en de stopmelder ter lengte van de stoprail.Ik rij marklin dus gebruik de buitenste staaf als melder.Mijn plan kan je vinden op de website www.johnyrail.net.
Ik wil wel zelfs voor het schaduwstation de lengte van 6 meter gewoon in 2 blokken verdelen.


greetings,groetjes,salutations,Johnny T

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 10 jun 2009 :  12:47:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johnny,

Ik zou zeker de stopsecties lang genoeg maken, zeker met de lange blokken die je gaat gebruiken. In de stopsectie moet de trein netjes tot stilstand komen en dan heeft hij nog wel wat lengte nodig. Dat neemt natuurlijk toe met de snelheid. Een lengte voor een stopsectie in HO is toch gauw 50 - 60 cm. Ik zou dus korte inrijbezetmeldstukken en lange stopsecties nemen, eigenlijk net andersom als jij voorstelt. Veel succes met de verdere opbouw. Met zoveel ruimte moet dat iets moois worden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 10 jun 2009 :  13:31:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom een korte inrijbezetmelder.

Bij een blok van ca. 250 cm. een inrijbezetmelder van ca. 200 cm. en een stopmelder van ca. 50 cm. (blok volledig verdelen over inrij- en stopmelder)
Dan heb je gelijk volledige detectie.

En een blok dat in beide richtingen bereden wordt, een inrijmelder van ca. 50 cm. en een stopmelder van ca. 50 cm.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

emanje

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 10 jun 2009 :  15:36:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van emanje  Reageer met citaat
Zoals Wim het beschrijft heb ik het ook. En het werkt perfect in Koploper. Mijn stopsecties zijn minimaal 40 cm. De inrijsectie de rest van het blok. (tot wel 250cm) In geval van twee richting verkeer zijn er drie secties waarbij ook de inrijsectie 40cm is.

Gr, Enrico

Modelbaan "Hasenwald"
Fleischmann - H0 profi - TC - Koploper 6.6

Bewerkt door emanje op 10 jun 2009 16:32:13
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 10 jun 2009 :  18:07:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals Wim schrijft dacht ik het ook te doen.Ik heb slechts 2 blokken die in beide richtingen bereden worden en daar kan ik makkelijk het blok anders verdelen.ik kijk niet op een terugmelder want voor de prijs bij Viesmann kan ik het moeilijk laten.Moet ik ook niets speciaal verzinnen.De website is trouwens www.johnnyrail.net.Daar kan je het nieuwe plan zien.Er zijn veel overdekte opstelsporen.Die worden in 2 verdeelt.Later kan ik mss ook nog uitbreiden naar de oude zolderkamer met een verwarmd overdekt met plexiglas opstelstation van 15 sporen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 10 jun 2009 :  23:55:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johnny,

Natuurlijk heb ik een andere mening over stopsecties.

Koploper is gewoon bij machte om direkt te stoppen in een stopsectie. Als je direkt stoppen aanvinkt in instellingen per database aanvonkt is in principe een stropsectie van 111mm in N voldoende en volgens mij ook in H0. Dat is een kwestie van leren remmen.

Is het stoppen dit te vroeg laat de trein dan een x aantal cm doorrijden.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 jun 2009 :  06:57:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Helaas: slecht advies vind ik. Hierdoor wordt het rijden een stuk minder mooi! Het beste kan deze optie NIET worden gebruikt!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 11 jun 2009 :  09:01:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik rijdt er al jaren mee. Heb er heel goede ervaringen mee. Maar ik ga de optie eens uitzetten en kijken wat het verschil is.

Volgens mij maakt het niet uit en is het een kwestie van leren in het remproces want alle treinen stoppen netjes op de stopmelder.

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 jun 2009 :  10:22:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Je haalt echt dingen door elkaar. Het remproces heeft totaal niets te maken met de optie die jij noemde.

Lerenremmen: zorgt ervoor dat de loc met minimumsnelheid aankomt op de stopmelder en het liefst met zo kort mogelijke tijd (in te stellen) dat er op minimumsnelheid wordt gereden.

Direkt stoppen op stopsectie: als deze optie is geactiveerd zal als de loc aankomt op de stopmelder Koploper meteen de locsnelheid op 0 zetten (dus niet afremmen met massasimulatie!).

De ene zit dus totaan de stopsectie en de ander is bij het bereiken van de stopsectie.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 jun 2009 :  10:27:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

Paul,

Ik rijdt er al jaren mee. Heb er heel goede ervaringen mee. Maar ik ga de optie eens uitzetten en kijken wat het verschil is.

Volgens mij maakt het niet uit en is het een kwestie van leren in het remproces want alle treinen stoppen netjes op de stopmelder.




Klopt maar stopt dan wel bruusk, of heb jij de minimum snelheid van het treintype zeer laag staan ? Dan valt het minder op.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 11 jun 2009 :  10:36:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

De lengte van de stopsectie kan inderdaad korten, bij mij zijn ze ca. 35 cm. in H0.

Het advies is echter gebruik ca. 50 cm.

En zoals Johnny blokken gebruikt van ca. 250 cm. zou je zelfs de stopsectie nog korten kunnen worden, maar waarom zou je dat doen.

Hoe langer namelijk het blok hoe korter de stopsectie kan worden.
De kans dat een lok door de stopsectie rijdt is klein, hij komt namelijk met de minimum snelheid bij de stopsectie aan.
Andersom bij een kort blok is de kans dat hij door de stopsectie rijdt heel groot, de snelheid zal meestal niet de minimum snelheid zijn.

Maar voor de zekerheid, gebruik een lengte voor de stopsectie waarbij het onmogelijk is dat de trein er door heen rijdt. Als dat namelijk gebeurt dan stopt hij op de binnenkomst melder van het volgend blok en zal de trein niet gaan rijden. Dan mag je, meestal op een plaats waar je slecht bij kunt, de trein iets naar achteren duwen/rijden waarna hij weer voorwaarts gaat.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 11 jun 2009 :  11:17:05  Toon profiel  Reageer met citaat
@Theo,
Minimum snelheid is 5 Kmh. Stopsecties zijn over het algemeen 11 cm maar ook nog korter. Daar wordt echter met lage snelheid gereden bv rangeersporen.

@Paul
quote:
Direkt stoppen op stopsectie: als deze optie is geactiveerd zal als de loc aankomt op de stopmelder Koploper meteen de locsnelheid op 0 zetten (dus niet afremmen met massasimulatie!).

En dat doet ie dus wel. Voordeel is volgens mij dat tijdens het leren remmen als de trein met grote snelheid het blok binnen komt deze niet door de stopmelder rijdt. Daarna als de gegevens bekend zijn stopt hij gewoon met minimum snelheid op de stopmelder.

@Overige
Het enigste wat ik kan zeggen is dit. Kijk hier http://www.youtube.com/watch?v=Fl5dQEOcyWE en zie hoe het loopt.

Maar niettegenstaande dat ga ik het toch proberen of het op de andere manier beter gaat.

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 11 jun 2009 11:25:37
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 jun 2009 :  12:15:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
@Paul
En dat doet ie dus wel. Voordeel is volgens mij dat tijdens het leren remmen als de trein met grote snelheid het blok binnen komt deze niet door de stopmelder rijdt. Daarna als de gegevens bekend zijn stopt hij gewoon met minimum snelheid op de stopmelder.
Rob,

Ik ga beslist geen ja/nee strijd aan, maar Koploper zet echt de snelheid meteen op 0 met de bewuste optie aan. Jouw minimumsnelheid is heel erg langzaam en dan maakt het weinig tot niets uit. Dit is het verschil! Zelf kom ik met ongeveer 20 km/uur aan op de stopmelder en dan netjes afremmen met Koploper.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 11 jun 2009 :  19:40:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik werk veel met blokken, die in twee richtingen worden bereden. Ik heb dus de inrij- en stopsecties vrijwel even lang en daartussenin een niet gedetecteerd stuk. Dat kan echter altijd nog op een bezetmelder worden aangesloten in de toekomst, maar tot op heden werkt het perfect. In de oude blokken had ik de secties ongeveer 30 cm, maar mijn ervaring is dat dat erg kort is voor het rijden met nette snelheden. Vandaar dat ik nu ben overstapt naar lengtes van 50 tot 60 cm. De baan wordt nu lichtelijk aangepast en ik pas dan ook meteen de lengte van de secties aan.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 12 jun 2009 :  00:12:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

[quote] Dit is het verschil! Zelf kom ik met ongeveer 20 km/uur aan op de stopmelder en dan netjes afremmen met Koploper.




Dat doe ik ook ongeveer 20kmh.

Ik ijk mijn loks tot één stapje minder bv. 18 km nog lager laat ik koploper uitknobbelen (interpoleren ?)... daarom heb ik ook iets langere stopsecties..minimum 30cm.

Zelfs bij het leren remmen rijdt hij daar nooit door, in tegendeel, hij stopt veel korter als hij te hard op de stopsectie komt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 12 jun 2009 00:15:13
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 19 jul 2009 :  20:15:12  Toon profiel  Reageer met citaat
heb de baan nu gedeeltelijk af en in het schaduwstation houd ik 45 cm aan voor de stopsecties.Voor enkele sporen heb ik de inrit en stopmelders zo gelegd dat een lange trein 2 blokken zal bezet houden als hij op sporen 4 en 5 v/h schaduwstation zou komen.
In mijn hoofdstation kan ik echter niet langer dan 36 cm aanhouden voor de stopsectie.Hier zal ik dus moeten onmiddelijk stoppen aanzetten.De vraag : zal de trein dan langzaam afremmen naar de stopsectie toe ? Ook zie ik dat marklin nu begint met de sleper aan de tender te hangen.Ik MOET dus wel onmiddelijk stoppen aanzetten of die loc zou wel eens te ver kunnen stoppen en de wissels bezetten.
Voor info kan je terecht op mijn website : www.johnnyrail.net.


greetings,groetjes,salutations,Johnny T

Bewerkt door bellejt op 19 jul 2009 22:01:32
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 20 jul 2009 :  16:05:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johnny

Ik zou dan liever in de stationsblokken de snelheid wat lager zetten. Dat ziet er natuurlijker uit dan treinen die met een behoorlijke snelheid binnen komen rijden en dan plots stilstaan. Dat is voor de Preisigers ook niet erg comfortabel. Je moet dan even experimeteren wat goede snelheden zijn voor je stationsblokken, zodat de treinen netjes stoppen. Als je dat voor alle treinen wil laten gelden, kun je het in de [Onderhouden] => [Aanvulling blokgegevens] opnemen. Anders kun je nog bij [Onderhouden] => [Gegevens treintype/bloktype] de snelheid specifiek voor de combinatie van het stationsblok en een bepaalde trein instellen. Eventueel kun je nog met kleine vaste routes werken. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 22 jul 2009 :  14:29:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Gisteren was de baan van het hoofdstation naar schaduw af.Bij proefrijden (zonder koploper) blijkt dat door de stijging mijn trein meer power moet krijgen om rustig boven te geraken.Hierdoor komt hij tegen een hogere snelheid dan gewenst de wisselstraat binnen en zal dus pas trager gaan rijden op de 1ste bezetmelder van ieder blok.Zeer onrealistisch en gevaarlijk voor ontsporingen.
Ik denk dat ik dit kan oplossen door gewoon in mijn buitenspoor tussen het station en de overloopwissels een blokje bij te maken waarin nooit mag gestopt worden.De trein zal dan vanuit schaduwstation met een hogere snelheid (dus meer trekkracht) rijden tot voorbij de overloopwissels en dan naar medium snelheid komen in het nieuwe blok.
De situatie is dan als volgt :vertrek uit schaduw bergop aan iets meer dan mediumsnelheid => vertraagt na overloopwissels=> rijdt dan op gemiddelde snelheid rustig het station binnen =>vertraagd dan nog op de 1ste stopmelder van ieder stationsblok naar stopsectie toe.
Bijkomend voordeel is misschien dat ik dan de treinen die naar de overloopwissels toerijden ook kan laten trager naar beneden rijden in dit blokje (wordt wel een blokje met 2 rijrichtingen dan).
Heeft iemand hier een ander idee of oplossing voor ?
Kost wel 2 bezetmelders maar zal denk ik veel vlotter en realistischer rijgedrag geven.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 jul 2009 :  14:43:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bellejt

Gisteren was de baan van het hoofdstation naar schaduw af.Bij proefrijden (zonder koploper) blijkt dat door de stijging mijn trein meer power moet krijgen om rustig boven te geraken.Hierdoor komt hij tegen een hogere snelheid dan gewenst de wisselstraat binnen en zal dus pas trager gaan rijden op de 1ste bezetmelder van ieder blok.



Al eens aan gedacht dat je een wisselstraat ook een max snelheid kan geven ?

Ook zou een decoder met cruise control, "zelf" de power moeten aanpassen zonder dat de snelheidsinstelling stijgt...
Indien het echter "slippen" is, dan past hij niet bij, integendeel hij denkt dat de lok harder rijdt en vermindert de spanning op de motor.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 22 jul 2009 :  22:44:37  Toon profiel  Reageer met citaat
probleem is dat de wisselstraat in een oplopend of dalend traject ligt.Wou aanvankelijk de overloopwissels als wisselstraat beschouwen maar daar kan ik geen hogere snelheid voor de klim definieren.Voor de lastcontrole moet ik wel een aantal locs ombouwen.Dat weegt wel niet op tegen een extra S88 meldertje (minimum 25 locs ombouwen wordt kostelijk).Blijf ik bij ombouw ook met het probleem zitten dat de wisselstraat zowel klimmend als dalend bereden word.Er moeten dus wel grote werschillen in snelheid worden gedefinieerd.Ik rijd met treinen van 2 meter lengte en dat is een grote bagage voor de locs als het ff bergop of bergaf gaat.Zeker de grote locs met veel goederenwagons ondervinden hier problemen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina