Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 139 / Bezoekers Vandaag: 456
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 234
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper gaat sneller dan de trein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

prehorst

Netherlands
603 berichten

Geplaatst - 26 mei 2009 :  14:08:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Mede spoorders

Het komt bij mij regelmatig voor dat de trein op het scherm verder is dan dat die in werkelijkheid op de baan is bijvoorbeeld
Als de autotrein vertrekt uit blok 73 richting 81 en vervolgens naar 59 en naar 60 dan komt het voor dat op het scherm en in het rijwindow dat de trein al in blok 60 gestopt is en staat te wachten op keren.
maar de trein staat in werkelijkheid nog in blok 59 of op de wisselstraat en als er dan gekeerd word en weggereden gaat het fout.
Het komt bijvoorbeeld ook voor als er van blok 33 naar 73 gereden wordt, op het scherm en in het rijwindow staat de trein al in blok 73 te wachten op keren, terwijl de trein in werkelijheid nog in blok 33 staat of op de wisselstraat en als er dan na het keren vertrokken wordt dan gaat het fout.

Als de trein weer vertrokken is wordt in dit geval de vaste treinroute op het scherm netjes vervolgt terwijl de trein of in een verkeerd blok de verkeerde kant op rijdt of op de wisslstraat ontspoort omdat de wissels wel gezet zijn.

Ik hoop dat het duidelijk is, in ieder geval heb ik mijn database bijgevoegd

Download Attachment: pre.bck
247,37 KB




Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 26 mei 2009 :  14:19:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Het lijkt erop dat bezetmelders met elkaar contact maken en daardoor de trein al in het volgende blok plaatsen. Ik heb dit ook gehad in het verleden doordat treinen remmen de rail langzaam opschoof naar de volgende sectie en daardoor verkeerd meld.
Kan je de rail lassen controleren? Kijk ook eens bij testprogramma welke bezetmelders geactiveerd zijn.

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 26 mei 2009 :  15:51:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers



Het lijkt erop dat bezetmelders met elkaar contact maken en daardoor de trein al in het volgende blok plaatsen. Ik heb dit ook gehad in het verleden doordat treinen remmen de rail langzaam opschoof naar de volgende sectie en daardoor verkeerd meld.




Klopt Rob , gebeurt bij mij ook regelmatig, enige oplossing spleetje opvullen met drupje tweecomponentenlijm ofzo, en dan netjes gelijk schuren, vijlen...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

emanje

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 26 mei 2009 :  16:02:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van emanje  Reageer met citaat
Het kan natuurlijk ook aan de contacten op de bezetmelder liggen. Zijn deze gesoldeerd?

Iets anders: Wat een prachtig baanoverzicht heb je getekend! Veel tabjes, maar voor mij weer een inspiratiebron.

Enrico

Modelbaan "Hasenwald"
Fleischmann - H0 profi - TC - Koploper 6.5

Bewerkt door emanje op 26 mei 2009 16:11:28
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 26 mei 2009 :  17:26:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob / Theo / Enrico

Alle railscheidingen heb ik gemaakt met kunststof raillassen dus hier kan het volgens mij niet aan liggen, ook heb ik alle aansluitingen gesoldeerd.
Het komt ook maar in ongeveer 10% van de trein passages voor.
Als het aan railscheidingen zou liggen dan moeten er wel veel contact maken als een blok wat na de wisselstraat ligd al bezet gemeld wordt als de trein nog in het blok voor de wisselstraat is.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 26 mei 2009 :  20:12:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst



Alle railscheidingen heb ik gemaakt met kunststof raillassen dus hier kan het volgens mij niet aan liggen, ook heb ik alle aansluitingen gesoldeerd.

Maar heb je dat dan ook gecontroleerd?
quote:
Het komt ook maar in ongeveer 10% van de trein passages voor.
Als het aan railscheidingen zou liggen dan moeten er wel veel contact maken als een blok wat na de wisselstraat ligd al bezet gemeld wordt als de trein nog in het blok voor de wisselstraat is.


Dat is nu juist het probleem Piet. Het gebeurd niet iedere keer, in het begin heb je er zelfs geen erg in en denk je dat het een slip of the pen is. Door vibraties en temperatuur kan de situatie, wel of geen contact maken, van het ene op het andere moment veranderen. Daarom is het belangrijk dat je de bezetmelder status van de 2 betreffende blokken controleert als dit voorkomt.

Een ander vraagje, rij jij met Trix Express 3 rail of Märklin 3 rail?

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 26 mei 2009 :  22:05:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob

Ik heb alles uit en treure gecontroleerd en doorgemeten (check/check/dubbelchek)dus de bedrading losgekoppeld en de railstaven en middenleider doorgemeten naar voor en achterliggende blokken, dus volgens mij kan het daar niet aan liggen.

Ik ben van oorsprong (55 jaar geleden een Trix-Express rijder) maar later overgestapt naar marklin 3-rail K, want dan kon ik al mijn oude Trix rails nog in de schaduwstations en de ondergrondse baanvakken verwerken.
Ik rij met alles wat 3-rail is of 2-rail waar een sleepcontact voor de midden rail onder te monteren is zoals alle Trix modellen. Omdat ik met Selectrix rij moet ik wel als het nodig is de motoren ombouwen naar gelijkstroom.




Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 26 mei 2009 :  22:26:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hallo,

dan gooi ik mijn duit ook maar in de zak, zeker?

Heb je al eens nagekeken wat de volgorde is van bezetmelders in de probleemblokken. Of heb je toevalig niet associaties van melders en blokken verwisseld? Loop met een verlicht rijtuig alle secties af, zet je rijtuig op de sectie, en check of de juiste bezetmelder oplicht in Koploper, en het juiste blok geassocieerd is. Heb je de optie "spookmeldingen" al eens aangezet? Dat kan een extra indicatie geven van waar het beest te gaan zoeken.

groeten,
Michiel

Bewerkt door Saraan op 26 mei 2009 22:28:04
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 27 mei 2009 :  00:07:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst



Ik heb alles uit en treure gecontroleerd en doorgemeten (check/check/dubbelchek)dus de bedrading losgekoppeld en de railstaven en middenleider doorgemeten naar voor en achterliggende blokken, dus volgens mij kan het daar niet aan liggen.


Ja, dit is zoeken naar een speld in een hooiberg. Heb het net als Theo al 2 keer aan de hand gehad en voordat je erachter bent ben je meestal een aantal weken ouder. Hoogst irritant. Ik neem ook aan dat de selectrix bezetmelders geen zelfbouw zijn dus kunnen we dat eigenlijk uitsluiten. Wat overblijft zou een verdwaald aansluiting kunnen zijn die contact maakt met de volgende melder. Waarschijnlijk niet van toepassing maar meer van het meedenken om het probleem te tackelen.

quote:


Ik ben van oorsprong (55 jaar geleden een Trix-Express rijder) maar later overgestapt naar marklin 3-rail K, want dan kon ik al mijn oude Trix rails nog in de schaduwstations en de ondergrondse baanvakken verwerken.
Ik rij met alles wat 3-rail is of 2-rail waar een sleepcontact voor de midden rail onder te monteren is zoals alle Trix modellen. Omdat ik met Selectrix rij moet ik wel als het nodig is de motoren ombouwen naar gelijkstroom.



Ja ik was wel nieuwsgierig met Selectrix en 3 rail. Uit nieuwsgierigheid.... Gebruik je dan beide spoorstaven als voeding zoals bij Märklin of slechts één?

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 27 mei 2009 :  12:13:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob

Ik ga de betreffende raillassen er uithalen en goed ontvetten kijken of dit helpt want de bezetmelders van selectrix zijn supergevoelig en hebben maar een minimale stroom nodig om te reageren.

Je vraag over het gebruik van de spoorstaven.
- de middenrail is de min
- op de rechterspoorstaaf is de plus via de bezetmelders aangesloten
- op de linkerspoorstaaf is de plus aangesloten via een
diodeschakeling waardoor ik een permanente detectie krijg van alle wagons zonder sleepcontact op de middenrail, zie bijgaande schakeling



20081211133927_SKMBT_C25008121113010.pdf


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 mei 2009 :  22:29:09  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst


- op de rechterspoorstaaf is de plus via de bezetmelders aangesloten
- op de linkerspoorstaaf is de plus aangesloten via een
diodeschakeling waardoor ik een permanente detectie krijg van alle wagons zonder sleepcontact op de middenrail, zie bijgaande schakeling





Piet,
Functioneert die wagendetectie??? Er loopt volgens de beschrijving dan een stroom van plus naar plus.... zo heb ik het niet geleerd.
Ik zou die via een dikke weerstand (5k-10k)aansluiten op de min..

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 27 mei 2009 :  22:45:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo

Het werk bij mij al jaren. Er staat op de 2e spoorstaaf door de diode 1 volt minder als op de spoorstaaf die gevoed wordt via de bezetmelder. Door de ongeisoleerde wielstellen loopt er dus een klein stroompje vanaf de bezetmelder naar de 2e spoorstaaf om het spanningsverschil op te heffen ( zie dit als de wet van de communicerende vaten ) en de bezetmelder ziet dit als een bezetmelding. De weerstand van 100 K is nodig om de diodes te actief te houden.
Doordat er op de bezetmelders 1 volt meer staat als op de 2e rail zal de trein altijd stroom trekken via de bezetmelder en dus niet een baanvak in gaan zonder de bezetmelder te actieveren.




Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 27 mei 2009 :  22:54:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Dank voor je bijlage met uitleg. Beetje onduidelijk is dat in de tekst gesproken wordt over een spanningsval van 1,5 V Ik zie echter 2 x 3 diodes en dan zou de spanningsval ~2,1V

Maar dat maakt voor de rest niet uit, vond het in ieder geval leerzaam en hoop dat jij je probleem kan tackelen

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 mei 2009 :  23:21:16  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst



Het werkt bij mij al jaren.




Dat geloof ik wel, maar dat de stroom van plus naar plus loopt niet...de detectie zelf werkt zonder diodes even goed...maak blauwe draad even los..detectie weg..daar loopt de stroom.

Die diodes dienen volgens mij vooral om de niet gedetecteerde stukken op een iets lagere spanning te zetten dan de gedetecteerde. Tussen de detectiestukken zijn de buitenrails toch met elkaar verbonden zoals bij Märklin ?
Staat er nu een lok of verlicht rijtuig over de isolatielas dan komt de stroom toch bij voorkeur via de bezetmelder, en blijft "het voertuig" gedetecteerd. Anders kan bij het stoppen bv. de detectie verdwijnen omdat de spanning loopt over de doorverbinding tussen draaistellen of assen.

Zelfde logica als gebruikelijk bij niet gedetecteerde baandelen bij gelijkstroom...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 28 mei 2009 :  12:25:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob

Dat ik over een spanningsval van 1,5 v praat komt omdat er in de bezetmelders van selectrix ook een diodescakaling zit van 1 diode, dus het verschil is 2 diodes vandaat 1,5 v.
Het probleem is opgelost, het lag inderdaad aan de railscheidingen ik had die van fleismann gebruikt maar die zijn blijkbaar te dun nu ik andere er in heb zitten rijdt alles weer perfect, ik heb het 2 uur laten rijden zonder problemen.

Theo

Wat jij zegt over dat bij marklin de buitenrails met elkaar verbonden zijn klopt voor de K-rails niet want daar zijn ze gescheiden


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 mei 2009 :  19:19:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst


Theo

Wat jij zegt over dat bij marklin de buitenrails met elkaar verbonden zijn klopt voor de K-rails niet want daar zijn ze gescheiden




De schakeling lijkt mij wel geschikt, misschien zelfs ontworpen voor die oude rails...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina