Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 656 / Bezoekers Vandaag: 12730
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezetmelders in blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

vincent

Netherlands
60 berichten

Geplaatst - 21 apr 2009 :  08:27:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen,

In mijn (reeds aangelegde) baan wil/moet ik zowel blokken met 3 bezetmelders als met 2 bezetmelders per blok gebruiken. De baan wordt grotendeels tweezijdig bereden. Het alsnog aanbrengen van een derde bezetmelder wordt een 'hell of a job' gezien grote van de baan en de complexiteit (3 nivo's in de baan). Kan Koploper omgaan met deze diversiteit? Suggesties? (anders dan ' bezint eer gij begint')?

Met vriendelijke groet

Vincent

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  09:06:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Vincent,

Dat is geen enkel probleem. Zoals je al zij is de aansluiting het grootste probleem.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 21 apr 2009 09:06:46
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  12:20:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door vincent

Het aanbrengen van een derde bezetmelder wordt een 'hell of a job' gezien grote van de baan en de complexiteit (3 nivo's in de baan).

Hallo Vincent,
Waarom deze derde bezetmelder per blok?
Al mijn blokken, met uitzondering van het stationsblok, zijn voorzien van twee bezetmelders en daar gaat Koploper goed mee om.

Groet,
Rob

Edits Pro Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, Lens LS150, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

vincent

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  17:33:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Rob en Rob,

Thanks! Rob E: drie bezetmelders zijn toch nodig wanneer het spoor van beide zijden wordt bereden?

Een wat algemenere vraag: ik neem aan dat een bezetmelder maar in 1 blok kan worden opgenomenen niet in 2 blokken, m.a.w. dat iedere bezetmelder een unieke positie heeft? (waarschijnlijk een typisch beginnersvraag)

Met vriendelijke groet

Vincent
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  17:43:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Vincent,

Ik heb in al mijn blokken twee bezetmelders en dat werkt prima, ook al wordt er in twee richtingen gereden. Voor zover ik weet moest je in vroegere versies van Koploper dan drie bezetmelders gebruiken, maar dat is van voor mijn tijd. Je hebt alleen meer bezetmelders in een blok nodig als je met alternatieve stopplaasten wilt werken en dat wil bij stations wel eens mooi uitkomen.
Elke bezetmelder is uniek. Je kunt dus niet bezetmelders met hetzelfde nummer in verschillende blokken hebben. Dat gaat gegarandeerd mis. Eventueel kun je wel met gemeenschappelijke bezetmelders werken, bijvoorbeeld één melder als inrijmelder voor een stel opstelsporen.
Ik hoop de zaak zo een beetje te hebben verhelderd.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  18:02:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door vincent

drie bezetmelders zijn toch nodig wanneer het spoor van beide zijden wordt bereden?


Hallo Vincent,

Zoals Dirk ook al aangaf is met de huidige versie van Koploper dit niet meer nodig.
Scheelt een hoop werk.

Groet,
Rob

Edits Pro Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, Lens LS150, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

vincent

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  18:04:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Dirk, Rob en RoB,

Bedankt. Helder. Ik ga ermee aan de gang>

Met vriendelijke groet

Vincent
Ga naar bovenaan de pagina

hkkh1908

Belgium
32 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  18:51:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk

Twee bezetmelders per blok zijn voldoende ook als je een blok in 2 richtingen berijdt. Ik vraag me toch af of een derde bezetmelder tussen de remmelder en de stopmelder niet nodig is wanneer je een volledige detectie wil?

Mvg Hendrik
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  18:59:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hendrik,

Bij volledige detectie is het beslist nodig als een blok in 2 richtingen bereden wordt dat er 3 melders zijn.



Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  20:04:16  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Bij volledige detectie is het beslist nodig als een blok in 2 richtingen bereden wordt dat er 3 melders zijn.



@Wim,

Waar baseer jij dat op? De ene melder doet toch dienst als binnenkomstmelder t.o.v. de tweede en omgekeerd.

@Vincent

Ik heb een vergelijkbare situatie echter ik heb 2 blokken met er tussen een voormelder. Als je B1 inkomt vanaf Links mag de trein niet stoppen. Hier doet de BM alleen maar dienst als herkenning. Als B1 verlaten is meldt de lange voormeldsectie de trein aan voor B2. Bij binnenkomst B2 stopt de trein indien gewenst. Omgedraaid geldt hetzelfde
|--|---------|--|
B1 |-<-VM->-|B2|

In B1 van Links komend en B2 van rechts komend mag niet gestopt worden om diverse redenen welke bij van toepassing zijn. De hoofd reden is dat er eigenlijk geen 2 volledig blokken achter elkaar kunnen zijn i.v.m de lengte van de treinen.

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  20:16:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb in al mijn blokken twee bezetmelders en dat werkt prima, ook al wordt er in twee richtingen gereden. Voor zover ik weet moest je in vroegere versies van Koploper dan drie bezetmelders gebruiken, maar dat is van voor mijn tijd. Je hebt alleen meer bezetmelders in een blok nodig als je met alternatieve stopplaasten wilt werken en dat wil bij stations wel eens mooi uitkomen.

Dirk,

Dat is helemaal waar. Maar een derde bezetmelder is niet helemaal onzin. Een trein begint te remmen bij de bzm voor de stopmelder en dat wil in de praktijk nog wel eens mooi uitkomen. Het leren remmen begint dan ook 'later'
Maar ja ik ben nog van de generatie die drie bezetmelders per blok wel moest aanleggen. Het huidige systeem is natuurlijk wel behoorlijk kostenbesparend.





Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 21 apr 2009 20:17:08
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  20:18:24  Toon profiel  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Hendrik,

Bij volledige detectie is het beslist nodig als een blok in 2 richtingen bereden wordt dat er 3 melders zijn.



Mvtgr,

Wim Romijn.



Wim,

Aan welke situatie denk je dan?

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  21:30:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je in 2 richtingen een blok kan rijden dan krijg je:

----bm1---|-----------bm2----------|----bm3----

Rijdt een trein van links naar rechts dan is:
bm1: binnenkomst melder (kan tevens remmelder zijn)
bm2: melder voor volledige detectie (kan je gebruiken als remmelder)
bm3: stop melder

Rijdt de trein van rechts naar links dan is:
bm3: binnenkomst melder (kan tevens remmelder zijn)
bm2: melder voor volledige detectie (kan je gebruiken als remmelder)
bm1: stop melder

Meer kan ik er niet van maken.
Als bm2 niet aangelosten zou zijn, dus 2 melder per blok, wat gebeurt er dan als de trein zich bevindt op het deel waar ik bm2 heb gezet.
Geen detectie want je hebt niets.
Voor volledige detectie moet je dan ook 3 melders hebben als je in 2 richtingen rijdt.
Voor volledige detectie moet elk stukje rails aan een bezetmelder hangen ook je wissels.

Heb je een blok in 1 richting dan kan je volstaan met 2 melders:
----bm1------------------------|----bm2----

De binnenkomst melder mag heel lang zijn.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 21 apr 2009 21:32:47
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  21:38:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Hendrik,

zelf ben ik ooit begonnen met 2 melders per 2richtingsstationsblok van +/- 160 cm. lengte, nu ligt in ieder blok minimaal 1 bezetmelder meer, en dit komt het op de juiste manier afremmen, om exact op de juiste plek te stoppen zeker ten goede, uiteraard is het tussendeel tussen de stopmelders detecteren zeker aan te raden.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  22:20:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim en Walter,

Met alle respect ben ik het niet eens met jullie uitgangspunten puur op basis van rijden met Koploper. Op basis van complete detectie hebben jullie gelijk. Voor Vincent maakt het ook niet uit want hij moet toch die aansluiting maken alleen kan hij een bezet meldpunt besparen. dus ca €3,30 per punt bij een S88SD16.

Het maakt voor koploper niet uit hoe lang de midden sectie is. Het leren remmen doet daar niets van af, je begint 1 of 2 rail lengtes later te remmen. Koploper bepaald zelf het punt waar de snelheid teruggenomen gaat worden (leren remmen) e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk hoe je bv hoelang op minimum snelheid hebt ingevuld
Wat is het verschil tussen een blok wat in 1 richting wordt bereden en dus een lange aanmeld sectie t.o.v. een blok met 3 secties waar de middelste niet gedetecteerd is. Niets, ja in de midden sectie zou het kunnen voorkomen dat er een wagon is blijven staan. Het werkt hier gewoon zoals het zou moeten, midden sectie met diode schakeling en 2 melders aan het eind.

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 22 apr 2009 :  09:50:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je de keuze hebt gemaakt om niet voor volledige detectie te gaan,
dan is met de huidige versie van Koploper een derde melder in een gewoon blok overbodig.
Ook wanneer dit blok in beide richtingen wordt bereden.
Is het niet mooi dat dit nu software matig is opgelost in plaats van nog meer draden te trekken.
Wel is het aan te raden om de niet gedetecteerde stukken rails door middel van diodes aan te sluiten.

Groet,
Rob

Edits Pro Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, Lens LS150, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 22 apr 2009 :  11:01:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

De vraag was dat er gereden moest worden met volledige detectie.

En dan heb je bij 2 richting verkeer 3 bezetmelders nodig.

De voordelen van volledige detectie zijn niet alleen het verliezen van wagons, dat komt bij mij zelden tot nooit voor.
Er zijn echter ook voordelen als eerder vrijgeven van wisselstraten of vorig blok en dat vindt ik het monteren van de extra bezetmelders meer dan waard.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 22 apr 2009 :  11:19:02  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn


De vraag was dat er gereden moest worden met volledige detectie.


Hallo Wim,
Volgens mij was dit de vraag:

Goedemorgen,
In mijn (reeds aangelegde) baan wil/moet ik zowel blokken met 3 bezetmelders als met 2 bezetmelders per blok gebruiken. De baan wordt grotendeels tweezijdig bereden. Het alsnog aanbrengen van een derde bezetmelder wordt een 'hell of a job' gezien grote van de baan en de complexiteit (3 nivo's in de baan). Kan Koploper omgaan met deze diversiteit? Suggesties? (anders dan ' bezint eer gij begint')?


Mijn antwoord aan Vincent was dat een derde melder niet nodig is.

Groet,
Rob


Edits Pro Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, Lens LS150, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 22 apr 2009 11:22:10
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 22 apr 2009 :  11:42:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Wat vindt je van deze opmerking/vraag

quote:
Ik vraag me toch af of een derde bezetmelder tussen de remmelder en de stopmelder niet nodig is wanneer je een volledige detectie wil?





Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 22 apr 2009 :  13:37:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dat is een goede vraag.

Groet,
Rob

Edits Pro Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, Lens LS150, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 apr 2009 :  14:09:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door RobE

[quote]

Mijn antwoord aan Vincent was dat een derde melder niet nodig is.





Maar de verdeling in drie stukken wel, en dat is nu net het werk onder tafel ...slijpen of zagen, solderen etc.

Of je die draad dan aansluit op een bezetmelder of diodebrug, dat maakt het werk niet uit...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hkkh1908

Belgium
32 Posts

Geplaatst - 22 apr 2009 :  15:12:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim

Bedankt voor jouw kort antwoord op de door mij gestelde vraag! Volledige detectie is niet alleen interessant bij losgekomen wagons maar vooral bij het vrijgeven van een complexe wisselstraat met lange treinen. Wanneer gebruik is gemaakt van volledige detectie kan je een wisselstraat vrijgeven niet alleen door het bezet worden van een bezetmelder in volgend blok maar ook door het vrijkomen van 1 of meer van deze bezetmelders. Voor lange treinen is dit laatste een belangrijke mogelijkheid.

Mvg Hendrik
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 22 apr 2009 :  15:25:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hendrik,

Je leest altijd dat men volledige detectie denkt aan verliezen van wagons.

Nooit aan de mogelijkheid van vrijkomen vorig blok of wisselstraat.

Overigens moet je niet bij lange treinen en vrijgave wisselstraat denken maar aan korte en vrijgave.

Stel je hebt na een wisselstraat een blok van ca. 3 meter en treinen van 40 cm. tot 3 meter dan wordt de straat pas vrijgegeven op de stopmelder voor die trein van 3 meter geen probleem maar dit Lint/railbus doet het ook pas op die plaats.

Bij volledige detectie kan vrijgave zodra de laatste as de wisselstraat heeft verlaten, bij de Lint/railbus 260 cm. eerder.

Bij blokken moet je inderdaad denken aan lange treinen en eerder vrijgeven vorig blok.
Stel je hebt een blok van 200 cm, wisselstraat van 100 cm. blok van 250 cm..
Geen volledige detectie trein van 300 cm. houdt beide blokken en de wisselstraat bezet, bij volledige detectie houdt de trein van 300 cm. alleen de wisselstraat en het laatste blok bezet. En als je het heel netjes indeeld dan kan zelfs 50 cm. van de wisselstraat al vrijgegeven worden.

Voor de lol moet je eens bepalen wat een trein van 300 cm. bezet houdt bij blok van 200 cm., wisselstraat, blok van 200 cm., wisselstraat, blok van 200 cm.
Het eerste blok wordt, geen volledige detectie, pas vrijgegeven bij de stopmelder van het laatste blok, bij volledige detectie heel wat eerder.

Als ik geld moet uitgeven voor verliezen van wagons zou ik dat zinloos vinden, ik geef het echter graag uit voor een vlotte afwikkeling van het treinverkeer.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 22 apr 2009 15:30:19
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 22 apr 2009 :  18:39:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Ik vind het leuk om te volgen, maar deze discussie is wel lastig voor beginners. Verder komen er oplossingen van gelijkstroomrijders en Marklinisten naar voren die door een beginner niet altijd te onderscheiden zijn.
Laten we voor de beginners vaststellen dat
- twee bezetmelders in principe genoeg zijn
- een derde bezetmelder nut kan hebben voor anders afremmen omdat bij de voorlaatste bezetmelder voor de stopmelder normaal gesproken het remmen begint, maar ook voor redenen hierboven genoemd
- volledige detectie bij een Marklinist meestal bedoeld is dat alle wisselstroomassen een melding afgeven en met vrijkomen na bij de eerste bzm van een blok de wisselstraat vrijgeven. En dat werkt goed en snel, een van de belangrijkste instellingen om verkeer rond stations vlot te laten verlopen.
- volledige detectie bij gelijkstroomrijders hier soms is bedoeld als: we richten de detectie op basis van stroomverbruikers zo in dat er altijd sprake is van een bezetmelding door die stroomverbruiker.

Wat er allemaal (niet) mee kan is in eerdere bijdragen in dit draadje terug te vinden. Maat twee bezetmelders per blok zijn in principe voldoende.
Overigens is de werking van Koploper zo dat hij de stand inleest van het begin en verder wordt gestuurd door de bezetmeldingen. Die bezetmelders zijn duur, maar ik zou er niet op bezuinigen. Als beinvloedingsfactor zijn ze te belangrijk.




Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 22 apr 2009 :  19:21:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Sorry had het over het hoofd gezien dat jouw reactie op de vraag van Hendrik betrekking had, dus je hebt gelijk wat dat betreft.

Ik ben ook voorstander van volledige detectie, heb echter in mijn schaduwstations altijd een gemeenschappelijke binnenkomst melder in de wisselstraat die dienst doet voor alle blokken aldaar. Ertussen in zit dus niks, ja 2 x 2 diodes anti parallel.

@Tom

Volledig mee eens.

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 22 apr 2009 :  21:43:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Vincent schreef:
quote:
In mijn (reeds aangelegde) baan wil/moet ik zowel blokken met 3 bezetmelders als met 2 bezetmelders per blok gebruiken. De baan wordt grotendeels tweezijdig bereden. Het alsnog aanbrengen van een derde bezetmelder wordt een 'hell of a job' gezien grote van de baan en de complexiteit (3 nivo's in de baan). Kan Koploper omgaan met deze diversiteit? Suggesties? (anders dan ' bezint eer gij begint')?


Rob antwoorde:
quote:
Dat is geen enkel probleem. Zoals je al zij is de aansluiting het grootste probleem.



Hierbij zou de discussie gesloten kunnen worden.
Desalnietemin is het toch interessant om te weten hoe anderen het oplossen.
Net als Wim maak ik gebruik van volledige detectie. Echter mijn stopmelders zijn reed- contacten.
Het werkt uitstekend. Koploper kan er goed mee omgaan.
Reden voor mij was dat ik mijn treindetectie ls. bezetmeldingen zoveel mogelijk zoals bij het grootspoor wilde hebben. Dus zo weinig mogelijk ES lassen = geisoleerde lassen.
ES staat voor Electrische Scheiding.
Dus elk blok en elke wisselstraat heeft stroomdetectie. Elke trein en elk wagentje wordt gedetecteerd. Er is maar een uitzondering, en dat zijn de opstelsporen. De wisselstraat is de remmelder en een reedcontact is de stopmelder. (ongecontroleerd spoor)
Ook de werking van de keerlussen werken met dezelfde reed-contacten, eenvoudig te bouwen en werkt altijd. De treinen hebben toch al een magneet.
Heb echter maar een probleem dat is dat de weerstand van de weerstandslak schijnt te verdwijnen!!
Deze uitvoering was mijn keuze. kan vrij gemkkelijk wijzigingen aanbrengen.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina