Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 581 / Bezoekers Vandaag: 10899
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Blokken komen niet vrij.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Fred2445

Netherlands
21 berichten

Geplaatst - 19 apr 2009 :  18:00:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ben al weer twee dagen aan het zoeken naar een oplossing, maar kom er niet uit.
Wanneer een loc van blok 12 naar blok 13 rijdt, zie ik heel even dat blok 13 wit wordt en meteen daarna weer geel is.
Dan komt het decodernummmer in blok 13 te staan, en verdwijnt uit blok 12, en rijdt de loc door naar blok 1. Nu verschijnt in blok 1 het decodernummer, maar het verdwijnt niet uit blok 13. Dit gaat ook bij de volgende blokken zo door, totdat de loc in blok 3 stopt.
Pas dan worden de blokken 13, 1 en 2 weer vrijgegeven en gaat de loc weer rijden.

Het verschijnsel treed zowel in de simulatie, als bij het rijden op.
Iemand enig idee waar hier het probleem zit?

Download Attachment: Fred1_20090419_173315.bck
54,66 KB

mvg,
Fred.

ECoS, Roco, NS Goederenvervoer, HO.

hkkh1908

Belgium
32 Posts

Geplaatst - 19 apr 2009 :  20:29:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Fred

Bij een snelle blik in je database merkte ik dat blok 12 en ook blok 10 maar 1 bezetmeldpunt hebben.
Normaal volstaan 2 bezetmeldpunten per blok : remmelder (1.10) en een stopmelder (afwezig) bij blok 12

Mvg
Hendrik
Ga naar bovenaan de pagina

Fred2445

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 19 apr 2009 :  21:24:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hendrik,

Dat is inderdaad ook een probleem waar ik nog niet uit ben.
Ik vroeg me ook al af of dit iets met het bovenstaande probleem te maken zou kunnen hebben.
Ik gebruik de 'Ultieme keerlusprint' van Wim Ros/Patrick Smout
en daarop zitten maar 3 bezetmelders.

Via een nieuwsgroep zag ik dat een keerlus uit twee blokken moest bestaan, anders kon de loc niet doorrijden. Ook las ik ergens dat je
in een blok met 1 melder kon volstaan, maar dan moest je wel in dat blok een stopverbod instellen. Vandaar dat ik het op deze manier geinstalleerd heb.

Maar mocht mijn oplossing niet juist zijn, dan hoor ik graag hoe ik dit 'keerlusprobleem' op moet lossen.

mvg,
Fred.


ECoS, Roco, NS Goederenvervoer, HO.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 apr 2009 :  21:58:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Fred,

in de eigenschappen van blok 1 heb je ingegeven, maximum treinlengte 85 cm, en wat te doen bij te lange trein, immers een trein langer dan 85 cm. zou niet in het blok passen. Bij aanvullende blokgegevens van blok 1 heb je ingegeven, langer bezethouden vorig blok en wisselstraat, als je nu rijdt met bv. de DB v100 van 999 cm. treinlengte kan deze aardig wat blokken op deze manier bezet houden.

Als ik jouw bezetmelders naar excel trek, krijg ik wat vreemde dingen te zien rond bezetmelder 1.11 en 1.14, verder zie ik wat alternatief gedefinieerde wisselstraten die je beter kan verwijderen, omdat ze later tot problemen kunnen leiden, je hebt immers nergens alternatieve verbindigen tussen 2 blokken.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Fred2445

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 19 apr 2009 :  23:00:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Geweldig dat je me hier mee helpt. Ik was daar zelf nooit achter gekomen. Ga dit morgen aanpassen.

Wat ik al vreemd vondt, was, dat keerlus 2 met 1 melder en de binnenbaan geen problemen vertoonden. Daar ging het (tot nu toe) wel goed.

mvg,
Fred.


ECoS, Roco, NS Goederenvervoer, HO.
Ga naar bovenaan de pagina

Fred2445

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 20 apr 2009 :  21:00:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hendrik en Walter,

Heb de wijzigingen aangebracht. Blok 10 heeft nu twee bezetmelders.
Ook heb ik de wisselstraatnummers allemaal op 1 gezet, en bij blokinfo,
en in de rijwindows de treinlengtes goed ingesteld.

In de simulatie kan ik nu twee locs tegelijk laten rijden, en dat
gaat al meer dan 3 uur zonder problemen.
Maar voordat ik de zaak op de baan probeer, zou ik nog graag
willen weten wat Walter voor vreemds gezien heeft bij de bezetmelders
1.11 en 1.14. Heb al diverse instellingen bekeken, maar heb geen
idee wat er mis zou kunnen zijn.

mvg,
Fred.

ECoS, Roco, NS Goederenvervoer, HO.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 apr 2009 :  21:36:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Fred,

even een stukje uit de Excellijst gekopieerd, bezetmelder 1,11 ligt volgens de definities in blok 13, maar zit ook in wisselstraat van 8 naar 12, dit komt niet logisch over.

1,11 Van 12 naar 13
Bezet blok: 13
Wisselstraat van 8 naar 12 (1)

Bezetmelder 1.14 bezet blok 11, maar zit ook in diverse wisselstraten die te maken hebben met blok 4 en 9 ook dit is niet logisch, de onderste definitie (5) komt uit een alternatieve wisselstraat.

1,14 Van 10 naar 11
Bezet blok: 11
Wisselstraat van 4 naar 9 (1)
Wisselstraat van 9 naar 10 (1)
Wisselstraat van 9 naar 10 (5)

Dit was wat ik zo snel geconstateerd had,

met vriendelijke groet,

Walter Wissels


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Fred2445

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 20 apr 2009 :  23:09:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Heb nu ook zelf een overzicht naar Excel gestuurd, en zie daar ook het door jou genoemde euvel.
Maar nu zit ik met het probleem dat ik niet weet hoe ik bij die foutieve instelling van bezetmelder 1.11 moet komen.
Ben al weer meer dan een uur aan het zoeken, maar raak telkens de weg kwijt in het programma.
Zou je me stapsgewijs willen aangeven waar ik op moet klicken om bij die foute instelling te komen, want ik kom er niet uit.

mvg,
Fred.


ECoS, Roco, NS Goederenvervoer, HO.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  09:48:08  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred2445

Hallo Walter,


Zou je me stapsgewijs willen aangeven waar ik op moet klicken om bij die foute instelling te komen, want ik kom er niet uit.





Fred, dat hangt ervan af dewelke verwijderd moet worden, is het de bezetmelder in het blok of in de wisselstraat. De weg naar het blok of de wisselstraat is verschillend.
Ik veronderstel de wisselstraat , dan ga je via rode pannenkoek, baanontwerp en dan automatische wisselstraat naar de wisselstraat zelf. Daar moet de bezetmelder zichtbaar zijn in het tabblad vrijgave wisselstraat?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Fred2445

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  13:43:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Ik heb gekeken bij de automatische wisselstraten, maar daar zie ik geen rare dingen.

Maar ondertussen heb ik van alles gewijzigd, en is de kans aanwezig dat ik naar fouten zoek van mijn vorige backup zoals die op het forum staat.

Zouden jullie de recentste backup willen bekijken of daar nog fouten in zitten bij de bezetmelders?

Download Attachment: Fred1.bck
50,89 KB

mvg,
Fred.

PS.
Ik waardeer het zeer dat jullie me verder helpen. Zonder deze hulp had ik het bijltje er al lang bij neergegooid.

ECoS, Roco, NS Goederenvervoer, HO.
Ga naar bovenaan de pagina

hkkh1908

Belgium
32 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  14:26:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Fred

Ik heb uw database eens rustig bekeken. Ik heb een aantal wisselstraten gewijzigd en de ontbrekende wisselstraten gedefinieerd.Over het al dan niet ontbreken van een bezetmeldpunt in de keerlussen (mijn eerste reactie) durf ik me nu niet meer uitspreken omdat ik de keerlussen van Wim Ros/Patrick Smout niet ken!! Ikzelf rij met 3-rails-systeem; vandaar geen ervaring met keerlussen! Hier zul je eventueel zelf een bezetmeldpunt moeten bijplaatsen. Ik heb ook gemerkt dat in de definitie van de blokken bij de te verwachten bezetmeldingen gebruik werd gemaakt van het vrijkomen van een bezetmelder. Ik heb ook dit teruggebracht naar de normale toestand!
NB. De verbeteringen zijn aangebracht op de eerste database (paar dagen geleden)De verbeterde database is bijgevoegd!

Mvg Hendrik

Download Attachment: fred.bck
57,43 KB

Bewerkt door hkkh1908 op 21 apr 2009 14:57:09
Ga naar bovenaan de pagina

hkkh1908

Belgium
32 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  17:49:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Fred

Ik heb ook gekeken naar de database fred1.Hieronder een beschrijving van de foutieve instellingen :
*Wissel 15 is opgenomen in wisstraat 14 --> 15 : is verwijderd!
*W15 is opgenomen in wisstraat 14-->18 : is verwijderd!
*W23 ontbreekt in wisstraat 14-->18 : is bijgevoegd!
*W22 ontbreekt in wisstraat 14-->19 : is bijgevoegd!
*W23 is foutief opgenomen in wisstraat 14-->20 : is verwijderd!
*W15 is foutief opgenomen in wisstraat 14-->20 : is verwijderd!
*W21 en W20/19 ontbreken in wisstraat 15-->14 : is toegevoegd!
*W21 en W20/19 ontbreken in wisstraat 16-->14 : is toegevoegd!
*W15 is foutief opgenomen in wisstraat 17-->14 : is verwijderd!
*W15 is foutief opgenomen in wisstraat 18-->14 : is verwijderd!
*W15 is foutief opgenomen in wisstraat 19-->14 : is verwijderd!
*W20/19 ontbreekt in wisstraat 19-->14 : is toegevoegd!
*W15 is foutief opgenomen in wisstraat 20-->14 : is verwijderd!

Het kan belangrijk zijn dat in een wisselstraat de wissels in een juiste volgorde geschakeld worden : ook dit is nu geoptimaliseerd.

Bij het toekennen van lijnen aan blokken heb ik een tweetal fouten ontdekt :
*lijnen van blok 20 en blok 18 zijn samen toegekend aan 1 bloknummer : verbeterd!
* bij blok 10 en blok 11 zijn ook verbeteringen aangebracht waardoor wissel 16 nu ligt tussen de blokken 10 en 11.Wissel 16 heb ik dan ook toegevoegd aan de wisstraat 10-->11.

Bij selecteren van wisselstraat VAN --> NAAR zijn nu ook alle lijnen gekleurd : wisselstraat en de stand van de wissels is nu overzichtelijker.

Betreft eigenschappen blokken :

*blok 2 : Twee stopplaatsen : max treinlengte kort : 1 veranderd naar 0
*blok 9 : vinkje Keer loc : uit 4 naar 5
vinkje Keer loc : uit 11 naar 10

Bezetmelders (gele bolletjes in de blokken)zijn nu continu zichtbaar.Ik zou er zelfs een labeltje 1.12 , 2.16 , 2.15 bijplaatsen. Dit is handig om de te verwachten bezetmelders onderaan het rijwindows tijdens het rijden te controleren. Als voorbeeld heb ik er een paar geplaatst.

Denk eraan dat je voor alle blokken in Aanvullingen blokgegevens een Maximale treinlengte hebt opgegeven. Dit zal tot gevolg hebben dat bepaalde teinen die langer zijn, het blok niet zullen inrijden. Ik zou je aanraden om in het begin de max. treinlengte op 999 te laten. Later kun je nog altijd verfijnen.

Opmerking : De opstelblokken 15 tot 26 lijken we lang te zijn. Een extra stopsectie op het einde van ieder blok is aangeraden. Je kunt een trein toch niet 100 cm of meer laten doorrijden vooralleer te stoppen. Voor grote afstanden is het "aantal cm doorrijden" niet nauwkeurig.

Mvg Hendrik

Download Attachment: Fred1.bck
54,22 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Fred2445

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  19:12:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hendrik,

Tjonge, jonge, wat een waslijst aan verbeteringen.
Daar ben je nog wel ff mee bezig geweest.
Ik heb de door jouw aangepaste database gedownload en ga deze eens goed bestuderen.

Wat die wissel 16 betreft. Daar had koploper bij het automatisch rijden geen weet van, omdat die alleen maar handmatig bediend kon worden. (had ik overigens op tabblad 2 vermeldt)

De lijnen bij blok 18 en 20 had ik na het opsturen van de backup zelf ook al aangepast.

Bij blok 2 kreeg ik vanmiddag tijdens het loggen van foutmeldingen een melding over lang/kort. Is me nu ook duidelijk wat dat betekende.

Met de opstelsporen ben ik nog bezig. Heb bezetmeldprinten in bestelling. Zodra die aangesloten zijn, weet ik de nummers van de bezetmelders. Het was inderdaad de bedoeling om bij de stootblokken een extra melder te plaatsen per spoor. Maar zover was ik nog niet gekomen.

Zeer veel dank voor je hulp.

Bij deze ook mijn dank aan alle anderen die me geholpen hebben.

mvg,
Fred.

ECoS, Roco, NS Goederenvervoer, HO.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  23:42:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hkkh1908



Het kan belangrijk zijn dat in een wisselstraat de wissels in een juiste volgorde geschakeld worden : ook dit is nu geoptimaliseerd.





Woordje uitleg Fred ?

KAN belangrijk zijn... wanneer bijvoorbeeld ?

Theo

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Fred2445

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 22 apr 2009 :  09:50:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Theo, da's een goeie vraag. Als Hendrik dit nog even uit wil leggen,
weet ik ook weer iets meer. Want dat is voor mij ook nog niet duidelijk.

mvg,
Fred.

ECoS, Roco, NS Goederenvervoer, HO.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 22 apr 2009 :  11:13:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
KAN belangrijk zijn... wanneer bijvoorbeeld ?



Onder andere bij mij.

Tortoise wisselmotoren gaan in ca. 3 seconden om.
Nu kan ik dat door Koploper laten regelen dan duurt het omzetten van een wisselstraat met 7 wissels 21 seconden, de volgorde is dan niet van belang.

Ik kan het ook laten regelen door de decoder, een LS110 van Lenz kan ik instellen op 3 seconden of een LDT decoder stuurt continue stroom, ik stel in Koploper in dat de omzet tijd 0,1 seconden is, hierdoor worden alle wissels zowat gelijktijdig geschakeld echter de laatste duurt dan ongeveer 6x0,1 plus 3 is 3,6 seconden, Koploper weet dit niet en denkt dat na 0,7 seconden alle wissels gezet zijn en laat de trein rijden, als dan de eerste wissel als laatste geselecteerd is gaat het beslist fout, is de laatste als laatste geselecteer dan moet de trein eerst nog ca. 100 cm. rijden en dan is de wissel wel omgezet.

Het nadeel van methode 1 is dat een trein 21 seconden staat te wachten dat heb je bij methode 2 niet.

En om het nog erger te maken wat als aan de linker en rechter kant 7 wissels omgezet moeten worden voor 2 treinen, de 2e trein staat ca. 42 seconden te wachten, deze wissels zijn pas aan de beurt als de eerste serie is omgezet.

Kan je nagaan als je een grote baan hebt met meerdere stations.
Leuk een trein mag Maastricht niet inrijden of uitrijden omdat er in Groningen wissels gezet moeten worden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Fred2445

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 23 apr 2009 :  15:13:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor deze uitvoerige toelichting.

Ben net klaar met het aansluiten van de 4e Lenz LS150,
(was trouwens nog wel even puzzelen voordat ik het driewegwissel goed aan kon sturen via Koploper.
Na enig verwisselen van de draden op de decoder, werkt deze wissel ook prima.)

Heb eens even naar de omzettijd van mijn Fulgurex wisselmotoren gekeken.
In de LS150 stond die op 2,5 sec. Na enig testwerk bleek de omzettijd terug te kunnen naar 2,2 sec.
De wisselstraten staan nu ongeveer een seconde sneller in de juiste positie.
Ik ga nu ook even in Koploper naar de schakeltijden kijken.

Verder vroeg ik me af of de instellingen van de ECoS i.v.m. Koploper nog aangepast moeten worden.
Daarin staat nu de wissel-bekrachtigingstijd op 250 ms.
Heeft de ingestelde tijdsduur in de ECoS ook te maken met Koploper of is die alléén van toepassing
bij aanraken van het bedieningspaneel.

mvg,
Fred.

ECoS, Roco, NS Goederenvervoer, HO.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 apr 2009 :  17:45:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Fred,

de schakeltijden van de wissels wordt door de Ecos bepaald en niet door Koploper, als ze met de Ecos betrouwbaar schakelen, hoort dat via Koploper niet anders te zijn,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Fred2445

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 23 apr 2009 :  19:31:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

De schakeltijden in Koploper staan voor alle wissels nu op 0,05 sec.
en in de ECoS heb ik ze op 33 mSec. gezet. Heb het een poosje in de smiezen gehouden en ben
nog geen problemen met het omzetten tegen gekomen. Ik neem dan aan dat het zo goed is.


Thanx voor de info.

mvg,
Fred.

ECoS, Roco, NS Goederenvervoer, HO.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 apr 2009 :  22:43:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Fred,

bij mij staan alle wissels op 250 msec, ingesteld op het Marklin CS, overigens heeft koploper bij mij dezelfde waarden.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Fred2445

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 24 apr 2009 :  10:14:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Het enige waar ik nu nog niet uit ben, is de totale omschakeltijd van een wisselstraat.

Wim schreef op 22-4 11:13 het volgende;

/citaat
"ik stel in Koploper in dat de omzet tijd 0,1 seconden is, hierdoor worden alle wissels zowat gelijktijdig geschakeld echter de laatste duurt dan ongeveer 6x0,1 plus 3 is 3,6 seconden."
\einde citaat

Bij mij schakeld de LS150 eerst wissel nr. 1 helemaal om, daarna start nr. 2, daarna start nr. 3 en dan start nr. 4. Dus het "zowat gelijktijdig" lukt bij mij niet. Ik denk dat de LS150 niet bijna tegelijktijdig meerdere uitgangen aan kan sturen.

Maar het werkt zo al heel aardig.

mvg,
Fred.

ECoS, Roco, NS Goederenvervoer, HO.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina