Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 190 / Bezoekers Vandaag: 14392
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 tegmoetkomende trein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Colman

Belgium
81 berichten

Geplaatst - 18 apr 2009 :  12:00:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo koplopers

Mijn nieuwe baan is in ruwbouw klaar en in testfase. Vele kleine probleempjes waren te wijten aan foute instellingen, maar één probleem krijg ik niet opgelost : ik heb twee spiralen die aan elke zijde eindigen in een schaduwstation en die in twee richtingen kunnen bereden worden. Alles gaat goed tot er één trein op een wachtspoor met een ingestelde wachttijd in het schaduwstation staat . Dan stopt een nieuwe binnenkomende trein op het begin van de spiraal en krijg ik de mededeling : "tegemoetkomende trein" Wanneer ik dan de trein in het schaduwstation aanklik en verwijder, rijdt de nieuwe trein vlotjes binnen.
De bezetmeldingen zijn juist gedefinieerd in beide richtingen en de blokken zijn aangeduid als tweerichtings.
Heeft iemand enig idee waar ik de fout moet zoeken ?


Bedankt alvast voor jullie tips.

William

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 18 apr 2009 :  12:06:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi William,

Zo even als schot voor de boeg denk ik dat je de sporen van het schaduwstation ook in de tweerichtings groep hebt opgenomen. Als daar dan een trein staat, zal de melding "tegemoetkomende trein" komen. Volgens mij moet je die sporen uit de tweerichtingsgroep halen. Zet anders even je database op het forum, dan kunnen we gerichter zoeken. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 18 apr 2009 :  12:10:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk, dat is snel !!

Inderdaad die staan ook opgenomen in het twee richtingsverkeer. Ik test dit zodadelijk even uit en kijk of het probleem hiermee opgelost is. Omdat de schaduwsporen ook in beide richtingen berijdbaar zijn leek me dit echter logisch. Tot straks.

William
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 18 apr 2009 :  13:48:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo William,

Als de schaduwsporen ook in een tweerichtinggroep moeten worden opgenomen dan kan je beter per spoor een groepsnr. toekennen.
Van wissel tot wissel het zelfde nummer.

Geef je namelijk alles hetzelfde nummer dan moet alles dezelfde kant op en anders is het per spoor dezelfde kant op.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 18 apr 2009 :  14:31:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Dirk

Prachtig schot voor de boeg ! Het werkt prima nu.

Toch hardstikke goed zo'n forum .


William
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 18 apr 2009 :  21:45:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi William,

Mooi dat het schot voor de boeg raak was en je probleem nu is opgelost. Ik kan me de verwarring ook wel voorstellen. Als je een blok opneemt in een tweerichtingsgroep, betekent dat niet dat je er in twee richtingen kunt rijden. Dat bepaal je namelijk bij het verbinden van de blokken in het definiëren van de blokken. De lijn met het sterretje is wat dat betreft bepalend. Eén sterretje is één richting, twee sterretjes is twee richtingen. De tweerichtingengroep stelt Koploper in staat om op een blok, waarbij van twee richtingen treinen uit een ander blok kunnen komen, ervoor te zorgen, dat het blok niet van twee kanten uit wordt gereserveerd, waardoor de treinen met de koppen tegen elkaar staan en niet verder kunnen. Het is een beetje een complex verhaal geworden, maar ik hoop dat het een beetje licht op de materie werpt. Verder veel plezier met je baan en Koploper.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 18 apr 2009 :  22:32:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt niet helemaal wat je zegt, Dirk.
Een blok kan nooit van twee kanten uit tegelijk gereserveerd worden, dus daar heb je de tweerichtingsgroep niet voor nodig.
Die is alleen nodig als je twee of meer aansluitende blokken hebt die in twee richtingen bereden worden.

Stel je hebt het volgende:
twee stations, A en B, met daartussen een enkelsporig baanvak dat uit twee blokken, 1 en 2 bestaat. Dan kan vanuit station A een trein naar blok 1 worden gestuurd en tegelijk vanuit station B een trein naar blok 2. Verder komen ze niet want ze staan met de neuzen tegen elkaar aan op de scheiding van blok 1 en 2 en kunnen geen kant meer op.
Door van blok 1 en 2 een tweerichtingsgroep te maken, weet koploper dat als er vanuit station A een trein naar blok 1 wordt gestuurd, er vanuit station B geen trein meer naar blok 2 mag vertrekken, totdat blok 1 en 2 weer allebei vrij zijn.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 19 apr 2009 :  14:59:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub en anderen,

Je toevoeging is helemaal juist. Bij één blok is het geen probleem, maar bij meer, achterelkaar liggende wel. Bedankt voor de correctie.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina