Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 651 / Bezoekers Vandaag: 12682
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Blokken aanmaken probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

redwolf2602

Netherlands
33 berichten

Geplaatst - 16 apr 2009 :  14:30:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van redwolf2602  Reageer met citaat
Hoi allemaal

Ik heb een probleem?
Als ik blok1 aanmaak en blok2 en dan verbind met elkaar, krijg ik geen fout melding, als ik bijvoorbeeld een nieuwe blok aanmaak (blok3) en die verbind met blok1, krijg ik wel een melding
blok: 3 (komend uit blok: 1)
blok: 1 (komend uit blok: 3)

Wat doe ik fout
ps ik vink keer loc aan

gr erwinv

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 16 apr 2009 :  15:14:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Erwin,

Onderin in eigenschappen blok (1) zie je waarschijnlijk staan "uit blok met tab 2 en 3" in Tab 3 moet je nu ook aanvinken naar blok 1. dat geldt ook voor blok 3.
Tevens moet je de bezetmelders definieren.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 16 apr 2009 :  15:17:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erwin,

Het is een beetje lastig om zo van een afstand te beoordelen wat er fout gaat. Ik krijg echter dezelfde fout als ik niet opgeef welke bezetmelders er in de blokken zitten en wat de volgorde is, waarin de trein ze tegenkomt. Als je geen bezetmelders opgeeft (op het tabblad "Bezetmeldingen" bij blokeigenschappen, weet Koploper niet hoe hij de treinen moet sturen. Mogelijk dat daar bij jou ook iets fout zit. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

redwolf2602

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 16 apr 2009 :  15:40:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van redwolf2602  Reageer met citaat
Hoi

ik heb bij blok1 binnenkomend eerste bezetmeldpunt 1.1 en dan 1.2

ik stuur de file wel even mee

gr erwinv

Download Attachment: Erwin.bck
14,08 KB
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 apr 2009 :  16:31:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Erwin,

De fout is duidelijk. Bij bezetmeldingen heb je de eerste regel wel ingevuld, maar de tweede niet. Bijvoorbeeld in blok 4 daar staat te verwachten bezetmelders. Achter uit blok 3 heb je ze ingevuld, achter uit blok 4 staat niets. Klik achter uit blok 4 en vul de nummers van de bezetmelders in. Je moet vaak dezelfde bezetmelders invullen, dat is niet fout. Je kunt met CRT-C en CTRL-V ook knippen en plakken. Als je het bij alle blokken goed invult, zijn de meldingen weg. Deze fout heb je bij alle blokken gemaakt, dus.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 16 apr 2009 16:42:51
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 apr 2009 :  16:38:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Erwin,

onderaan bij Richtingen staan twee tabjes:

Uit blok...

bij eigenschappen blok 1 staan die onderaan voor uit blok 3 en 4. Denk er aan dat je beide aanklikt en invult.

Verder heb je hier en daar 'keer loc' ingevuld. Als dat de bedoeling is, is het goed, je moet dat wel zeker weten. Het kan wel.

Verder onder algemeen Richtingen heb je geen vinkje staan bij eigenschappen blok 1 uit blok 4. Koploper weet dan niet waar de trein naar toe moet. Loop alle blokken nog even na op dit punt.

Succes


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 apr 2009 :  16:59:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Erwin,

Als je in blok 1 staat en je komt uit 4 dan kun je naar blok 3 en 4. als je naar 4 wilt moet je een vinkje bij keren zetten. Naar 3 natuurlijk niet. Dit kom ik ook tegen in alle blokken en zou ik nog even goed nalopen

In dit voorbeeld: (blokeigenschappen blok 1)
Je bent in 1
de trein komt uit 4
Je wilt naar 3 dus aanvinken, naar 3 moet je keren invullen
Je wilt ook naar 4 kunnen,naar 4 moet je keren invullen.

etc.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 16 apr 2009 18:23:26
Ga naar bovenaan de pagina

redwolf2602

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 16 apr 2009 :  17:10:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van redwolf2602  Reageer met citaat
Hoi tom

ik krijg het niet goed
ik doe wat jij zegt

gr erwinv
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 apr 2009 :  17:38:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Erwin,

Je maakt het jezelf wat moeilijk door meteen in twee richtingen te willen rijden.
Probeer ondertussen de handleiding nog even goed door te lopen. Als je de helpfunctie activeert terwijl je de blokken aan het bewerken bent, heb je hulp voor datgene waar je mee bezig bent. Ik denk dat je een beetje omkomt in de veelheid van gegevens. Koploper wordt echter voor een groot deel door wat hier is vastgelegd, gestuurd. Het is heel essentieel dat je doorhebt wat je hier doet. In het begin is dat even lastig, dat is normaal. Belangrijk is dat je je verplaatst in het mailtje hiervoor. Je zit in blok 1, komt uit 4, welke bzm kan ik verwachten, ik wil naar 3 of 4, moet ik dan keren of niet etc. Kun je aangeven wat er precies niet goed gaat?



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 16 apr 2009 18:28:07
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 apr 2009 :  18:19:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Erwin, Ik zie dat je je baanplan gedeeltelijk automatiseert. Je moet eigenlijk altijd keren want je hebt vier kopsporen, dus keren aanvinken.Ik las aanvankelijk je blokschema even fout, omdat ik niet had gezien dat overal kopsporen worden gebruikt. Het kan heel snel

Bij alle blokken waar je naar toe kunt volgens Koploper een vinkje zetten, overal keren aanvinken, en dan kijken of je de bezetmelders twee keer hebt ingevuld. Dit voor elk blok herhalen en je bent er.
Zo moet het lukken. Je hebt in je baanontwerp een optisch foutje staan, baan 3 als tekst staat bij blok 4 en andersom, voor het invullen maakt dat niet uit.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 16 apr 2009 18:27:12
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 apr 2009 :  20:42:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Erwin,

ik heb je database als voorbeeld aangepast, en de 1e wissels in je wisselstraten geselecteerd, dit voorkomt onverwachts gaan rijden van een 2e trein over het tussenliggende baanvak. uiteraard moeten de wissels nog wel handmatig gelegd worden, want die hebben nog geen digitaal adres meegekregen.

Verder punten bezetmelders ingevoerd.
Lijnen aan blok gekoppeld.
Tekst blok 3 en 4 verwisseld,
2e tabbladen komend uit blok ingevuld.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

met vriendelijke groet,

Walter

Download Attachment: erwin-ww.bck
16,75 KB

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1

Bewerkt door Wissels op 16 apr 2009 20:44:44
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina